مقالات آموزشی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

جاكوب نيلسن (Jacob Nielsen ) با صفاتي چون سلطان بهره وري نرم افزاري ، پيشرو در بهره وري وب و رهبـر طراحي كـاربر پسند شنـاخته شده است . دكتـر نيـلسن يـكي از موسسان گــروه نيــلسن نـورمن (Nielsen Norman ) است و قبل از آن نيز يكي از مهندسان شركت Sun Micro system بوده است.

 

وي ابداع گر جنبش مهندسي بهره وري هزينه (Engineering Discount Usability ) است كه هدف آن پيشرفت هاي سريع وارزان در طراحي رابط كاربر برنامه ها ( User Interface ) است . معروف ترين كتاب وي « طراحي كاربردي وب » نام دارد كه در سال 2000 با تيراژ دويست وپنجاه هزارنسخه و به پانزده زبـان زنـده منتشر شده است.

 

مطـالب ذيل برگزيده اي از سايت اختصاصي او با نام http://www.useit.com مـي باشد.

 

• عدم درج قيمت محصولات : براي بسياري از مشتريان يافتن سريع قيمت يك كالا مهم است .

 

• موتوري جستجوي انعطاف ناپذير : بسياري از موتورهاي جستجو كاربر را ملزم به ورود پارامترهاي زيادي مي كنند .

 

• پيمايش عرضي صفحات : كاربران علاقه اي به پيمايش افقي صفحات ندارند .

 

• اندازه ثابت فونت ها ومتون : به خصوص افراد بالاي 40 سال با حروف نازك يا كوچك مشكل دارند و بايد ترتيبي اتخاذ شود تا از طريق مرورگر امكان تغيير سايز فراهم شود .

 

• انبوهي متون : معمولا سايت هاي حاوي متون حجيم ، خسته كننده هستند .

 

• پنجره هاي بازشونده خودكار : كاربران ترجيح مي دهند كه خودشان مقصد را تعيين كنند .

 

• جمع آوري آدرس پست الكترونيك بدون هيچ روند امنيتي : كاربر بايد براي وارد نمودن آدرس ايميل خود كاملا مطمئن و متقاعد شود .

 

• آدرسهاي طولاني يا پيچيده صفحات : انتخاب يا هرگونه كار بر روي آدرسهايي كه بيش از 75 كاراكتر دارند مشكل است .

 

• لينك هاي ايميل در مكان نامناسب : ايميل بايد كاملا برجسته ومشخص و در مكانهاي مناسب بوده و از لينك هاي معمول صفحه تفكيك شود .

 

• بازگشت كند يا نا موفق به صفحات قبل : كليد Back دومين دكمه مورد استفاده كاربران است .

 

• رابط گرافيكي ( GUI ) غير استاندارد : برداشت كاربر از عناصر و اشياي موجود در برنامه ها تثبيت شده است .

 

• نبود بيوگرافي در سايت ها : وجود بيوگرافي باعث ايجاد جو اطمينان در خوانندگان مي شود.

 

• ضعف آرشيو: در اغلب مواقع اطلاعات قديمي هم مورد استفاده كاربران قرار مي گيرد .

 

• لينك هاي متعدد براي رسيدن به صفحات خاص : كاربران مايل به استفاده مكرر از لينك ها براي رسيدن به هدف نيستند.

 

• استفاده پيش از موعد از امكانات پيشرفته : استفاده از امكاناتي مانند CHAT ، ايجاد انجمن هاي گفتـگو ، ايميـل رايگان ، نقشه 3 بعـدي سايت وغيـره بارمالي زيادي را بر مديران سايت تحميل مي كنند .

 

• بارگزاري كند صفحات : وجود گرافيك هاي سنگين آزار دهنده خواهد بود .

 

• ساختارهاي تبليغاتي : كاربران معمولا از مشاهده ساختارهاي تبليغاتي خودداري مي كنند .

 

• رسالت و هدف نامشخص سايت : بايد نوع سايت از جنبه هاي تجاري يا اطلاع رساني مشخص باشد .

 

• طراحي اختصاصي براي افراد خاص : سايت بايد كاملا براي تمام كاربران اينترنت ( نه فقط متخصصين ) قابل استفاده و گشت زني باشد .

 

• لينك به سايتهاي ديگر : به دليل فلسفه وساختار متفاوت طراحي در سايت هاي مختلف ، نبايد تعداد لينك هاي خارج از سايت زياد باشند .

 

• فـراموش كـردن هزينه پشتيبـاني سايت : بودجه پشتيبـاني ونگهداري بايد حداقل به اندازه 50 درصد از هزينه راه اندازي سايت در نظر گرفته شود .

 

• تلقي از سايت به عنوان يك رسانه دست دوم : سايت با تلويزيون ، روزنامه يا بروشور فرق هاي اســاسي دارد . بنـابراين نبايد از آنها كپي برداري كند . از طرفي ارتباط ما را به عنوان يك رسانه تمام وقت با افراد متعددي برقرار مي كند ونبايد آن را دست كم گرفت .

 

• لينك هاي تكراري از لحاظ محتوا : مثلا" لينك يك تبليغ بعد از ورود به آن نبايد حاوي همان لينك تبليغ در صفحه باز شده باشد .

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

اصطلاحات فنی و مفاهیمی در مورد لینوکس و امنیت آن وجود دارد که دانستن آنها به عنوان یک مدیر شبکه ، مساله ای حیاتی میباشد. در ادامه به تشریح این اصطلاحات میپردازیم.

۱. Bash چیست ؟

Bash کوتاه شده عبارت Bourne Again SHell است که توسط Steve Bourne نوشته شده و جایگزینی برای خط فرمان پیش فرض لینوکس که در ( bin/sh /) ارائه شده است میباشد.  این خط فرمان علاوه بر  اینکه تمام ویژگی های خط فرمان قبل را دارد ، دارای گزینه هایی برای کاربرد آسانتر نیز میباشد و در حال حاضر پرکاربردترین خط فرمان در توزیع های مختلف لینوکس میباشد.

 

۲. تفاوت اساسی لینوکس و یونیکس چیست؟

لینوکس نرم افزاری متن باز و رایگان میباشد که به برنامه نویسان اجازه میدهد برای لینوکس برنامه نویسی کنند در حالیکه نمیتوانند به طور مستقیم آن را تغییر دهند.در حال حاضر یونیکس دارای حق کپی رایت است که کمپانی های بزرگ میتوانند از آن استفاده کنند و حتما باید با نام اصلی آن را منتشر کنند. مانند IBM AIX ، Sun Solaris و HP-UX از سیستم‌عامل‌های یونیکسی انحصاری میباشند.

 

۳. LILO چیست؟

مخفف عبارت Linux Loader و Boot Loader ای ویژه سیستم عامل لینوکس است و در واقع کدی است که برای بارگذاری لینوکس روی حافظه اصلی رایانه و بارگذاری سیستم عامل لینوکس کاربرد دارد.

 

۴. تفاوت بین TCP و UDP چیست؟

TCP قبل از ارسال داده ها یک ارتباط امن ایجاد میکند تا جریان داده ها کنترل و دریافت بسته ها تضمین شود. در UDP یک انتقال ساده و ناامن میباشد که ممکن است دیتاگرام نامرتب، تکراری بوده یا بدون اطلاع قبلی از دست برود. پروتکل UDP بهترین گزینه برای سیستم‌های بلادرنگ به حساب می‌آید و بسیاری از سرویس ها مانند SNMP ، DHCP ، RIP ، DNS و VOIP به دلیل  سرعت آن و درگیر نشدن با خطاهای لایه کاربرد و استفاده از لایه شبکه از آن استفاده میکنند.

