مقالات آموزشی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

پاک کردن کش مرورگر کروم و فایرفاکس با یک کلیک

 

سیستم کش مرورگرها سبب می شود که در مصرف پهنای باند صرفه جویی شده و سرعت باز شدن صفحات وب سریع تر باشد. اما همین سیستم معمولا برای توسعه دهندگان وب دردسر ایجاد می کند. 

 

شما تغییراتی در سایت تان می دهید اما به خاطر وجود کش آنها را نمی بینید. روش های مختلفی برای پاک کردن کش مرورگر وجود دارد. اما اگر از کروم استفاده می کنید و به دنبال یک راه حل بسیار ساده هستید، می توانید افزونه Cache Killer را روی این مرورگر نصب کنید.

 

این افزونه به شما اجازه می دهد تا با یک کلیک کش مرورگر را هنگام ریلود صفحه پاک کنید و خیالتان راحت باشد که چیزی در مرورگر کش نشده است.

 

 

اگر از فایرفاکس استفاده می کنید افزونه CacheToggle برای شما کار مشابهی انجام می دهد.

 

ابزارهایی کوچک و ساده که کار را راحت تر می کند. 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 2.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

پورتال چیست؟

 

نام پورتال ها را زیاد شنیده ایم، اما شاید برای برخی از ما این سئوال پیش آمده باشد که واقعا یک پورتال چیست؟ چه ویژگیها و خصوصیاتی دارد؟ و چه تفاوتی با یک وب سایت دارد؟ ترجمه کلمه Portal به فارسی در فرهنگهای لغت "دریچه"، "درگاه" و "مدخل" ذکر شده اما کلمه پورتال در تکنولوژی اطلاعات معنی متفاوتی دارد. اگر بخواهیم ساده بگوییم، پورتال صفحه وب واسطی است که امکان دسترسی آسان را به هر چیزی که کاربر ، برای انجام وظیفه یا خواسته اش نیاز دارد بدون توجه به اینکه محل فیزیکی آن کجاست، فراهم می کند. به بیان دیگر پورتال "درگاهی" است به دنیایی مجازی که کاربر می تواند از طریق امکانات فراهم شده در آن، تمامی نیازهای خود را براورده کند. نیازهایی مانند جستجو و یا خرید(مثلا یک کتاب)، دسترسی به حساب بانکی، افزایش و کاهش اعتبار یک حساب اعتباری و یا به روز رسانی اطلاعات سخت افزاری از محل کار، پورتال همه چیز را از طریق درگاهی واحد برای کاربر خود فراهم می سازد.

 

 

ویژگیهای اصلی یک پورتال عبارت اند از: 

 

تجمع اطلاعات 

 

هدف دار بودن اطلاعات 

 

دردسترس بودن اطلاعات 

 

دریچه ورود منحصر به فرد 

 

 

هر چند شباهت ظاهری فراوانی میان یک وب سایت و یک پورتال وجود دارد به گونه ای که در نگاه اول تفاوت محسوسی میان آن دو مشاهده نمی شود اما این دو کاملا از یکدیگر متفاوت اند.سوال اینجاست که به طور مشخص تفاوت آن دو در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ویژگیهای زیر در یک پورتال آن را از یک وب سایت متمایز می کند:

 

 

درگاه ورود منفردی که از طریق آن می توان به مجموعه منابع مرتبط با پورتال دست یافت. 

 

نمایش هدفدار اطلاعات با استفاده از تجربیات کاربر. 

 

دسترسی تقسیم بندی شده به انواع داده و اطلاعات گروه بندی شده. 

 

در اختیار گذاشتن امکان ارتباط و همکاری میان تمامی کاربران و استفاده کنندگان پورتال. 

 

امکان پیوستن به نرم افزارها و سیستم های نرم افزاری که گردش کاری مشخص و تعریف شده ای دارند. 

 

تاریخچه خلاصه پورتال 

اگر در دنیای کامپیوتر به عقب بازگردیم، زمانی را خواهیم یافت که در آن سیستم های نرم افزاری به گونه ای متحول شدند که دیگر لازم نبود برای کار با یک برنامه، برنامه های دیگر بسته شوند، یعنی می توانستیم همزمان از چند برنامه کاربردی استفاده کنیم بدون آنکه با مشکلی مواجه شویم.امکانی که قبل از آن وجود نداشت. تاریخچه پورتال ها از همان زمان آغاز شد و نسلهای تکامل یافته آنها یکی پس از دیگری پا به عرصه دنیای اطلاعات گذاشتند.

