مقالات آموزشی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال

در مقاله پیشین با DMARC و نحوه عملکرد آن آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم با نحوه ایجاد رکورد DMARC درسی پنل آشنا شویم. DMARC یک رکورد TXT است که در DNS ساخته شده و همراه با SPF و همچنین DKIM ، برای افزایش شهرت دامنه و ارسال ایمیل‌های صحیح بدون مشکل استفاده میشود.

 

آموزش ساخت رکورد DMARC در سی پنل

برای انجام این کار ابتدا وارد کنترل پنل سی پنل هاست خود شده و سپس از بخش DOMAINS گزینه Zone Editor را انتخاب میکنیم.

پس از وارد شدن به صفحه Zone Editor ، برای دامنه مورد نظر بر روی گزینه Manage کلیک میکنیم تا رکوردهایی که قبلا ساخته شده نمایش داده شود.

دقت نمایید قبل از ایجاد این رکورد ،SPF و DKIM حتما باید فعال باشد. برای انجام این کار میتوانید به مقاله آموزش فعال کردن SPF و DKIM در سی پنل مراجعه نمایید.

حال بر روی فلش کنار گزینه Add Record کلیک کرده و گزینه Add DMARC Record را انتخاب میکنیم.

در این قسمت میتوانید تنظیمات مورد نظر خود را برای رکورد DMARC  ست نمایید و سپس بر روی گزینه Add Record کلیک نمایید تا رکورد ایجاد شود.

 

پارامتر v ورژن و نسخه را مشخص میکند که باید برابر با Dmarc باشد.

پارامتر p تعیین کننده عملیاتی میباشد که ما قصد داریم بر روی ایمیل های دریافتی اعمال شود که میتوانیم سه گزینه را تنظیم کنیم . 

۱. None : عملیات خاصی را انجام نمیدهد.

۲. Reject : ایمیل های دریافتی را ریجکت میکند.

۳. Quarantine : عملیات قرنطینه را اعمال میکند.

 تنظیمات دیگر پارامترها اختیاری است. توصیه میشود بدون تغییر تنظیمات پیشفرض ، رکورد ایجاد شود.

پس از ایجاد شدن رکورد DMARC  ، میتوانید آن را در بین رکوردهای DNS مشاهده نمایید. از این پس دامنه شما به صورت کامل توسط سرورهای ایمیل شناسایی خواهد شد.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

در این مقاله به نحوه ایجاد ساب دامین در سی پنل میپردازیم. بنابراین ابتدا به توضیح ساب دامین یا زیر دامنه میپردازیم. بدون این که نیاز باشه هاست جدید خریداری کنید توسط هر ساب دامین یه وب سایت جدید راه اندازی کنید.

 

ساب دامین و کاربرد آن

ساب دامین یا زیر دامنه  پیشوندی است که پیش از نام دامنه اصلی قرار گرفته و با یک دات از نام دامنه اصلی مجزا میشود. ساب دامین بخشی از وب سایت اصلی است که میتواند محتوا و موضوعی متفاوت از وب سایت اصلی داشته باشد. دقیقا مانند یک وب سایت مجزا. به عنوان مثال در صورتیکه وب سایت اصلی webdataco.com باشد ، میتوانیم ساب دامین های زیر را ایجاد نماییم:

Blog.webdataco.com که میتواند بخش وبلاگ سایت اصلی بوده و میتوانیم اخبار جدید و مقالات را در آن آپلود نماییم.

Shop.webdataco.com که میتوانیم محصولات و خدمات وب سایت را در آن به فروش برسانیم.

به این نکته توجه داشته باشید که سئوی وب سایت اصلی با ساب دامین های آن از یکدیگر مجزا میباشد. زیرا که از نظر گوگل و دیگر موتورهای جست و جو ، ساب دامین نیز یک وب سایت مجزا محسوب میشود.

 

آموزش ساخت ساب دامین یا زیر دامنه در سی پنل هاست لینوکس

ابتدا وارد کنترل پنل سی پنل هاست خود شده و سپس از بخش DOMAINS گزینه Subdomains را انتخاب میکنیم.

در صفحه باز شده ، در قسمت Create a Subdomain ، در فیلد Subdomain، نام ساب دامین مورد نظر را وارد میکنیم.

