آشنایی با Email Routing در سی پنل

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آشنایی با مسیر یابی ایمیل Email Routing

در این مقاله قصد داریم به تشریح یکی از امکانات کنترل پنل سی پنل در هاست لینوکس به نام Email Routing یا همان مسیریابی ایمیل بپردازیم. مسیریابی ایمیل این امکان را میدهد که مسیر ایمیل های دریافتی دامنه را چگونه پیکربندی نمایید.

به عنوان مثال، میتوان برای پیکربندی سرور به عنوان مبدل ایمیل پشتیبان استفاده کنید که یک ایمیل دامنه را تا زمانی که مبدل ایمیل اصلی در دسترس است نگه دارد.

 

پیکربندی مسیریابی ایمیل

جهت پیکربندی مسیریابی ایمیل ، ابتدا وارد کنترل پنل سی پنل هاست خود شده و سپس از بخش EMAIL گزینه Email Routing را انتخاب میکنیم.

 

حال در صفحه Email Routing ، دامنه مورد نظر را انتخاب میکنیم.در صورتیکه تنها یک دامنه در سیپنل داشته باشید آن دامنه به صورت خودکار انتخاب خواهد شد.

در قسمت Configure Email Routing مسیریابی مورد نظر را انتخاب میکنیم.

به تشریح هر یک از مسیرها میپردازیم:

• شناسایی خودکار پیکربندی : این گزینه به صورت خودکار یکی از گزینه های زیر را برای پیکربندی تنظیمات مسیریابی ایمیل تعیین می کند. سرور از MX Record فعلی برای دامنه انتخاب شده و پیکربندی صحیح استفاده خواهد کرد.

• Local Mail Exchanger ( مبدل ایمیل محلی ) سرور همیشه برای این دامنه ایمیل دریافت خواهد کرد و ایمیل را به صندوق پستی محلی ارسال می کند. دامنه ایمیل ها را دریافت خواهد کرد صرف نظر از وجود یکMX Record   با اولویت بالاتر. اگر یک MX Record با اولویت بالاتر وجود داشته باشد ، سرور ایمیل را به هر دو دامنه مسیردهی خواهد کرد.

• Backup Mail Exchanger ( مبدل ایمیل پشتیبان ) سرور به عنوان مبدل ایمیل پشتیبان عمل می کند. این سیستم تا زمانی که یک مبدل پست الکترونیکی پایین تر در دسترس باشد، ایمیل را برای این دامنه نگه می دارد. دامنه بعنوان یک Backup Mail Exchanger  پشتیبان عمل خواهد کرد و ایمیل ها را در صف انتظار نگه خواهد داشت در صورتیکه Exchanger  اصلی در دسترس نباشد.

• Remote Mail Exchanger ( مبدل ایمیل از راه دور) سرور، ایمیل برای این دامنه را قبول نمی کند. سیستم تمام ایمیل های این دامنه را به مبدل های پست الکترونیکی با شماره پایین ارسال می کند. دامنه ایمیل را دریافت نخواهد کرد ولی آن را به  Mail Exchanger  اصلی ارسال میکند.

توجه کنید در صورتیکه پیکربندی رکوردهای Mail Exchange ) MX ) نتواند انجام شود، تشخیص خودکار امکانپذیر نخواهد بود. شما باید رکورد اولیه MX را برای اشاره به مبدل مناسب انتخاب کنید.

به عنوان مثال در صورتیکه بخواهیم تحت ساب دامنه ، ایمیل دریافت کنیم، در فیلد Domain نام ساب دامین و در بخش بعدی گزینه Local Mail Exchanger را انتخاب کرده و روی change کلیک میکنیم.

در قسمت دوم می توانید MX Entry جدید ایجاد کنید. در قسمت Add New Record تنظیمات زیر را اعمال میکنیم:

در فیلد Priority ، اولویت MX Record در حال ساخت را وارد میکنیم. اگر تا بحال هیچ رکوردی ایجاد نشده است باید  این مقدار 0 باشد.

اگر سرور ایمیل های زیادی داریم باید رکورد های بیشتری ایجاد کنیم. به عنوان مثال:

اولویت ۰ : Webdataco.com

اولویت ۱ : Mail1.Webdataco.com

اولویت ۲ : Mail2.Webdataco.com

در هنگام ارسال ایمیل به هرکدام از آدرس ایمیل های دامنه Webdataco.com به دلیل اینکه اولویت ۰ روی خود سروری است که دامنه روی آن قرار دارد ابتدا ایمیل ها به سرور ارسال می شوند اگر موفق به دریافت ایمیل نشد به الویت شماره ۱ و ۲ ارسال خواهد شد.

در فیلد Destination ، آدرس دامنه ای که MX Record را برای آن تنظیم میکنیم ، وارد مینماییم.

و در نهایت بر روی Add New Record کلیک میکنیم.

در قسمت ساخت رکورد، فیلد Destination  باید یک نام دامنه معتبر وارد شود. در این قسمت نمیتوان از IP استفاده کرد.

توجه نمایید که پیکربندی نادرست ایمیل میتواند امکان دسترسی به ایمیل ها را به طو کامل قطع نماید. بدین جهت در صورتیکه با این قابلیت آشنایی کافی ندارید از ان استفاده نکرده و با شرکت هاستینگ خود در تماس باشید.