مقالات آموزشی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

در این مقاله قصد داریم به آموزش نحوه افزودن تصویر شاخص در وردپرس بپردازیم. ابتدا توضیح میدهیم که تصویر شاخص چیست و به چه علت از آن استفاده میکنیم.

 

تصویر شاخص وردپرس چیست؟

تصویر شاخص یا Post Thumbnails ، یکی از امکانات بسیار پرکاربرد وردپرس میباشد که در قالب های وردپرس استفاده میشود. با استفاده از این قابلیت ، میتوان به نوشته های وردپرس تصویر شاخص اضافه نمود. یا به صورت خودکار و یا با وارد نمودن آدرس عکس دلخواه با استفاده از افزونه افزودن تصویر شاخص.

 

دلایل استفاده از تصاویر شاخص در وردپرس

برخی دلایل استفاده از تصاویر شاخص عبارتند است:

  • امکان استفاده از تصویر دلخواه در بخش های مختلف
  • امکان بهینه سازی تصاویر برای سئو
  • امکان استفاده از کدهای css برای تصاویر
  • افزایش سرعت سایت با استفاده از مدیریت کامل تصاویر
  • و ...

حال میخواهیم برای افزودن تصاویر شاخص به نوشته های وردپرس ، افزونه Auto Post Thumbnail را معرفی کنیم. با استفاده از این افزونه میتوان اولین تصویر آپلود شده در نوشته را به عنوان تصویر شاخص نوشته قرار داد. 

 

نحوه افزودن تصویر شاخص با استفاده از Auto Post Thumbnail

برای استفاده از این افزونه ابتدا آن را از طریق مخزن وردپرس نصب و فعال میکنیم.پس از نصب و فعالسازی این افزونه ، زیر منویی با نام Auto Post Thumbnail در منوی تنظیمات پیشخوان وردپرس اضافه خواهد شد. روی این منو کلیک میکنیم تا به صفحه انتخاب تصویر شاخص در وردپرس وارد شویم. روی گزینه Generate Thumbnails کلیک میکنیم تا اولین تصویری که برای نوشته ها قرار داده شده به عنوان تصویر شاخص انتخاب شود.

 

 

افزودن تصویر شاخص وردپرس با استفاده از آدرس

افزونه ای که قصد معرفی آن را داریم ، افزونه Featured Image from URL است. با استفاده از این افزونه میتوانید برای تصویر شاخص از عکس دلخواه خود استفاده نمایید.

ابتدا نسبت به نصب و فعالسازی این افزونه از طریق مخزن وردپرس اقدام میکنیم. پس از نصب و فعالسازی این افزونه ، به یکی از نوشته های سایت مراجعه کرده و آن را ویرایش میکنیم. پس از اقدام به ویرایش نوشته ،مشاهده میکنیم که بخش Featured Image from URL به بخش تصویر شاخص اضافه شده است. در این بخش فیلدی جهت وارد نمودن آدرس عکس وجود دارد که میتوانید هر آدرسی در آن وارد نمایید. پس از کلیک بر روی گزینه به روز رسانی ، تصویر به عنوان تصویر شاخص ، ذخیره شده و نمایش داده خواهد شد.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.70 (10 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال

در این مقاله میخواهیم به دلایل ریست نمودن هاست و همچنین نحوه انجام آن بپردازیم. ابتدا توضیح میدهیم که به چه علت هاست نیاز به ریست و حذف اطلاعات دارد. برخی اوقات در هاست تغییراتی توسط کاربر انجام میشود که یا جهت تست وب سایت و یا راه اندازی یک وب سایت جدید است و یا اینکه سهوا تغییراتی در آن انجام شده که ساختار فایل های هاست بهم ریخته و نمایش وب سایت دچار مشکل شده است. بنابراین در هر یک از این موارد نیاز است که هاست ریست شده و به تنظیمات اولیه بازگردد. 