از قسمت Domain، میتوانیم دامنه ای که قصد ایجاد ساب دامنه برای آن را داریم انتخاب کنیم.در صورتیکه پارک دامنه یا ادان دامنه داشته باشیم در این قسمت نمایش داده شده و قابل انتخاب خواهد بود.

در فیلد Document Root مسیر قرار گیری فایل های این ساب دامین به صورت خودکار توسط سی پنل ایجاد خواهد شد و میتوانیم آن را تغییر دهیم. در نهایت بر روی گزینه Create کلیک میکنیم تا پیغام موفقیت آمیز بودن نمایش داده شود.

 

حال آدرس ساب دامین ایجاد شده را در مرورگر وارد میکنیم که با خطای Forbidden مواجه خواهیم شد. زیرا که هنوز محتوایی داخل دایرکتوری ساب دامین آپلود نشده است. پس از آپلود محتوا و یا نصب سیستم مدیریت محتوا این مشکل رفع خواهد شد.

مشکلی که امکان دارد پس از ایجاد ساب دامین با آن مواجه شوید بدین صورت است که با دو آدرس test.webdataco.com و webdataco.com/test در دسترس خواهد بود. جهت رفع این مشکل وارد صفحه Subdomains شده وبه قسمت Modify a Subdomain رفته و ساب دامینی که ایجاد کرده ایم را پیدا میکنیم. سپس از قسمت Document Root بر روی گزینه ویرایش کلیک میکنیم.

حال در پنجره Change Document Root ، میتوانیم مسیر ساب دامین را تغییر دهیم. به جای webdataco.com/test از test.webdataco.com وارد کرده و سپس بر روی Change کلیک میکنیم.

 

 

نحوه ریدایرکت ساب دامین ها به آدرس دیگر در سی پنل

با این کار میتوانیم ساب دامین ایجاد شده را به آدرس دیگری ریدایرکت نماییم. بدین صورت که با وارد کردن آدرس ساب دامین مورد نظر به صورت خودکار به آدرس جدید ریدایرکت شود. 

برای انجام این کار از قسمت Modify a Subdomain ، برای ساب دامین مورد نظر بر روی گزینه Manage Redirection کلیک میکنیم.

در صفحه باز شده در فیلد Redirection ، آدرس جدید را وارد کرده و سپس بر روی گزینه Save کلیک میکنیم تا پیام موفقیت آمیز بودن نمایش داده شود. جهت خارج نمودن ساب دامین از ریدایرکت ، بر روی گزینه Disabel Redirection کلیک میکنیم.


 

نحوه حذف ساب دامین های ایجاد شده

برای انجام این کار در بخش Modify a Subdomain ، برای ساب دامین مورد نظر بر روی گزینه Remove کلیک کرده و سپس بر روی گزینه Delete Subdomain کلیک میکنیم.

توجه داشته باشید که با حذف ساب دامین از این قسمت ، محتویات پوشه ساب دامین حذف نخواهد شد. برای حذف اطلاعات ساب دامین از طریق File Manager وارد دایرکتوری public_html شده و سپس دایرکتوری ساب دامین ایجاد شده را حذف میکنیم.


 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

در این مقاله قصد داریم به نحوه ساخت کپچا در وردپرس بپردازیم تا به این طریق از حملات DDOS از طریق صفحات نظرات لاگین پیشخوان و همچنین ارسال نظرات اسپم از طریق فرم های ارسال نظرات ، جلوگیری شود. این حملات موجب افزایش ترافیک وب سایت و افزایش مصرف منابع شده و در نتیجه موجب کندی وب سایت و همچنین از دسترس خارج شدن وب سایت خواهد شد. با استفاده از کپچا در وردپرس میتوان از حملاتی که از طریق بات ها برای پر کردن فیلدها به صورت خودکار انجام میشود ، جلوگیری نمود.

 

نحوه ساخت کپچا در وردپرس

افزونه های که برای ساخت کپچا در نظر گرفته ایم ، افزونه Google Captcha میباشد. به مسیر افزونه ها> افزودن در پیشخوان وردپرس رفته و افزونه Google Captcha را جستجو کرده و نصب و فعال میکنیم. با استفاده از این افزونه میتوانیم در فرم های وردپرس کدهای امنیتی قرار دهیم تا از حملات به وب سایت جلوگیری کنیم.