 

۵. پروژه گنو چیست ؟

GNU مخفف عبارت GNU's Not Unix و سیستم‌عاملی است که در سال ۱۹۸۳ با هدف ایجاد یک سیستم‌عامل کامل و آزاد شبه-یونیکس به‌وسیله ریچارد استالمن پایه گذاری شد. هر برنامه‌نویس اجازه دسترسی به کدهای تولیدشده توسط پروژه گنو را دارد. گنو این این امکان را به شما میدهد تا برنامه ای موجود را توسعه و تحت عنوان نامی دیگر به دیگران ارائه کنید.

 

۶. حساب کاربری ریشه یا root چیست ؟

این حساب مانند حساب administrator در سیستم های مایکروسافتی و حساب کاربری پیش فرض اغلب توزیع های لینوکسی است. این امکان را به شما میدهد تا کنترل کامل سیستم خود را داشته باشید. شما توسط این حساب میتوانید کاربر تعریف کرده و برای هر حساب کاربری سطوح دسترسی مختلف تعیین نمایید.

 

۷. CLI چیست؟

مخفف عبارت Command Line Interface و بر خلاف GUI محلی است که کاربر دستورات سیستمی خود را در آن به صورت متنی وارد میکند. مانند MS-DOS مایکروسافت و BASH لینوکس ، تمام فعالیت ها بر اساس دستورات تعریفی در آن میباشد. این محیط بسیار انعطاف پذیر بوده و تحت آن میتوانید فعالیتهای مختلفی را انجام بدهید.

 

۸. GUI چیست؟

محیط گرافیکی که کاربر فعالیت های خود را در آن  انجام میدهد. مانند Desktop مایکروسافت، GNOME و KDE لینوکس.

 

۹. اگر بخواهید همه فایل های دارای پسوند tar که در دایرکتوری home شما وجود دارد را جستجو و سپس آنها را حذف کنید ، باید از چه دستوری استفاده کنید؟

با استفاده از دستور find به همراه rm برای حذف فایل ها به صورت زیر :

# find /home/ -name '*.tar'| xargs rm –rf

 

۱۰. تفاوت بین دستور locate و slocate در چیست؟

slocate جهت جستجو در فایل هایی که کاربر به آنها دسترسی دارد.

locate دارای جدولی میباشد که جستجو در آن انجام میشود. جدول locate هر ۲۴ ساعت به روز شده  و با استفاده از دستور updatedb میتوان آنرا به صورت دستی آپدیت کرد.

 

۱۱. SMTP  چیست ؟

معمولترین پروتکل سرویس های ارسال ایمیل است.

 

۱۲. سرویس samba چیست؟

سرویس ( SMB  ( Server Message Block ، یک پروتکل برای دسترسی و به اشتراک گذاری فایلها، پرینتر ها و پورت ها در شبکه میباشد.

سيستم عاملهای بر پایه يونيکس مثل لينوکس برای به اشتراک گذاری فايلها و پرينتر ها و پورت های شبکه از طريق Netbios از پروتکل Smb/Cifs که توسط برنامه Samba باز میشود ، استفاده میکنند. بنابراین سیستم لینوکسی میتواند به منابع Microsoft در شبکه متصل شود.

 

۱۳. کدام سرویس از ( NFS ( Network File System برای دسترسی از راه دور به فایل ها جهت سیستم لینوکس استفاده میکند ؟

( NIS ( Network Information Service با استفاده از NFS جهت دسترسی Unix به فایل ها از راه دور است.

 

۱۴. MTA چیست ؟

MTA یک نرم افزار است که در سیستم های مدیریت ایمیل ها استفاده میشود و مسئول انتقال و مسیریابی ایمیل از کامپیوتر فرستنده به کامپیوتر گیرنده است.عملکرد اصلیMTA ، ارسال کردن پیام های ایمیل ورودی به End-User های مناسب است. Microsoft Exchange  و UNIX Sendmail از بهترین مثال ها برای MTA هستند.

 

۱۵. پروتکل ناامن انتقال فایلها چیست؟

TFTP یک پروتکل ناامن جهت انتقال فایل ها است.

 

۱۶. شرکتی دارای اتصال اینترنت با سرعت پایین است.از کدام سرویس لینوکس برای مدیریت این اتصال 

میتوان استفاده کرد؟

میتوان از Squid proxy server که اجازه مدیریت وب ها را با استفاده از cache محتویات آن میدهد ، استفاده کرد. بنابراین باعث کاهش سرعت دسترسی و بهبود ترافیک خواهد شد.

 

۱۷. جهت راه اندازی وب سرور ، بازبودن کدام پورت ها در فایروال الزامی است؟

به صورت پیش فرض وب سرور از پورت ۸۰ و ۴۴۳ استفاده میکند که باید بر روی فایروال باز باشد.

 

۱۸. برای آی پی سرور باید از چه آی پی استفاده کرد؟

برای سرور باید از آی پی static استفاده کرد.

 

۱۹. برای استفاده از سرور ایمیل ، چه پورت هایی باید بر روی فایروال باز باشد؟

پورت ۱۱۰ که پروتکل POP3 از آن استفاده میکند.

پورت ۲۵ که پروتکل SMTP از آن استفاده میکند.

پورت ۱۴۳ که پروتکل IMAP از آن استفاده میکند.

 

۲۰.  برای کلاینت ها از چه آی پی استفاده میشود؟

از دو روش static و dynamic برای اختصاص آی پی به کلاینت ها میتوان استفاده کرد. بهترین گزینه برای مدیریت آسانتر، استفاده از DHCP جهت اختصاص دادن آی پی میباشد.

 

۲۱. تفاوت بین Softlink و Hardlink چیست؟

Hardlink  تنها برای یک فایل ایجاد میشود نه دایرکتوری ها در صورتیکه symbolic links  میتوانند به یک دایرکتوری متصل شوند.

در صورت پاک شدن فایل اصلی hard link ، اگر فایل با hard link ساخته شده  باشد پاک نخواهد شد و هنوز محتویات فایل باقی مانده است.

اگر فایل hard link یا symlink را پاک کنید فایل اصلی بدون تغییر باقی خواهد ماند.

پاک شدن فایل اصلی باعث پاک شدن فایل متصل symbolic link یا symbolic نخواهد شد ولی بدون فایل اصلی، symlink ، غیرقابل استفاده است.

 

۲۲. تفاوت بین umask و ulimit چیست؟

umask مخفف عبارت ( User file creation mask ) ، تعیین کننده تنظیمات یک mask که کنترل کننده دسترسی های فایل ها و دایرکتوری ها در زمان ایجاد است ، میباشد. در حالیکه Ulimit توسط لینوکس ساخته شده و کنترل منابع موجود در پوسته و یا فرآیند های آغاز شده توسط آن را فراهم  میکند.

 

۲۳. re-installing Grub در لینوکس چیست؟

- Download Ubuntu Installation / Live cd
- Boot from Ubuntu Installation/ Live cd - usb, burned cd
etc.
- During boot select "Try Ubuntu" , Don’t select install !
- Mount your Linux root partition
sudo mount /dev/sda6 /mnt (Assuming /dev/sda6 is the Linux
root partition)
- Install / reinstall grub
$ sudo grub-install --root-directory=/mnt/ /dev/sda ( where
/dev/sda is your primary disk)
Installation finished.No error reported.
- Reboot your system, remove bootable CD and we should have
the boot menu ready when the system starts.
Note:There would be slight difference when using with other
distros

 

۲۴. سناریوی TCP 3 way handshake چیست ؟

handshake  فرآیندی برای ایجاد یک ارتباط TCP میباشد. three way handshake را با یک مثال توضیح میدهیم. فرض میکنیم که یک کلاینت برای ارسال اطلاعات ، یک اتصال با سرور ایجاد میکند.

کلاینت  بسته  SYN را با دنباله ای به شماره N برای سرور ارسال میکند.

