دلایل و راه های پیشگیری و رفع پنالتی گوگل

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

پنالتی شدن سایت توسط گوگل به دلیل استفاده از روش های غیر اصولی و نادرست و گول زننده جهت بهبود سایت در نتایج جستجو، اتفاق می افتد که به دنبال آن گوگل سعی دارد برای کاربران بهترین و دقیقترین نتیجه جستجو را به آنها نمایش دهد.

 

پنالتی گوگل چیست؟ 

Penalty شدن سایت به معنای جریمه شدن سایت در گوگل است. از دسامبر سال 2000 گوگل همواره در حال آپدیت و تغییرات در الگوریتم های خود بوده که میتواند در بهبود رتبه و سئوی سایت بسیار تاثیرگذار باشد و در همین زمان بود که PageRank نیز معرفی شد. هدف اصلی گوگل از بهبود و تغییرات درالگوریتم ها ، نمایش نتایج خوب ، مرتبط و با کیفیت به کاربران است. بدین جهت صفحات نامربوط و بی کیفیتی که در صدد کسب رتبه بهتر از صفحه نتایج جستجو یا همان SERPs برای کلمات کلیدی شان هستند، جریمه میشوند.

 

 

 

SandBox  گوگل چیست ؟

سند باکس گوگل یا SandBox با پنالتی متفاوت بوده که شامل بخشی از سرورهای گوگل است که سایت های تازه تاسیس به آن منتقل میشوند. سایت هایی که در سندباکی گوگل قرار دارند در نتایج جستجوی پربازدید گوگل نتیجه خوبی کسب نمیکنند و برای خارج شدن از حالت سندباکس در حالت معمول 6 ماه لازم است که در صورتیکه سایت لینک های ورودی مناسب و یا از سایت های معتبر ورودی داشته باشد، احتمال اینکه از این حالت زودتر خارج شود، بیشتر خواهد بود.

BAN : در صورت بن شدن سایت ، به صورت کامل از ایندکس گوگل خارج می شود. در واقع بن همان پنالتی است با این فرق که بازگشتی از آن وجود ندارد.

انواع پنالتی گوگل

گوگل دو نوع پنالتی برای سایت ها در نظر گرفته است :

  • اتوماتیک یا الگوریتمیک ( Algorithmic ) 
  • دستی  ( Manual )

پنالتی اتوماتیک یا الگوریتمیک گوگل ( Algorithmic penalties )

این نوع از جریمه توسط یکی از الگوریتم های گوگل مانند پاندا ، پنگوئن و ... و به صورت اتوماتیک انجام میشود. در این روش سایت هایی که از طریق راههای گول زننده ، غیر اصولی و اسپم قصد دریافت رتبه برتر در نتایج گوگل را دارند، به صورت خودکار توسط ربات ها و الگوریتم های گوگل شناسایی و جریمه خواهند شد. در این روش هیچ  شخصی به صورت مستقیم نقش نداشته و به طور مستقیم به شما اطلاع رسانی نخواهد شد.

پنالتی دستی ( Manual penalties )

این روش به این صورت است که شخصی با گزارش یک سایت به گوگل اعلام میکند که سایت مورد نظر از طرق مختلف در حال اسپم بوده و سعی دارد که رتبه خود را بهبود بخشد. در صورتیکه تعداد این گزارشات برای وب سایت بسیار زیاد باشد، توسط گوگل مورد بررسی قرار گرفته و از طریق آزمون های مختلف این مساله بررسی خواهد شد. البته توجه داشته باشید که از این روش برای کنار زدن رقبای خود استفاده نکنید زیرا که تعداد گزارشات باید خیلی زیاد و متنوع باشد و گوگل متوجه خواهد شد.

در صورتی که یک سایت از این طریق پنالتی شود، معمولا پیغامی در وبمستر تولز در بخش Search Traffic > Manual Actions  به وبمستر سایت مورد نظر ارسال میشود. البته با این پیغام نمیتوان به راحتی متوجه شد که سایت به چه دلیلی جریمه شده است.

 

چگونه بفهمیم گوگل سایت را پنالتی کرده است یا نه؟

همانطور که گفته شد دو نوع پنالتی داریم : دستی و اتوماتیک

در پنالتی دستی به شما اطلاع رسانی خواهد شد که جریمه شده ایدو این اطلاع رسانی از طریق Google Webmaster Tools و با عنوان Manual actions میباشد.

همانطور که گفته شد 2 نوع پنالتی وجود دارد. Manual و Algorithmic.