پس از نصب و فعال سازی افزونه ، منویی با عنوان Google Captcha در پیشخوان وردپرس اضافه خواهد شد که با کلیک بر روی این منو به تنظیمات افزونه هدایت خواهید شد.

این افزونه جهت فعال کردن استفاده از استفاده از کپچا در وردپرس ، نیاز به کدهای API دارد که باید بر روی گزینه Get the API Keys در بخش Authentication کلیک نمایید تا به صفحه ساخت و ایجاد API هدایت شوید.

فیلدها را به صورت زیر تکمیل میکنیم:

۱. در فیلد Label یک نام برای کپچا وارد میکنیم.

۲. کپچا را روی نسخه reCAPTCHA V2 قرار میدهیم.

۳. در فیلد Domains نام دامنه‌هایی که قصد داریم برای آنها از این کپچا استفاده نماییم ، وارد میکنیم.

۴. با کلیک روی گزینه Accept the reCAPTCHA terms of service قوانین مربوط به کپچا گوگل را تایید میکنیم.

۵. در نهایت روی گزینه Register کلیک میکنیم تا کدهای مورد نظر ساخته شود.

پس از انجام این کار به صفحه ای هدایت خواهید شد که کدهای Site Key و Secret Key نمایش داده میشود.

این دو کد را کپی کرده و سپس در تنظیمات افزونه به جای فیلدهای Site Key و Secret Key قرار میدهیم و سپس ذخیره کنید، در نهایت روی گزینه Save Changes کلیک میکنیم تا تغییرات ذخیره شود.

با استفاده از بخش Enable reCAPTCHA for میتوانیم فرم هایی را که در آن میخواهیم از کپچا استفاده نماییم را انتخاب کنیم.

  • Login form : نمایش کپچا در فرم ورود به صفحه وردپرس
  • Registration form : نمایش کپچا در فرم عضویت و ثبت نام در وردپرس
  • Reset password form : نمایش کپچا در فرم فراموشی رمز وردپرس
  • Comments form : نمایش کپچا در فرم نظرات وردپرس

با استفاه از بخش Hide reCAPTCHA for میتوانیم کد کپچا را برای کاربران وب سایت بر اساس نقش کاربری آنها ، فعال یا غیرفعال کنیم. هر یک از نقش‌های کاربری که فعال شده باشند در هنگام وارد شدن کپچا نمایش داده نخواهد شد.

با استفاده از reCAPTCHA Version ، میتوان ورژن مورد استفاده از کپچا را انتخاب نمود که در مرحله ساخت کد API برای کپچا انتخاب نموده ایم.

با استفاده از Theme ، میتوان تم کپچای نمایش داده شده را انتخاب نمود.

در فیلد Whitelist Notification ، میتوان یک عنوان برای کاربرانی که نیازی به پر کردن کپچا ندارند وارد نمود. در صورت خالی گذاشتن این فیلد ، در بخش کپچا به کاربرانی که نیاز به پر کردن کپچا ندارند ،موردی نمایش داده نخواهد شد.

با فعال کردن گزینه Disabled Submit Button ، تا زمانی که کپچا به طور کامل لود نشده است دکمه ارسال برای فرم‌هایی که در آنها از کپچا استفاده شده است غیرفعال شده و با کلیک بر روی گزینه ارسال هیچ عملی صورت نمیپذیرد. اما به محض لود شدن کامل کپچا برای کاربر ، گزینه ارسال فرم نیز فعال شده و قابل کلیک خواهد بود.

در انتها پس از فعال شدن کپچا در فرم های مورد نظر به صورت زیر نمایش داده خواهد شد.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

در این مقاله نحوه ساخت شناسه یا هندلر ایرنیک برای شخص حقیقی را آموزش میدهیم.

برای اینکه بتوانیم یک دامنه آی آر یا ملی ثبت کنیم ، حتما باید یک شناسه یا هندلر در وب سایت ایرنیک ایجاد نماییم. برای انجام این کار وارد وب سایت nic.ir میشویم. پس از ورود به سایت ، در بالای صفحه بر روی گزینه "ساختن شناسه کاربری" کلیک میکنیم.