 

 

نسل اول پورتال ها: 

اولین پورتال ها، که از آنها تحت عنوان نسل اول نام برده می شود، بر فراهم نمودن محتویات ایستا، مستندات و همچنین خوراکهای اطلاعاتی زنده در صفحات وب مبتنی بودند. مثالهای نمونه این نسل سایت yahoo است. این پورتالها در محیطی به هم پیوسته، اهداف مشابهی را دنبال کرده و صفحه واسط مشخص و منحصر به فردی را برای دستیابی به مجموعه اطلاعات توزیع شده در سراسر شرکت یا سازمان خود، در اختیار کاربر می گذاشتند. این اطلاعات معمولا شامل اخبار شرکت، شرایط و فرم های استخدام، اطلاعاتی مربوط به کارکنان و چگونگی ارتباط با آنها، مستندات رسمی و سیاست های اعلام شده شرکت و همچنین لینک های ارتباطی مفید بود.

 

 

نسل دوم پورتال ها : 

نسل دوم پورتال ها بر اطلاعات مشخص تر و نرم افزارها متمرکز بودند. در اساس شباهت زیادی به خصوص در زمینه فراهم آوردن اطلاعات با نسل اول داشتند با این همه تفاوت مهمی نیز وجود داشت: این پورتالهای امکان همکاری کاربران را در محیطی به هم پیوسته فراهم می کردند و همین امکان، نقطه تمایز آنها با نسل پیشین محسوب می شد.

 

 

پورتال های نسل دوم قابلیت همکاری متقابل را در ادارات مجازی برای تیم های کاری و به منظور انجام وظایفشان فراهم می ساختند. نسل دوم پورتال ها سرویس های متعددی داشتند که از جمله آنها می توان به سرویس های مدیریت محتوی ( سازمان دهی و مدیریت اطلاعات مرتبط ) و سرویس های همکاری (که به کاربران امکان می داد با یکدیگر گپ زده و برای یکدیگر ایمیل فرستاده و قرار ملاقات تنظیم کنند) اشاره کرد. در این پورتال ها قابلیت تعریف گروه های کاربری نیزفراهم آمده بود. به بیان دیگر این پورتال ها سازو کار همکاری داخلی را در یک سازمان فراهم می ساختند.

 

 

نسل سوم پورتال ها: 

نسل سوم با هدف ایجاد فضای مجازی تجارت الکترونیک (E-Business ) بوجود آمد. پورتال های نسل سوم به عنوان واسط ارتباطی کارمندان، تهیه کنندگان، تولید کنندگان و مشتریان قلمداد می شوند. ویژگی فوق العاده این پورتالها امکان مرتبط شدن نرم افزارهای مستقر در سرورهای مختلف است. به بیان دیگر، این پورتال ها نقطه به هم پیوستن محتویات و برنامه های کاربردی مستقر در سرورهای مختلف بطور همزمان و با استفاده از همکاری سرویسهای خدماتی آنان اند. به علاوه امکان دسترسی به محتویات و امکانات سیستمهای مختلف را از طریق ابزارها و تجهیزات متنوع، بسته به نیاز کاربر امکان پذیر می کنند. این گروه پورتال ها مجموعه قابل توجه و ارزشمندی از اطلاعات، مستندات، امکانات و قابلیتهای نرم افزارهای مرتبط را از طریق درگاه واحدی برای کاربر فراهم می کنند.

 

 

به علاوه، این پورتالها به صورتی خودکار و بر اساس نقش کاربران هدفمند شده و ویژگیهایی خاص آنها می یابند. به بیان دیگر، نحوه نمایش، محتوی و امکانات در دسترس، بسته به نقش تعریف شده برای کاربر به گونه ای منحصر به فرد و خاص وی در اختیار او قرار می گیرد. کلید توسعه آینده این نسل از پورتال ها،ایجاد چهارچوب های کاری باز ( از قبل تعریف نشده ) برای سرویس های عمومی خواهد بود.

 

 

 

 

انواع پورتال ها 

یک سازمان مجموعه متنوعی از کاربران دارد که از جمله آنها می توان به مشتریان، شرکا، کارمندان اشاره کرد. همه این کاربران علاقه مندند از اطلاعات و خدمات آن سازمان استفاده کنند. کاملا آشکار است که هر کدام از آنها نیازهای خاص و اغلب متفاوتی دارد. برای پاسخگویی به این تنوع، انواع مختلف پورتال ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی بر حسب چگونگی پاسخگویی به نیازهای کاربران، پورتال ها را می توان در چهار گروه زیر دسته بندی کرد:

 

 

(Business to Customer Portal (B2C

این نوع از پورتال دسترسی مستقیم مصرف کننده را به مجموعه وسیعی از اطلاعات و خدمات فراهم می کند – برای مثال، اطلاعاتی مانند "راهنمای استفاده از محصولات" و "وضعیت سفارش مشتری " در خرید های خود و همچنین امکانات ارتباطی کاربر با بخش پشتیبانی مشتریان در این پورتال ها پیش بینی می شود. مانند هر پورتال دیگری، یک پورتال B2C معمولا در قد و قواره ای ارائه می شود که نیازهای مشتریان خود را پاسخ دهد.