سرور بسته ACK ( پاسخ ) با شماره N+1 ) SYN ) ، با دنباله ای به شماره X

کلاینت یک بسته ACK ( پاسخ ) با شماره X+1 ارسال کرده و اتصال برقرار میشود.

کلاینت اطلاعات را ارسال میکند.

سه پردازش اول بالا را three way handshake میگویند.

 

۲۵. چرا LVM لازم است؟

LVM  مخفف عبارت Logical Volume Manager ، برای تغییر اندازه فایل سیستم در لینوکس کاربرد دارد. اندازه پارتیشن توسط LVM ، استفاده از دستورات lvextend و lvreduce به ترتیب افزایش و کاهش میابد.

 

۲۶. وضعیت Memory و Cpu را چگونه کنترل میشود؟

با استفاده از دستورات free ، vmstat  آمار واقعی و مجازی حافظه به ترتیب نمایش داده میشود. با استفاده از دستور sar مقدار مصرف Cpu و وضعیت های دیگر آن قابل مشاهده خواهد بود.

 

۲۷. چگونه اندازه پارتیشن LVM را بیشتر کنیم؟

این کار با استفاده از روش زیر قابل انجام است :

- Use the lvextend command (lvextend -L +100M /dev/<Name of the

LVM Partition>, in this example we are extending the size by

100MB.

- resize2fs/dev/<Name of the LVM Partition>

- check the size of partition using df -h command.

 

 

۲۸. چگونه یک دیسک خام را پارتیشن بندی کنیم؟

با استفاده از fdisk و مراحل زیر میتوان دیسک خام را پارتیشن بندی کرد:

- fdisk /dev/hd* (IDE) or /dev/sd* (SCSI)

-Type n to create a new partition

- After creating partition,type w command to write the changes

to the partition table.

 

۲۹. Load Average در لینوکس چیست؟

میانگین مجموع تعداد فرآیند های منتظر در صف اجرا وتعداد فرآیند های اجرا شده اخیر در سرور در دوره  زمانی یک ، نیم و پانزده دقیقه.  با استفاده از دستور های top و uptime ،این میزان در سرورهای لینوکسی قابل مشاهده است.

 

۳۰. نقش پردازش udev در پس زمینه چیست؟

udev  در دایرکتوری dev مسئول  حذف و اضافه کردن لینک های device ها  است.

 

 ۳۱. RAID چیست؟

RAID  مخفف عبارت Redundant Array of Inexpensive Disks ، روشی برای ذخیره اطلاعات روی چند  دیسک، برای رسیدن به افزونگی، کم کردن زمان تاخیر، افزایش bandwidth و افزایش توانایی بازیابی اطلاعات از دیسک خراب شده با استفاده از تکنولوژی هایی مانند زیر است :

Disk striping – RAID Level 0

Disk mirroring RAID Level 1

Disk striping with parity 5 RAID Level

 

۳۲. CUPS چیست و محل فایل log آن کجاست؟

CUPS  مخفف عبارت Common UNIX Printing System و یک سیستم پرینت منبع باز است و توسط  Apple Incتوسعه پیدا کرده است. CPUS از IPP Internet Printing Protocol برای پرینت و اشتراک آن استفاده میکند.

 

۳۳. YUM چیست؟

YUM مخفف عبارت Yellowdog Update Modified و یک ابزار خط فرمانی Package Management است. با استفاده از این ابزار میتوان بسته های نرم افزاری لینوکس را بر روی کامپیوتر نصب، به روز رسانی ، پیکربندی و حذف نمود. این ابزار یک ابزار open source است که برای همه مدیران شبکه قابل دسترس و استفاده است.

 

۳۴. تفاوت بین YUM و RPM چیست ؟

RPM  مخفف عبارت RedHat Package Manager است و سیستم  Package Manager پیشفرض توزیع های لینوکسی است که از ساختار Package Management ای به همین اسم استفاده میکنند. این نوع ساختار Package Manager توسط شرکت RedHat طراحی و ایجاد شد و به سرعت توسط بسیاری از توزیع های لینوکس دیگر مورد استفاده قرار گرفت.  YUM مخفف عبارت Yellowdog Update Modified است و در واقع ابزاری است که وظیفه بهره برداری از Packageهای RPM را بر عهده دارد و میتوان آن را بهینه سازی شده RPM عنوان کرد.در واقع با استفاده از YUM میتوان بسته های RPM را مدیریت کرد. YUM و RPM فقط با توزیع های لینوکسی قابل استفاده هستند که ساختار Package Management آنها بر اساس RPM باشد و در سایر توزیع ها مانند Debian و Ubuntu که ساختار Package Management متفاوت است نمیتوان از این ابزارها استفاده کرد.

 

۳۵. apt-get چیست؟

مدیریت بسته های لینوکسی بر پایه  Debianمیباشد. تمام فعالیت های آن مانند دیگر مدیریت بسته ها مانند YUM است.

 

۳۶. sudo چیست؟

دستور sudo برای رفع نیازهای دسترسی در لینوکس است. در صورتیکه دستور sudo را قبل از هر دستوری وارد نمایید ، آن دستور در زمان اجرا دسترسی روت خواهد داشت. همچنین نیاز نیست که رمز روت خود را وارد کنید؛ کافیست رمز کاربری خود را برای اجرای آن دستور با sudo وارد نمایید.

 

۳۷. Piping چیست؟

Piping با نشانه ” | ” شناخته میشود که برای ترکیب کردن ۲ یا چند دستور باهم استفاده میشود. خروجی دستور اول ورودی دستور دوم است و به همین ترتیب ادامه پیدا میکند.

 

۳۸. Superuser چیست؟

superuser ،کاربری است که به همه فایل ها و دستورات سیستم ، دسترسی آزاد دارد که login شدن با  آن اغلب با نام root میباشد و با کلمه عبور ریشه ( root password ) محافظت میشود.

 

۳۹. کاربرد دستور tee چیست ؟

دستور tee دو کاربرد دارد:

اول دریافت اطلاعات از ورودی استاندارد و ارسال به خروجی استاندارد و دوم تغییر مسیر یک کپی از ورودی به یک فایل مشخص

 

۴۰. Parsing چیست؟

یک فرآیند تجزیه یک خط فرمان به کلمات است که با استفاده از جداکننده ها و فاصله ها میباشد. در صورتیکه tab ها یا space ها مربوط به یک دستور باشد ، در نهایت با یک space جایگزین میشوند.

 

۴۱.Pid  چیست؟

PID  مخفف عبارتProcess ID  است که برای شناسایی فرآیندی ( process ) است که در سیستم یونیکس اجرا شده و اینکه فرایند در foreground یا background اجرا شده است.

 

۴۲. تفاوت بین nfs soft و hard mounting points چیست؟

در Hard mount option ، اگر ارتباط  کلاینت با سرور قطع شود، ارتباط باقی میماند و زمانیکه کلاینت مجدد فعال شود، ارتباط برقرار خواهد شد.

در nfs soft اگر ارتباط  کلاینت با سرور قطع شود، فورا پیغام error نمایش داده شده و ارتباط  خاتمه میابد.

 

۴۳. کدهای 403 و 404 در سرور apache نماینده چه چیزی هستند؟

forbidden error 403

اگر فایلی قادر به ارتباط با برخی از زمینه های امنیتی  selinuxنباشد. در سامانه  Selinux ، سیستم عامل دسترسی های سیستمی را کنترل کرده و در مواردی که امنیت در خطر باشد ، محدودیت هایی را اعمال می کند.

represent 404

عدم وجود cgi script یا  یک web page

 

۴۴. معنی AIX چیست؟

مخفف عبارت Advanced Interactive eXecutive  سیستم عاملی متن باز از IBM ، که پایه آن UNIX  است. AIXESA  توسط IBM برای System390 یا سرورهای بزرگ طراحی شده بود. AIX6000  یک سیستم عامل است که بر روی workstation platform IBM اجرا میشود.

