مقالات آموزشی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

آموزش تنظیمات لایه FTP در جوملای 1.5

 

شاید یکی از شایع ترین مشکلات در بین کاربران جوملا، نداشتن پرمشین کافی و یا ست نبودن پرمیشن صحیح بر روی سرور های  مختلف جهت انتقال فایل، نصب و حذف الحاقات مختلف به این سیستم مدیریت محتوا می باشد. لایه FTP در جوملا برای حل این مشکل طراحی شده است و با انجام تنظیمات صحیح این لایه مشکل این دسته از کاربران با پرمشین فولدر ها را حل خواهد کرد .

 

 

برای این منظور در دو قسمت ازجوملا می توان این لایه را تنظیم کرد:

 

 

1- در هنگام نصب جوملا و در تنظیمات قبل از نصب

2- بعد از نصب جوملا و در تنظیمات کلی سایت به عبارتی با تغییر در فایل configuration.php

 

 

 این آموزش به تنظیمات بعد از نصب می پردازد .

 

حال بعد از توضیحات بالا ، آموزش را شروع میکنیم :                                                       

 

بعد از ورود به بخش مدیریت در جوملا از منوی سایت گزینه تنظیمات کلی را کلیک کنید .

 

نکته : برای اینکه بتوانیم تغییراتی که خواهیم داد ، ذخیره کنیم می بایست فایل configuration.php در ریشه جوملا را قابل ویرایش کنیم . برای این امر در صورت عدم قابل ویرایش بودن این فایل باید پرمشین فایل مذکور را به 777 از طریق کنترل پنل تغییر دهیم.بعد از باز شدن صفحه تنظیمات کلی در بین تب های موجود آخرین تب یعنی سرور را انتخاب کنید هم اکنون شما تنظیمات مرتبط با لایه FTP   را مشاهده خواهید کرد . 

 

تنظیمات مرتبط با لایه FTP شامل 6  قسمت می باشد که با شرح کامل در زیر به آنها خواهیم پرداخت . 

 

 

- فعال بودن FTP : در صورتی که بخواهید لایه FTP  را فعال کنید می بایست این گزینه را بر روی بله قرار دهید . در صورتی که روی خیر باشد این لایه غیر فعال باقی خواهد ماند .

 

- هاست FTP : شاید یکی از مشکلات کاربران در تنظیم کردن این گزینه قرار دادن اطلاعات مرتبط با هاست FTP می باشد . عموما بر روی سرور های مختلف این گزینه به صورت localhost  و یا 127.0.0.1 تنظیم می گردد .

 

تذکر : در صورتی که میخواهید از صحت گزینه ای که در این بخش قرار میدهید اطمینان حاصل کنید ، می بایست اطلاعات صحیح را از مدیر سرور خود دریافت کرده ودر این بخش قرار دهید .

 

- پورت FTP : عموما پورت FTP بر روی پورت 21 تنظیم می گردد . در صورت عدم کارکرد با این پورت می بایست پورت صحیح را از مدیر سرور خود دریافت کنید .

 

- نام کاربری FTP : شاید یکی از مهترین بخش های تنظیمات FTP این گزینه می باشد .جهت قرار دادن اطلاعات صحیح این گزینه ابتدا از طریق کنترل پنل سایت خود ( در صورتی که Cpanel دارید به آموزش ساخت FTP در سی پنل مراجعه کنید )  یک اکانت FTP بسازید . معموملا اکانت های ساخته شده در کنترل پنل سایت به صورت زیر خواهند شد :

 

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

ftpname : همان نامی می با شد که شما در هنگام ساخت اکانت وارد میکنید

 

Domainname:  نام دامنه شما می باشد .

 

Tld: پسوند دامنه شما می باشد .

 

- رمز عبور FTP : این رمز را هنگام ساخت اکانت FTP از طریق کنترل پنل هاست وارد کرده اید .

