رفع خطای 503 Service Unavailable

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ارور 503 Service Unavailable چیست ؟

خطای 503 Service Unavailable ، یکی از کدهای HTTP بوده و به این معناست که سرویس دهنده وب سایت در حال حاضر در دسترس نیست. این خطا ممکن است بارها مشاهده شود و علت آن نیز برای کاربران مشخص نیست ولی با انجام مراحلی ساده میتوان علت وقوع این خطا را پیدا کرد. در صورتیکه این خطا به دفعات بالا تکرار شده و زمان آن نیز افزایش یابد ، تاثیر بدی در سئوی سایت خواهد داشت. بنابراین میتوان با استفاده از ابزاری مانند search console گوگل ، وب سایت را مانیتور کرد. 

در این مقاله قصد داریم علل نمایش خطای 503 Service Unavailable در وردپرس را عنوان کرده و به دنبال آن به توضیح روشهای رفع آن خواهیم پرداخت.

 

اشکال متفاوت خطای 503

خطای ۵۰۳ میتواند به اشکال متفاوتی بسته به اینکه توسط سرویس دهنده سفارشی سازی شده باشد ، در هر نوع مرورگری نمایش داده شود. اگرچه همگی پیام واحدی را به کاربر اعلام میکند. معمول‌ترین اشکال خطای “سرویس در دسترس نیست” به صورت زیر است :

 

503 Service Unavailable

503 Service Temporarily Unavailable

Http/1.1 Service Unavailable

HTTP Server Error 503

Service Unavailable - DNS Failure

503 Error

HTTP 503

HTTP Error 503

Error 503 Service Unavailable

 

دلایل بروز خطای 503 Service Unavailable

خطای 503 Service Unavailable زمانی رخ میدهد که پردازش فایل های PHP هنگام اجرای اسکریپت ناتمام مانده یا به اصطلاح crash میکند. در این حالت آپاچی یا به طور کلی وب سرور ، پاسخ معتبری از PHP دریافت نکرده و فرض میکند که سرویس PHP-FPM در دسترس نیست.

دلایلی که منجر به این مساله میشوند ، ابتدا اینکه در سرویس های میزبانی ، منابعی که در اختیار وب سایت شما قرار گرفته است محدود هستند و در نتیجه وب سایت شما به دلایلی مانند بازدید زیاد، یا سنگین بودن اسکریپت های اجرایی، ممکن است با چنین خطایی مواجه شود. دلیل دوم این است که وجود کدهای وجود کدهای غیر بهینه و باگ در ساختار و کدنویسی افزونه ها یا قالب سایت شما ، منجر به بروز این خطا خواهد شد.

 

چگونگی رفع خطای 503 Service Unavailable 

ابتدا این مساله را در نظر داشته باشید که در صورتیکه در وب سایت خود هیچ تغییری ایجاد نکرده ولی با این ارور مواجه شده اید ، ممکن است به علت افزایش ترافیک در وب سایت و کمبود منابع ، این مشکل ایجاد شده باشد. همچنین امکان دارد وب سایت شما مورد حمله قرار گرفته و به علت کمبود منابع این مشکل ایجاد شده باشد. دقت نمایید پس از کاهش بار ترافیک ، وب سایت به حالت عادی برگشته و خطا رفع خواهد شد. در صورتیکه مشکل بدون هیچ تغییری در وب سایت شما رخ داده و مانند بالا باشد میتوانید پلن میزبانی را جهت افزایش منابع ، ارتقا داده و یا در صورت تحت حمله قرار گرفتن وب سایت ، میتوانید از خدمات سرویسی همچون CloudFlare ، جهت رفع مشکل خود اقدام نمایید.

اما در صورتیکه اخیرا تغییراتی در سایت اعمال کرده اید به عنوان مثال نصب افزونه جدید یا بروزرسانی یکی از افزونه های سایت و یا تغییر قالب سایت (سفارشی سازی و تغییر دیگر ) ، احتمال اینکه مشکلی در کدنویسی یکی از افزونه ها یا قالب سایتتان وجود داشته باشد بسیار زیاد خواهد بود. 