 

۴۵. چه کسی یونیکس را اختراع کرد؟

لینوکس در سال ۱۳۶۹ توسط Ken Thompson و Dennis Ritchie در لابراتورار BELL اختراع شد.

 

۴۵. چه دستوری برای ارسال یک فرآیند ( process ) از background به foreground است؟

زمانیکه یک فرآیند در حال اجرا است ، کلیدهای “ ctrl+z ” را فشار میدهیم وسپس bg را تایپ میکنیم.

 

۴۷. برای  نمایش کارت شبکه هایی که در حال استفاده میباشند ، از چه دستوری استفاده میشود ؟

# Ifconfig

 

۴۸. فایلی که توسط کاربر عادی و همچنین کاربر root ، قابل حذف نیست ، چگونه میتوان آن را حذف کرد؟

با استفاده از دستور chatter ، باید attributes فایل را تغییر و با استفاده از دستور rm آنرا حذف نمود.

chattr -iIu example

rm -rf example

 

۴۹. کابرد دستور neat چیست؟

دستور neat برای تغییر تنظیمات کارت شبکه یک محیط گرافیکی ایجاد میکند.

 

۵۰. چه میزان فضا برای swap به طور پیش فرض نیاز است؟

دو برابر حافظه اصلی

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.50 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

مقدمه

 

ما در هنگام صحبت با ديگران علاوه بر حرف زدن اعمال ديگري نيز مانند خنديدن ، اشاره كردن ، نگاه كردن ، عصباني شدن و ... را انجام مي دهيم . تمام اين اعمال در ارتباط برقرار كردن ما با مخاطب تاثير داشته و گاهي بسياري از حرف ها را با چيزي غير از زبان بيان مي كنيم . يك صفحه وب نيز می بایست علاوه بر انتقال مطالب ، بتواند احساس طراح وب آن وب سایت را نيز بيان كند . اين كار را رنگ ها در طراحي وب انجام مي دهند . حس خشم ، محبت ، شادي و حتي اعتماد از طريق رنگ ها به بيننده منتقل مي شود .

 

اصل رنگ بندی و روانشناسی رنگها

یکی از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب ، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه ، به مشاهده مطالب آن بپردازند. این که چه رنگی متناسب سایت های وب است ، پرسشی است که کارشناسان وب خیلی پاسخ جامع و کاملی برای آن ارائه نکرده اند و کم تر متخصصات طراحی وب به مسئله روان شناسی رنگ ها در طراحی سایت توجه کرده اند. 

 

بهترین رنگ نداریم ! 

 

در مدیریت نوین یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که یک بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد. ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگ بندی صفحات وب نیز چنین رویکردی دارد. این تجربه و نوع علاقه و هنر طراح وب بوده که صفحات وب سایت را جذاب و دلفریب و یا بی رنگ و لعاب می نمایاند .

 

نکاتی که می بایست در زمان طراحی گرافیک سایت در نظر داشته باشیم :

 

1- اثر روان شناسی رنگ ها

2- قابلیت خواندن متون صفحات سایت 

3- رنگ متمم رنگهای انتخابی برای پشت زمینه ، گرافیک ها ، لینک ها و متون

4- وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده

5- توجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخش های مختلف سایت

سایتی مانند یاهو که روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است ، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات پویا استفاده کرده است . مثلا بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی آن بسیار متفاوت است .

 

5 اصل مهم در استفاده بهینه رنگ ها در طراحی وب

1- رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در 90 ثانیه اول دیدن می گذارند . 

2- اثر رنگ می تواند بیننده را ترغیب به خرید یک کالا کند . 

3- رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی کنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان می دهند . 

4- اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است .

5- هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده می فرستد .

 

 

ارتباط رنگ به موضوع 

 

یک اصل کلی وجود دارد که می گوید : در رنگ بندی یک صفحه ، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به کار رود ؛ یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوع محوری سایت در رنگ بندی مطالب مهم است .

 

به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ ها در طراحی صفحات وب از اهمیت زیادی برخوردار است . در ادامه این مطلب ، فقط قصد یادآوری نوع روانشناسی هر رنگ در مخاطبان از دید روانشناسان داریم و فعلا در مورد این که چه نوع رنگی برای چه سایتی مناسب است صحبت نمی کنیم ؛ اگر چه این توضیحات خود نیز بیان گر استنتاجات خوبی هستند که وب مسترها را در گرافیک سایت به خوبی هدایت می کند. به طور کل ، رنگ ها دارای خصیصه های خاصی هستند که در زیر به بخشی از این مولفه های موجود در رنگ ها اشاره شده است.

 

رنگ ها و معاني آنها

 

سفید : اشاره دارد به صداقت ، پاکیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بودن چیزی . سفید بهترین رنگ برای پشت زمینه ی صفحات وب است .

 

سبز : نشان تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی می باشد . 

 

رنگ سبز و سفيد با هم تركيب مناسبي بوجود مي آورند . اما در ژاپن يك گل ميخك صد پر سفيد نشان مرگ است و در چين كلاه سبز به معناي خيانت يك زن به شوهرش معني مي دهد . كلاه سبز با ميخك سفيد نمی تواند نشان زيبايي براي لوگوي يك شركت باشد . گرچه سبز رنگ آرامش بخش است (به همين دليل در بيمارستان ها استفاده مي شود) و همچنین رنگ سبز راحت تر از بقيه رنگ ها در چشم انسان آناليز مي شود . تركيب هاي گوناگون رنگ سبز معاني گوناگوني مي دهد .

 

زرد‌ : خدا را شكر كه سايت هاي زرد رنگ زياد نيستند . با وجود اينكه رنگ زرد نشان از جمع شدگي و تمركز است ، اما بسيار سخت و مشكل در چشم آناليز مي شود . رنگ اطاق را زرد كنيد ؛ نتيجه اين مي شود كه بچه ها بیشتر گريه مي كنند و بزرگتر ها سريعتر عصباني مي شوند. رنگ زرد يك رنگ حسي و چشم فريب است و استفاده آن در ميزان كم بسيار جذاب و خوش ديد خواهد بود . نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت حاکی از رنگ زرد است .

 

آبی : نشان امنیت ، اعتماد ، مسئولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال است . آبی دومین رنگ عوام پسند است .

 

قرمز : براي افزايش فشار خون و سرعت ضربان قلب استفاده مي شود . افرادي كه در محيط قرمز كار مي كنند معمولا سريعتر كار مي كنند ، اما اشتباهاتشان در كار بيش از ديگران است . اين رنگ اميال دروني مثل اشتها ، بي قراري و تنش عصبي را افزايش مي دهد ؛ توانایی ، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم از اینگونه موارد هستند . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . به طور کلی این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند .

 

بنفش : این رنگ نشانه ی وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت می باشد .

 

نارنجی : نارنجی از سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق کردن ، چالاکی و نیرو ، تحمل و بلند همتی حکایت می کند. 

 

صورتی : این رنگ به ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش کودک اشاره می کند. 

 

نقره ای : سمبل سرما و علمی بودن است . 

 

قهوه ای : تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و کمک کننده بودن از خصیصه های این رنگ هستند . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است . 

 

خاکستری : این رنگ صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن را القاء می کند . 

 

سیاه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان . 