 

- ریشه FTP : یکی از پر دردسر ترین قسمت های تنظیم لایه FTP برای کاربران همین گزینه می باشد . قرار دادن اطلاعات صحیح در این باکس به ساخت اکانت FTP بر خواهد گشت .

 

هنگام ساخت اکانت FTP در کنترل پنل ( در آموزش ساخت FTP در سی پنل مراجعه کنید ) گزینه ای موجود می باشد به اسم Directory که مسیر جاری اکانت ساخته شده را مشخص میکند.

 

 

شما می بایست این مسیر را به مسیر جاری جوملای خود تغییر دهید برای مثال اگر جوملای شما در فولدری به اسم mambolearnjoomla در داخل فولدر public_html نصب می باشد می بایست این مسیر را به صورت زیر اصلاح کنید :

 

/public_html/mambolearnjoomla

 

بدیهی است که اگر جوملای شما در داخل فولدر اصلی یعنی public_html یا همان www نصب شده است   می باشد مسیر را به صورت زیر اصلاح کنید :

 

/public_html

 

-------------------------------------

 

 

 

حال که اکانت FTP خود را ساخته اید نوبت به تنظیم این گزینه در مدیریت جوملا می باشد . کافیست که در ریشه FTP حالا فقط /  را قرار دهید . این کاراکتر / نشان دهنده مسیر FTP شما می باشد که در آن جوملا نیز نصب شده  است .

 

تبریک میگویم هم اکنون شما موفق به تنظیم این لایه بسیار مفید در جوملا شده اید . کافیست که دکمه ذخیره را بزنید تا اطلاعات شما در فایل configuration.php ذخیره شده و این لایه قابل استفاده باشد .

 

توجه : بعد از ذخیره اطلاعات لایه FTP پرمشین فایل configuration.php را که به 777 تغییر داده بود به حال اولیه خود یعنی 644 باز گردانید. شما از این به بعد با همین پرمشین نیز می توانید تغییرات لازم را در تنظیمات کلی اعمال کرده و ذخیره کنید .

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

در این مقاله نحوه تهیه فول بکاپ از تمام اطلاعات هاست و وب سایت ، از طریق سی پنل به شما آموزش داده میشود. پس از تهیه بکاپ از هاست خود ، خواهید توانست در صورت بروز مشکل برای سایت ، آن  را ریستور نمایید. و یا اینکه میتوانید برای بکاپ ایجاد شده یک لینک دانلود مستقیم ایجاد نمایید.

 ابتدا وارد هاست سی پنل شده و از بخش FILES بر روی گزینه Backup Wizard کلیک میکنیم.

در این صفحه از قسمت Backup بر روی گزینه Back Up کلیک می کنیم.

در این صفحه دو نوع بکاپ پیش رو داریم. روش اول Full Backup هست که از تمام اطلاعات هاست و وب سایت که شامل فایل های سایت ، دیتابیس ها ،ایمیل اکانت ها و .. میباشد ، به صورت کامل بکاپ میگیرد.

روش دیگر از طریق قسمت Select Partial Backup هست که میتوانید بنابر نیاز خود از بخش های مختلف سی پنل بکاپ بگیرید.بخش های مختلف عبارتند از :

۱. Home Directory  : از طریق این گزینه میتوانیم از تمام فایل ها و دایرکتوری های موجود در فایل منیجر هاست سی پنل بکاپ بگیریم.

۲. Mysql databases  : از طریق این گزینه میتوانیم  از هر دیتابیسی که مد نظرمان هست بکاپ بگیریم.

۳. Email Forwarder & Filters  : از طریق این گزینه میتوانیم از تمامی تنظیمات ایمیل های داخل هاست مانند ارجاع دهنده ایمیل و فیلتر ایمیل های دریافتی و .. بکاپ تهیه کنیم.