اما در پنالتی الگوریتمیک به هیچ عنوان اطلاع رسانی نخواهد شد و باید بر اساس اطلاعات و تجربه آن را شناسایی و رفع نماییم.توجه نمایید که حتی با تجربه ترین سئوکاران نیز ممکن است توسط گوگل جریمه شوند. زیرا که تغییرات در الگوریتم های گوگل گاهی اوقات از قبل اطلاع رسانی نمیشود.

 

برخی از نشانه هایی که از طریق آنها می توان متوجه شد که پنالتی الگوریتمیک شده اید عبارتند از:

  • وبسایت شما در گذشته دارای رتبه خوبی بوده ولی در حال حاضر اینگونه نیست. حتی اگر سایت شما برای عبارات دیگری هم در نتایج هستید، ممکن است به زودی حذف شوید یا حداقل برای برخی از آن عبارات در سرچ بمانید و در برخی حذف شوید.
  • صفحاتی از سایت شما که جزو نتایج بالا و خوب بوده اند، به آرامی رتبه خود را از دست میدهند و شما یا متوجه نمی شوید، یا به آن توجه نمی کنید و یا اینکه این اتفاق آنقدر سریع اتفاق خواهد افتاد که رتبه خود را از دست خواهید داد.
  • با جستجوی site:yourdomain.com نتیجه ای مشاهده نمی کنید.
  • صفحه دیگری به جای صفحه ای که برای آن برنامه ریزی و بهینه سازی کرده بودید در نتایج جستجو مشاهده می شود.

البته ممکن است که این موارد به دلایل دیگری اتفاق بیفتد و موقتی بوده و به روز اول برگردد. در صورتیکه سایت شما برای مدت 2-3 هفته دچار این اتفاقات شد، ممکن است در حالت پنالتی قرار گرفته باشید.

 

دلایل پنالتی شدن سایت توسط گوگل

جریمه گوگل ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. گاهی انجام کارهای اشتباه و زیاده روی در سئو، و در نظر نگرفتن اصول الگوریتم های گوگل میتواند موجب پنالتی شدن وب سایت شود.گوگل الگوریتم های خود را همیشه جهت انتخاب بهترین وب سایت ها،  بروز رسانی می کند. گاهی اوقات اصول الگوریتم ها به صورت ناآگاهانه توسط وب سایت ها زیر پا گذاشته شده و توسط گوگل دچار جریمه می شوند.

 