 

تطابق طول موج رنگها

 

ايجاد يك سايت با دو رنگ آبي كمرنگ و قرمز كمرنگ ايده بسيار ضعيفي است. رنگ قرمز ملايم طولاني ترين طول موج را داراست و آبي ملايم كوتاه ترين را . هنگام نگاه كردن انسان به اين دو رنگ ، لنز چشم براي تنظيم زوم تغيير اندازه مي دهد . اما چون فركانس هاي رنگي اين دو رنگ با هم خيلي تفاوت دارد باعث خستگي چشم و ايجاد سردرد براي بيننده مي شود. بنابراین در ترکیب رنگ ها می بایست به فرکانس آنها نیز توجه نمود.

 

اصول رنگ هاي گرم و سرد

 

رنگ هاي گرم تشكيل شده اند از : زرد ، نارنجي ، قهوه اي ، زرد ، سبز ، نارنجي و قرمز . يعني رنگ هايي كه با پاييز در تعامل هستند . بطور كلي رنگ هاي گرم گرايش به هيجان و تكاپو دارند . بسياري از مردم مقدار كم از اين رنگ ها را مي پسندند . 

 

رنگ هاي سرد عبارتند از : آبي ، سبز ، صورتي ، بنفش ، سرخابي ( آبي- قرمز - بنفش) . رنگ هايي كه بيشتر با بهار و تابستان در تعامل هستند . رنگ هاي سرد آرامش بخش هستند و محبوبيت بيشتري نزد مردم دارند . طراحي يك سايت با رنگ هاي گرم و سرد باعث گيج شدن بيننده شده و باعث مي شود سايت شلوغ و بي نظم و غير قابل اعتماد جلوه كند . 

 

طراحان سايت معمولا متوجه نمي شوند كه تركيب رنگ هايشان گرم و سرد است . استفاده از چرخه رنگ ها مفيد است . دايره رنگ هاي اصلي (آبي و قرمز و زرد) و رنگ هاي ثانويه (نارنجي و سبز و بنفش) را نشان مي دهد . تركيب دو رنگ اصلي ، يك رنگ ثانويه مي سازد . تمامي رنگ ها از تركيب سياه و سفيد با رنگ هاي اصلي به وجود آمده اند .

 

همچنین رنگ های سبز و بنفش رنگ هاي واسط هستند كه نه گرم و نه سردند و بسته به ميزان رنگ قرمز يا زردي هستند كه در رابطه با رنگ آبي در آنها به كار رفته است . اگر رنگ آبي آن كم تر باشد بيشتر شبيه رنگ هاي گرم به نظر مي رسد . 

 

عمل و عكس العمل

 

رنگ ها روي احساس ، ادراك و عكس العمل ما تاثير مي گذارند . يك بيننده با آگاهي از سايتتان وارد شده است ، حال شما بايد او را همچنان سر شوق نگه داريد. شما 8 الي 10 ثانيه وقت داريد تا او را از لحاظ بصري جذب كنيد. با استفاده از رنگ شما مي توانيد حس خوش آمد گويي و راحتي و اعتماد را به او منتقل كنيد . در صورتی که شما گرافيك هاي يك سايت را تغيير دهيد در اصل زبان گفتگوي تصويري آن را عوض كرده ايد و بدين سان است كه عكس العمل متفاوتي از بازديدكنندگان سايت سر مي زند .

 

انتقال حس ادراک از طریق رنگها

 

قرار دادن يك محصول كه با آب سر و كار دارد (مثل لباس شنا و ...) در زمينه بنفش و نارنجي قدرت فروش آن را كاهش مي دهد . رنگ هاي بنفش و نارنجي بطور سريع با آب و طبيعت ارتباط ندارند و يك ادراك غلط به بيننده منتقل مي كنند . قرار دادن همان محصول در رنگ آبي يا سبز باعث افزايش جذابيت آن محصول مي شود .

 

چه رنگ برای چه نوع سایت ؟

 

زمانی که قصد دارید برای طراحی وب سایت خود رنگی را انتخاب کنید ، می بایست در مورد بازار نهایی کار خود باندیشید . چه احساساتی را می خواهید برانگیخته کنید ؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی اهدفتان و همچنین پیامی که از راه دید می خواهید منتقل کنید ، فکر کنید ؛ سپس رنگ خود را انتخاب کنید! توجه داشته باشید که گرافیک صفحات وب نقش زیادی را در تاثیر پذیری مخاطبان داشته و Banne ، Logo و Header ها ، فوق العاده در تحکیم مفاهیم به مخاطبان وب سایت موثر خواهد بود. 

 

سایت های دولتی و به طور کل سایت هایی با بازدیدکننده بسیار بالا معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات ، رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینک های مشاهده شده که به عنوان پیش فرض برنامه فرانت پیج نیز به کار می رود ، استفاده می کنند. . در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است . 

 

آبی : در تجارت به معنای ضمانت مالی است . سايت هايي كه از سايه هاي گوناگون آبي يا رنگ آبي و سفيد استفاده مي كنند ، بيشتر از بقيه مردم پسند به نظر مي آيند ؛ دلیل این امر این است که رنگ آبي آرامش ، استواري ، اميد داشتن و دانايي و بخشندگي را عرضه مي دارد . مردم ذاتا" به سايت هاي آبي رنگ سريعتر اعتماد کرده و متن هاي آبي رنگ بيشتر در ذهن مردم به ياد مي ماند . تركيب آبي و سفيد و بنفش نجابت و اصالت را در ذهن انسان مي سازد . 

 

سبز : در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه رنگ ها دیده می شود . 

 

زرد : در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و همچنین جهت تاکید مناسب می باشد . زرد باعث افزایش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زیاد می کند . رنگ زرد سخت ترین رنگ برای چشم هاست . 

 

تركيب سبز و زرد كمترين طرفدار را بين بازدیدکنندگان وب سایت ها دارد .

 

رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای ، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوع بازرگانی می دهد .

 

نارنجی : رنگ نارنجي باعث می شود اجناس گران قيمت در نظر افراد مناسب و خوب جلوه كند . نارنجي روشن تر سخت تر در چشم ديده شده و به عنوان متن ها و بك گراند صفحه پيشنهاد نمي شود . مقدار كمي نارنجي كمرنگ به جذابیت سایت شما کمک خواهد کرد.

 

بنفش : در تجارت به مفهوم بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه نیز می باشد. 

 

قرمز : در تجارت به معنی وام و بدهی است .

 

در طراحی سایت های کودکان ، از رنگ های خیلی شاد (نارنجی ، زرد ، سبز ، سفید و قرمز) استفاده می شود . 

 

نقره ای : نشانه ی اعتبار و پرستیژ است ، این رنگ برای استفاده در سایت های هاستینگ و شرکت های معتبر مناسب است .

 

طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است . این رنگ مناسب سایتهایی با مضمون طلا و جواهر می باشد.

 

صورتی : سایتهای عاشقانه ، کودکان و بانوان با این رنگ هماهنگی دارند.

 

خاکستری : در تجارت به معنای سنت گرایی است . 

 

سیاه : مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته می کند . سایتهای هک و سایت های شخصی مشمول این رنگ می شوند و همچنین سایت هایی که بیش تر جنبه شخصی دارند ، از رنگ های مکمل استفاده می کنند. 

 

سايت هايي كه اصطلاحا" سايت هاي رنگين كماني هستند و از همه جور رنگ در هم استفاده كرده اند كمترين زمان بازديد توسط بيننده ها را دارند و بيننده خيلي سريع از اين سايت ها خارج مي شود ، زيرا چشم براي ديدن رنگ هاي گوناگون زوم هاي گوناگوني انجام داده و زود خسته مي شود . (سايت هايي كه رنگ سفيد در آنها غالب است و مقدار خيلي كمي از ديگر رنگ ها در آن در بخش هاي گوناگون ديده مي شود جزو اين دسته نمي شوند) . هر چه تعدد رنگ ها كم شود مدت زمان ماندن بازديد كننده در صفحه زياد مي شود.