به دلیل اینکه ما میخواهیم از اطلاعات هاست سی پنل به صورت کامل بکاپ بگیریم در نتیجه نوع اول را انتخاب کرده و روی گزینه Full Backup کلیک میکنیم.

 حال در این صفحه در قسمت Generate a Full Backup ، فیلد Backup Destination را روی Home Directory تنظیم میکنیم و در فیلد Email Address یک آدرس ایمیل وارد میکنیم. کاربرد این ایمیل این هاست که زمانیکه فرآیند بکاپگیری به پایان رسید ، یک ایمیل از جانب هاست سی پنل به این آدرس ایمیل ارسال شده و پایان بکاپگیری را اطلاع خواهد داد. درصورتی که گزینه Do not send email notification of backup completion  را فعال نماییم ، پس از اتمام فرآیند بکاپ گیری ، هاست سی پنل هیچ ایمیلی جهت اطلاع رسانی ارسال نخواهد کرد.

برای شروع پروسه بکاپ گیری بر روی گزینه رنگ Generate Backup کلیک می کنیم. پیغامی نمایش داده خواهد شد که نشاندهنده شروع بکاپ گیری و ارسال ایمیل پس از اتمام پروسه بکاپ میباشد.

توجه نمایید که هرچه حجم فایل ها و اطلاعات هاست شما بیشتر باشد ، مدت زمان بیشتری برای تکمیل پروسه فول بکاپ نیاز خواهد بود. البته تکمیل پروسه بکاپ به عواملی مانند نوع هارد سرور ، آزاد بودن منابع سرور و ... بستگی دارد. 

پس از تکمیل پروسه بکاپ ، فایل در دایرکتوری home در فایل منیجر هاست سی پنل قرار خواهد گرفت.  پس از بخش FILES در صفحه اصلی سی پنل بر روی گزینه File Manager کلیک میکنیم تا وارد قسمت اصلی مدیریت فایل ها شویم.

پس از کلیک بر روی File Manager  به صورت خودکار وارد دایرکتوری home خواهیم شد. ولی اگر به صورت پیشفرض وارد مسیر  public_html شدید باید از منوهای سمت چپ بر روی دایرکتوری اصلی home کلیک کنید تا وارد این دایرکتوری شوید.

حال کمی پاینتر ، یک فول بکاپ از اطلاعات وب سایت مشاهده میشود. حجم اطلاعات هاست ما 400 مگابایت است و حجم فول بکاپ حدود200 مگابایت. درصورتیکه حجم فول بکاپ در حد کیلو بایت بود به این معنا است که هنوز پروسه بکاپ تکمیل نشده است. پس باید منتظر بمانید تا پروسه بکاپ کامل شده و به حجم معقولی برسد و همچنین ایمیل تکمیل پروسه بکاپ را نیز دریافت نمایید.

حال  میتوان با کلیک راست بر روی فایل و انتخاب گزینه download ، آن را در سیستم خود دانلود نمایید. در صورتیکه میخواهید برای این فایل یک لینک دانلود ساخته و آن را در اختیار شخص دیگری قرار دهید، باید مراحل دیگری را انجام دهید که در مقاله ایجاد لینک دانلود برای فایل ها در سی پنل به آن خواهیم پرداخت.

در صورت بروز مشکل در سایت ، میتوانید با بازگردانی اطلاعاتی که بکاپ گرفته شده ، وب سایت خود را بازگردانی نمایید. در مقاله نحوه بازگردانی بک آپ های گرفته شده در سی پنل همراه ما باشید.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

nر این آموزش قصد داریم به نحوه خالی کردن کش مرورگرهایی مانند گوگل کروم ، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر بپردازیم. کش مرورگر فایل های موقتی هستند که مرورگرها پس از بازدید از وب سایت آنها را سیستم شخصی ذخیره خواهند کرد. فایل هایی مانند عکس ها ، اسکریپت ها و ... با این کار پس از بازدید مجدد از وب سایت ، فایل های تکراری از حافظه سیستم شخصی فراخوانی شده و نمایش داده خواهد شد.در نتیجه فایل ها به جای فراخوانی از سرور از سیستم شخصی فراخوانی شده و سرعت بارگزاری وب سایت کاهش یافته و سریعتر لود خواهد شد. 