  1. خریدن لینک ( بک لینک ) : برخی سایت ها از طریق خرید بک لینک سعی دارند که رتبه سایت خود را دستکاری نمایند. این کار از نظر گوگل نادرست و اسپم بوده و در صورتیکه متوجه شود سایت را جریمه خواهد کرد. 
  2. تبادل لینک و لینک سازی غیر استاندارد : تبادل لینک بین سایت های مختلف بسیار رایج و یکی از تکنیک های بازاریابی است. لینک سازی بیش از حد در بخش نظرات و فروم ها و غیره و به صورت اسپم منجر به پنالتی شدن وب سایت خواهد شد.
  3. محتوای تکراری : قرار دادن مطالب وب سایت های دیگر در صفحات سایتتان بدون رعایت قانون کپی رایت میتواند منجر به جریمه شدن سایت توسط گوگل شود. مواردی مانند قابلیت دسترسی به یک مطلب از طریق چند لینک، داشتن چند دامنه و محتوای یکسان بر روی آن ها و ... میتواند منجر به محتوای تکراری شود.
  4. استفاده بیش از حد و اسپمی از تگ H1 : تگ H1 مشخص میکند که محتوای صفحه شما مرتبط با چیست.استفاده بیش از حد از تگ هدینگ برای تکرار کلمات کلیدی و رتبه گرفتن در گوگل ، منجر به جریمه شدن سایت خواهد شد.
  5. خطاهای 404 داخلی : در صورتیکه صفحه ای از سایت خود را به صفحه ای دیگر لینک میدهید، باید دقت نمایید که لینک خطای 404 ایجا نکند زیرا که گوگل تشخیص میدهد که محتویات وب سایت شما خطا و مشکل دارد. این مشکل را میتوان از طریق ریدایرکت برطرف نمود.
  6. گرفتن لینک از وب سایت هایی به یک زبان دیگر : نظر گوگل این است که کاربران ترجیح میدهند لینک های موجود در یک سایت به همان زبان وب سایت بوده تا بتوانند به راحتی از لینک ها استفاده نموده و محتوای آن برای آنها قابل استفاده باشد.
  7. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن : استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در مطالب صفحات میتواند منجر به جریمه شدن توسط گوگل شده و وب سایت در این مورد زمان بیشتری تیاز دارد تا از پنالتی خارج شود.
  8. لینک های فوتر : قرار دادن لینک وب سایت در فوتر وب سایت های دیگر چه با کلمات کلیدی و چه با لینک های دوفالو و نوفالو منجر به پنالتی شدن وب سایت خواهد شد.
  9. نقشه سایت نادرست و یا عدم وجود نقشه سایت : گوگل با استفاده از فایل XML نقشه سایت ساختار سایت شما را تشخیص خواهد داد. اطلاعات نادرست، لینک های شکسته و اینگونه موارد در سایت مپ را اصلاح و آن را در وبمستر تولز resubmit کنید.
  10. لینک های مخفی : تمامی لینک های سایت باید توسط کاربران قابل مشاهده باشد. لینک هایی همرنگ پس زمینه سایت و یا لینک هایی که با استفاده از CSS مخفی شده باشند از نظر گوگل مورد تایید نبوده و منجر به جریمه شدن وب سایت خواهد شد.
  11. لینک های خارجی 404 : این لینک ها یا Broken external links که منجر به خطای 404 میشود، منجر به جریمه شدن وب سایت خواهد شد. نظرگوگل این است که شما به تجربه کاربری یا user experience اهمیت نداده و لینک ها را به روزرسانی نمیکنید.
  12. محتوای کپی : در صورتیکه محتوای سایت خود را از سایت های دیگر کپی میکنید ، حتما در جمله بندی ، محتوا تغییرات ایجاد کرده و آنها را کم و زیاد کنید. از نظر گوگل این کار تقلید محسوب شده و منجر به پنالتی شدن سایت خواهد شد.
  13. متن مخفی : یکی از روش های نادرست بالابردن کلمات کلیدی در وب سایت ، تکرار آنها در محتویات مخفی است که این کار جریمه سنگینی توسط گوگل دارد.
  14. استفاده بیش از حد از Anchor Text با کلمات کلیدی : این روش برای بالا بردن رتبه سایت و یا یک صفحه سایت در گوگل با استفاده از کلمه کلیدی خاصی است چه توسط لینک های داخلی سایت و چه در بک لینک ها و به تعداد زیاد. بعد از آپدیت الگوریتم پنگوئن در سال 2012 در صورتیکه صفحات بیش از حد از لینکهای کلمات کلیدی لینک دریافت کنند توسط گوگل جریمه خواهند شد.
  15. استفاده نکردن از تگ hreflang : در صورتیکه متن یا صفحه ای چند بار و به چند زبان مختلف استفاده شده باشد، از این تگ برای نشان دادن این موضوع استفاده میشود تا گوگل آنرا به عنوان محتوای تکراری محسوب نکند در غیر اینصورت جریمه خواهد شد.
  16. از دسترس خارج شدن سایت یا Down time : زمانیکه سایت طولانی مدت از دسترس خارج شده و یا اینکه این موضوع به دفعات تکرار شود، و بازدیدکنندگان سایت نتوانند سایت شما را بازدید کنند ، سایت de-index  شده و از نتایج حذف خواهد شد. این مساله میتواند به دلایل فنی، مشکلات هاست و غیره باشد که منجر به پنالتی شدن سایت خواهد شد.