 

يك نكته در استفاده از رنگ هاي گوناگون این است كه حداكثر از 5 رنگ استفاده كنيد که همگي از رنگ هاي گرم يا سرد باشد و زمينه را سفيد بگذاريد . اين ترکیب رنگ چشم ها را خسته نکرده و سايت هاي كودكان كه مي خواهند با استفاده از رنگ هاي گوناگون محيط شادي را ايجاد كنند اگر از اين روش استفاده كنند موفق ترند.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

۵۱. چگونه یک الگو جستجو و سپس در متن جایگزین میشود؟

با استفاده از دستور sed ، یا داخل ویرایشگر vi با زدن اسلش (s) و وارد کردن متن آن را یافته و با (g) جایگزین میکنیم.

 

۵۲. چگونه میتوان از iPtable لیست گرفت و آن را غیرفعال کرد؟

با زدن iptable و سوئیچ L- میتوان لیست گرفت و با استفاده از سوئیچ F- میتوان آن را غیرفعال کرد.

 

۵۳. چگونه میتوان حق دسترسی به فایل ها و فولدرها را تغییر داد؟

با استفاده از دو دستور زیر در گنو / لینوکس میتوان مجوز دسترسی را تغییر داد:

دستور تغییر مالک / گروه مالک : chown

دستور تغییر دسترسی کاربران : chmod

 

۵۴. Shell چیست؟

shell  رابط بین کاربر و kernel است که دستورات و فرامین را از کاربر دریافت کرده و پس از ترجمه آن را جهت اجرا به kenrel میدهد.

 

۵۵. KERNEL چیست؟

هسته اصلی سیستم عامل لینوکس و قسمتی از سیستم است که حافظ، فایل ها و وسایل جانبی را مدیریت کرده ، زمان و تاریخ را حفظ کرده ، برنامه های کاربردی را آغاز میکند و منابع سیستمی را تخصیص میدهد.Kernel  مستقیما با سخت افزار در ارتباط است.

 

۵۶. نحوه راه اندازی مجدد یک سرویس در لینوکس به چه صورت است ؟

در صورتیکه بخواهیم سرویسی را ریستارت ، متوقف و شورع کنیم، به صورت زیر عمل میکنیم :

- با استفاده از دستور زیر میتوان لیست سرویس های در حال اجرا بر روی سیستم را مشاهده کرد.

# ls /etc/init.d

- حال باید با استفاده از دستور زیر به کاربر  root سوئیچ کرد.

# su

- سپس پسورد کاربر root را وارد کرده  و با استفاده از دستور زیر سرویس مورد نظر را ریستارت

میکنیم :

# service “service_name” restart

به جای عبارت service_name نام سرویس مورد نظر را قرار میدهیم.

 

 ۵۷. SSH چیست؟

SSH ، پروتکل استانداری برای تبادل اطلاعات به صورت رمزنگاری شده میان کاربر و سرویس دهنده است. با رمزنگاری از استراق سمع و سرقت اطلاعات جلوگیری شده و ضریب امنیت افزایش خواهد یافت.SSH  کاربردهای مختلفی دارد مانند برقراری اتصال امن ( secure login ) و انتقال فایل امن ( SCP/SFTP ) و این امکان را فراهم میکند تا به سرور ریموت زده و آن را مدیریت کنید . 

 

۵۸. تفاوت میان SSH و Telnet چیست؟

SSH مخفف عبارت Secure Shell  و Telnet که مخفف عبارت TeleNetwork است که هر دو پروتکل های شبکه برای مدیریت تجهیزات شبکه و سرور کاربرد دارند. این دو پروتکل در عمل با هم تفاوتی نداشته و تنها تفاوت در امنیت میباشد که Telnet هیچ امنیتی ندارد.

 

۵۹. job scheduling در لینوکس چیست؟

گاهی اوقات نیاز هست که یک کار خاص در زمانی مشخص و به صورت دوره ای انجام شود مانند گرفتن بکاپ از دیتابیس و ... 

این کار در ویندوز از طریق Schedule Task  انجام میشود. در سیستم عامل های متن باز مانند لینوکس و یونیکس ابزاری به نام Cron و at برای انجام این کار وجود دارد.

 

۶۰. آیا امکان ویروسی شدن لینوکس وجود دارد؟

بله ویروس هایی مطابق با پلتفرم لینوکس و ویروس های مایکروسافت در لینوکس تاثیری نخواهد داشت.

 

۶۱. سرویس Bacula در لینوکس چیست؟

باکولا نرم افزاری قدرتمند برای ذخیره سازی، بازیابی و صحت اطلاعات تحت شبکه کامپیوترهای ویندوزی و لینوکسی می باشد و گزینه ای برای پشتیبان گیری و ذخیره اطلاعات به شکل کدگذاری نیز دارد. ویژگی مناسب آن چند پلت فرمی بودن آن است.

 

۶۲. توزیع های محبوب لینوکس کدام است؟

- آرچ لینوکس، یک توزیع که بر پایه قوانین KISS است که همواره آخرین نسخه ی نرم افزار ها را منتشر میکند. انتشار این توزیع به صورت rolling است.  به این معنا که انتشار به روز رسانی های آن آن به صورت بسته نرم افزاری است و هیچ نسخه ی زمان بندی شده ای از آن منتشر نمیشود.

- اسلکور اولین توزیع گنو/لینوکس که شاخۀ بزرگی از توزیع ها مانند زوزه از آن گرفته شده و یا مانند آرچ بعضی دیگر آنرا در مواردی مانند اصل KISS الگو قرار دادند.

- سنت اواس، از همان سورسی که ردهت استفاده میکند، مشتق شده است. این توزیع در حقیقت همان ردهت است، با این تفاوت که پشتیبانی تجاری شرکت ردهت شامل حال آن نمی شود و فقط دارای پشتیبانی انجمن کاربران و توسعه دهندگان آن است.

- دبیان، یک توزیع غیر تجاری است که توسط  جامعه ای از توسعه دهنده های داوطلب نگهداری میشود و پایه بسیاری از توزیع ها بوده است. دبیان یک توزیع جامع است و برای استفاده در هر نوع فعالیت توسعه پیدا میکند.

- فدورا یک توزیع بر پایه جامعه کاربری است که توسط ردهت مدیریت میشود.

- جنتو، توزیعی برای کاربران قویتر است. سیستم مدیر برنامه های آن نرم افزار هایی را از سورس کد برنامهها کامپایل میکند.

- ناپیکس، اولین توزیع سی دی زنده، که کاملا از یک رسانه قابل حمل بدون نصب در هارد دیسک اجرا میشود و از دیبان مشتق شده است.

- اوبونتو، از کاربرپسندترین توزیع ها است  و بر طبق آمار وب، این توزیع در بین دیگر توزیعهای گنو/لینوکس ۵۰ تا ۷۰ درصد سهم بازار را بدست آورده است. اوبونتو به سرپرستی شرکت کانونیکال توسعه داده میشود. این توزیع بر پایه ی دبیان ایجاد شده است.

- لینوکس مینت، توزیعی محبوب بر پایه و سازگار با اوبونتو است. هدف از تولید و انتشار این توزیع، رفع برخی اشکالات و کمبود های موجود در اوبونتو بوده است.

برای مشاهده ی آخرین به روز آوری های توزیع ها، رتبه بندی آن ها در میان کاربران و ...  میتوانید به سایت distrowatch.com مراجعه کنید.

 

 ۶۳. gcc چیست؟

مخفف عبارت GNU C Compiler  است که برای کامپایل کدهای c در لینوکس کاربرد دارد.

 

۶۴.  Wget چیست؟

دستوری برای دانلود تحت محیط CLI که بسیار پرکاربرد است.