 

 

(Business to Business Portal (B2B

نوع دیگر پورتال در زنجیره مدیریت منابع شکل می یابد. در این نوع پورتال اطلاعات لازم برای تولید کنندگان،تهیه کنندگان، نمایندگی ها و همچنین توزیع کنندگان، به گونه ای مناسب و دسته بندی شده جمع آوری و در اختیار آنان قرار می گیرد. نمونه عمومی پورتال B2B - برای مثال، یک شریک تجاری را قادر می کند تا به بخشهایی از اطلاعات و امکانات مانند سفارش خرید و صدور فاکتور دسترسی داشته و از امکانات این بخشها استفاده کند. به هم پیوستن برنامه های کاربردی یکی از پیشنیازهای لازم برای یکپارچه سازی محیط های تجاری در بستری واحد و ایجاد محیط مجازی لازم برای کسب و کار است. محیطی که در آن امکان تهیه کالا یا خدمات، صدور صورت حساب خرید و فروش، دسترسی به اطلاعات تولید و دیگر امکانات مرتبط با نیازها فراهم می اید.

 

 

B2E 

این پورتال ها که اغلب با عنوان پورتال های اینترانتی شناخته می شوند معمولا به منظور تجمیع، انتشار و به اشتراک گذاری اطلاعات و خدمات به پرسنل یک سازمان ایجاد می شوند. B2E ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

 

 

پورتالهای کارکنان که امکان دسترسی به محتویات به هم پیوسته ای مانند اخبار شرکت، اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری، موتور جستجو و منابع فنی و گزارشها را در اختیار می گذارد. اطلاعات این نوع پورتال معمولا در دسترس همه کارکنان یک سازمان قرار می گیرد. این پورتال کارکنان و شاغلین یک سازمان را قادر می کند تا از طریق گپ و گروههای گفتگو با یکدیگر در تماس بوده و با یکدیگر همکاری کنند. عموما، این پورتال ها امکاناتی نظیر ثبت نام در یک کلاس و یا یک اردو را نیز در اختیار کاربر خود قرار می دهند. به علاوه کاربران این پورتال معمولا می توانند اطلاعات شخصی خود مانند نام و کلمه عبور را تغییر دهند

 

 

Knowledge worker portal که با یک یا مجموعه اهداف مشخص مثلا فروش یک محصول ایجاد می گردد. این پورتال ها مجموعه ای از محتویات را به منظور پشتیبانی از فرآیند یا فرآیندهای مشخصی در اختیار می گذارند. برای مثال یک برنامه تکنسین خودکار ممکن است نیازمند منابعی از برنامه های کاربردی دیگر مثلا برنامه های تعمیر و نگهداری باشد تا بتواند اطلاعات لازم در زمینه تاریخچه بازبینی و تعمیر، زمان بندی تجهیز و یا قطعات و لوازم مورد نیاز برای تعمیر آن را کسب کند.

 

 

پورتال های عمومی ( Mega Or Public Portal ) 

این پورتال ها با عنوان پورتال های اینترنتی شناخته می شوند و مهمترین ویژگی آنها فراوانی مخاطبانشان است. این نوع از پورتال ها نیز در دو گروه دسته بندی می شوند:

 

 

پورتال های عمومی که تمامی کاربران اینترنت را مخاطب قرار می دهند (برای مثال Yahoo ، Excite، Google و مانند آن)

 

 

پورتال های خاص ( صنعتی، بازرگانی، خدماتی ) که به آنها پورتال های عمودی نیز گفته شده و مخاطبان محدود و مشخصی دارند ( مانند پورتال های بانکها، سازمانهای دولتی، وزارتخانه ها و ... )

 

 

باید توجه داشت که یک پورتال می تواند از پیوند انواع پورتال های دیگر ایجاد شود. به علاوه همانطور که یک سازمان کاربران متنوعی دارد، می تواند ( و گاهی نیز لازم است ) که پورتال های مختلفی برای پشتیبانی از نیازهای آنان داشته باشد.

 

 

 

 

جنبه های کارکردی یک پورتال 

اگر چه پورتال ها در انواع و اندازه های متنوعی ساخته می شوند اما ویژگیهای محدود و مشخصی هسته اصلی آنها شناخته می شود:

 

 

هر پورتال اطلاعات و خدمات را یکجا و در یک محل جمع آوری می کند. 

 

هر پورتال می تواند در اندازه لازم برای شخص و یا گروه سازمان دراید. 

 

هر پورتال در هر زمان و از هر مکانی قابل دسترس است. 

 

یک پورتال مجموعه اطلاعات و خدمات را یکجا و در یک محل جمع آوری می کند. 