حال شرح میدهیم که چرا باید کش مرورگر را حذف نماییم. چه از جانب یک کاربر عادی و چه از سمت یک ادمین وب سایت ، در صورتیکه تغییراتی در  وب سایت اعمال شود ، به علت اینکه قبلا فایل ها در سیستم شخصی کش شده ، جهت مشاهده تغییرات جدید و فراخوانی مجدد فایل ها از سرور ، باید کش مرورگر خود را حذف نمایید. 

در ادامه به نحوه پاک کردن کش مرورگرهای مختلف میپردازیم.

 

نحوه حذف کش در گوگل کروم

برای پاک کردن کش مرورگر کروم بر روی آیکون سه نقطه سمت راست مرورگر کلیک کرده و یا از ترکیب دکمه های ALT + E استفاده میکنیم. پس از باز شدن منو بر روی گزینه Settings کلیک میکنیم.

پس از وارد شدن به صفحه تنظیمات مرورگر ، عبارت cache را وارد کرده و سپس وارد بخش Clear browsing data میشویم.

حال در صفحه باز شده میتوانیم حافظه کش مرورگر را به صورت دلخواه و در بازه زمانی مدنظر حذف نماییم. گزینه Cached images and files را انتخاب کرده و در نهایت بر روی گزینه Clear data کلیک میکنیم تا تصاویر و فایل های شده حذف شوند. با فعال نمودن سایز گزینه ها ، میتوانید کش کوکی و سایر اطلاعات مرورگر را نیز حذف نمایید.

 

نحوه حذف کش در فایرفاکس

برای پاک کردن کش مرورگر فایرفاکس ، روی آیکون سه خط سمت راست بالای مرورگر کلیک کرده و سپس گزینه Options را انتخاب میکنیم.

حال در صفحه تنظیمات مرورگر ، عبارت Cache را وارد کرده و سپس در Cookies and Site Data ، گزینه Clear Data را انتخاب میکنیم. پس از باز شدن پنجره ، گزینه Cached Web Content را فعال کرده و در نهایت گزینه Clear را میزنیم. در نتیجه تمام فایل‌های کش شده حذف خواهد شد.

در صورت نیاز به حذف کش در بازه زمانی مشخص در فایرفاکس عبارت history را وارد نموده و سپس در بخش History و سپس گزینه Clear History ، میتوانیم بازه زمانی مورد نظر را انتخاب کرده و سپس حذف نماییم.

 

نحوه حذف کش در اینترنت اکسپلورر

برای پاک کردن کش مرورگر اینترنت اکسپلورر ابتدا روی آیکون چرخ دنده در گوشه سمت راست کرده و سپس گزینه Internet options را انتخاب میکنیم.

سپس در بخش Browsing history ، بر روی گزینه Delete کلیک میکنیم. حال در پنجره باز شده ، گزینه Temporary Internet files and website files را فعال کرده و گزینه Delete را میزنیم. با این کار فایل‌های کش اینترنت اکسپلورر حذف خواهد شد.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

در این آموزش قصد داریم به نحوه جلوگیری از ارسال نظرات اسپم بپردازیم. همانطور که میدانید یکی از موارد آزاردهنده و غیرقابل اجتناب ،در سایت ها ، ارسال نظرات اسپم میباشد که یا از سمت ربات انجام شده و یا توسط کاربران واقعی ارسال میشود. ارسال نظرات اسپم ، میتواند بر روی افزایش مصرف منابع سرور تاثیرگذار بوده و امنیت سایت را به مخاطره بیندازد.

