مدیریت دیتابیس وردپرس از طریق phpMyAdmin

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

همانطور که اطلاع دارید سیستم مدیریت محتوای وردپرس با زبان PHP نوشته شده و از پایگاه داده MySQL برای ذخیره داده های خود استفاده میکند. استفاده از وردپرس نیاز به دانش PHP و MySQL ندارد ولی با داشتن اطلاعات کافی در این دو مورد میتوانید متوجه شوید که نحوه کارکرد وردپرس به چه صورت است. در اینصورت میتوانید در صورت بروز مشکل برای سایت وردپرسی خود را در مراحل ابتدایی آن رفع نمایید. شما در این مقاله به صورت مقدماتی یاد میگیرید که چطور از طریق phpMyAdmin در سی پنل ، دیتابیس وردپرس خود را مدیریت نموده ، آن را بهینه سازی کرده و از آن بکاپ تهیه نمایید.

 

چگونگی استفاده از دیتابیس توسط وردپرس

وردپرس برای نوشتن اطلاعات دیتابیس و خواندن اطلاعات از آن از زبان PHP استفاده میکند. این اطلاعات میتواند نوشته ها ، دسته بندی ها ، برچسب ها ، اطلاعات کاربران ، تنظیمات سایت و ... باشد. 

زمانیکه میخواهید وردپرس را بر روی هاست خود نصب نمایید باید اطلاعات دیتابیس خود از قبیل آدرس هاست ،نام کاربری ، نام دیتابیس و پسورد دیتابیس را وارد نمایید.این اطلاعات در فایلی به نام wp-config.php ذخیره شده و جهت دسترسی وردپرس به دیتابیس و خواندن و نوشتن اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرند.

همین موضوع قابلیت داینامیک بودن وردپرس را ایجاد میکند.در نتیجه برای ساختن هر صفحه و یا نوشته جدید نیازی به ایجاد یک صفحه html به صورت دستی نخواهد بود.وردپرس به سادگی این قابلیت را برای شما فراهم کرده است.

 

جداول دیتابیس وردپرس

با نصب وردپرس به طور پیشفرض 11 جدول ایجاد در دیتابیس ایجاد خواهد شد. هر کدام از این جداول مرتبط با یک ناحیه ، تابع و یا قابلیتی در وردپرس است. با توجه به ساختار این جداول میتوانید متوجه شوید که هر بخش از اطلاعات شما مرتبط با کدامیک از این جداول میباشد.

دقت نمایید که پیشوند جداول مطابق با آن چیزی است که در هنگام نصب تعیین میکنید.به صورت پیشفرض در وردپرس جداول با پیشوند wp_  ایجاد میشوند.

حال به شرح جداول میپردازیم:

wp_commentmeta : این جدول شامل اطلاعات متای نظرات وب سایت است. منظور از متا، به عنوان مثال وضعیت یک نظر میباشد. مثلا اینکه در انتظار بررسی است یا تایید شده و یا .... این جدول دارای 4 فیلد میباشد به عناوین : meta_id ، comment_id ، meta_key ، meta_value . فیلد meta_id با فیلد comment_id در ارتباط است.

wp_comments : این جدول اطلاعات نظرات وب سایت را در خود ذخیره میکند.اطلاعاتی از قبیل نویسنده ، ایمیل ، محتوای نظر و ...

wp_links : این جدول اطلاعات لینک ها را در برمیگیرد.لینک هایی که در ورژنهای قبلی وردپرس از طریق بخش مدیریت پیوندها به وردپرس اضافه میشدند و در ورژن های جدیدتر از Link Manager برای اضافه کردن آنها استفاده میشود

wp_options : بیشتر تنظیمات وردپرس در این جدول ذخیره میشود. به طور پیش فرض اطلاعاتی مانند تنظیمات آدرس سایت ، آدرس ادمین ، تعداد ارسال ها در هر صفحه ، فرمت زمان و تاریخ و کلیه تنظیمات عمومی وردپرس را شامل میشود.

بسیاری از پلاگین های نیز جهت ذخیره داده از این جدول استفاده میکنند.

wp_postmeta : این جدول شامل اطلاعات متای نوشته ها ، برگه ها و انواع نوشته های سفارشی (custom post types) میباشد. البته توجه کنید که این جدول به صورت خاص توسط وردپرس استفاده نشده و ممکن است برخی پلاگین ها برای ذخیره اطلاعاتی مانند تنظیمات سئو و ... از آن استفاده کنند.

wp_posts : این جدول شامل نوشته ها میباشد و هر  نوع محتوایی که داشته باشید در این جدول نگهداری میشود. این محتوا میتواند شامل یک نوشته ، برگه ، نوع نوشته سفارشی و ... باشد.

wp_terms : این جدول شامل اطلاعات دسته بندی ها و تگ ها میباشد. Taxonomy ها در وردپرس به صورت پیشفرض شامل دسته بندی ها ، تگ ها و دسته بندی های لینک است.  taxonomyروشی برای دسته بندی در گروه های مختلف میباشد که در وردپرس با عبارت term عنوان شده است.

wp_term_relationships : این جدول اطلاعات ارتباط نوشته ها و دسته بندی ها و برچسب ها را ذخیره میکند. به عنوان مثال مشخص میکند که یک نوشته در چه دسته بندی قرار گرفته است.

wp_term_taxonomy : این جدول مشخص میکند که کدامیک از عبارات ذخیره شده در جدول wp_terms ، برچسب و کدامیک دسته بندی است.

wp_usermeta : حاوی اطلاعات متای کاربران وب سایت است.

wp_users : اطلاعات کاربران مانند نام کاربری ، رمز عبور ، ایمیل و ... را ذخیره میکند.