 

۶۵. برای نشان دادن فضای اشغال شده در لینوکس از چه دستوری استفاده  میشود ؟

از دستور du مخفف عبارت  disk usage

 

۶۶. روش های خاموش کردن سیستم عامل لینوکس از طریق محیط  CLI چیست؟

 

- shutdown

- telinit 0 یا init 0

- halt

- poweroff

۶۷. حداکثر تعداد کاراکتری که میتوان برای نامگذاری فایل ها در لینوکس استفاده کرد، چه تعداد است ؟

 ۲۵۵ کاراکتر

 

۶۸. synchronize  دو فایل در دو سیستم مختلف لینوکس به چه صورت است؟

دستور rsync برای بکاپ گیری و همچنین synchronize دو فایل در دو سیستم متفاوت استفاده میشود.

 

۶۹. blkid چیست؟

دستور blkid برای پیدا کردن اطلاعاتی در مورد درایوها از جمله اسم ، نوع فایل سیستم ، UUID و ... کاربرد دارد.

 

۷۰. کاربرد دستور wall چیست؟

دستور wall برای فرستادن متن به تمام کاربران وارد شده به سیستم استفاده میشود.

 

۷۱. دستور scp چیست؟

دستور scp مخفف عبارت secure copy برای کپی کردن اطلاعات از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر

استفاده میشود.

درواقع تمام امکانات دستور cp را دارد با این تفاوت که قابلیت انتقال داده بین 2 کامپیوتر را نیز دارد. در واقع هم به صورت لوکال و هم به صورت ریموت کار میکند.

از دیگر مزایای این دستور ، استفاده از ssh هست که همه داده ها را رمزنگاری میکند.

 

۷۲. برای نمایش مسیر جاری روی سیستم، از چه دستوری استفاده میشود؟

از دستور pwd و یا  dirs

 

۷۳. برای از کار انداختن تمام فعالیت های در صف اجرا ، بدون خاموش کردن و یا راه اندازی مجدد سیستم ، چگونه میتوان عمل کرد؟

disown -r  تمام پردازش های در حال اجرا را حذف میکند.

 

۷۴. برای مشاهده یک فایل متنی بزرگ در یک لحظه از چه دستوری استفاده میشود؟

با استفاده از دستور cat file_name.txt و pipe کردن با دستور more میتوان تمام فایل را مشاهده کرد.

 

۷۵. پورت های پیش فرض سرویس های پرکاربرد :

SMTP 25

DNS 53

FTP 20 (data transfer) , 21 ( Connection established)

DHCP 67/UDP(dhcp server) , 68/UDP(dhcp client)

SSH 22

Squid 3128

 

۷۶. نحوه بررسی پورت های در حال استفاده در سرور لینوکس چگونه است؟ 

netstat –listen  و lsof –i

 

۷۷. باز کردن خط فرمان جدید با وجود درگیر بودن خط فرمان فعلی ، چگونه است؟

از طریق فشار دادن کلیدهای Ctrl+Alt+F1 خط فرمان جدیدی باز میشود.

 

۷۸. از چه دستوری برای مشاهده حافظه در حال استفاده ، استفاده میشود؟

از طریق دستور cat procmeminfo میتوان کل مموری آزاد، اشغال شده و وضعیت swap را بررسی کرد.

 

۷۹. کلید ترکیبی Ctrl+Alt+Del در لینوکس چه کاری انجام میدهد؟

۷راه اندازی سریع مجدد سیستم بدون هیچ پیامی خواهد شد.

 

۸۰. redirection  چیست؟

ارسال خروجی از پردازش یا برنامه به پردازش و  برنامه ای دیگر

 

۸۱. دستور grep چیست؟

دستور جستجو بر مبنای pattern و سوئیچ میباشد.

 

۸۲.  چگونه میتوان پردازش در حال اجرا را متوقف کرد؟

ابتدا با استفاده از دستور اول pid آن را یافته و با دستور دوم پروسس را متوقف میکنیم:

ps aux

kiill pid 0

 

۸۳. دستور نمایش تمام فایل های txt با مجوزهای دسترسی آنها به چه صورت است؟

ls -a -l *.txt

 

۸۴. مراحل init چیست ؟

halt

Single user mode

Multiuser, without NFS

Full multiuser mode

unused

X11

reboot

۸۵. کدام فایل به عنوان پروفایل کاربر نامیده و فعالیت های آن بعد لاگین در آن قرار میگیرد؟

 

$HOME/.bash_profile, $HOME/.bash_bashrc

 

۸۶. دستور تغییر رمز عبور کاربر چیست؟

passwd

 

۸۷. دستور قفل کردن رمز عبور کاربر چیست؟

usermod -L username

 

۸۸. از پوسته های استاندارد لینوکس چه مواردی است؟

SH, BASH, CSH, TCSH, NOLOGIN, KSH

 

۸۹. تنظیمات کارت های شبکه در  چه فایلی قرار دارد؟

 

/etc/sysconfig/network-scripts/ethX

 

۹۰. برای نمایش پورتهای در حال اجرا و استفاده شده ، از چه دستوری استفاده میشود؟

netstat –antp

 

۹۱. برای بررسی پورت های سیستم راه دور از چه دستوری استفاده میشود؟

nmap

 

۹۲. تنظیم حساب کاربری بدون داشتن تاریخ اکسپایر چگونه است؟

chage -E never username

 

۹۳. از بین بردن تمام پردازش های یک کاربر خاص به چه صورت قابل انجام است؟

killall -u username

 

۹۴. چگونه میتوان تجزیه و تحلیل روزانه سیستم را روی ایمیل خود دریافت کرد؟

logwatch 

 

۹۵. دستور اجرای ساختار زیر را در iptable وارد نمائید.

  ” inbound to 192.168.0.2 with a port of

”80 from 172.168.0.1 should accept

 

iptables –A INPUT –p tcp –dport 80 –s 172.168.0.1 –d

192.168.0.2 –j ACCEPT

۹۶. چند init levels در لینوکس داریم؟

۷

 

۹۷. Syntax  دستورات یونیکسی چیست؟

command [options] [arguments]

 

۹۸. دستور NANO چیست؟

ویرایشگر متن برخی توزیع های لینوکس

 

۹۹. برای مشاهده دستگاه های usb  متصل به سیستم از چه دستوری استفاده میشود؟

lsusb

 

۱۰۰. برای مشاهده نام سرور کنونی از چه دستوری استفاده میشود؟

hostname

 

۱۰۱. چگونه میتوان یک آی پی را به یک کارت شبکه در لینوکس اضافه کرد؟

ip a a dev eth0 192.168.1.5/24

ifconfig eth0 192.168.1.5 255.255.255.0 up

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

این مقاله میتواند برای طراحان وب سایت های فارسی بسیار مفید واقع شود . امیدواریم پس از مطالعه این مقاله کمی به موارد ذکر شده اهمیت دهیم و آن ها را در طراحی هایمان استفاده کنیم تا گامی در جهت پیشرفت وب فارسی برداشته باشیم .

 

طراحی سایتهای صنعتی

 

چگونه یک مشتری جنس مورد نظر خود را شناسایی و ردیابی میکند، و احتمالا پیشنهادات خوبی را برای فروش بر رویصفحه وب ارائه میدهد؟ این مبارزه طلبی طراحی صفحات تجاری وب میباشد

بیشترین تولید کنندگان صنعتی با جدیت به سمت مشتریانشان جهت گیری کرده و صفحات طراحی شده برای کمپانیهای صنعتی، میبایست تعصبات مشتری گرایانه قوی داشته باشند.

گرایش به مشتری در روشی که صفحات صنعتی، مشتری را چه از لحاظ تصویری و چه از لحاظ تعاملی درگیر میکنند، دیده میشود. صفحات صنعتی غالبا معمولیتر از صفحات دیگر به نظر میدهند.