پس از ریست نمودن هاست تمامی اطلاعات از قبیل فایل ها، عکس ها، متن ها ، پایگاه داده ، اطلاعات پایگاه داده ، ایمیل ها ، اطلاعات ایمیل ها و تمامی موارد هاست که حذف شده و به وضعیتی که در ابتدا هاست را دریافت نموده اید بازگردانی میشود.

توجه نمایید در صورتیکه تنها نیاز به تغییر نام دامنه ، نیازی به ریست نمودن هاست و حذف اطلاعات نیست. تنها باید از شرکت هاستینگ خود درخواست نمایید تا نام دامنه شما را تغییر دهد.

همچنین توجه نمایید که در صورت تغییر نام کاربری هاست ، تنظیمات دیتابیس وب سایت تغییر داده شده و وب سایت از دسترس خارج خواهد شد. بنابراین باید تمامی دیتابیس ها و تنظیمات با نام کاربری جدید اعمال شود. زیراکه با ریست نمودن هاست اکانت به طور کامل حذف و مجدد ایجاد خواهد شد. در صورتیکه به هر یک از این اطلاعات نیاز دارید پیش از ریست نمودن هاست از آنها یک نسخه بکاپ تهیه نمایید.

 

آموزش ریست کردن هاست

در صورتیکه بخواهید هاست توسط شما ریست شود باید مراحل زیر را انجام دهید:

 

پاک کردن فایل ها

ابتدا باید تمامی فایل هایی را که در دایرکتوری اصلی هاست خود آپلود نموده اید ، حذف نمایید. این اطلاعات در کنترل پنل سی پنل در دایرکتوری public_html قرار دارد و در کنترل پنل پلسک در مسیر httpdocs قرار دارد. همچنین تمامی فایل هایی که از طریق FTP آپلود شده اند باید حذف شوند.

برای حذف فایل ها در سی پنل وارد File Manager هاست شده و سپس وارد دایرکتوری public_html میشویم. سپس از منوی بالای صفحه گزینه Select All را انتخاب میکنیم تا تمامی فایل ها انتخاب شوند و سپس بر روی گزینه Delete کلیک میکنیم.

 

حذف اکانت های FTP

در قسمت FTP Accounts در صورت اضافه کردن اکانت اف تی پی جدید آن را حذف نمایید. دقت نمایید کاربران پیشفرضی که توسط سی پنل ایجاد شده است را حذف نکنید. را پاک نکنید.

حال برای حذف اطلاعات اف تی پی ، وارد دایرکتوری public_ftp شده و مراحل قبل را انجام میدهیم.

 

پاک کردن دیتابیس

برای انجام این کار پس از وارد شدن به صفحه اصلی سی پنل از بخش Databases ، گزینه MySQL Databases را انتخاب میکنیم. سپس در قسمت Current Databases ، برای حذف دیتابیس مورد نظر بر روی گزینه Delete کلیک میکنیم. در صفحه بعد، گزینه Delete Database را میزنیم تا پایگاه داده حذف شود. به همین روش تمامی دیتابیس ها را حذف میکنیم. همچنین در قسمت Current Users ، میتوانیم کاربران دیتابیس را حذف کنیم.

 

حذف ایمیل

در صفحه اصلی سی پنل ، از بخش  Email ، گزینه Email Accounts را انتخاب میکنیم. سپس در صفحه باز شده و در قسمت Email Accounts ، گزینه Delete را برای تمامی اکانت های ایمیل انتخاب میکنیم تا حذف شود.