در مرحله اول باید نوع شناسه را انتخاب کنیم که میتواند یکی از موارد زیر باشد :

  • شناسه شخص حقیقی برای ثبت دامنه ir. ، ایران. ، id.ir.   
  • شناسه شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی برای ثبت دامنه ir. ، ایران. ،co.ir ، .org.ir ، .net.ir. 
  • شناسه وزارتخانه، سازمان یا شرکت دولتی برای ثبت دامنه های ir. ، ایران. ،co.ir ،.gov.ir.  
  • شناسه مرکز آموزشی و پژوهشی ir. ، ایران. ، ac.ir ، .sch.ir ، .org.ir. 
  • شناسه‌ی محدود : صاحبان این نوع شناسه می‌توانند درکنار درخواست برای ثبت دامنه، به عنوان رابط مالی و فنی دامنه‌ها قرارگیرند. اشخاص حقیقی که در نظر دارند تنها برای دیگران دامنه ثبت کنند یا تنها به عنوان رابط فنی و مالی دامنه‌ها معرفی شوند می‌توانند با وارد کردن حداقل اطلاعات، شناسه دریافت کنند.

پس از انتخاب نوع شناسه ، بر روی گزینه تکمیل فرم و دریافت شناسه مربوط به هر بخش کلیک میکنیم .

در مرحله دوم باید تمامی اطلاعات خواسته شده را به طور صحیح را وارد نماییم. 

دقت نمایید که اطلاعات پرسش و پاسخ محرمانه ای را که وارد میکنید حتما به یاد داشته باشید زیرا جهت تغییر پسورد وتغییر نام کارگزار دامنه ( نیم سرور ) نیاز میباشد.

در فیلد پست الکترونیک نیز، یک ایمیل صحیح وارد نمایید زیرا که مشخصات  شناسه به این ایمیل ارسال خواهد شد.

در انتهای صفحه در بخش حریم خصوصی رابط‌های مجاز را بر روی گزینه ی "آزاد برای نمایندگان فروش" قرار داده دامنه موردنظر شما توسط شرکت وب دیتا ثبت شود و درنهایت گزینه بازنگری را انتخاب نمایید.


در مرحله سوم که مرحله بازنگری و امضاء است ، اطلاعات وارد شده برای شما نمایش داده می شود. پس از اطمینان از درست بودن تمامی موارد و مطالعه ضوابط و شرایط ثبت شناسه ایرنیک ، در انتهای صفحه در قسمت" نام کامل سازنده شناسه "نام کامل خود را به زبان انگلیسی وارد نموده و سپس کد امنیتی موجود در تصویر را در فیلد دوم وارد کرده و در نهایت گزینه "موافقم، دریافت شناسه " را انتخاب میکنیم.

 

در مرحله بعدی شناسه ساخته شده و میتوانید از آن جهت ثبت دامنه استفاده نمایید. در این مرحله شناسه ایجاد شده نمایش داده شده و ایمیلی شامل شناسه و پسورد به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

توجه کنید که پس از دریافت این ایمیل، از طریق آدرس https://www.nic.ir/Login وارد حساب کاربری خود شده و رمز عبور را تغییر دهید در غیر این صورت حساب کاربری شما در مدت ۷ روز بسته خواهد شد.

 

اگر دامنه ای به نام یک شرکت یا سازمان باشد، می بایست حتما پنل کاربری آن نیز به نام شرکت باشد و باید مدارک رسمی ثبت و نامه سربرگ برای ایرنیک ارسال گردد که پس از تایید مدارک، پنل رسمی شرکت فعال می گردد.

توجه داشته باشید : تعدادی از پسوندهای دامنه ، تنها برای ارگان های خاصی قابل ثبت بوده  و حتما باید پنل رسمی آن ارگان به ثبت رسیده باشد.

co.ir : این نام دامنه فقط برای شرکت ها قابل ثبت است و برای ثبت آن باید شرکت ثبت شده و کپی روزنامه رسمی برای ایرنیک فرستاده شود.

net.ir : این نام دامنه فقط برای شرکت های خدمات دهنده شبکه و اینترنت قابل ثبت است و مجوز ISP لازم دارد.

org.ir : این نام دامنه فقط برای شرکت های غیرانتفاعی و سازمان های بین المللی قابل ثبت است و مدارک لازم را باید برای ثبت ارایه کرد.

