دی ان اس اختصاصی چیست ؟

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دی ان اس مخفف عبارت Domain Name System ، عامل ارتباط دامنه با هاست میباشد. تمامی وب سایت ها برای اتصال به سرور ، باید حداقل از دو نیم سرور یا DNS استفاده نمایند. نیم سرور اول primary و نیم سرور دوم به عنوان پشتیبان نیم سرور دوم کاربرد دارد. در واقع ارتباط میان دامنه و هاست توسط نیم سرور انجام میشود.

برای برقراری این ارتباط ، باید نسبت به ایجاد نیم سرورها اقدام نماییم. برای انجام این کار ، از یک دامنه به عنوان دامنه اصلی جهت ایجاد نیم سرورها استفاده کرده و از طریق کنترل پنل دامنه و گزینه Child Host یا Child Name Server اقدام به ایجاد نیم سرورها میکنیم.

این امکان نیز وجود دارد که هر وب سایت ، دی ان اس اختصاصی مربوط به خود را داشته باشد.در ادامه به نحوه ایجاد آن میپردازیم. نمایندگان نیز می توانند از نیم سرور اختصاصی که بر روی دامنه آن ها تعریف می شود، استفاده کنند.

 

دی ان اس اختصاصی چیست؟

دی ان اس اختصاصی یا Dedicated DNS ، رکوردهای است که با استفاده از آن میتوانیم مقادیر مورد نظر را با دامنه خود ایجاد نماییم. در هنگام هویز از دامنه نیز نیم سرورهای اختصاصی نمایش داده خواهد شد. به مثال زیر توجه نمایید:

در صورتیکه از نیم سرور اختصاصی استفاده نماییم هویز به صورت زیر خواهد بود.

جهت تهیه دی ان اس اختصاصی باید از طریق بخش پشتیبانی پنل کاربری وب دیتا تیکت ارسال نموده و درخواست دی ان اس اختصاصی را ثبت نمایید. تهیه دی ان اس اختصاصی مشمول هزینه میباشد. پس از دریافت دی ان اس اختصاصی ، باید نیم سرورهای هر دامنه ای که مد نظرتان است را به این نیم سرورها تغییر دهید. 

کاربرانی که دارای سرویس نمایندگی هاست میباشند نیز میتوانند از نیم سرور اختصاصی استفاده نمایند.بدین منظور باید نسبت به ایجاد Child Name Server اقدام نمایند. تنظیمات سمت سرور برای نمایندگان انجام خواهد شد.

 

نحوه ایجاد نیم سرور اختصاصی برای دامنه های بین المللی

ابتدا به کنترل پنل اختصاصی دامنه لاگین میکنیم.

در تب NAMESERVER ، بر روی NEW HOSTNAME کلیک میکنیم.

حال در فیلد Hostname ، رکورد دلخواه را با دامنه خود ایجاد میکنیم.

در فیلد IP Address ، آی پی سرور مورد نظر را وارد میکنیم.

در نهایت بر روی گزینه Save کلیک میکنیم.

به عنوان مثال در صورتیکه دامنه webdataco.com باشد ، میتوان رکوردهای زیر را ایجاد نمود:

ns1.webdataco.com

ns2. webdataco.com

 

نحوه ایجاد نیم سرور اختصاصی برای دامنه های آی آر

جهت ایجاد Child Name Server برای دامنه های ir از طریق پنل ایرنیک ، به روش زیر اقدام میکنیم:

ابتدا به کنترل پنل ایرنیک لاگین میکنیم.

بر روی منوی دامنه های من کلیک میکنیم.

حال بر روی دامنه موردنظر کلیک میکنیم.

سپس در انتهای صفحه ، از قسمت سامانه نام دامنه (DNS)، بر روی گزینه ویرایش ردیف‌های کارگزاری نام و میزبانی دامنه کلیک میکنیم.

جهت ایجاد Child Name Server ، در فیلد نام کارگزار، رکوردهای مورد نظر را وارد میکنیم. در فیلد آی پی کارگزار نیز آی پی سرور میزبان را وارد میکنیم. در انتها بر روی گزینه اعمال کلیک میکنیم.

 

.