مقالات آموزشی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال

Microsoft SQL Server Management Studio یکی از نرم افزارهای مدیریت پایگاه داده است که با استفاده از آن میتوان دیتابیس MSSQL را مدیریت نمود. ایجاد جداول دیتابیس ، اجرای کوئری ، export و import گرفتن از جداول و ... را از جمله امکانات این نرم افزار میباشد. توجه نمایید که جهت اجرای کوئری ، نسخه نرم افزار SQL Server Management Studio با نسخه SQL Server مطابقت داشته باشد.

جهت ارتباط به دیتابیس از راه دور ( ریموت ) از این روش استفاده میکنیم:

پیش از هر اقدامی ، دیتابیس و کاربر دیتابیس باید ایجاد شده و همچنین روی آن اطلاعات وجود داشته باشد. میتوانید به مقاله آموزش ساخت دیتابیس در کنترل پنل پلسک مراجعه نمایید.

نرم افزار Micorosft SQL Server Management Studio را دانلود کرده و سپس در سیستم خود نرم افزار را اجرا میکنیم.

حال پنجره ای نمایش داده میشود که شما باید اطلاعات دیتابیس خود را جهت اتصال به آن وارد نمایید.

در صورتیکه قصد اتصال ریموت به دیتابیس MSSQL موجود در هاست را دارید ، اطلاعات را به صورت زیر تکمیل نمایید:

۱. Server Type : این گزینه را بر روی Database Engine قرار دهید.

۲. Server Name : آدرس آی پی سرور یا نام دامنه خود را وارد کنید.(جهت ریموت به MSSQL در هاست ویندوز وب دیتا ، از 79.137.24.248,8573 استفاده نمایید)

۳. Authentication : برای اتصال ریموت به دیتابیس موجود در روی سرور ، گزینه SQL Server Authentication را انتخاب کنید.

۴. Login : در این بخش ، نام کاربری دیتابیس خود را وارد کنید. 

۵. Password : در این بخش ، رمز دیتابیس خود را وارد کنید.

 

در نهایت بر روی گزینه Connect کلیک میکنیم.

 

در صورتیکه بخواهیم به دیتابیس لوکال موجود در کامپیوتر خود متصل شویم، اطلاعات را به صورت زیر تکمیل میکنیم: 

۱. Server Type : این گزینه را بر روی Database Engine قرار دهید.

۲. Server Name : در این بخش نام کامپیوتر خود را وارد کنید.

۳. Authentication : برای اتصال به دیتابیس لوکال خود ، گزینه Windows Authentication را انتخاب میکنیم.

در نهایت بر روی گزینه Connect کلیک میکنیم.

 

در صورتیکه اطلاعات وارد شده صحیح باشد، به سرور SQL متصل شده و لیستی از دیتابیس ها در سمت چپ تصویر نمایش داده میشود و تنها مجاز به دسترسی به دیتابیسی میباشیم که با نام کاربری و رمز آن لاگین کرده ایم.

دیتابیس خود را از لیست دیتابیس ها انتخاب کرده و با راست کلیک بر روی آن میتوانیم دیتابیس خود را مدیریت کنیم.

در صورتیکه پس از وارد نمودن اطلاعات اتصال به دیتابیس ، با خطا مواجه شدید ،نام کاربری و رمز عبور دیتابیس را از طریق هاست خود اصلاح نموده و مجدد اقدام نمایید.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

نحوه ورود به ایمیل های هاست و ارسال ایمیل از طریق سی پنل

در این مقاله نحوه ورود به ایمیل های هاست و ارسال ایمیل از طریق سی پنل هاست لینوکس آموزش داده میشود. شما از طریق وبمیل خواهید توانست وارد اکانت های ایمیلی که در هاست ایجاد کرده اید شده و ایمیل ارسال و دریافت کنید.

 

وب میل و نحوه استفاده از آن

پس از ساخت اکانت ایمیل در سی پنل ، میخواهیم با استفاده از اکانت ایمیل و از داخل هاست وب سایت ، ایمیل ارسال کرده و ایمیل های دریافتی را مشاهده کنیم. وبمیل ( Webmail ) ، کنترل پنلی تحت وب است که برای مدیریت ایمیل های داخل هاست استفاده میشود. با استفاده از وبمیل میتوانیم با استفاده از اکانت ایمیل ، ایمیل ارسال و دریافت کنیم. وبمیل دقیقا مانند جیمیل و یاهو برای مدیریت ایمیل های ارسالی و دریافتی به کار میرود.