صفحات صنعتی در کل دارای سه عنصر میباشند

خصوصیات محصول: هر مشتری میبایست بتواند یک محصول خاص را از میان مجموعه ای از محصولات مشخص کند. این کار میتواند به صورت تصویری، با استفاده از یک لیست انتخابی یا با استفاده از یک برنامه جستجو انجام شود.

مشخصات محصول: بیشتر محصولات صنعتی همراه با اطلاعاتی عرضه میشوند که صفحه مشخصات نامیده میشود یک صفحه مشخصات ترکیبی از متن، تصویر و توصیفاتی در مورد کارایی محصول در یک ورق کاغذ میباشد. خصوصیات کارایی یا تصویر توصیف کننده ساختار کالا، اغلب عامل فروش یک محصول میباشند.

البته با توجه به قابلیتهای وب، ایجاد صفحه مشخصات کالا در وب به روش سنتی، محدود کننده به نظر میرسد. مشخصات کارایی کالا میتواند به صورت سه بعدی و همراه با حرکت ایجاد شود، همچنین خود محصول در حال انجام عمل، قابل نمایش باشد.

ارتباط با مشتری: ‏‏‏کارتهای جالبی را که در آنها از شما سئوال میشود «آیا مایلید که نمایندگی سرویسهای مشتری در مورد کالایی خاص با شما تماس بگیرد؟» را بخاطر بیاورید. با استفاده از وب سئوالات تقریبا پس از پرسیده شدن جواب داده خواهند شد

 

طراحی صفحات خرده فروشی

 

صفحات خرده فروشی کاملا با صفحات صنعتی متفاوت است چرا که در مورد محصولات خرده فروشی، انتقال اطلاعات تکنیکی چندان مورد توجه نمیباشد. بهر حال چیزی که در این نوع صفحات دارای اهمیت بسیار است، تطابق تصاویر با اصل میباشد.

در این نوع طراحی باید مسائل زیر را در نظر گرفت:

خصوصیات تصویری و سازمانی فروشندگی خرده فروشیهای موفق چیست؟

اجزا ساختاری خرده فروشی چیست؟

از چه خصوصیات وب میتوان به گونه ای موثر در طراحی صفحات خرده فروشی سود جست؟

 

صفحات تجاری

 

صفحاتی که برای مخاطبین تجاری طراحی میشوند با صفحات خرده فروشی و صنعتی تفاوت دارند. به خاطر داشته باشید که هر شرکت دارای زندگی و یک شخصیت وجودی در زمینه محصولات ویژه یا عملیات فروش خاصی میباشد. یک شرکت تلاش زیادی را صرف به تصویر کشیدن یک نمای حساب شده از خود میکند. این تلاش ممکن است شامل اسم،ارم شرکت،رسم الخطی که در مکاتبات شرکت استفاده میشود. رنگهای مورد استفاده و اینکه دقیقا چه اسامی برای معرفی محصولاتشان میکنند، باشد.

یک صفحه تجاری میبایست منعکس کننده فرهنگ ان شرکت باشد. این بدان معنی است که صفحات وب یک بانک، اساسا با صفحات وب یک تولید کننده اسباب بازی متفاوت است.

قطعات اصلی پازل صفحه وب تجاری شامل اجزا زیر میباشد

نام شرکت رسما چگونه استفاده میشود؟ ایا به طور کامل نوشته میشود یا مخفف؟ ایا نام، یک نام تجاری ثبت شده است؟

ایا نام شرکت تحت قانون حق تکثیر میباشد؟

ایا نام شرکت همان آرم شرکت است. یا یک طرح گرافیکی جداگانه میباشد؟ اندازه، مکان و جهت رسمی ان چگونه است؟

ایا یک ارم تجاری یا یک نشان سازمانی است؟

ایا اسامی محصولات، اسامی تجاری طراحی شده به شکل خاص میباشند؟

ایا این نوع اسامی با قلم،وزن و تاکید متفاوتی نمایش داده میشوند؟

آیا رسم الخط رسمی، برای بدنه اصلی مکاتبات وجود دارد؟

ایا متن ترازبندی شده است یا دارای برامدگی و فرورفتگی است؟

آیا اصلا رنگهای رسمی برای شرکت وجود دارد؟

ایا یک سلسله مراتب برای مکاتبات در شرکت وجود دارد؟

شما چگونه میتوانید سئوالات و تقاضاهایتان را به قسمتهای مختلف ابلاغ کنید؟

 

موسسات آموزشی

 

موسسات آموزشی دارای اولین و بیشترین نشریات وب میباشند و همگی با مشگل ساختاری یکسانی مواجهند. کالجها و دانشگاهها، بیش از حد معمول ساخت یافته اند یا به عبارتی قسمت بندی شده به بخشهای مختلف میباشند، بنابراین صفحات وب میبایست حس مجازی تصویری از ارتباطات ساختاری داخل یک موسسه ارائه دهند بگونه ای که حس قدم زدن در آن موسسه در بیننده القا شود.

جنبه یکسان صفحات آموزشی، ترتیب عملیات داخل موسسات میباشد. این مسئله در تضاد کامل با صفحات تولید کنندگان و فروشندگان جز میباشد. ترمهای مدارس همیشه مدت ثابتی دارند. تاریخ شروع و خاتمه از قبل دقیقا مشخص شده اند تقاضانامه و عملیات ورود به موسسه همگی استاندارد شده میباشند. گذراندن کل دوره تحصیلی اجباری است و معمولا میبایست تحت مجموعه ای از مراحل مشخص گذرانده شوند. کارنامها مقدار پیشرفت محصل را مشخص میکنند. دانش اموزان براساس پیشرفتشان طبقه بندی میشوند، در حقیقت بر اساس وضعیت قبولی هر مقطع طبقه بندی میشوند، این صفحات به دلیل کمبود آزادی عمل طراح، جز مشگل ترین صفحات از لحاظ طراحی میباشد

صفحات مربوط به سرگرمی

در مقابل صفحات تجاری، صفحات مربوط به سرگرمیها قرار دارند. درست است که در اینجا هم ممکن است برخی محدودیتهای تجاری اعمال شوند(سونی، دیسنی و غیره )ولی این صفحات در معمولیترین و مورد قبولترین شکلشان دارای کمترینمحدودیتهای طراحی بوده و آزادی عمل زیادی برای طراح وجود دارد. مشتریان سرگرمیها اغلب جز بی ثباترین و مشگلترین مشتریان برای شناسایی و ردیابی میباشند. موضوعی که در سال گذشته مورد توجه ترین موضوعات بوده ممکن است دیگر موردتوجه نباشد.

صفحات وب سرگرمی دارای خصوصیات زیر میباشد؛

کمترین ساختارو عمل-عکس العمل بیشتر

اعتماد بیشتر به تصویر نسبت به اطلاعات نوشتاری

استفاده بیشتر از منابعی که مشتریان بالقوه این نوع صفحات وب مجبور به یادگیری آن هستند.

انجام محاسبات سطح بالا به منظور بهبود سرعت پردازنده، عمق نمایش و پهنای باند شبکه.

حداقل در حال حاضر، کمبود مهمی که در مورد صفحات سرگرمی وجود دارد تفاوت کلی بین شمایل صفحات وب با شکل واقعی سرگرمی واقعی مورد توجهشان مثل فیلم، کتاب، بازی، ضبط صوت، کنسرت و نمایش زنده و چیزهای دیگر را با صفحات وب مقایسه کنند، به سادگی به عدم واقعگرایی صفحات وب نسبت به رسانه اصلی پی میبرند. برای موفقیت صفحات سرگرمی وب

یا باید واقعگرایانه صفحات وب با وسایل موجود در زندگی منطق شود و یا صفحات سرگرمی وبی طراحی شود که هیچ مرجعی دردنیای واقعی برای مقایسه نداشته باشند

 

منبع: انجمن فارس وب