بنابراین برای رفع این مشکل اقدامات زیر را انجام میدهیم:

 

غیر فعال کردن افزونه ها

در صورتیکه اطمینان دارید پس از نصب چه افزونه ای این مشکل رخ داده است ، میتوانید همان افزونه را غیرفعال و حذف نمایید. اما در صورتیکه تغییرات زیادی در سایت اعمال کرده و اطمینان ندارید که مشکل از کدام افزونه است ، ابتدا تمامی افزونه های وب سایت را غیرفعال کنید.

دقت نمایید که قبل از اعمال هر نوع تغییری در سایت ، یک نسخه بکاپ از آن تهیه نمایید.

برای غیر فعال کردن همه افزونه ها مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا وارد File Manager هاست خود شده و سپس وارد فولدر wp-content شوید. سپس فولدر plugins را به نام جدیدی تغییر دهید تا تمامی پلاگین ها غیرفعال شوند.

حال مجدد به وب سایت خود مراجعه کرده و بررسی نمایید که خطای 503 رفع شده است یا خیر.

در صورت رفع شدن خطا ، بدین معنی است که مشکل از یکی از افزونه ها بوده است.برای اینکه متوجه شوید کدام افزونه منجر به بروز این خطا شده است ، مراحل زیر را انجام دهید:

وارد File Manager هاست شده و به فولدر wp-contents بروید.

فولدر plugins را که به نام آن را ویرایش کرده بودید ، به حالت اولیه خود بازگردانید. 

حال وارد پنل مدیریت وردپرس شده و یک به یک افزونه ها را فعال نمایید. پس از هر بار فعالسازی هر یک از افزونه ها ، وب سایت را بررسی نمایید تا متوجه عدم وجود 503 شوید. این کار را تا جایی ادامه دهید که خطا مجدد در وب سایت نمایش داده شود. در نتیجه متوجه خواهید شد که کدام افزونه منجر به بروز این خطا شده است و آن را حذف نمایید. 

در صورتیکه با انجام این مراحل ، مشکل رفع نشد ، وارد مرحله بعد خواهیم شد.

 

استفاده از یکی از قالب های پیشفرض وردپرس

در صورتیکه با انجام مراحل قبلی مشکل رفع نشد ، بنابراین مشکل از افزونه ها نبوده و حال باید قالب فعلی سایت را غیرفعال کنیم.

برای انجام این کار وارد File Manager هاست شده و به فولدر wp-content و سپس themes میرویم. قالب فعلی سایت را یافته و روی سیستم شخصی خود دانلود نموده و سپس آن را از هاست حذف نمایید. و یا اینکه میتوانید نام فولدر قالب فعلی خود را تغییر دهید.

با انجام این کار ، در صورت وجود یکی از قالب های پیشفرض وردپرس ، قالب سایت به قالب پیشفرض تغییر خواهد کرد در غیر اینصورت در سمت کاربری سایت صفحه ای نمایش داده خواهد شد با پیام قالب x در دسترس نیست. در صورتیکه مشکل از قالب سایت باشد ، مشکل شما رفع خواهد شد. حال میتوانید مجدد وارد داشبورد وردپرس شده و قالب جدیدی را برای وب سایت نصب و فعال نمایید.

اگر هیچ کدام از روش های بالا نتیجه بخش نبود ، حال باید لاگ های خطای php را با دقت بررسی کنید. برای انجام این کار باید فایل error-log هاست خود را بررسی نمایید.

و در نهایت در صورت رفع نشدن مشکل ، از هاست خود یک فول بکاپ تهیه کرده و تمام اطلاعات موجود در وردپرس را برون ریزی کنید. سپس فولدر wp-content خود را دانلود کنید. وردپرس را مجددا بر روی هاست نصب کرده و سپس با استفاده از اطلاعات برون ریزی شده و فولدر wp- content که پیشتر از آن بکاپ تهیه کرده بودید، سایتتان را مجدد راه اندازی نمایید.