هدف اصلی فراهم آوردن امکان دسترسی آسان به هرچیزی ( اطلاعات و خدمات ) است که یک کاربر برای انجام وظایف و مسئولیتهایش به آن احتیاج دارد، صرف نظر از اینکه منبع آن کجا باشد.

 

 

اطلاعاتی که یک پورتال فراهم می کند 

 

داده های ساخت یافته. داده هایی که به صورتی سازمان یافته اند که امکان جستجوی آسان آنها وجود داشته باشد ( اغلب به صورت سلسله مراتب و بر اساس کلمات کلیدی). فهرست الفبایی کتابهای یک کتابخانه مثال خوبی از داده های ساخت یافته است. داده های ساخت یافته اغلب شامل، گزارشها، تحلیلها، پرس و جوهای مشخص و دیگر انواع دانش مرتبط با کسب و کار است.

 

 

داده های بدو ن ساختار، که جستجو در آنها معمولا دشوار بوده و خارج از یک بانک اطلاعاتی قرار دارند. از این نوع داده می توان متن ها، صوت، تصویر و یا گرافیک و اشکالی مانند مستندات Office ، memos ، ایمیل، قرارهای ملاقات را مثال زد.

 

 

اطلاعات خاص [3] ،که شامل محتویات قابل خرید و فروش ( مثل انواع اخبار، گزارشها، اطلاعات مربوط به سهام، کاریکاتورها و محتویات بی اهمیت) بوده و مخصوصا به منظور استفاده در فرایندهای تولیدی دیگر تهیه و در اختیار قرار می گیرند.

 

 

خدماتی که به وسیله یک پورتال فراهم می شود 

 

همکاری، (با عنوان خدمات ارتباطی نیز شناخته می شود ) و به کاربران اجازه می دهد تا با یکدیگر گپ بزنند، در بحثهای گروهی مشارکت داشته باشند، مطالب خود را در اختیار دیگران قرار دهند و...

 

 

مدیریت محتوی که انواع جستجو ها، رهگیریها را مدیریت کرده و همچنین قابلیتهای خاصی را به منظور استخراج داده ها در اختیار می گذارد.

 

 

خدمات شخصی (با عنوان خدمات تراکنشی نیز نام برده می شود ) که کاربران را قادر می سازد تا با دیگر سیستمها ( مثلا سیستمهای فروشنده و یا نماینده یک محصول ) مستقیم و بدون واسطه مرتبط باشند. معمولا این قابلیت به کاربر امکان می دهد تا برای مثال فعالیتهای زیر را انجام دهد:

 

 

- محصولات یک سازمان را خریداری کند 

- ملاقاتهای خود را زمان بندی کند 

- حساب خود را مشاهده یا تراز کند 

- در کلاس مورد علاقه خود ثبت نام کند 

 

هر پورتال می تواند در اندازه لازم برای شخص و یا گروه سازمان دراید. یکی از ویژگیهای جالب یک پورتال شکل و عملکرد متفاوت آن برای اشخاص مختلف است. یکی از روشهایی که به این منظور استفاده می شود، متناسب سازی و تغییر شکل و قابلیتهای پورتال بر حسب خواسته ها یا تجارب شخص یا گروه استفاده کننده از آن است. به همین دلیل است که کاربران متفاوت شکل متفاوتی از یک پورتال مشاهده کرده و اطلاعات و خدمات متفاوتی در اختیار ایشان قرار می گیرد:

 

 

امکان تغییر بر حسب خواسته ها بر حسب تجارب شخص یا گروه عموما personalize نامیده می شود و به این معنی است که در پورتال امکان انتخاب نحوه نمایش محتوی پیش بینی شده است. اغلب این انتخاب بصورت خودکار و بر اساس نقش کاربر (مثلا پست سازمانی وی) انجام می شود. برای مثال وقتی کارمند فروش به سیستم وارد می شود، به صورت خودکار فهرستی از جدیدترین محصولات برای وی به نمایش در می آید. با این همه در بعضی از پورتال ها انتخاب محتوی نمایش داده شده به کاربر محول می شود تا در زمان ورود به پورتال خود آن را انتخاب کند.

 

 

تغییر و Customize شدن یک پورتال شامل انتخاب چگونگی شکل ظاهری آن (مثلا رنگ و چیدمان صفحه)،مدل مرورگر و محل نمایش محتویات روی صفحه است. یک پورتال می تواند حتی برچسب و عنوان تجاری مشخصی داشته و ظاهر متفاوتی را برای انواع کاربرانش به نمایش گذارد.

 

 

این دو ویژگی به پورتال امکان می دهد تا مجموعه مشخص و تعریف شده ای از کاربران (مثلا مشتریان، شرکا و یا کارکنان) را هدف قرار دهد. بعضی از پورتال ها حتی می توانند برای هر کاربر مشخص، شکل و شمایل متفاوتی از خود نشان دهند.