 

نحوه ورود به وبمیل

وارد شدن به وبمیل از دو روش امکانپذیر است :

۱. در صورتیکه به کنترل پنل سی پنل هاست خود دسترسی دارید ، میتوانید به وبمیل هر اکانت ایمیلی که داخل سی پنل ایجاد کرده اید بدون وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد شوید.

۲. این روش برای افرادی کاربرد دارد که به هاست سی پنل دسترسی ندارند و میخواهند برای ارسال و دریافت ایمیل از وبمیل استفاده کنند. به عنوان مثال کارمندان یک شرکت که داخل هاست برای آنها اکانت ایمیل ایجاد شده و باید با استفاده از یک آدرس به وبمیل دسترسی پیدا کرده و نام کاربری و رمز عبور را وارد نمایند تا وارد صفحه مدیریتی وبمیل شوند.

 

نحوه ورود به وبمیل از طریق سی پنل

ابتدا وارد کنترل پنل سی پنل هاست شده و سپس از بخش EMAIL گزینه Email Accounts را انتخاب میکنیم.

حال در قسمت Email Accounts اکانت های ایمیلی که ایجاد کرده ایم مشاهده میشود.حال یک اکانت را برای ورود به وبمیل انتخاب میکنیم. برای انجام این کار بر روی گزینه More و سپس Access Webmail کلیک میکنیم.

در اینجا صفحه ای مشاهده میشود که دارای رابط های گرافیکی مختلف برای وب میل هست.این رابط های گرافیکی دارای ظاهری متفاوت باعملکرد یکسان هستند. در این قسمت باید بر روی یکی از این رابط ها کلیک کنیم. ما وب میل rouncube را انتخاب میکنیم. در صورتیکه بخواهیم در دفعات بعدی نیز به صورت خودکار وارد این وب میل شود ، بر روی گزینه set as default کلیک میکنیم.

پس از ورود به وبمیل roundcube از همانند یاهو و جیمیل میتوانیم از بخش Inbox ایمیل های دریافتی را مشاهده کنیم. از طریق گزینه Compose میتوانیم ایمیل جدید ارسال کنیم. این کنترل پنل دارای تنظیماتی است که میتوان بر اساس نیاز آن را اختصاصی سازی کرد.

 

نحوه ورود به وبمیل از طریق آدرس

در این روش شخص به کنترل پنل هاست دسترسی نداشته و میخواهد از طریق وبمیل ایمیل های ارسالی و دریافتی خود را مدیریت کند. در این روش برای ورود به وبمیل حتما باید دامنه فعال بوده و نیم سرورهای هاست نیز به درستی بر روی دامنه ست شده باشد. در نتیجه به دو طریق میتوان به وبمیل لاگین کرد:

۱ وارد کردن آدرس domainname.com/webmail داخل مرورگر که به جای  domainname.com  باید آدرس دامنه تایپ شود.

۲. وارد کردن آدرس domainname.com:2095 داخل مرورگر یعنی ورود به وب میل از طریق پورت webmail در سی پنل که به جای domainname.com باید نام دامنه خود را وارد نماییم.

پس از وارد کردن یک از این آدرس ها ، صفحه ورود به webmail برای ما به نمایش در میاد.

در فیلد اول باید اکانت ایمیلی که در هاست ساخته شده است و در فیلد دوم رمز عبور ایمیل را وارد کنیم. در صورتیکه رمز عبور ایمیل را فراموش کرده باشید با وارد شدن به سی پنل در قسمت Email Accounts و از طریق گزینه password   ، میتوانید پسورد را ریست کنید.پس از وارد کردن ایمیل و پسورد با کلیک بر روی گزینه log in میتوانید وارد صفحه وبمیل شده و ایمیل های خود را مدیریت کنید.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

اطلاع رسانی از طریق ایمیل همواره یکی از روش های اطلاع رسانی شرکت ها میباشد و نقش مهمی در کسب و کار شرکت ها و سازمان ها دارد. متاسفانه یکی از مشکلاتی که در ارسال ایمیل ها گاها اتفاق می افتد، اسپم شدن ایمیل و حتی نرسیدن ایمیل به طرف مقابل است.

 

در صورت عدم دریافت ایمیل توسط گیرنده دو حالت وجود دارد :

• پس از ارسال ایمیل توسط فرستنده ، ایمیلی با پیغام undeliverable  و یا delivery failed و ... به فرستنده برمیگردد.از این طریق فرستنده متوجه خواهد شد که ایمیل به دست گیرنده نرسیده است و میتواند از روش های دیگری جهت ارتباط با گیرنده استفاده نماید.