 

حذف ساب دامین ، پارک دامنه و ادان دامنه

در صفحه اصلی سی پنل در بخش DOMAINS ، میتوانیم وارد قسمت های Subdomains ،Redirects و Addon Domains شده و دامین های ایجاد شده را حذف نماییم. همچنین در قسمت Zone Editor، تمامی رکوردهایی که توسط خود ما اضافه شده است را حذف میکنیم.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

آموزش نحوه‌ی انجام تنظیمات مودم ADSL

 

گاهی اوقات ممکن است که به برخی دلیل تنظیمات داخلی مودم از بین بروند، به طور مثال شما به اشتباه تنظیمات مودم را حذف می کنید. کاربران مبتدی که تنظیمات مودم ADSL آنها توسط شرکت سرویس دهنده ی اینترنت پرسرعت انجام شده است، پس از به وجود آمدن چنین مواردی با مشکل مواجه می شوند. در این پست از گروه آموزشی عصرجدید قصد داریم تا به برسی نحوه ی انجام تنظیمات داخلی مودم ADSL به زبان ساده می پردازیم. با ما همراه باشید تا طی ۸ مرحله تنظیمات را انجام دهیم.

 

۱-  ابتدا در در بخش آدرس (Address) مرورگر خود IP مودم خود را وارد نمایید.( IP تمامی مودم های ADSL به صورت ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ می باشد.) سپس دکمه ی Enter را فشار دهید تا صفحه ی مدیریت باز شود.

 

۲- در پنجره ی باز شده در مرورگر شما از شما دو مقدار User Name و Password برای وارد شدن به بخش تنظیمات مودم در خواست میشود. مقدار User Name و Password به صورت پیش فرض برای تمامی مودم ها admin می باشد.

۳- پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و تایید اطلاعات شما وارد صفحه ی مدیریت مودم خود می شوید.

۴- بر روی گزینه Qucik Setup  از ستون سمت چپ کلیک کنید.

۵- همانطور که می بینید در این بخش شما باید اعداد و ارقامی را تحت عنوان VPI و VCI را در فیلد های مشخص شده در این صفحه وارد نمایید که این اعداد را باید از شرکت طرف قرارداد ADSL  خود بپرسید و این مسئله ممکن است برای دو شرکت ISP مختلف ، اعدادی متفاوت باشد. (برای مثال فیلد مورد نظر را ۸ برای VPI و ۳۵ برای VCI در نظر میگیریم) و بروی دکمه Next کلیک می نماییم.

۶- در این مرحله شما وارد بخش دیگری از تنظیمات می شوید. شما باید در بخش Connection Type ، گزینه ” PPP over Ethernet PPPoE” را انتخاب کرده و در بخش Encapsulation Mode اطلاعات مورد نیاز را از شرکت سرویس دهنده ی خود گرفته و اطلاعات را در فیلدها وارد نمایید. (به طور مثال ما مقدار Encapsulation Mode را برای نمونه LLC/SNAP-BRIDGING در نظر میگیریم.) و سپس دکمه  Next را انتخاب می کنیم.

۷- در این قسمت در فیلد  PPP Username شما باید  نام کاربری خود و در قسمت PPP Password رمز عبور خود را وارد نمایید (این اطلاعات را نیز باید از شرکت سرویس دهنده ی اینترنت پرسرعت خود بگیرید.) سپس در قسمت  Authentication Method ، مقدار باید بروی AUTO تنظیم شده باشد و همچنین بحش Inactivity Timeout (minutes) 1-4320 را میتوانید با عددی دلخواه بین ۱ تا ۴۳۲۰ پر کنید که بصورت پیشفرض ۱۵ درنظر گرفته میشود که در واقع زمانیست که ما درنظر میگیریم تا در صورت عدم Send و Recieve در مودم بصورت خودکار و بدون اینکه ما متوجه شویم ارتباط بصورت موقتی Disconnect شود تا زمانیکه دوباره تقاضایی برای Send و Recieve انجام گیرد. در دیگر فیلدهای تنظیمات تغییراتی ایجاد نکرده و سپس با انتخاب دکمه Next به مرحله بعد میرویم.

