آپتایم سرور چیست ؟

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (2 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

 

شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ بسیار متنوع هستند و هر روز نیز بر تعداد آنها اضافه میشود. بنابراین به دلیل فضای رقابتی شدید در حوزه هاستینگ ، هر یک از این شرکت ها تلاش میکند تا برای جلب نظر افرادی که به دنبال راه اندازی وب سایت خود هستند، شرایط بهتری را ایجاد نمایند. پس برای اینکه بتواند در این فضای رقابتی نسبت به رقبای خود پیشی بگیرد، باید با توجه به نیازها و بودجه هر فرد ، پلن متفاوتی را ارائه دهد. در این میان برای تهیه هاست فاکتورهای بسیاری را باید مدنظر قرار داد. یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب بهترین شرکت خدمات هاستینگ ، آپتایم سرور است.

حال به توضیح آپتایم سرور و اینکه چه سودی برای وب سایت شما خواهد داشت خواهیم پرداخت:

 

آپتایم سرور ( server uptime ) چیست ؟

به مدت زمان در دسترس بودن و بالا بودن وب سایت ، آپ تایم سایت گفته میشود. در واقع آپ تایم به توانایی سرورها در اداره و اجرای وب سایت ها گفته میشود. در نتیجه این تعریف، سرور باید بتواند وب سایت را همواره در دسترس و در حال اجرا نگه دارد. 

یک سرور مناسب ، سروری است که ۲۴ ساعته به برق و اینترنت متصل باشد. در صورت قطعی هر یک از این دو مورد باعث میشود که وب سایت کاربران غیرقابل دسترس شده و کاربران نتوانند محتوای وب سایت را مشاهده نمایند. طبیعتا هیچ فردی تمایل ندارد که با از کار افتادن وب سایتش مشتریان خود را از دست بدهد به خصوص اینکه کسب و کار وی از طریق وب سایت انجام شود.زیرا که در صورتیکه وب سایت شما در دسترس نباشد، کاربران وب سایت شما را ترک کرده و به سایت رقبا مراجعه میکنند.

 البته گاهی اوقات بروز برخی مشکلات فنی نیز منجر به بروز این مشکل خواهد شد اما این مشکلات نباید به طور مداوم باشد و شرکت ارائه دهنده سرویس باید بتواند در اسرع وقت مشکلات فنی و امنیتی را رفع نماید.

پس یک سرور ایده آل ، سروری است که هیچگونه قطعی نداشته باشد یعنی آپتایم آن ۱۰۰ درصد باشد. ولی در واقعیت چنین امری امکانپذیر نیست.ممکن است که برخی شرکت های هاستینگ مدعی این باشند که سرورهای آنها دارای آپتایم ۱۰۰ درصد است ولی این ادعا حقیقت ندارد.

استاندارد جهانی آپتایم ۹۹ درصد بوده و آپتایم سرورهای خوب بین ۹۸ تا ۹۹ درصد میباشد. زمانیکه آپ تایم ۹۸ درصد است با در نظر گرفتن اینکه یک روز ۱۴۴۰ دقیقه است ، می توانیم بگوییم که تقریبا ۲۹ دقیقه در روز قطعی داریم. و این به معنی قطعی سرور ( downtime ) به طور متوسط ۷ روز در سال است. آپ تایم ۹۹% هم به معنی قطعی ۱۴ دقیقه در روز یا ۳ روز در سال می باشد.

 

عوامل موثر در تعیین آپتایم سرور

عوامل مختلفی در تعیین آپتایم سرور موثر است. از جمله شبکه سرور ، سخت افزار سرور ، نرم افزارهای نصب شده بر روی سرور مانند میل سرور ، وب سرور و ... و امنیت سرور در برابر هکرها و بدافزارها و .... یک هاستینگ خوب باید توسط یک سیستم مانیتورینگ ، توانایی کنترل و مدیریت کامل سرورهای خود را داشته باشد، از تمامی اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه کرده و سرورهایشان در دیتاسنترهای امنی قرار داشته باشد تا در مقابل نفوذ هکرها و عوامل دیگر دچار افت کیفیت نشوند.

در نظر داشته باشید که از مهمترین فاکتورها در خرید هاست ، آپتایم سرور است. زیرا که داشتن آپتایم پایین علاوه بر اینکه منجر به از دست دادن مشتریان خواهد شد، باعث پایین آمدن رتبه سایت نیز خواهد شد.زیرا که قطعی های مکرر و مدت طولانی از نظر موتورهای جستجو نکته منفی به شمار میرود و برای سئوی سایت اصلا مناسب نیست.

 

مزایای آپتایم بالای سرور

در صورتیکه دارای وب سایتی هستید که محصولات خود را از طریق آن به فروش میرسانید و در واقع تجارت آنلاین انجام میدهید، در دسترس بودن وب سایت شما در هر لحظه میتواند تاثیر بسیاری در میزان فروش شما داشته باشد. ممکن است حتی با یک ساعت آفلاین بودن سایت مبلغ زیادی از درآمد خود را از دست دهید. زیرا که مشتریان به سادگی به وب سایت رقیبان شما رفته و در آنجا خرید خود را انجام میدهند.  بنابراین در انتخاب هاستینگ خود بسیار دقت کنید که دارای آپتایم مناسبی بوده و در صورت از کار افتادن سرور نیز بتواند آن را سریعا رفع نموده و از پشتیبانی مناسبی نیز برخوردار باشد.