  17. دامنه با کلمه کلیدی : وجود کلمات کلیدی در نام دامنه مشکلی ندارد ولی  اینکه دامنه تنها شامل کلمه کلیدی باشد، میتواند مشکل ایجاد کند. این مساله بعد از معرفی الگوریتم EMD به الگوریتم های گوگل برای رتبه دهی به سایت ها، مطرح گردید. در صورتیکه در نام دامنه کلمه کلیدی وجود داشته باشد ، هنگامی که به وب سایت به تعداد زیادی لینک داده شود گوگل تصور میکند که شما سعی در تغییر رتبه آن دارید در نتیجه جریمه خواهید شد.
  18. بک لینک ها ( Backlinks) : بک لینک ها باید به صورت معمول و عادی بوده و بک لینک های زیاد میتواند اسپم ایجاد کرده و موجب جریمه شدن وب سایت شود. لینک هایی که خریداری میشوند میتوانند برای سئو مفید باشند ولی اگر گوگل متوجه شود عواقب بدی خواهد داشت.
  19. استفاده از شبکه های بلاگ : هر نشانه ای از دستکاری جهت تغییر رتبه بندی وب سایت، مانند ایجاد بلاگ جهت لینک دهی به سایت هدف ، میتواند منجر به پنالتی شدن سایت شود. لینک های ورودی وب سایت نباید بیش از اندازه از وبلاگ ها باشد.
  20. لینک های وابسته یا Affiliate : گوگل مشکلی با لینک های وابسته ندارد اما تعداد زیادی لینک از این نوع منجر به پنالتی شدن سایت خواهد شد. همچنین تغییر مسیر لینک ها ( Redirect ) از نظر گوگل برای آن امتیاز منفی محسوب میشود.
  21. وجود تعداد زیاد و غیر عادی لینک در داخل سایت : لینک دهی صفحات داخلی سایت یا به اصطلاح لینک سازی داخلی بسیار مفید بوده و از روش های سئو کلاه سفید است. اما اگر تعداد و الگوی این لینک ها به نحوی غیر طبیعی و اسپمی شناسایی شود، باعث پنالتی سایت توسط گوگل خواهد شد.
  22. استفاده بیش از حد از Meta keyword : این تگ برای قرار دادن مدل های مختلف کلمات کلیدی مورد استفاده قرار میگرفت که در حال حاضر استفاده ای از آن نمیشود و تعداد زیاد آن ( بیش از 5 عدد ) موجب اسپم خواهد شد و در نتیجه سایت پنالتی خواهد شد.
  23. سرعت پایین : در صورتیکه سرعت لود سایت شما پایین است میتوانید از پلاگین های کش یا CDN ها استفاده کنید. در غیر اینصورت کاربران از سایت شما مایوس و منصرف خواهند شد که این مساله بر روی  سئو و رتبه سایت نیز تاثیر خواهد گذاشت. سرعت بارگذاری سریع است یکی از معیارهای رتبه بندی صفحات توسط گوگل است و هر چقدر سرعت وب سایت کند باشد جریمه گوگل شامل حال وب سایت شما خواهد شد.
  24. محتوای دستکاری شده ( Spun Content ) : زمانیکه نویسندگان محتوا ، مطالب را کمی تغییر میدهند و مجدد آن را منتشر میکنند، این .مساله از نظر گوگل خطا محسوب میشود.
  25. اسپم کردن در کامنت ها و نظرات : شما باید در بخش نظرات وب سایت خود کامنت های اسپمی را مدیریت نمایید.یا اینکه از سیستم های نظردهی استفاده نمایید که اسپم را به صورت خودکار تشخیص میدهند و یا اینکه سیستم نظرات را غیر فعال نمایید.
  26. سئو کلاه سیاه ( Black Hat SEO ) : در صورت از روش های کلاه سیاه جهت بهینه سازی موتور جستجو استفاده نمایید توسط گوگل جریمه خواهید شد.
  27. محتوای هک شده :در صورتیکه سایت شما هک شده و محتوای آن مطابق با اهداف سئوی وب سایت شما نباشد، گوگل بسرعت آن را  از صفحه نتایج خود حذف کرده و جریمه گوگل شامل سایت شما خواهد شد.
  28. لینک سازی سریع : لینک سازی با سرعت بالا خودش می تواند نشانه ای از اسپم باشد، حتی اگر لینک سازی استاندارد و اصولی باشد. در حالت عادی ایجاد شدن لینک برای وب سایت زمان بر است و در صورت ساخت لینک سریع برای وب سایت توسط گوگل دچار جریمه خواهید شد.
  29. گزارشات اسپم : یک فرم آنلاین برای گزارش سایت های اسپم برای کنترل الگوریتمیک توسط گوگل طراحی شده است. در صورتیکه سایتی در این فرم گزارش شود، ربات های گوگل سایت را از طریق الگوریتم کنترل میکنند. این مورد را با فرم گزارش اسپم برای کنترل دستی متفاوت است. ممگن است سایت شما در لیست وب سایت های منبع اسپم ، قرار گرفته باشد.
  30. لینک سازی در انجمن ها : در صورتیکه میخواهید در فروم ها وانجمن ها لینک هایی برای وب سایت خود ایجاد نمایید، دقت کنید که این لینک ها حتما از نوع nofollow باشند. استفاده بیش از حد موجب پنالتی شدن سایت شما خواهد شد.
