ده نکته مهم برای افزایش امنیت هنگام گشت و گذار در اینترنت

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

ده نکته مهم برای افزایش امنیت هنگام گشت و گذار در اینترنت

 

 

 امنیت در اینترنت موضوعي مهم و حياتي است. در صورت عدم رعایت نکات امنیتی هنگام گشت و گذار در اینترنت، خطرات و آسيب هاي جبران ناپذیری را متوجه خود خواهید ساخت. بنابراین آگاهی از نکات امنیتی برای نگهداری از داده‌ها، اطلاعات شخصی و کارت‌های بانکی لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

 

در این مقاله به نکاتی مفید برای افزایش ضریب امنیت اشاره شده است. احتمالا بسياري از آنها را مي دانيد حالا مهم ترین موارد دور هم جمع شده است تا يك راهنماي فوري امنیت اینترنت به صورت یکجا داشته باشید.

 

۱- به روز نگه داشتن کامپیوتر

دقت کنید که تا حد امکان باید کامپیوتر خود را به روز نگه دارید. این مساله شامل دانلود و نصب بسته‌های به روز رسانی سیستم‌عامل و همچنین نصب آخرین نسخه از نرم‌افزارهایی است که استفاده می‌کنید. از مهمترین نرم‌افزارهایی که به روز رسانی مداوم آنها اهمیت ویژه اي دارد، مي توان به اين موارد اشاره كرد:

سیستم‌عامل

نرم‌افزارهای امنیتی(آنتی‌ویروس، فایروال و ...)

 مرورگری که استفاده می‌کنید

پلاگین‌ (افزونه) های مرورگر

کلاینتی که با آن ایمیل‌های خود را چک می‌کنید

 و کلیه نرم‌افزارهایی که هنگام اتصال به اینترنت از آنها استفاده می‌کنید.

 

شاید به روز رسانی این همه نرم‌افزار کاری سخت و طاقت فرسا به نظر برسد، اما ابزارهایی برای این کار وجود دارد که آخرین به روز رسانی نرم‌افزارهای سيستم را دانلود و نصب می کنند. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان SUMO، Secunia PSI و FileHippo را نام برد.

 

برای آگاهی بیشتر در مورد نحوه به روز رسانی سیستم‌عامل و برنامه‌های جانبی، مطلب زیر را از دست ندهید:

 

راهنمای کاربردی به روز رسانی کامپیوتر

۲- نصب آنتی‌ویروس و فایروال

توجه کنید نصب یک آنتی‌ویروس و فایروال قابل اعتماد، می‌تواند کمک بزرگی به افزایش امنیت شما در اينترنت باشد. از جمله بهترین نرم‌افزارهای رایگان در این زمینه می‌توان به Microsoft Security Essential، AVG9، Avast، Comodo Firewall و ZoneAlarm اشاره کرد. همچنین در رده نرم‌افزارهای پولی هم Norton Internet Security و Kaspersky Internet Security انتخاب‌های مناسبی هستند.

 

با Avast نگهبان سیستم خود باشید

کومودو، دیواره آتش کامپیوتر شما

۳- مقابله با حملات فیشینگ

هرگز بر روی لینک‌هایی که در ایمیل‌های دریافتی مشاهده می‌کنید، کلیک نکنید. چرا که ممکن است بدون اینکه بدانید در دام یک حمله فیشینگ گرفتار شوید. همچنین دقت کنید که اجراي مستقیم فایل‌های ضمیمه و ارسال اطلاعات شخصی نیز از جمله مواردی هستند که به هیچ عنوان نباید انجام دهید.

 

برای افزایش آگاهی در این مورد می‌توانید به مطالب زیر مراجعه کنید:

 

حقه بازی اینترنتی یا Spoofing چیست؟‏

چگونه ارتباطات ایمیلی امن داشته باشیم؟

فلوچارت راهنمای شناخت کلاهبرداران ایمیلی

۴- استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت رمزعبور

برنامه های مدیریت رمزعبور از جمله نرم‌افزارهایی هستند که به شما در دسترسی سریع، آسان و امن به نام کاربری و رمزهای عبورتان کمک می‌کنند. در صورت استفاده از این نرم‌افزارها، شما با انتخاب یک رمزعبور امن و مطمئن، به تمامی رمزهای عبور خود دسترسی خواهید داشت. البته این تمام کاری نیست که این نرم‌افزارها انجام می‌دهند، بلکه شما را از شر کی‌لاگرهای نرم‌افزاری و سخت افزاری هم خلاص می‌کنند. همچنین برخی از این نرم‌افزارها می‌توانند به طور غیرمستقیم شما را در مقابل حملات فیشینگ ایمن کنند. چرا که تنها با ورود به سایت اصلی نام‌کاربری و رمزعبور قابل استفاده است و در صورتیکه ناآگاهانه به سایتی شبیه سایت مورد نظرتان مراجعه کنید، نرم‌افزار مدیریت پسورد، نام کاربری و رمزعبور را اختيارتان قرار نمی‌دهد.

 

نرم‌افزارها و افزونه‌های زیادی برای مدیریت رمزعبور وجود دارند. اما استفاده از LastPass یا KeePass توصیه می‌شود:

 

با LastPass، فرماندهی رمزهای عبور را در دست بگیرید

KeePass صندوقچه اسرار برای رمزهای عبور

۵- بک آپ گیری

اطلاعات هميشه اهمیت زیادی دارند، به همین علت گرفتن یک نسخه‌ی پشتیبان در فواصل زمانی ثابت و مشخص برای نگهداری از آنها ضروري مي نمايد. بدین ترتیب چنانچه فایل‌های اصلی به هر دلیلی پاک و یا غیرقابل استفاده شوند و حتی کامپیوتر شما دزدیده شود، با خیالی آسوده به نسخه‌ی بک‌آپ مراجعه می‌کنید. نرم‌افزارهای بسیاری برای بک‌آپ گیری آسان وجود دارند. در اين لينک ۱۰ نرم‌افزار مناسب و رایگان برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات کاربران ویندوز وجود دارد.