 

مدیریت دیتابیس وردپرس با استفاده از  phpMyAdmin

phpMyAdmin یک نرم افزار opensource  است که به کاربران ، یک اینترفیس وب بیس برای مدیریت دیتابیس ها ، ارائه میدهد. phpMyAdmin در سرویس هاستینگ لینوکس وجود دارد و با توجه به کنترل پنل هاستینگی که استفاده میکنید دسترسی به اآن متفاوت است :

در سی پنل : پس از لاگین به سی پنل خود ، از بخش Databases  وارد phpMyAdmin شوید.

در دایرکت ادمین : پس از ورود به دایرکت ادمین خود ، روی phpMyAdmin کلیلک کرده و سپس نام کاربری و رمز عبور دیتابیسی که از قبل ساخته اید را وارد نمایید.

پس از ورود به phpMyAdmin تصویری مشابه زیر مشاهده خواهید کرد :

در این صفحه با کلیک بر روی تب Databases ، لیستی از دیتابیس های ساخته شده را مشاهده خواهید کرد. پس از کلیک بر روی دیتابیس مورد نظر خود لیست جداول آن دیتابیس برای شما نمایش داده میشود.

شما از طریق phpMyAdmin میتوانید عملیات مختلفی بر روی دستابیس خود انجام دهید. به عنوان مثال در دیتابیس عبارت خاصی را جستجو کرده و با عبارت دیگری جایگزین کنید. میتوانید دیتابیس را Repair و یا بهینه سازی کنید ، به وردپرستان کاربر جدید اضافه کنید ، تمامی پلاگین های ار غیرفعال کرده و حتی رمز عبور پرتال وردپرستان را تغییر دهید.

 

 

تهیه بکاپ از دیتابیس وردپرس از طریق phpMyAdmin

برای تهیه بکاپ از دیتابیس وردپرس ، پس از ورود به دیتابیس ، به تب Export  بروید. 

دو روش برای بکاپ از دیتابیس پیش رو خواهید داشت:

۱. Quick یا سریع

۲. Custom

در صورت انتخاب روش Quick  ، از دیتابیس شما در قالب یک فایل .sql نسخه پشتیبان تهیه خواهد شد.. در صورت انتخاب روش Custom ، میتوانید از تنظیمات بیشتری استفاده نمایید. در این حالت میتوانید دیتابیس را به عنوان فایل zip یا gzip ذخیره کنید. همچنین میتوانید تعیین کنید که از کدامیک از جداول دیتابیس خروجی بگیرید. به عنوان مثال اگر پلاگینی داشته باشید که تنظیماتش را در جدولی مخصوص به خود ذخیره کرده باشد، شما این امکان را دارید که آن جدول را از لیست جداولی که قرار است برون ریزی شوند حذف کنید. توصیه میشود که برای ذخیره سازی فرمت zip را انتخاب کنید. 

فایلی که در این مرحله تهیه کرده اید میتوانید در آینده در همین دیتابیس و یا هر دیتابیس دیگری import کنید. همچنین میتواندی برای تهیه بکاپ از دیتابیس خود، از پلاگین های مرتبط با این کار استفاده نمایید.

 

بهینه سازی دیتابیس وردپرس با استفاده از phpMyAdmin

پس از استفاده از وردپرس به مدت طولانی حجم دیتابیس به شکلی بی رویه افزایش پیدا خواهد کرد و کارکرد آن به خوبی قبل نخواهد بود. به موجب این سرعت اجرای کوئری ها نیز کند تر شده و دیگر نمیتوانید با کیفیت قبل از دیتابیستان استفاده نمایید. جهت حل این مشکل به  phpMyAdminرفته و تمامی جداول دیتابیستان را با کلیک بر روی لینک Check All انتخاب کنید و سپس در پایین صفحه از منوی باز شونده ای که عنوان With Selected دارد، گزینه ی Optimize table را انتخاب نمایید.

 انجام این کار باعث بهینه سازی جداول شما خواهد شد و همچنین باعث میشود که کوئری های شما اندکی سریعتر اجرا شوند.

 

انجام کارهای دیگر با phpMyAdmin

شما قادر هستید با تغییر مقادیر موجود در جداول دیتابیس ، در دیتابیس و در نتیجه وبسایت نیز تغییرات بسیاری اعمال کنید. هرچند باید توجه داشته باشید که اعمال تغییرات در وبسایت از طریق دیتابیس، اصلا توصیه نمیشود مگر در مواردی که ناچار به انجام چنین کاری باشید. در زیر به چهار مورد از کارهای مفید دیگری که میتوانید از طریق phpMyAdmin انجام بدهید اشاره میکنیم :

• بازنشانی رمز عبور وردپرس 

• اضافه کردن یک ادمین جدید به وردپرس از طریق دیتابیس

• تغییر نام کاربری در وردپرس از طریق دیتابیس

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که همواره از نام کاربری و پسورد مناسب که دارای complexity میباشد، استفاده کرده و همچنین در هنگام نصب وردپرس پیشوند پیشفرض جداول را نیز تغییر دهید تا بتوانید در مراحل ابتدایی از هک شدن سایت وردپرسی خود جلوگیری نمایید.