 

 

یک پورتال در هر زمان و از هرمکانی همیشه در دسترس است 

از آنجا که پورتال ها برای استفاده در محیط وب ساخته می شوند، در هر زمان و از هر مکانی با استفاده از یک مرورگر استاندارد وب در دسترس اند. انواع تجهیزات مبتنی بر وب نیز از جمله تلفنهای موبایل، دسترسی به پورتال ها را به غایت آسان و مفید کرده اند.

 

 

 

 

ویژگی های پورتال

 

بر طبق نکاتی که در تعریف پورتال داده شد ویژگی های پورتال عبارتند از :

 

1- ارائه شخصی سازی اطلاعات و کاربری های پورتال بر حسب نیاز کاربر توسط شخص یا خود پورتال . (PersonalizationوTailoring)

 

 

2- ارائه سیستمهای جستجو و دایرکتوری به گونه ای که کاربر در کمترین زمان ممکن به اطلاعات دست یابد . (Search and Directory)

 

 

3- ارائه امکان شخصی سازی برای تغییر ظاهر و ساختار پورتال به ازای هر کاربر (End user customization)

 

 

4- ارائه ساز و کار مدیریت اطلاعات به افراد مسوول پورتال .(Content & Data Management)

 

5- ارائه مکانیزمهایی به مدیران پورتال برای پاسخگویی به نیازهای افراد مختلف در سازمان.

 

6- پشتیبانی برقراری ارتباط با منابع خارج از پورتال نظیر web service و سایتهای دیگر ، برای دریافت اطلاعات و سرویسهای مورد نیاز .

 

 

7- عدم وابستگی به پهنه ای (Platform) خاص به گونه ای که برای تمامی افراد با سیستم عاملهای مختلف و مرورگرهای مختلف قابل دسترس باشد(Cross-platform functionality) . این مورد شامل پشتیبانی توسط سیستمهای PDA و موبایل نیز می گردد .

 

 

8- Single sign-on : مکانیزمی که به وسیله آن کاربر تنها با یک بار ورود به سیستم به تمام سرویس ها و اطلاعات محدوده خود دسترسی داشته باشد .

 

 

9- راهکارهای امنیتی به منظور تعیین سطوح دسترسی کاربران و نقش هر کاربر در سیستم. این سطح دسترسی شامل بازدیدکنندگان و مسوولین پورتال می شود.(Security)

 

 

10- ساختار مشخصی برای ارائه اطلاعات به کاربر(Taxonomy)

 

11- ساختار پیمایش ساده به گونه ای که کاربر با کمترین کلیک به مکان ، سرویس و یا اطلاعات مورد نظرش دست یابد .( Browse / Navigate Documents)

 

 

12- ایجاد امکان ارتباط کاربران با مسوولین پورتال و دیگر کاربران پورتال به صورت همزمان (“Chat”)یا غیر همزمان (“Forum”) . (Collaboration)

 

 

13- ارائه سرویس های متداول در اینترنت 

 

14- ارائه مکانیزمی که از طریق آن کاربران بتوانند در بخش های مختلف پورتال عضو شده و در صورت تغییر اطلاعات آن بخش و یا افزودن اطلاعات جدید ، Email دریافت کنند .( Subscribe / What’s new)

 

 

15- ارسال پیام به ازای رویدادهایی که برای کاربر مهم هستند . این سیستم با استفاده از email و یا خود پورتال پیامی برای مشتری ارسال کرده و به او می گوید که رویداد درخواست شده اتفاق افتاده است . به عنوان مثال کاربران می توانند در بخش تنظمیات خود ، برای دریافت پیامهای شخصی ، دریافت یک وظیفه ، دریافت یک خبر با عنوانی خاص "دریافت پیام " را درخواست کنند.(Alert)

 

 

16 – مدیریت گردش کار - تمامی فرآیندها دارای یک روند اجرایی هستند . این فرآیند به بخشهای مختلف تقسیم شده و با زمان بندی مشخص به افراد مختلف اختصاص داده و انجام می شوند. حداقل امکانی که به بهتر شدن کیفیت فرآیند کمک می کند ، پیاده سازی آن بر روی کاغذ می باشد. اما آیا این امکان کافی است ؟ آیا بدین وسیله می توان علاوه بر روند کار ، نحوه انجام کار و زمان بندی آن را کنترل کرد ؟ یکی از امکانات پورتال ارائه مدیریت گردش کار است. (Workflow Management)

 

 

بر این اساس می توان فرآیندی در سیستم تعریف کرد و با استفاده از امکانات " زمان بندی " و "فازبندی " ، فرآیند را به وظایف کوچک تر تقسیم کرد ؛ به گونه ای که هر وظیفه نه تنها نشان دهنده فرد انجام دهنده ، بلکه نمایش دهنده زمان بندی انجام فرآیند نیز باشد. حال اگر بخش مدیریت گردش کار کنار سیستم Alert و یا ارسال پیام از تقویم شخصی قرار گیرد ، می تواند کمک موثری در نظارت و پیش برد آن فرآیند نماید. در انتها توصیف گرافیکی فرآیند برای ایجاد کننده فرآیند و کسانی که در انجام فرآیند سهیم هستند، این حسن را دارد که بتوانند درک بهتری از آن داشته باشند و حتی پروسه را اصلاح کنند تا در زمان بندی ها صرفه جویی شود .