۸- در آخرین مرحله، لیست تنظیمات انجام شده طی مراحل قبل توسط ما پیش از ذخیره سازی را نشان میدهد تا در صورت ایجاد اطمینان از صحت داده های ورودی و مطابقت تنظیمات میتوانیم با زدن گزینه Save/Reboot تنظیمات نهایی خود را در مودم ذخیره کنیم. پس از اعمال تنظیمات مودم یکبار Restart میشود و پس از روشن شدن مجدد آن تنظیمات انجام شده بصورت پیشفرض در مودم آماده استفاده قرار میگیرد.

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

افزونه یا پلاگین ابزاری کاربردی و از پیش طراحی شده میباشد که هر کدام برای هدف خاصی طراحی شده و قابلیت های خاصی را در اختیار ما قرار میدهد. با استفاده از پلاگینها میتوانیم امکاناتی را به وب سایت خود اضافه کنیم که کدنویسی آن در قالب سایت ما وجود ندارد. افزونه های وردپرس در زمینه های متفاوتی کارکرد دارند مانند : امنیت ، ارسال ایمیل ، سئو و بهینه سازی و ... که همگی را میتوان از طریق پیشخوان و در مخزن وردپرس دانلود و نصب نمود.

در این مقاله قصد داریم به نحوه نصب پلاگین در سیستم مدیریت محتوای وردپرس بپردازیم.

 

آموزش نحوه نصب افزونه در وردپرس

پلاگین های وردپرس از طریق مخزن وردپرس قابل دسترس بوده که بر اساس نیاز میتوانید آنها را دانلود نمایید.

نصب پلاگین در وردپرس به دو روش قابل انجام است:

روش اول از طریق نصب خودکار افزونه از لیست افزونه های موجود در وردپرس میباشد.

برای انجام این کار ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شده و سپس از منوی افزونه ها گزینه افزودن را انتخاب میکنیم. در فیلد جستجوی افزونه ها ، افزونه مورد نظر را وارد میکنیم. پس از پیدا کردن افزونه مورد نظر ، بر روی گزینه هم اکنون نصب کن کلیک میکنیم. با این کار ، افزونه دانلود و به صورت خودکار نصب خواهد شد.

 

پس از نصب افزونه گزینه ای به نام فعال‌کردن نمایش داده خواهد شد که با کلیک بر روی آن ، افزونه فعال شده و میتوان با مراجعه به منوی افزونه ، تنظیمات و سفارشی سازی افزونه را انجام داد.


در منوی افزونه ها ، لیست تمامی افزونه های نصب شده قابل مشاهده است که میتوان از این قسمت نسبت به فعال کردن، غیرفعال کردن، ویرایش، مشاهده جزییات افزونه و… اقدام نمود.

این روش تنها در مواردی قابل استفاده است که افزونه در مخزن وردپرس وجود داشته باشد.

همچنین در صورتیکه افزونه مورد نظر در مخزن وردپرس موجود نبوده و یا اختصاصی باشد ، به به مسیر افزونه‌ها> افزودن مراجعه کرده و سپس بر روی گزینه بارگزاری افزونه کلیک میکنیم. پس از آپلود کامل فایل افزونه ، بر روی گزینه هم‌اکنون نصب کن کلیک میکنیم تا افزونه نصب شود. در صورت موفقیت آمیز بودن عملیات نصب گزینه فعال‌کردن افزونه نمایش داده خواهد شد که با کلیک بر روی این گزینه ، افزونه فعال خواهد شد.

 

روش دوم دانلود و آپلود فایل های افزونه و نصب دستی از طریق هاست میباشد. 

