لینک فالو و نوفالو چیست ؟

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

 

پس از تهیه دامنه و هاست مساله ای که باید مورد توجه قرار گیرد، آماده کردن وب سایت برای موتورهای جستجو است. درادامه به تحلیل یکی از مفاهیمی که مورد توجه موتورهای جستجو میباشد، میپردازیم. همه سایت‌ها و صفحات وب یه یک روش یا توسط لینک‌های دیگر با هم ارتباط برقرار می‌کنند. فالو و نوفالو بودن لینک ها یکی از فاکتورهای اساسی در سئو سایت است. ساختن بک لینک، جزئی از سئوی خارجی است و استخوان‌بندی موفقیت هر وبسایت است. 

 

در لینک دادن یک لینک به صفحه یا سایت دیگر، موضوعی مطرح میشود با عنوان دوفالو ( DoFollow )  و نوفالو ( Nofollow )  

لینک های زیر را در نظر بگیرید:

<a href=”https://webdataco.com” >Title link</a>

<a href=”https:// webdataco.com” rel=”dofollow” > Title link </a>

<a href=”https:// webdataco.com” rel=”follow” > Title link </a>

در صورتی که هر یک از این لینک ها را در سایتی قرار دهید، این لینک توسط موتورهای جستجو ایندکس و دنبال میشود. به این لینک ها ، لینک های DoFollow گفته شده که توسط موتورهای جستجو فالو میشوند. ساختار لینک‌های فالو به این اشکال میباشد و هر سه لینک بالا هیچ تفاوتی با هم ندارند.

اگر هر یک از لینک های بالا را در وب سایت یا آدرسی قرار دهید موتورهای جستجو این لینک را برای مشاهده و ایندکس کردن وب سایت دنبال میکنند.

لینکهای بالا موسوم به لینک های DoFollow میباشد و توسط موتورهای جستجو Follow خواهد شد و یک بک لینک ( BackLink ) برای وب سایت ایجاد میکنند.

حال این لینک را مشاهده نمایید:

<a href=”https://www.webdataco.com/” rel=”nofollow”> Title link </a>

به دلیل اینکه لینک های فالو باعث ایجاد محتوای اسپم وغیر مفید در موتورهای جستجو شدند، نوع دیگری لینک ایجاد گردید که این لینک ها توسط کاربران قابل کلیک میباشند ولی موتورهای جستجو آن ها را دنبال نمیکنند. این لینک ها ، به لینک های نوفالو مشهور میباشند.

تفاوتی که در لینکهای DoFollow  و NoFollow هست تنها در دنبال شدن لینک توسط موتور جستجو میباشد، در حالیکه هر دو نوع لینک توسط یک کاربر قابل کلیک و دنبال هستند .

لینک های ایجاد شده در صفحات وب و یا صفحات وردپرس و جوملا همگی به صورت پیشفرض نوع  DoFollow هستند و برای تغییر آن باید مطابق مقدار اشاره شده در تگ rel را قرار داد.

به محض اینکه به سایت خود یک صفحه جدید اضافه میکنید، ربات ها یا خزنده های گوگل آن صفحه را کراول میکنند یا میخزند. حال اگر شما در این صفحه لینک‌های داخلی و یا لینک‌های خارجی وبسایت‌های دیگر را به وبسایت خود اضافه کنید در اینصورت، این لینک‌های داخلی و خارجی توسط گوگل دنبال خواهد شد. هنگامی که لینکی فالو (Dofollow) است بدان معناست که شما هم نیز محتوای لینک را باارزش می‌دانید اما از اعتبار شما کاسته نمیشود.

حال سایت شما، سایتی را به صورت نوفالو لینک کرده است.یعنی این سایت را معرفی کرده ولی آن را تایید نمیکنید. لینک های نوفالو از نظر گوگل قانونی و مجاز هستند و هیچ مشکلی برای رتبه سایت شما بوجود نمی‌آورند. به طور کلی باید برای کسب هر دو لینک فالو و نوفالو تعادلی برقرار کرد و زمان استفاده از آنها نیز بسیار مهم بوده زیرا که در سئو سایت بسیار حائز اهمیت است. 

 

ویژگی‌های لینک‌های دوفالو

یکی از مواردی که موتورهای جستجو در نظر می‌گیرند،  تعداد لینک‌هایی است که از سایت‌های دیگر به آن صفحه لینک شده است.  به عنوان مثال دو مطلب مشابه بر روی دو سایت متفاوت وجود دارند. تفاوت در این هست که یکی از این مطالب دارای صدها لینک طبیعی است که لینک به آن شده و از سایت‌های خارجی می‌باشد. در حالیکه مطلب دوم تنها یک یا دو لینک دارد. تاکید موتور جستجو بر روی مطلبی است که دارای لینک های بیشتری میباشد، زیرا بسیاری از افراد دوست دارند که به آن مطلب لینک دهند. این لینک‌ها کمک به افزایش پیج رنک صفحه کرده و هر چه لینک‌های فالو طبیعی‌تری در یک وبسایت یا صفحه باشد، باعث رتبه‌بندی بالاتر خواهد شد. لینک‌های فالو قدرتمندترین نوع لینک‌ها در سئو میباشد. 