 

 

علاوه بر این ، در صورتی که فرآیند انتخابی در طول زمان انجام خود احتیاج به بهره گیری از بخشهای مختلف پورتال داشته باشد ، می تواند محک خوبی برای شناخت ارتباطات لازم ما بین بخشهای های پورتال باشد.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

در این مقاله به بررسی تاثیر پسوند دامنه در سئوی سایت میپردازیم. در ابتدا چند نمونه از پسوندهای دامنه را تشریح میکنیم.

پسوند com. که پرکاربردترین پسوند در دنیا محسوب میشود. این دامنه که از ابتدای کلمه company برداشته شده است، بیانگر این است که وب سایت متعلق به یک شرکت یا کمپانی است. 

پسوند ir. که از ابتدای کلمه iran برداشته شده و نشان دهنده دامنه ملی است. این پسوند متعلق به کشور ایران است و به دلیل استفاده کمتر و نیز قیمت کمتر که به صورت ریالی میباشد ، محبوبیت زیادی دارد.

 

برای بسیاری از کاربران این سوال وجود دارد که سئو دامنه ملی بهتر است با دامنه com. ؟

بسیاری افراد معتقدند که دامنه com. تاثیر بیشتری بر سئوی سایت دارد اما این تصورات اشتباه است. شما باید در ابتدا زمینه فعالیت وب سایت خود را مشخص کنید. هر پسوند دامنه متعلق به فعالیت خاصی است و در صورتیکه بتوانید دامنه ای انتخاب کنید که پسوند آن متناسب با نوع فعالیت شما است ، نتیجه بهتری در سئو خواهید داشت. 

دامنه دات کام به این دلیل مناسبتر است زیرا که تمامی فعالیت ها را در برمیگیرد و برای پسوند همه سایت های میتوان از آن استفاده کرد.

اگر در تمام دنیا کاربر دارید بهتر است که برای انتخاب پسوند دامنه از پسوندهای gtld استفاده نمایید. زیرا که هدف کشور خاصی نیست. پسوندهایی مانند :

 

info.

biz.

com.

gov.

net.

org.

 

 

به عنوان مثال اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید که از سرتاسر جهان مشتری دارید، برای اینکه در موتور جستجوی گوگل دارای رتبه بالایی باشید ، باید دامنه com. یا net. یا سایر پسوندهای بین المللی را انتخاب نمایید. ولی اگر میخواهید تنها در کشور خود فعالیت نمایید ، بهتر است که از پسوندهای ملی یا ccTLDs استفاده نمایید. 

 

 

تاثیر دامنه ملی ir در سئو

حال در مورد دامنه ملی ir صحبت میکنیم. میتوان نتیجه گرفت که استفاده از پسوند ملی ir نیز برای کاربران ایرانی مناسب است. اگر میخواهید رتبه وب سایت شما تنها برای کاربران ایرانی تاثیر داشته باشد میتوانید از این دامنه استفاده نمایید. در صورتیکه از این پسوند برای دامنه خود استفاده میکنید ، برای کسب رتبه بهتر در سئو ، برای وب سایت خود از زبان فارسی استفاده نمایید و از زبان انگلیسی استفاده نکنید. گاها ممکن است سایت هایی باشد که با وجود استفاده از دامنه ملی و متون انگلیسی نتیجه خوبی در سئو داشته است بنابراین یک سئوی خوب در نهایت بستگی به فعالیت خودمان خواهد داشت.

 

پس از انتخاب پسوند مناسب برای دامنه خود سعی کنید چند نکته را رعایت کنید :

  • سعی کنید از دامنه کوتاه و با معنی که نشاندهنده زمینه فعالیت یا برند شما میباشد، استفاده نمایید.
  • نامی انتخاب نمایید که به راحتی به خاطر سپرده میشود.
  • حتی الامکان از خط فاصله استفاده نکنید.

به این نکته بسیار توجه کنید در صورتیکه وب سایتی دارید و بخواهید پسوند آن را تغییر دهید ، باید حتما از از ریدایرکت 301 استفاده کنید. و نباید به گونه ای باشد که وب سایت شما با هر دو دامنه نمایش داده شود زیرا گوگل آن را به عنوان محتوای تکراری محسوب خواهد کرد. البته توصیه میشود در صورتیکه وب سایت شما توسط موتورهای جستجو ایندکس شده است ، و پسوند دیگری خریداری میکنید ، دامنه آی آر را روی دامنه جدید ریدایرکت نکنید و در صورت انجام اینکار موارد سئو و بهینه سازی را رعایت نمایید.