بدین صورت که ابتدا باید از پلاگین مورد نظر را از وب سایت مربوطه دانلود کنیم. سپس وارد کنترل پنل هاست سی پنل شده و به مسیر /public_html/wp-content/plugins/ میرویم. پس از وادر شدن به این دایرکتوری ، فایل زیپ افزونه را آپلود کرده ، و سپس روی فایل افزونه راست کلیک کرده و گزینه Extract را انتخاب میکنیم تا فایل از حالت فشرده خارج شده و پوشه آن به دایرکتوری plugins اضافه شود. جهت آپلود فایل ، میتوانید به لینک آموزش نحوه آپلود فایل در سی پنل ، و جهت نحوه اکسترکت نمودن فایل در سی پنل به آموزش نحوه اکسترکت کردن فایل ها در سی پنل مراجعه نمایید.

با این کار افزونه موردنظر شما به وردپرس نصب شده و باید با مراجعه به بخش افزونه ها > افزونه های نصب شده ، آن را فعال نمایید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

این روش در مواردی کاربرد دارد که به دلایل بروز خطا و یا عدم دسترسی به پیشخوان وردپرس ،از طریق از طریق FTP و یا هاست اقدام به نصب افزونه وردپرس نماییم. 

جهت جلوگیری از مشکلات امنیتی هر نوع فایل فشرده را پس از نصب از هاست خود حذف نمایید. توصیه میشود از نصب و فعال سازی افزونه های متعدد خودداری کنید. زیرا که در سرعت بارگزاری وب سایت تاثیرگذار خواهد بود.

 

حل مشکل نصب نشدن افزونه وردپرس

گاهی اوقات هنگام نصب افزونه وردپرس با خطا مواجه میشویم که نمیتوانیم از طریق پیشخوان وردپرس اقدام به نصب آن نماییم. معمولترین خطا به علت محدودیت حجم آپلود در وردپرس است که به دلیل بالا بودن حجم یک افزونه ، امکان آپلود از طریق پیشخوان وردپرس نخواهد بود. جهت رفع این مشکل باید از طریق هاست و یا FTP اقدام به آپلود افزونه در دایرکتوری /public_html/wp-content/plugins/ نموده و سپس از طریق پیشخوان آن را نصب نمایید. و یا اینکه با ارسال تیکت پشتیبانی ، درخواست افزایش حجم آپلود را ارسال نمایید.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

پروتکل (SSL (Socket Secure Layer ، یک استاندارد وب برای کدکردن اطلاعات بین کاربر و وب سایت است. اطلاعاتی که توسط یک اتصال SSL مبادله می شوند بصورت کد شده ارسال می شوند و بدین ترتیب اطلاعات مبادله شده از دزدیده شدن یا استراق سمع محافظت می شوند. SSL برای شرکتها و مشتریان این امکان را فراهم می کند که بتوانند با اطمینان اطلاعات خصوصی شان را مانند شماره کارت اعتباری، به یک وب سایت بطور محرمانه ارسال کنند. برای برقراری یک اتصال SSL به Web Server Certificateها نیاز می باشد..میلیون ها کاربر همه روزه از اینترنت و سایت های گوناگون استفاده می کنند وقطعا وب گردی در فضای امن برای هر کاربری دلچسب است .شما نیز میتوانید با استفاده از SSL این فضای امن رابرای خود وکاربران سایتتان ایجاد نمایید .

اگر گواهینامه ssl را خریداری نموده اید با استفاده از آموزش میتوانید آن را روی Cpanel نصب نمایید.

در ابتدا برای دریافت کد CSR وارد سیپنل شوید در صفحه اصلی پنل در قسمت Security روی گزینه SSL/TLS کلیک کنید .

در صفحه بعد باید ابتدا یک Private Keys بسازید .ابتدا روی گزینه Generate, view, upload, or delete your private keys  کلیک نمایید.

 

 

پس از لود صفحه در قسمت Generate a New Private Key در بخش Key Size ، سایز Key که میخواهید بسازید را انتخاب نمایید (بسته به شرکتی که اس اس ال تهیه میکنید دارد) گزینه ی 2048 یا 4096 را انتخاب کنید و بر روی Generate کلیک نمایید.