• ایمیل ارسال شده و به پوشه اسپم (Spam/Junk) و یا پوشه زباله (Delete) گیرنده میرود و یا به طور کامل از سرور حذف میشود. در این حالت فرستنده متوجه این مساله نخواهد شد. زیرا که ایمیل به گیرنده تحویل شده و ممکن است گیرنده آن را ندیده باشد.

چرا ایمیل ارسال شده با اینکه ایمیل اصلی هستند، اسپم می شوند؟

ایمیل های اسپم علاوه بر اینکه برای گیرنده های ایمیل ایجاد مزاحمت میکنند، راندمان شبکه و سرورهای ایمیل را نیز تحت تاثیر قرار میدهند. بنابراین مدیران سرور برای جلوگیری از دریافت چنین ایمیل هایی، از تکنولوژی های آنتی اسپم استفاده میکنند و همچنین با اعمال تنظیماتی بر روی سرور این ایمیل های ناخواسته را بر حسب میزان اسپم بودن آنها، به فولدر اسپم منتقل کرده و یا اینکه به طور کامل از سرور حذف مینمایند. در حالت دوم ایمیل ها هیچ گاه به مقصد نخواهند رسید و بدون هیچ اطلاعی از سرور حذف خواهند شد.

 

دلایل اسپم شدن ایمیل ها 

دلایل مختلفی باعث انتقال ایمیل ها به پوشه اسپم و یا سایر پوشه ها به غیر از پوشه inbox خواهد شد. برخی دلایل در ادامه تشریح شده است:

• معمولا در ایمیل ها اسپم از کلمات مشخصی نظیر عکس/تصویر/My Photo  و ... در عنوان و یا متن پیام استفاده میشود. بنابراین برای اینکه این ایمیل ها به پوشه اسپم منتقل شده و یا اینکه به صورت کامل از سرور حذف شوند، مدیران سرور تنظیماتی روی سرور انجام میدهند تا ایمیل هایی که حاوی این کلمات میباشند اسپم شناخته شوند و اقدامات لازم در مورد آنها انجام شود.

• گاها ممکن است که گیرنده ایمیل  آدرس فرستنده ایمیل را سهوی و یا عمدا به عنوان ارسال کننده اسپم ، نشانه گذاری کرده باشد. در اینصورت ایمیل های ارسالی فرستنده به عنوان اسپم شناخته خواهد شد. 

• ممکن است که شرکت سرویس دهنده اینترنت آی پی فرستتنده ایمیل را به عنوان اسپم فیلتر کرده باشد.به این علت که این آی پی توسط  تعداد زیادی از کاربران استفاده میشود و ممکن است که این کاربران عمدا و یا سهوا ایمیل های اسپم ارسال کرده باشند.

• امکان دارد که آی پی میل سرور در لیست سیاه (Black List ) قرار گرفته باشد. این اتفاق معمولا در سرویس های اشتراکی رخ میدهد.اگر یک کاربر سهوا و یا عمدی اقدام به ارسال اسپم نماید، آی پی سرور در لیست سیاه به عنوان اسپمر قرار خواهد گرفت.در نتیجه دیگر کاربران این سرویس اشتراکی دچار مشکل شده و ایمیل های آنها نیز اسپم خواهد شد.

• هکرها برای ارسال فایل های مخرب به سیستم های کاربران لینک ها و یا فایل های پیوست مخرب ارسال میکنند که در قالب فایل های اجرایی (exe.) ومانند آن میباشند که در صورت باز کردن آن توسط کاربران سیستم آنها آلوده خواهد شد. بنابراین مدیران سرور باید تنظیماتی جهت عدم دریافت این ایمیل ها اعمال کنند. به همین علت جهت جلوگیری از حمله هکرها این ایمیل ها با امتیاز بیشتری ، اسپم شناخته خواهند شد.

• در صورتی که در ایمیل خود از کدهای HTML استفاده کرده باشید ممکن است ایمیل شما در مقصد به عنوان اسپم شناخته شود. زیرا که برخی از حملات هکرها از طریق کدهای برنامه نویسی انجام میشود.

• در صورتیکه از فایل هایی تصویری با پسوندهای png ، .jpg. و … در ایمیل های ارسالی استفاده نمایید ممکن است به صورت اسپم شناخته شوند. بنابراین فایل های خود را در قابل فایل فشرده (Zip.) ارسال نمایید.