gov.ir : این نام دامنه فقط برای موسسات و سازمان های دولتی قابل ثبت است و برای ثبت باید درخواست رسمی در سربرگ با مهر و امضا ارایه شود.

ac.ir : این نام دامنه مخصوص موسسات آموزشی دارای مجوز و دانشگاه ها می باشد و برای ثبت باید کپی مجوز ارسال گردد.

sch.ir : این نام دامنه برای مدارس و موسسات آموزشی قابل ثبت است و برای ثبت باید مجوز آموزش و پرورش ارایه گردد.

id.ir : این دامنه نیز برای افراد حقیقی تابع کشور ایران قابل ثبت است و نیاز به تصویر شناسنامه و کارت ملی فرد دارد.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

انیمیشن ساده بصورت تئوری: فلش تا به اینجا فریمهای ابتدایی و انتهایی ما آماده هستند و وقت آن است که از فلش برای ساخت فریم ها بین کمک بگیریم.برای اینکار روی یکی از فریمهای فلش 2 تا 11 راست کلیک کنید و اولین گزینه که Create Motion Tween است را انتخاب کنید. تا اینجا فریم فلش ابتدایی ایجاد شده است و دایره با ایعاد 100 پیکسل در 100 پیکسل در نقطه 20 و 150 قرار دارد. فراموش نکنید که دایره ی شما باید حتما به سیمبل تبدیل شود. برای ساخت بقیه انیمیشن مراحل زیر را انجام دهید: یک انیمیشن ساده فلش بصورت عملی: روی دایره مطمئن شوید که سیمبل شما در حالات انتخاب است. در پانل ویژگیها مقدار X را برابر با 20 و مقدار Y را برابر فلش با 150 قرار دهید. ابتدا توسط ابزار موجود در پانل ابزار یک دایره ترسیم کنید. با دبل کلیک فلش کردن روی بخش پر کننده، دایره و خط دور آن را به حالت انتخاب در آورید و در پانل ویژگیها عرض و ارتفاع آن را برابر با 100 قرار دهید. دوباره روی دایره دبل کلیک کنید تا دایره و خط دور آن بحالت انتخاب درآیند، با فشردن دکمه F8 دایره را به یک سیمبل از نوع Move clip تبدیل کنید. بعد از تبدیل به سیمبل با یک کلیک برای فلش مشاهده نتیجه از کلیدهای Ctrl + Enter استفاده کنید. در Timeline فریم 12 را انتخاب کرده و دکمه F6 فلش را فشار دهید. با این عمل یک keyframe ساخته خواهد شد که تمامیه ویژگیهای فریم ماقبل خود را دارد. با نگاه کردن به Timeline مطمئن شوید در فریم 12 قرار دارید. شما در هر فریمی که قرار داشته باشد آن فریم در Timeline به رنگ سیاه در خواهد آمد. دایره را انتخاب کنید و در پانل ویژگیها مقدار X را برابر با 430 قرار دهید. در هفته آینده Motion Tween را بطور دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد. و انیمیشن ساده ایی را که ساخته ایم را کمی فلش کاملتر خواهیم نمود. انیمیشن ساده ما یک دایره کوچک است که از سمت چپ صفحه به سمت راست حرکت میکند. برای اینکار ما احتیاج به یک دایره داریم. دایره را ابتدا در سمت چپ ترسیم میکنیم. در انیمیشن ما قرار است که این دایره در عرض یک ثانیه به سمت راست حرکت کند. به فلش همین دلیل همانطور که گفته شد وقتی قصد ایجاد تغییر در ویژگیهای(موقعیت مکانی دایره) یک شئ (همان دایره) را داریم باید در محل تغییر از یک keyframe استفاده کنیم. با توجه به اینکه سرعت پخش فریمها در فلش بصورت پیش فرض 12 فریم در ثانیه است پس فریم انتهایی ما فریم 12 خواهد بود. دایره ما در فریم شماره یک در سمت چپ صفحه است و در فریم 12 باید در سمت راست باشد، و فریم 12 باید یک keyframe باشد.حال که همه چیز آماده است از فلش کمک کمک گرفته و فریم های بین را ایجاد میکنیم.