تاثیر پسوند دامنه در سئوی سایت

چاپ
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در این مقاله به بررسی تاثیر پسوند دامنه در سئوی سایت میپردازیم. در ابتدا چند نمونه از پسوندهای دامنه را تشریح میکنیم.

پسوند com. که پرکاربردترین پسوند در دنیا محسوب میشود. این دامنه که از ابتدای کلمه company برداشته شده است، بیانگر این است که وب سایت متعلق به یک شرکت یا کمپانی است. 

پسوند ir. که از ابتدای کلمه iran برداشته شده و نشان دهنده دامنه ملی است. این پسوند متعلق به کشور ایران است و به دلیل استفاده کمتر و نیز قیمت کمتر که به صورت ریالی میباشد ، محبوبیت زیادی دارد.

 

برای بسیاری از کاربران این سوال وجود دارد که سئو دامنه ملی بهتر است با دامنه com. ؟

بسیاری افراد معتقدند که دامنه com. تاثیر بیشتری بر سئوی سایت دارد اما این تصورات اشتباه است. شما باید در ابتدا زمینه فعالیت وب سایت خود را مشخص کنید. هر پسوند دامنه متعلق به فعالیت خاصی است و در صورتیکه بتوانید دامنه ای انتخاب کنید که پسوند آن متناسب با نوع فعالیت شما است ، نتیجه بهتری در سئو خواهید داشت. 

دامنه دات کام به این دلیل مناسبتر است زیرا که تمامی فعالیت ها را در برمیگیرد و برای پسوند همه سایت های میتوان از آن استفاده کرد.

اگر در تمام دنیا کاربر دارید بهتر است که برای انتخاب پسوند دامنه از پسوندهای gtld استفاده نمایید. زیرا که هدف کشور خاصی نیست. پسوندهایی مانند :

 

info.

biz.

com.

gov.

net.

org.

 

 

به عنوان مثال اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید که از سرتاسر جهان مشتری دارید، برای اینکه در موتور جستجوی گوگل دارای رتبه بالایی باشید ، باید دامنه com. یا net. یا سایر پسوندهای بین المللی را انتخاب نمایید. ولی اگر میخواهید تنها در کشور خود فعالیت نمایید ، بهتر است که از پسوندهای ملی یا ccTLDs استفاده نمایید. 

 

 

تاثیر دامنه ملی ir در سئو

حال در مورد دامنه ملی ir صحبت میکنیم. میتوان نتیجه گرفت که استفاده از پسوند ملی ir نیز برای کاربران ایرانی مناسب است. اگر میخواهید رتبه وب سایت شما تنها برای کاربران ایرانی تاثیر داشته باشد میتوانید از این دامنه استفاده نمایید. در صورتیکه از این پسوند برای دامنه خود استفاده میکنید ، برای کسب رتبه بهتر در سئو ، برای وب سایت خود از زبان فارسی استفاده نمایید و از زبان انگلیسی استفاده نکنید. گاها ممکن است سایت هایی باشد که با وجود استفاده از دامنه ملی و متون انگلیسی نتیجه خوبی در سئو داشته است بنابراین یک سئوی خوب در نهایت بستگی به فعالیت خودمان خواهد داشت.

 

پس از انتخاب پسوند مناسب برای دامنه خود سعی کنید چند نکته را رعایت کنید :

به این نکته بسیار توجه کنید در صورتیکه وب سایتی دارید و بخواهید پسوند آن را تغییر دهید ، باید حتما از از ریدایرکت 301 استفاده کنید. و نباید به گونه ای باشد که وب سایت شما با هر دو دامنه نمایش داده شود زیرا گوگل آن را به عنوان محتوای تکراری محسوب خواهد کرد. البته توصیه میشود در صورتیکه وب سایت شما توسط موتورهای جستجو ایندکس شده است ، و پسوند دیگری خریداری میکنید ، دامنه آی آر را روی دامنه جدید ریدایرکت نکنید و در صورت انجام اینکار موارد سئو و بهینه سازی را رعایت نمایید.

 

نتیجه گیری

دامنه کشوری یا دامنه ملی تنها برای کاربران آن کشور در نتایج موتورهای جستجو مناسب است.بنابراین در صورتیکه کسب و کار شما در محدوده جغرافیایی خاصی نیست و اهمیت بالایی دارد ، از پسوندهای gtld یا بین المللی استفاده نمایید. همچنین دقت نمایید که تعداد سال های دامنه ثبت شده نیز از نظر سئو حائز اهمیت است. بنابراین دامنه ها را چه ملی و چه بین المللی با حداکثر تعداد سال های قابل ثبت ، ثبت نمایید.