• به دلیل اینکه اسپمرها ایمیل های خاصی به کاربران زیادی ارسال میکنند، ممکن است ایمیل هایی که به تعداد زیادی از کاربران ارسال میشود چه در قسمت to و یا با استفاده از cc/Bcc ، به عنوان اسپم شناسایی شود. برای ارسال اسپم به صورت انبوه حتما باید از پنل ویژه ارسال ایمیل ها انبوه استفاده شود تا اسپم شناخته نشود.

• این امکان وجود دارد که مدیر سرور به دلیل سختگیری بیش از حد تنظیماتی را در میل سرور اعمال کرده باشد که ایمیل شما به صورت اسپم شناخته میشود. همچنین ممکن است تنظیمات قدیمی بوده و نیاز به آپدیت داشته باشد. 

در نتیجه تمامی این موارد و اینکه ارسال کنندگان اسپم هروز بیشتر از قبل برای ارسال اسپم تلاش میکنند، باید همواره تکنولوژی های به روز جهت فیلتر اسپم ها در نظر گرفته شود. در این راستا ما باید به جزئیاتی که ممکن است ایمیل های ارسالی ما را محدود کرده و آنها را به عنوان اسپم شناسایی کرده و موجب عدم دریافت ایمیل توسط گیرنده خواهد شد، بسیار توجه نماییم.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

اس اس اچ چیست و چه تفاوتی با اف تی پی دارد؟

 

FTP و SSH هر دو پروتکل هایی تحت شبکه هستند که درست مانند HTTP بالای لایه TCP/IP اجرا می گردند. به زبان ساده این یک راه شناخته شده برای ابزارها است، تا درون شبکه با یکدیگر تماس برقرار کنند.  

 

شیوه های مختلف برقراری تماس، ویژگی ها و شرایط استفاده متفاوت و ویژه ای دارند.  کاربردهای مختلف و توانایی های گوناگونی در هر کدام گنجانده شده است. اما اینکه FTP و SSH دقیقا چه تفاوت ها و کارکردهایی دارند، برای بسیاری هنوز مبهم و گنگ است. در این مقاله قصد داریم به شرح و توضیح تکنولوژی های به کار رفته در این دو پروتکل و تفاوت های میان آنها بپردازیم.

 

 

 

برنامه واسط (Shell) و اکانت های برنامه واسط

 

بگذارید ابتدا به اصطلاحات فنی پایه و زیرساخت ها بپردازیم. برای فهمیدن هدف SSH، نیاز دارید با برخی عناصر اصولی و زیرساخت آن آشنا شوید.

 

Shell کامپیوتر، یک قطعه نرم افزاری است که به کاربر اجازه می دهد مستقیما با کرنل یا هسته اصلی سیستم عامل ارتباط برقرار کند. Shell  می تواند دارای رابط گرافیکی یا محیط خط فرمان باشد و یا اینکه هر دو را با هم داشته باشد. 

 

shell.jpg

 

اکانت Shell یک اکانت شخصی است که به کاربر اجازه دسترسی به Shell را از طریق کامپیوترهای مختلف و راه دور می دهد. از این اکانت ها معمولا می توان برای کار با فایل های ذخیره شده، اکانت های ایمیل، گروه های خبری و مانند آن استفاده کرد. نقطه مشترک همه کاربردهای Shell هم در این است که معمولا برای استفاده از اکانت Shell  دستورات را از راه دور و توسط خط فرمان ارسال می کنیم.

 

 

 

پروتکل برنامه واسط امن (Secure Shell Protocol - SSH)

 

همانطور که مرورگرهای وب از پروتکل HTTP برای صحبت و ارتباط با سایت ها استفاده می کنند، اکانت شل هم نیاز دارد تا از یک پروتکل مشخص برای ممکن ساختن انتقال اطلاعات (یا همان ارتباطات) میان دو ابزار درون شبکه استفاده کند. افتخار دارم SSH یا پروتکل برنامه واسط امن (Secure Shell Protocol) را خدمت تان معرفی کنم.

 

SSH از یک کلید رمزنگاری عمومی استفاده می کند و هدف اولیه توسعه آن، خلق جایگزینی به جای ارتباطات ناامن و حفاظت نشده ای همچون Telnet بود. این پروتکل دارای دو نسخه اصلی SSH-1 و SSH-2 است که هم اکنون پروتکل های عمده و حاکم بر دنیای دسترسی اکانت های شل هستند.

 

crypto-1.jpg

 

امروزه از SSH برای لاگین و اجرای کدها از طریق کامپیوترهای راه دور، جستجوی وب با استفاده از کلاینت های پروکسی رمزنگاری شده و انتقال فایل استفاده می شود. همچنین برای تنظیم و آماده سازی شبکه خصوصی مجازی یا همان VPN هم می توان از SSH بهره برد.