سرور یک کلید خصوصی برای شما ایجاد می کند. این کلید به فرمت های کد گذاری شده و رمزگشایی ارائه می شود.توجه داشته باشید که  برای نصب گواهی بر روی چندین سرور، کلید خصوصی کد گذاری شده مورد نیاز است.

کلیدهای ایجاد شده را در کلیبورد خود ذخیره نمایید سپس در انتهای صفحه روی گزینه Return to SSL Manager کلیک کنید.

به SSL Manager برگردید و اینبار بر روی لینک  Certificate Signing Requests یعنی Generate, view, or delete SSL certificate signing requests. کلیک کنید .

 

 از طریق لیست کشویی کلیدی را که در مرحله قبل ایجاد نموده اید را انتخاب نمایید . چنانچه Generate a New 2048 bit key را انتخاب کنید  یک کلید کاملا جدید تولید می شود.

 اطلاعات خواسته شده در این قسمت نیز باید لاتین و کشوری به غیر از ایران وارد شود توجه نمایید که تنها در مراحل CSR دامنه را با www وارد نمایید.

اگر شما یک گواهی Wildcard دارید، دامنه باید با یک ستاره برای امن کردن ساب دامین ها مشخص شود مانند testdomain.com.*

عبارت عبور (Passphrase)  را خالی بگذارید، زیرا عبور رمز عبور در CSR به صورت رمزگذاری نشده ذخیره می شود.

زمانی که تمام فیلدها را پر کردید، باید بر روی دکمه Generateکلیک کنید.

به این ترتیب کد CSR شما ایجاد می شود کد ایجاد شده را به شرکتی که میخواهید گواهینامه را از آن خریداری کنید ارسال نمایید تا آنها گواهینامه را برای شما صادر نمایند.

پس از صدور گواهینامه توسط شرکت مذبور فایل های گواهی SSL از سمت شرکت صادر کننده گواهینامه به شما داده خواهد شد که فایلی با پسوند cert.می باشد.،پس از آن شما می توانید نصب و راه اندازی گواهی را در سیپنل آغاز نمایید .

 

برای نصب ssl وارد سیپنل شوید در صفحه اصلی پنل در قسمت Security روی گزینه SSL/TLS کلیک کنید .

اینبار در بخش  Install and Manage SSL for your site روی گزینه Manage SSL sites. کلیک نمایید .

 

پس از ورود در بخش Domain نام دامنه خود را انتخاب نمایید سپس برای پر کردن قسمتی که باید اطلاعات CRT را وارد نمایید ، وارد فایلی که از طریق ایمیل دریافت کرده اید شده و فایل با پسوند .cert می باشد آن را با نرم افزار های متنی مانند notepad++ باز نموده و کدهای موجود در آن را دقیقا کپی کرده و در قسمت CRT پیست نمایید.سپس به منظور تکمیل بقیه قسمت ها به صورت خودکار توسط سیستم ، گزینه ی Autofill by Domain را کلیک نمایید . که در این صورت بقیه موارد به طور خودکار تکمیل می شوند.

در نهایت روی گزینه Install Certificate کلیک کنید پس از آن یک پنجره پاپ آپ باز می شود و پیغام موفقیت آمیز بودن فعال شدن ssl را اعلام میکند روی ok کلیک کنید .

 

به این ترتیب  نصب گواهینامه SSL با موفقیت انجام می شود و در صورت جستجوی دامنه ی خود با پیشوند https:// می توانید موارد را مشاهده نمایید

برای اینکه زمانی که دامنه خود را بدون https وارد نمودید سایت شما با قفل سبز رنگ نمایش داده شود، تنها نیاز است که در فایل .htaccess خود کد زیر را وارد نمایید :

 

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTPS} off

RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

بعد از وارد نمودن کد و ذخیره کردن فایل، تغییرات انجام شده و سایت شما همراه با عبارت https و قفل سبز رنگ نمایش داده خواهد شد.