ویژگی‌های لینک‌های نوفالو

هنگامی که افراد متوجه اهمیت بک لینک ها شدند، برخی سایت ها شروع به دریافت بک لینک از هر سایتی کردند؛ از خریدن لینک تا سوء استفاده از کامنت ها و ... بدین ترتیب رتبه سایت آنها در موتور جستجو افزایش یافت. پس از اینکه موتورهای جستجو متوجه این تاکتیک شدند، تگ نوفالو را جهت جلوگیری از این فعالیت ها معرفی کردند. با استفاده از لینک نوفالو به موتورهای جستجو اعلام میکنیم که این لینک ها مورد تایید ما نیست.

 موتورهای جستجو سایتی را که از لینک‌های فالو بیش از حد استفاده کرده و به نظر اسپم‌گونه باشند، به شدت مجازات می‌کند. با اینکه همچنان اسپم کردن در کامنت وبلاگ‌ها وجود دارد، اما ایجاد تگ نوفالو باعث کاهش زیادی در آن شده است. 

لینک‌های نوفالو هیچ لینک juice را عبور نمی‌دهند. لینک  juice، قدرت یک سایت را از طریق لینک‌های داخلی و خارجی معرفی میکند. زمانیکه یک سایت معتبر به شما لینک می‌دهد، مقداری از اعتبارش از طریق این لینک به سایت شما منتقل شده و اعتبار سایت شما افزایش میابد.

 

لینک جویس Link Juice چیست ؟

Link Juice  اصطلاحی در سئو میباشد که به معنی انتقال ارزش یک صفحه ، به یک صفحه دیگر است. استفاده از لینک های با کیفیت بالا میتواند منجر به رتبه بالا در گوگل شود. بدین صورت که اگر صفحه ای از وبسایتتان را به یک صفحه دیگر از وبسایتتان یا یک صفحه از وبسایت دیگر لینک دهید ، مقداری از ارزش صفحه شما به صفحه ای که به آن لینک داده اید انتقال می یابد.

 

نقش نوفالو و دوفالو در تعیین Link Juice

با استفاده از دوفالو و نوفالو به موتورهای جستجو اعلام میکنید که کدام لینک را دنبال کنند و کدام را در نظر نگیرند. زمانی که از لینک نوفالواستفاده میکنید در واقع نمیخواهید که ارزش صفحه شما به لینک مورد نظر منتقل شود.

 

 

زمان استفاده از لینک دوفالو و نوفالو

اگر مطلبی در سایت خود قرار میدهید با اضافه کردن لینک هایی از سایتهای معتبر میتوانید پیج رنک و همچنین رتبه سایت خود را بهبود بخشید. باید حتما دقت کنید که از سایت هایی که دارای کیفیت پایین میباشند،لینک فالو نگیرید. به این علت که باعث کاهش اعتبار و رتبه سایت شما خواهد شد. به همین دلیل باید دقت نمایید که لینک های فالو و نوفالو را در کجا استفاده میکنید.

 

بررسی فالو یا نوفالو بودن لینک

تفاوت لینک فالو و نافالو در مقدار اتریبیوت  rel میباشد که در ظاهر مشخص نیست. برای تشخیص نوفالو بودن یک لینک باید کدهای آن را مشاهده نمود. جهت انجام این کار روی لینک مورد نظر راست کلیک کرده و در کروم گزینه  inspect  و در موزیلا گزینه  inspect element را انتخاب میکنیم. اگر در قسمت HTML ،  مقدار rel را nofollow  مشاهده کردید، لینک نوفالو است.همچنین میتوان با استفاده از ابزار Nofollow Tool  و با وارد نمودن لینک صفحه مورد نظر، لینک های نوفالو را پیدا کرد.در ضمن افزونه هایی برای مرورگرهای کروم و فایرفاکس وجود دارد که میتواند به طور اتوماتیک این دو لینک را از روی تفاوت رنگ‌ها تشخیص دهند.

 

مطالب مرتبط:

بک لینک و تاثیر آن بر سئوی سایت

نحوه معرفی سایت در گوگل وبمستر

پنج راه برای محبوبتر کردن وب سایت شما

معرفی وب سایت یا سایت به موتور های جستجوگر

چرا داشتن وب سایت برای کسب و کار شما مهم است؟

چه عواملی به وب سایت شما اعتبار می بخشند