رفع خطای ۵۰۴ Gateway Timeout در وردپرس

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.50 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یکی از خطاهای رایج در وردپرس ، خطای 504 Gateway Timeout است. این خطا زمانی اتفاق می افتد که سرور در زمان مناسب پاسخی از مرورگر کاربر دریافت نکرده و در نتیجه این خطا در مرورگر نمایش داده خواهد شد. در این مقاله قصد داریم به دلایل به وجود آمدن این خطا و همچنین چگونگی رفع آن بپردازیم.

دلایل بروز خطای 504 Gateway Timeout

این خطا زمانی رخ میدهد که سرور نتواند درخواست را تکمیل نماید و در نتیجه بسته به شرکت ارائه دهنده هاست، پروکسی سرور یا مرورگر استفاده شده ، نحوه نمایش این خطا متفاوت خواهد بود. برخی از رایج ترین پیام های مربوط به خطای ۵۰۴ gateway timeout به صورت زیر میباشد:

  • 504 Gateway Timeout
  • HTTP 504
  • 504 ERROR
  • (Gateway Timeout (504
  • HTTP Error 504 - Gateway Timeout
  • Gateway Timeout Error

در ادامه به روش های برطرف کردن این خطا میپردازیم.

رفع خطای 504 از سمت مدیر سرور

درخواست های متعدد به سرور

برخی اوقات به علت بازدید بالای سایت و ارسال درخواست های همزمان زیاد ، سرور قادر به پاسخگویی این درخواست ها نبوده و این خطا نمایش داده خواهد شد. جهت اطمینان از این موضوع میتوانید آمار بازدید وب سایت را از طریق گوگول آنالیتیکس بررسی نمایید.

تغییرات در سرور

برخی اوقات علت بروز این خطا ، تغییرات در سرور از جانب شرکت هاستینگ میباشد. جهت رفع این مشکل باید منتظر ماند تا خطا رفع شود.

آپدیت افزونه یا قالب

در صورتیکه پس از آپدیت قالب یا افزونه وردپرس ، با خطای gateway timeout مواجه شدید ، باید نسخه قبلی را ریستور نمایید. به خاطر داشته باشید پیش از انجام هر تغییری در وب سایت یک نسخه پشتیبان تهیه نمایید. در نهایت باید بررسی نمایید که که قالب، افزونه و یا هسته وردپرس چه مشکلی دارد که منجر به بروز این خطا شده است.

استفاده از کلادفلیر

در صورت استفاده از کلادفلیر، ممکن است برخی اوقات با این خطا مواجه شوید. علت بروز این خطا ، اختلال در ارتباط سرور با کلادفلیر است که موقتی بوده و رفع خواهد شد.اما در صورت رفع نشدن مشکل باید تنظیمات کلادفلر و هاست خود را بررسی نمایید.

اختلال در پایگاه داده وردپرس

گاهی اوقات به علت عدم بهینه سازی و شلوغ شدن دیتابیس این خطا رخ میدهد. برای رفع این مشکل میتوانیم اقدام به بهینه سازی دیتابیس در وردپرس نماییم.

محدودیت در زمان اجرای PHP

گاهی اوقات به علت محدودیت در زمان اجرای PHP ، این خطا نمایش داده خواهد شد. جهت رفع این مشکل باید در فایل htaccess. کدهای زیر را قرار داده و ذخیره کنیم. در این کد مدت زمان تعیین شده جهت اجرای اسکریپت بر روی 400 ثانیه قرار دارد. در صورتیکه در زمان تعیین شده قادر به اجرای php نباشد ، خطای  504 Gateway Timeout به وجود خواهد آمد.

<IfModule mod_php.c>
php_value post_max_size 5M
php_value upload_max_filesize 5M
php_value memory_limit 128M
php_value max_execution_time 300
php_value max_input_time 400
php_value session.gc_maxlifetime 1200
<IfModule/>

 

خراب بودن فایل htaccess.

برخی اوقات تغییرات در فایل htaccess ، منجر به بروز این خطا خواهد شد. در صورتی که پس از تغییرات در این فایل با خطای 504 مواجه شده اید ، باید این فایل را به نام دیگری تغییر داده و سپس به منوی تنظیمات> پیوندهای یکتا در پیشخوان وردپرس مراجعه کرده و یک بار روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک نمایید تا این فایل مجدد ایجاد شود. و یا اینکه کدهایی که به فایل اضافه نموده اید را حذف نموده و آنها را بررسی کنید. همواره پیش از انجام هر تغییری در فایل htaccess ، از آن بکاپ تهیه نمایید.

تماس با شرکت میزبانی هاست

در صورتیکه با انجام مراحل فوق مشکل رفع نشد ، بخش پشتیبانی وب دیتا تیکت ارسال نمایید تا مشکل شما بررسی و رفع شود.

 

رفع خطای 504 از سمت کاربر

برخی اوقات امکان دارد مشکل از سیستم کاربر و یا بازدیدکننده وب سایت بوده که  با استفاده از راهکارهایی میتوان این خطا را رفع نمود. ولی عموما این مشکل از سمت سرور بوده و حتما باید توسط مدیر سرور رفع شود. 

  • در ابتدا اندکی منتظر بمانید و سپس مجدد سعی نمایید. ممکن است مشکل موقتی در سرورهای هاستینگ رخ داده باشد.
  • با استفاده از گزینه های CTRL + F5  یا CTRL + R صفحه را رفرش نمایید تا درخواست مشاهده صفحه مجدد به سرور ارسال شود. در صورتیکه مشکل از سمت سرور نباشد ، صفحه نمایش داده خواهد شد.
  • در صورت استفاده از VPN آن را غیرفعال نموده و سپس مجدد سعی نمایید. زیرا برخی اوقات سرور VPN نمیتواند پاسخی را از  سرور میزبان هاست دریافت نماید. در صورت رفع مشکل ، میتوانید از سرور وی پی ان متفاوتی استفاده نمایید.
  • مودم خود را برای زمان اندکی خاموش کرده و مجدد روشن نمایید. سپس مجدد صفحه را رفرش کنید.
  • افزونه های وردپرس را غیرفعال نموده و قالب پیشفرض را انتخاب نمایید. در صورتیکه پلاگین و یا قالب سایت ، درخواست های زیادی به سرور داشته باشد ، ممکن است به تمامی این درخواست ها پاسخ داده نشده و ارور ۵۰۴ gateway timeout نمایش داده شود. در صورتیکه با انجام این کار مشکل شما رفع گردید ، مشکل از یکی از افزونه ها و شاید قالب سایت باشد.