 

کلاینت های SSH یا برنامه های دسکتاپ اس اس اچ برای همه سیستم عامل های اصلی در دسترس هستند. سیستم های بر پایه یونیکس، مانند لینوکس و مک او اس ایکس، می توانند از OpenSSH استفاده کنند. همچنین در سایت OpenSSH می توانید برنامه های SSH مناسبی برای مک و ویندوز پیدا کنید. PuTTY هم یکی از برجسته ترین کلاینت های ویژه تحت ویندوز است.

 

 

 

پروتکل انتقال فایل امن یا STTP در برابر FTP

 

انتقال فایل واجرای VPN به صورت پیش فرض بر روی SSH فعال نیستند. به یاد داشته باشید که SFTP پروتکل اف تی پی قابل اجرا بر روی SSH نیست. بلکه یک پروتکل متفاوت انتقال فایل (file transfer protocol) است که به عنوان یک اکستنشن یا افزونه برای SSH-2 توسعه یافته است. SFTP همیشه برای انتقال فایل روی اس اس اچ استفاده می شود، اما در حقیقت به گونه ای طراحی شده که می تواند توسط دیگر پروتکل ها هم مورد استفاده قرار گیرد. 

 

ftp.jpg

 

البته جدای از صحبت های فنی، SFTP برای کاربر نهایی می تواند  یک جایگزین امن و مطمئن برای FTP باشد. اف تی پی تمامی اطلاعات را به صورت متن ساده و بدون رمزنگاری انتقال می دهد. بنابرین سرقت بسته های اطلاعاتی می تواند باعث بروز مشکلات وخیمی برای اطلاعات شخصی شما از قبیل نام کاربری و رمزهای عبورتان گردد. SFTP که تبدیل به یک افزونه برای SSH-2 شده، از شیوه امنیتی کلید رمز عمومی برای انتقال اطلاعات استفاده می کند. این بدان معنی است که اطلاعات به صورت رمزنگاری شده ارسال می گردند و خطر بالقوه نفوذ بین مسیر به اطلاعات تقریبا منتفی می گردد. 

 

SFTP معمولا در بسیاری از برنامه های مشهور FTP قابل استفاده است. البته در این حالت، دیگر قابلیت های SSH در این حالت غیر فعال خواهند بود.

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

استاندارهاي كيفي سايت : 

 

ساخت صفخات سايتتان با توجه به استاندارهاي موجود باعث افزايش كيفيت سايت شما خواهد شد. 

 

استاندارهاي HTML : 

 

در استفاده از HTML آخرين استاندارها مربوط به XHTML كه اشتراكي بين HTML4.01 و XML است مي باشد. 

نوشتن سايتتان با استاندارهاي HTML4.01 شما را به آخرين استاندارهاي XML نزديك مي كند. 

 

 

استاندارد هاي CSS : 

 

استفاده از CSS در طراحي سايت باعث شده كه كيفيت سايت با جداسازي محتواي سايت از style افزايش يابد. 

تمامي browser هاي جديد از كدهاي CSS1 و CSS2 پشتيباني مي كنند. 

استفاده از CSS خوانايي سايت را براي browser هاي مختلف بالا مي برد و هزينه گسترش سايت را كاهش مي دهد. 

 

استفاده از Web Validation : 

 

Web Validation نرم افزاري است كه صفخات وب سايتتان را با استاندارهاي موجود بررسي كرده و نتيجه ايرادات سايت را به شما اعلام مي كند. 

وقتي شما از اين نرم افزار براي يافتن خطاهاي صفحات HTML,XML يا اسناد CSS تان استفاده مي كنيد ليستي از اشكالاتي كه در استاندارد سازي سايتتان داريد را اعلام مي كند و معمولا شماره خطي كه ايراد در آن است را ني به شما نمايش مي دهد. 

 

WAI - The Web Accessibility Initiative : 

 

استاندارهاي WAI از طريق W3C معرفي شده و براي بررسي امكان دسترسي سايت مي باشد. اين استاندارها يك سري راهنما ها (guidline هايي) براي بهبود وب سايت ها در زمينه هاي : تكنولوژي، رهنماها، ابزار، آ«وزشي،‌تحقيقاتي و توسعه اي به شما ارائه مي دهد. شما مي توانيد اطلاعات كاملي در زمينه WAI از سايت w3c دريافت نماييد. 

 

مرجع : http://www.w3schools.com