  31. مخفی کردن اسپانسر ها : بسیاری از وب سایت ها دارای اسپانسر هستند. لینک دادن به اسپانسرها حتما باید از طریق لینک های nofollow انجام شود.
  32. فایل Robots.txt  : این فایل برای ربات های موتور جستجو مشخص میکند کدام بخش سایت شما در دسترس باشد. محدود کردن بیش از حد محتویات باعث ایجاد مشکل در سایت خواهد شد.
  33. لینک دادن به سایت های مشکوک:  سعی کنید به سایت هایی که معتبر نیستند و اعمال غیرمتعارف مانند هک کردن انجام میدهند، لینک ندهید. زیرا که منجر به پنالتی شدن وب سایت شما خواهد شد.
  34. صفحات فرود ( Landing Pages ) : استفاده از لندینگ پیج برای هر کلمه کلیدی جهت بهبود رتبه در موتور جستجو و هدایت آنها به یک وب سایت دیگر از نظر گوگل پنالتی محسوب میشود.
  35. بهینه سازی بیش از حد ( Over optimization ) : همیشه سعی کنید تا در انجام سئو زیاده روی نکنید به خصوص در مواردی مانند بک لینک های ورودی به سایت ، لینک سازی داخلی و خارجی سایت و تمامی موارد سئو . از نظر گوگل بهینه سازی بیش از حد نشان دهنده اهمیت برای موتورهای جستجو است نه بازدیدکنندگان سایت.
  36. رپورتاژ آگهی غیر اصولی:  استفاده از ریپورتاژ اصولی بلامانع است در صورتیکه اصول کار رعایت شده و به درستی انجام شود. ایجاد متن و ارائه آن به تعداد زیادی سایت برای آگهی میتواند از نظر گوگل نمره منفی به محسوب شود. زیرا از نظر گوگل برای دستکاری موتورهای جستجو طراحی شده اند.
  37. لینک دادن خارجی بیش از حد : لینک دادن به سایت های دیگر جهت ایجاد بک لینک برای سایت های دیگر در صورتیکه بیش از حد باشد موجب پنالتی شدن وب سایت خواهد شد. زمانیکه به وب سایت های دیگر لینک میدهید سعی کنید که تعداد این بک لینک ها طبیعی باشد تا تبادل لینک محسوب نشود در غیر اینصورت توسط گوگل جریمه خواهید شد.
  38. ریدایرکت کردن غیر منطقی : در صورتیکه توسط گوگل جریمه شوید میتوانید با ریدایرکت 301 جریمه را به مسیر دیگری منتقل نمایید. ولی در صورتیکه تعداد آن زیاد باشد توسط گوگل جریمه خواهید شد.
  39. کد های خطا : تمامی خطاهایی که در صفحات وب سایت شما ظاهر شود ممکن است برای شما مشکل ساز شود. در صورتیکه که تعداد این کدهای خطاها زیاد باشد، توسط گوگل جریمه خواهید شد. خطاهایی مانند : کد خطای 500، کد خطای 301، کد خطای 404
  40. لینک های غیر مرتبط : در صورتیکه محتوای وب سایت شما با وب سایت هایی که به آنها لینک داده اید شبیه به هم نباشد از نظر گوگل تنها جهت افزایش ترافیک سایت بوده و جریمه خواهید شد.
  41. نداشتن پیشینه مناسب دامنه : در صورتیکه دامنه ای را خریداری کرده باشید که توسط فرد دیگری استفاده شده و قبلا پنالتی شده باشد، احتمال اینکه باز هم پنالتی شود وجود خواهد داشت.
  42. تبلیغات بیش از حد در سایت : از نظر گوگل تبلیغات هیچ اشکالی ندارد تا جایی که در آن زیاده روی نکنید و تبلیفات بر متن اصلی مسلط نباشد. در غیر اینصورت حتما جریمه خواهید شد.
  43. کاهش تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل : اخیرا این اتفاق برای سایت های زیادی افتاده است. بعد از آخرین بروز رسانی های الگوریتم گوگل در 2017، سایت هایی تعداد قابل توجهی از ایندکس خود را از دست داده اند. این می تواند نشاننه ای بر پنالتی شدن سایت باشد و حتما باید به دقت چک و بررسی شود.
  44. فقدان طراحی مناسب نسخه موبایل وب سایت : در صورتیکه نسخه موبایل وب سایت شما طراحی ضعیفی داشته باشد، توسط گوگل جریمه خواهید شد.

  

روش ها و اقدامات لازم برای رفع پنالتی سایت

 

  1. لینک های اسپمی را شناسایی و خارج ( Disavow ) کنید. علاوه بر این کار لینک ها را نیز حذف نمایید. با این کار به گوگل اعلام میکنید که این لینک ها را دررتبه بندی وب سایت شما محاسبه نکند.
  2. درخواست بررسی مجدد یا Reconsideration request بدهید. این درخواست در صورتی اعمال خواهد شد که پنالتی سایت شما از نوع دستی باشد و در وبمستر تولز پیغام دریافت کرده باشید.
  3. برای اعمال تغییرات سایت شما توسط گوگل زمان نیاز است.در صورتیکه از روش های فوری برای رفع پنالتی استفاده نمایید، ممکن است ی بماند و یا حتی بن شود.پس صبور باشید.