 

نتیجه گیری

دامنه کشوری یا دامنه ملی تنها برای کاربران آن کشور در نتایج موتورهای جستجو مناسب است.بنابراین در صورتیکه کسب و کار شما در محدوده جغرافیایی خاصی نیست و اهمیت بالایی دارد ، از پسوندهای gtld یا بین المللی استفاده نمایید. همچنین دقت نمایید که تعداد سال های دامنه ثبت شده نیز از نظر سئو حائز اهمیت است. بنابراین دامنه ها را چه ملی و چه بین المللی با حداکثر تعداد سال های قابل ثبت ، ثبت نمایید.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال

پنج راه برای محبوبتر کردن وب سایت شما، محبوب سازی وب سایت , محبوبیت وب سایت ، راه های محبوب سازی وب سایت

 

 

وب مانند یک جنگل در حال رشد می باشد.امروزه پیدا کردن وب سایت های خوب با محتوا مناسب کار چندان آسانی نیست.اگر شما صاحب سایت هستید، اگر خرید و فروش از طریق وب سایت انجام می دهید باید بدانید چگونه وب سایت خود را محبوبتر سازید.این امر باعث افزایش تعداد بازدید های شما می شود. 

 

میزبان (هاستینگ) قدرتمند 

 

بعد از تعیین نام دامنه مرحله بعدی انتخاب یک پلن میزبانی می باشد. شما باید به نکاتی در انتخاب هاستینگ خود توجه کنید. 

یکی از مهمترین موارد کیفیت و سرعت وب سایت شما است. تصور کنید که میزبان خود را از جاهای نا معتبر و با قیمت ارزان تهیه کرده اید! این گونه میزبانی ها، میزبانی های اشتراکی هستند. یعنی وب سایت شما به همراه تعدادی وب سایت دیگر بر روی یک سرور قرار دارند. در این نوع میزبانی، منابع سرور به صورت اشتراکی توسط وب سایت ها استفاده می شود. حال اگر تعداد وب سایت ها بر روی یک سرور زیاد باشد، منابعی که به سایت شما تعلق می گیرد کمتر خواهد بود. همچنین در بعضی از ساعات روز که تعداد بازدید ها بالا است ممکن است سرور توانایی پاسخگویی به ایم تعداد بازدید را نداشته باشد. درنتیجه سایت شما بالا نمی آید و یا سرعت بالا آمدن آن بسیار کند می شود. پیشنهاد ما استفاده از سرور های قوی با تعداد کاربران کمتر و یا استفاده از سرور های اختصاصی می باشد. در صورتی که از میزبانی خوبی برای کاربران خود استفاده نکنید و به هر دلیل کاربران از سرعت وب سایت شما ناراضی باشند، دیگر به سایت شما باز نخواهند گشت. و این به معنی از دست دادن کاربران می باشد. 

 

بهینه سازی سایت 

 

یکی از مهمترین موارد داشتن یک وب سایت خوب، کارآمد و دقیق ، بهینه سازی سایت می باشد. موتور های جستجو همانند گوگل و یاهو قواعدی خاص و استاندار هایی را تعیین کرده اند. در صورت رعایت این استاندار ها موتور های جستجوگر راحتتر وب سایت شما را پیمایش می کنند. همچنین مطالبی که برای شما مهم است را متوجه می شوند. 

در نتیجه رتبه شما در موتور های جستجو گر بهتر می شود. و این بدان معنی است که تعداد بازدید های شما بالاتر می رود، فروش محصولات و خدمات شما بیشتر میبشود. این عملیات را اصطلاحا سئو (SEO) می نامند. این عملیات زمان بر بوده و برای وب سایت ها حدود 4 ماه تا 1 سال به طول می انجامد. 

 

 

 

استفاده از بهینه سازی رسانه های اجتماعی 

 

بهینه سازی وب سایت پایان کار نیست! مرحله بعدی استفاده بهینه سازی شبکه ها و سرانه های اجتماعی می باشد. امروزه شبکه های اجتماعی به پایگاه های و ابزارهای قدرتمند تجارت و بازاریابی تبدیل شده اند! استفاده از بهینه سازی رسانه های اجتماعی شامل چندین نکته می باشد. در ابتدا، اطمینان حاصل کنید محتوا سایت شما با محتوا موضوع شما در این رسانه ها یکی است ، مغایرتی ندارد و تاریخ گذشته نیست.قسمت دوم وب گردی می باشد. شما وب گردی می کنید، در سایت ها پیام و نظر می گذارید.نگران نباشد که چی در ذهن شما می گذرد. آن را به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید با این کار بک لینک برای سایت خود بدست آورید 

• بک لینک ها، پیوند هایی هستند که از سایت های دیگر به سایت شما داده می شود. این امر باعث بالا تر رفتن اعتبار سایت شما می شود. 