در این آموزش راهکارهایی جهت جلوگیری و مقابله را ارسال نظرات اسپم ارائه خواهیم داد. استفاده از کپچا گوگل در نظرات وردپرس ، استفاده از افزونه جلوگیری از نظرات اسپم و ... 

افزونه های مختلفی در وردپرس برای این کار وجود دارد. در این مقاله به معرفی افزونه Antispam bee میپردازیم.

 

آموزش افزونه Antispam bee

با استفاده از این افزونه میتوانید از ارسال نظرات اسپم در سایت وردپرسی خود جلوگیری نمایید. وارد منوی افزونه ها >افزودن پیشخوان وردپرس شده و پس از جستجوی افزونه ، نسبت به نصب و فعالسازی آن اقدام میکنیم. 

پس از نصب و فعالسازی افزونه ، زیر منوی Antispam bee به منوی تنظیمات پیشخوان اضافه خواهد شد که وارد تنظیمات افزونه میشویم.

در بخش Antispam filter ، تنظیمات ابتدایی افزونه قابل انجام است.

با استفاده از گزینه Trust approved commenters ، کاربران که قبلا توسط این افزونه اعتبارسنجی شده اند ، در دفعات بعدی نیاز به تایید نخواهند داشت.

با استفاده از گزینه Trust commentersa Gravatar ، کاربرانی که دارای گراواتار روی ایمیل خود باشند، نیازی به تایید شدن توسط افزونه ندارند.

با استفاده از گزینه Consider the comment time ، فیلتر مرتبط با ارسال مطالب فعال خواهد شد.

با استفاده از گزینه BBCode is spam ، ایمیل ارسال کننده ایمیل در صورت عدم تایید توسط افزونه ، اسپم شناخته خواهد شد.

با استفاده از گزینه Validate the ip address of commenters ، کاربران توسط آی پی اعتبارسنجی خواهند شد.

با استفاده از گزینه Use regular expressions ، نظراتی که مشخصات اسپم را دارند ، توسط افزونه تایید نشوند.

با استفاده از گزینه  Look in the local spam database، میتوان نظرات قبلی ثبت شده در وردپرس را بررسی نمود. 

با استفاده از گزینه Block or allow comments from specific countries ، میتوان آی پی برخی کشورها را بلاک نمود تا اجازه درج نظر نداشته باشند.

با استفاده از گزینه Allow comments only in certain language ، میتوان تنها نظراتی که با یک زبان خاص ارسال می‌شوند را تایید نمود.

 

در بخش Advanced ، برخی تنظیمات پیشرفته افزونه وجود دارد.

با استفاده از گزینه Mark as spam, do not delete ، میتوان به جای حذف ارسال نظرات اسپم،  آنها را به بخش دیگری منتقل نمود.

با استفاده از گزینه Spam-Notification by email ، هنگام دریافت اسپم، از طریق ایمیل به مدیران سایت اطلاع ‌رسانی خواهد شد.

با استفاده از گزینه Do not save the spam reason ، در صورت تشخیص علت ارسال نظرات اسپم توسط افزونه، آن را ذخیره نخواهد کرد.

با استفاده از گزینه Delete existing spam after  days ، تعداد روزهایی که پس از آن نظرات اسپم حذف میشوند تعیین میشود.

 با استفاده از Limit approval to ، نوع نظراتی که میخواهید پس از نظرات کاربران را بر اساس دلایل مشخص ‌شده حذف نمود.

 

در بخش More ، برخی از تنظیمات دیگر افزونه در دسترس میباشد.

با استفاده از گزینه Generate statistics as a dashboard widget ، میتوان یک آمارگیر از عملکردهای افزونه را در پیشخوان وردپرس نمایش داد.

با استفاده از Spam counter on the dashboard ، میتوان تعداد نظرات اسپم شناسایی‌شده را در داشبورد وردپرس مشاهده نمود.