 

۶- افزونه‌های امنیتی برای مرورگر

افزونه‌های امنیتی زیادی برای مرورگرهای مختلف وجود دارد. اما بیشترین افزونه‌های امنیتی را مرورگر فایرفاکس دارد.

‏NoScript مهمترین و بهترین افزونه‌ی امنیتی فایرفاکس به حساب می‌آید. این افزونه از اجرا شدن اسکریپت‌های صفحاتی که مرور می‌کنید، جلوگیری می‌کند

 

No Script افزونه ای برای وبگردی ای امن

از دیگر افزونه‌های امنیتی در فایرفاکس می‌توان به Better Privacy و همچنین safe browsing tools اشاره کرد.

 

همچنین استفاده از افزونه‌ی Web of Trust برای افرادی که از اینترنت‌اکسپلورر استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود.

 

۷- به منطق خود رجوع کنید

در بسیاری از موارد، ابزارهایی که معرفی شدند، برای حفاظت کامل از رایانه، اطلاعات و حریم شخصی شما کافی نیستند. چرا که در آخر این شما هستید که آگاهانه یا ناآگاهانه به دیگر افراد اجازه دسترسی می‌دهید. در اینگونه مواقع قبل از انجام هر کاری، به منطق خود مراجعه کنید. برای مثال آیا تصور می‌کنید یک دخترزيباي ۲۰ ساله به صورت اتفاقی ايميل شما را پيدا كرده و واقعا دوست دارد با شما صحبت کند؟ آیا یک نیجریایی خير واقعاً حاضر است که در قبال دریافت پنج‌هزار دلار ، صدهزار دلار به حساب تان واریز کند؟ یا به راستی چه دلیلی دارد که شما برای دریافت یک محافظ صفحه نمايش آنچناني از بریتنی اسپیرز بر روی تبلیغ آن کلیک کنید؟؟

 

موارد زيادي از اين دست وجود دارند که ممکن است شما، حتی تنها با کلیک بر روی تبلیغ، کلید و یا لینک دانلود، اجازه دسترسی افراد را به کامپیوتر خود را بدهید يا بدافزاری خطرناک بر روی سیستم خود نصب نمایید که امنیت شما را به خطر می‌اندازد.

 

بنابراین توصیه می‌شود در صورت مواجه شدن با این موارد اينچنيني، قبل از انجام هر کاری، موقعيت مورد نظر را به صورت منطقی سنجیده و سپس عمل درست را انجام دهید.

 

۸- مراقب اطلاعات شخصی خود باشید

تا حد امکان اطلاعات شخصی خود را در اینترنت ثبت نکنید. شرکت‌ها و تبهکاران بسیاری وجود دارند که می‌خواهند هرچه بیشتر در مورد شما بدانند. آنها با تبلیغات و ترغیب شما برای پر کردن فرم‌هایی که اطلاعات شخصی در آنها خواسته شده، سعی در دریافت اطلاعات از شما دارند، تا بعداً با استفاده آنها به ارسال اسپم و ایمیل‌های نامطمئن بپردارند.

 

جهت ثبت‌نام در سایت‌هایی که از امنیت آنها مطمئن نیستید، از اطلاعات دروغین استفاده کنید و ایمیل اصلی خود را در فرم‌ها وارد ننمایید. سعي كنيد يك آدرس ایمیل ثانویه براي اين مواقع در دست داشته باشيد. همچنین درصورت امکان تیک گزینه‌ای که به سایت اجازه می‌دهد برای شما ایمیل‌های روزانه و یا هفتگی بفرستد را بردارید.

 

۹- وای‌فای خود را امن کنید

در صورتیکه برای اتصال به اینترنت از روتر یا دیگر تجهیزات بی‌سیم استفاده می‌کنید، دستگاهی را انتخاب کنید که WEP ،WPA و WPA2 را پشتیبانی کند. این استاندارد‌های امنیتی برای حفاظت از داده‌های شما که توسط این تجهیزات بی‌سیم جابجا می‌شوند، ضروری هستند. دقت کنید که استانداردهای WEP و WPA هردو قبلاً کرک شده‌اند، ولی استاندارد سوم یعنی WPA2 کماکان شيوه اي امن برای تبادل اطلاعات توسط دستگاههای بی‌سیم است. پس اگر وسیله‌ای که استفاده می‌کنید، تنها WEP و WPA را پشتیبانی می‌کند، بهتر است نسبت به خرید و استفاده از نمونه‌ای که از WPA2 پشتیبانی کند، اقدام کنید.

 

خطرات استفاده از اینترنت بی سیم

چگونه یک شبکه بیسیم امن داشته باشیم

۱۰- دانش و آگاهي خود را افزایش دهید

هیچ چیز به اندازه آگاهی نمی‌تواند به شما در حفاظت از اطلاعات تان، کمک کند. پس بهتر است اطلاعات خود را در زمینه امنیت افزایش دهید. برای مثال در مورد تفاوت http و https بدانید، یا پورت‌های کامپیوتر را بشناسید و در مورد اینکه چطور می‌توان جلوی دسترسی برنامه‌ای خاص به اینترنت را گرفت، اطلاعات کسب کنید.