 

 

 

 

کاربران را در سایت خود دخالت دهید! 

 

هدف اصلی شما از طراحی سایت، جمع آوری هرچه بیشتر کاربران است تا در مواقع بخصوص کالا و یا خدمات و یا تبلیغات خود را به آنها نمایش دهید. 

برای این کار لازم است شما با ترفندهایی کاربران را جذب سایت کنید.یکی از این ترفند ها اجازه دخالت و نظر دهی کاربران است. 

نگران ایجاد سوالات باز نباشید! بگذارید کاربران نظرات خود را اعلام کنند.این کار باعث جذب کاربران می شود. همچنین شما می توانید برای وب سایت خوب یک تالار (انجمن) درست کنید. کاربران داخل این انحمن ها تبادل نظر می کنند. این کار باعث افزایش کارایی و جذب کاربران میشود. 

 

 

استفاده از گرافیک ظاهری زیبا، سبک و مرتبط با زمینه کاری 

 

یکی دیگر از مهمترین قسمت های ایجاد یک سایت، طراحی سایت و طراحی وب سایت گرافیکی ظاهر سایت می باشد. شاید یکی از دلایلی که برخی شغل طراحی سایت را یک شغل تخصصی می نامند این موضوع باشد. استفاده از رنگ های مناسب.استفاده از چینش مناسب متون. 

استفاده از جدید ترین تکنولوژی ها. اشنایی کامل با روانشناسی رنگها و... 

پیشنهاد می شود بعد از تکمیل یک طرح گرافیکی، آن را به نظر سنجی بگذارید. این مهم است که کاربران سایت شما از این طرح راضی هستند؟ آیا ارتباط برقرار کردن با این طرح برای آنها راحت است؟ ث

 

شما با رعایت 5 راه ساده و در عین حال مهم می توانید محبوبیت سایت خود را بالا ببرید. این کار باعث افزایش ترافیک سایت شما نیز می شود.

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

 

برای بسیاری از افراد سوال است که کدام یک از دو مورد ساب دامین و ساب فولدر تاثیر بیشتری در سئو یک وب سایت دارد ؟ در این مقاله به شرح این موضوع میپردازیم.

 

تاثیر ساب دامین بر سئو

از دید موتورهای جستجو ، ساب دامین ، یک دامنه مجزا از دامنه اصلی در نظر گرفته شده و همچنین در نتایج جستجو بدون درنظر گرفتن اعتبار و اهمیت دامنه اصلی به نمایش گذاشته میشود و جداگانه توسط گوگل ایندکس میشود. سعی کنید تنها زمانی از ساب دامین استفاده کنید که موضوع ساب دامنه شما به طور کلی با موضوع اصلی وب سایت شما متفاوت است در غیر اینصورت از پوشه استفاده نمایید. زمانیکه ساب دامین ایجاد میکنید ، دیگر بخشی از اعتبار و رتبه دامنه را به ارث نخواهد برد. به عنوان مثال وب سایت اصلی گوگل است که دارای ساب دامین های جی میل ، ترنسلیت و ... است که ارتباطی با موضوع اصلی دامنه ندارند.

 

تاثیر پوشه (ساب فولدر) بر سئو

از دید موتورهای جستجو ، پوشه یا همان ساب فولدر ، مانند بخشی از وب سایت کنونی در نظر گرفته شده و جزئی از دامنه اصلی میباشد. در نتیجه توسط گوگل ایندکس خواهد شد.زمانیکه در وب سایت صفحه جدیدی ایجاد میکنید ، فاکتورهای دامنه در رتبه این صفحات نیز تاثیرگذار خواهد بود. توصیه میشود زمانی از پوشه استفاده نمایید که فولدر و بخش ایجاد شده با وب سایت شما ارتباط موضوعی دارد.به عنوان مثال بخش وبلاگ که با وب سایت اصلی شما ارتباط موضوعی دارد.

توجه نمایید بیشترین مساله ای که برای موتور جستجوی گوگل اهمیت دارد ، محتوای وب سایت است. چه به عنوان ساب دامین و چه به عنوان ساب فولدر . مثلا با سرچ کلمه هاست ، گوگل به دنبال بهترین محتوا ، بهترین نتایج جستجو را به کاربر نمایش خواهد داد و تفاوتی در نمایش وبلاگ ، شبکه های اجتماعی ، فروم ها و ... نخواهد داشت. این صفحات یک وب سایت است که میتواند اعتبار دامنه را به همراه داشته باشد و به مرور زمان نیز این اعتبار در تمامی صفحات وب سایت گسترده شده و ادامه خواهد داشت.