با استفاده از Do not check trackbacks / pingbacks ، میتوان ترک بک و پینگ‌بک‌های میان مطالب مرتبط سایت شما با سایر مطالب سایت و دیگر سایت‌ها را بدون بررسی توسط افزونه تایید نمود.

با استفاده از Comment form used outside of posts ، نظراتی که نظرات اسپم تشخیص داده می‌شوند، از صفحه ارسالی آن نظر حذف می‌شود.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

در این مقاله قصد داریم نحوه ریست نمودن کامل وردپرس را توضیح دهیم. ریست وردپرس در مواردی کاربرد دارد که نصب افزونه و یا قالبی منجر به کند شدن وردپرس شده و میخواهیم جداولی که در دیتابیس اضافه شده و کاربردی ندارد را حذف نماییم.در استفاده از این افزونه بسیار دقت نموده و آن را بر روی وب سایت اصلی خود استفاده ننمایید.

برای ریست نمودن وردپرس قصد داریم از افزونه wp reset استفاده نماییم. بنابراین به آموزش این افزونه میپردازیم.

جهت نصب این افزونه در پیشخوان به منوی افزونه ها >افزودن رفته و افزونه wp reset را پس از جستجو ، نصب و فعال میکنیم. 

پس از نصب افزونه ، زیرمنوی wp reset به منوی ابزارها اضافه خواهد شد که با کلیک بر روی آن وارد تنظیمات آن خواهیم شد.

توجه نمایید که ریست وردپرس به دو صورت انجام میشود:

۱. ریست نمودن کامل وردپرس و حذف تمامی جداول دیتابیس به صورتیکه وردپرس به اولین روز نصب بازمیگردد.

۲. ریست نمودن دیتابیس و حذف جداول اضافی دیتابیس به صورتیکه تنها اطلاعات اضافی وردپرس حذف خواهد شد.

حال برای ریست کامل وردپرس وارد تب Reset شده و تنظیمات آن را بررسی میکنیم. در بخش Post-reset actions ، با فعال نمودن گزینه Reactivate current theme - Twenty Sixteen ، قالبی که بر روی سایت فعال است ، غیرفعال نشده و پس از ریست وردپرس همین قالب فعال باشد.

با فعال نمودن گزینه Reactivate WP Reset plugin ، پس از ریست وردپرس ، افزونه WP Reset همچنان فعال خواهد ماند.

با فعال نمودن گزینه Reactivate all currently active plugins ، تمامی افزونه های فعال پس از ریست نیز فعال خواهد ماند.

در بخش Reset ، در فیلد نمایش داده شده ، عبارت reset را وارد نموده و سپس بر روی گزینه Reset WordPress کلیک میکنیم تا وردپرس به صورت کامل ریست شود. در صفحه بعد نیز این عملیات را تایید میکنیم. عملیات ریست شروع شده و پس از چند ثانیه به پایان میرسد.

 

حال به توضیح بخش های تب Tools میپردازیم. با استفاده از این تب میتوانیم بخش های مختلفی از سایت را ریست کنیم.

در بخش Delete Transients ، میتوان اطلاعات باقیمانده در دیتابیس افزونه ها و قالب های حذف شده را حذف نمایید.

در بخش Clean Uploads Folder ، میتوان تمام فایل های آپلود شده و اطلاعات فولدر Uploads را حذف نمود.

با استفاده از بخش Delete Themes ، میتوان تمام قالب های موجود را حذف نمود.

با استفاده از بخش Delete Plugins ، میتوان تمامی افزونه های موجود را حذف نمود.

 

با استفاده از بخش Empty or Delete Custom Tables ، میتوان جداول دیتابیس را حذف و یا خالی نمود.

با استفاده از بخش Delete .htaccess File ، میتوان فایل htaccess. را حذف نمود.

دقت نمایید که در ریست نمودن وردپرس ، تنها دیتابیس ریست خواهد شد. پس از ریست وردپرس میتوانید با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور ، مجدد وارد پیشخوان وردپرس شوید.