نمایش فایل های مخفی در سی پنل

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در این مقاله قصد داریم با نحوه مشاهده فایل های مخفی مانند فایل htaccess در کنترل پنل سی پنل هاست لینوکس آشنا شویم. در صورت استفاده از تم paper lantern که قالب جدید سی پنل میباشد قادر به مشاهده فایل های مخفی موجود در هاست نخواهید بود. در سی پنل هاست لینوکس تمام فایل هایی که با دات شروع میشوند ، قابل مشاهده نبوده و به صورت hidden یا مخفی میباشند. فایل htaccess یکی از این فایل ها میباشد که بسیار مهم بوده و برای انجام تغییرات و فعال نمودن امکاناتی در سایت باید قابل مشاهده و ویرایش باشد.

فایل htaccess توسط تعدادی دستورات و کدها، تحت تاثیر برخی ماژول های وب سرور آپاچی کارهایی را انجام میدهد. در صورتیکه دستورات زیادی را در این فایل قرار دهید و وب سایت خود را به هاست دیگری منتقل کنید ، امکان دارد که با خطاهایی در هنگام نمایش وب سایت مواجه شوید.زیراکه ممکن است برخی دستورات و توابع در هاست جدید شما پشتیبانی نشود.بنابراین سعی کنید حتی الامکان از تغییر کدهای این فایل خودداری نمایید.

گاهی نیز ممکن است در هنگام استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مانند جوملا یا وردپرس ، به علت تغییر کدهای این فایل ، خطای internal server error نمایش داده شود.حتی با وجود اینکه تغییراتی در این فایل ایجاد نکرده باشید ، برخی افزونه های نصب شده تغییراتی را به صورت خودکار در این فایل ایجاد خواهند کرد که منجر به نمایش خطا در سایت خواهند شد. در اینصورت باید کدهای پیشفرض این فایل در سیستم های مدیریت محتوای مختلف را جایگزین نمایید تا مشکل رفع شود.

 

نمایش فایل های مخفی و فایل htaccess در کنترل پنل سی پنل هاست لینوکس

برای انجام این کار ابتدا وارد کنترل پنل سی پنل شده و سپس از بخش FILES گزینه File Manager را انتخاب میکنیم.حال در دایرکتوری home هاست هستیم و باید وارد دایرکتوری public_html بشویم. پس از وارد شدن به مسیر public_html ، جهت مشاهده فایل htaccess ، از قسمت بالای پنل سمت راست بر روی گزینه Settings کلیک میکنیم.در پنجره Perferences ، تیک گزینه (Show Hidden Files (dotfiles را فعال کرده و سپس بر روی گزینه Save کلیک میکنیم.در نتیجه فایل htaccess. نمایش داده خواهد شد. در دایرکتوری Home نیز سایر پوشه های مخفی مانند Trash که فایل های حذف شده در آن قرار دارد قابل مشاهده خواهد بود .

توجه نمایید در صورتیکه پس از انجام مراحل بالا ، باز هم قادر به مشاهده فایل htaccess نباشید ، بدین معناست که این فایل به طور کلی در هاست شما وجود نداشته و سیستم مدیریت محتوای شما نیازی به آن نداشته است.در صورتیکه میخواهید این فایل را داشته باشید ، میتوانید در سی پنل آن را به عنوان یک فایل با نام .htaccess ایجاد نمایید. دقت کنید که پسوند این فایل html و txt نباشد زیرا دستورات و کدهای داخل این فایل اجرا نخواهد شد.

 

نحوه پیدا کردن htaccess در نرم افزار اف تی پی filezilla

در صورتیکه با استفاده از نرم افزارهای اف تی پی هاست خود را مدیریت میکنید، دراین حالت نیز برای دسترسی به فایل .htaccess ، باید آن را به نمایش درآورید. بنابراین پس از اتصال به هاست با استفاده از نرم افزار اف تی پی filezilla ، از منوی Server ، گزینه Force showing hidden files را فعال میکنیم.