بک لینک و تاثیر آن بر سئوی سایت

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

‌Backlink یا لینک های یکطرفه لینک های ورودی به وب سایت شما از سایت های دیگر هستند که توسط آن ها بازدیدکننده های زیادی به سایت شما روانه خواهد شد و نوعی تبلیغ برای سایت شما محسوب میشوند. بک لینک ها یکی از موارد پرکاربرد در سئو سایت به شمار میروند و میتواند تاثیر مثبت و یا منفی بر روی رتبه سایت برای موتورهای جستجو داشته باشد. پس باید به نحوی از آن ها استفاده کرد تا بتواند به بهترین شکل موجب بهبود رتبه سایت شود.

 

 

در صورتیکه یک وب سایت آدرس وب سایت شما را در صفحه ای از سایت خود قرار دهد، و با کلیک بر روی آن لینک به صفحه ای از سایت شما هدایت شود، یک بک لینک به حساب می آید. در گذشته بک لینک یکی از مهمترین معیارهای رتبه بندی وب سایت ها به شمار میرفت ولی هم اکنون با تغییر الگوریتم موتورهای جستجو از اهمیت آن کاسته شده است ولی همچنان میتواند به عنوان یمی از ابزارهای مهم جهت بهبود رتبه سایت به کار رود.

 

برخی از اصطلاحات رایج بک لینک

لینک Juice : در صورتی که یک وب سایت در یکی از صفحاتش به صفحات داخلی و یا صفحه اصلی وب سایت شما لینک دهد، این بک لینک Juice نامیده می‌شود. Link Juice در بهبود رنک صفحات وب و همچنین Domain Authority ( اعتبار دامنه ) تاثیرگذار است. در صورتی که میخواهید در سایتتان به صفحه ای لینک بدهید، اما در افزایش رنک صفحه تاثیری نداشته باشد، باید در لینک دهی از تگ nofollow استفاده کنید.

 

Nofollow Links : در صورتی که لینک صفحه ای از وب سایت به همراه تگ نوفالو در سایت دیگری قرار داده شود، این بک لینک به عنوان Juice در نظر گرفته نمیشود. لینک های نوفالو تاثیری در بهبود رنک صفحات نداشته و تنها برای ارجاع به صفحه استفاده میشود. در صورتی که میخواهید به سایت هایی لینک بدهید که زیاد مورد اعتماد شما نیستند میتوانید از لینک های نوفالو استفاده نمایید. مانند لینک های آدرس وب سایت ها در بخش نظرات سایت که میتوان از لینک های نوفالو استفاده کرد.

 

Dofollow Links : به صورت پیشفرض تمامی لینک هایی که تگ نوفالو ندارند، بک لینک از نوع فالو محسوب و به عنوان لینک juice  در نظر گرفته شده و در اعتبار صفحات تاثیرگذار میباشند.

 

Linking Root Domain : این عبارت مرتبط با تعداد بک لینک هایی است که از یک آدرس واحد به وب سایت شما ارجاع داده میشود. در صورتیکه یک وب سایت به سایت شما بیش از یکبار لینک داده باشد، همه این لینک ها یک بک لینک در نظر گرفته شده و تعداد آن ها در افزایش سئوی سایت تاثیری نخواهد داشت.

 

Low Quality Links : لینک‌های کم کیفیت لینک هایی هستند که از سایت های اسپم و سایت هایی که لینک خروجی زیادی دارند به سایت شما ارجاع میشود. این لینک ها دارای تاثیر منفی بیشتری نسبت به تاثیر مثبتشان بوده و بهتر است که از این سایت ها بک لینکی دریافت نشود.

 

Internal Links : لینک‌هایی که از یک صفحه وبسایت به صفحه‌ای دیگر از همان وبسایت اشاره می‌کنند لینک‌های داخلی نامیده می‌شوند. درست است که تاثیر لینک های داخلی به اندازه بک لینک های خارجی نیست، ولی با استفاده درست از این لینک ها میتواند در بهبود وضعیت کلمات کلیدی تاثیرگذار باشد.

 

Anchor text : متنی که به عنوان متن لینک داخلی و یا خارجی به کار میرود، متن Anchor نامیده می‌شود. این متن تأثیر زیادی در بهبود رنک کلمات کلیدی مورد نظر در موتورهای جستجو دارد.

 

به عنوان نمونه کد html زیر که یک لینک است را در نظر بگیرید :

 

  <a/> هاست لینوکس <"a href=”https://webdataco.com” rel=”nofollow>

 

در این لینک عبارت هاست لینوکس، متن Anchor می‌باشد. در صورتیکه این لینک در سایت های مناسبی به عنوان بک لینک قرار داده شود، میتواند برای سایت وب دیتا رتبه مناسبی را برای کلمه کلیدی هاست لینوکس به دنبال داشته باشد. البته عبارت rel=nofollow به معنای بی ارزش بودن این لینک محسوب میشود و برای تاثیرگذار بودن آن باید به لینک فالو تغییر یابد.

 

مزایای بک لینک در بهبود سئوی وبسایت

در سال های اخیر اهمیت بک لینک ها بسیار تغییر کرده است. در گذشته قرار دادن بک لینک ها حتی با کیفیت بسیار پایین میتوانست در بهبود رنک صفحات سایت تاثیرگذار باشد. اما امروزه با تغییر الگوریتم جستجوی گوگل و استفاده از الگوریتم هوشمند پنگوئن، کیفیت بک لینک ها بسیار حائز اهمیت شده و تاثیر بسیاری در رتبه سایت خواهد گذاشت. حتی دریافت بک لینک از سایت هایی با محتوای مرتبط نیز میتواند به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو بسیار کمک کند. در واقع هدف کلی از بک لینک دادن باید جذب مخاطب به سمت وب سایت شما بوده و بتواند محتوای جذابی را برای بیننده فراهم نماید نه اینکه صرفا فقط یک لینک باشد.

 

دلایل اهمیت وجود بک لینک برای سایت

  • بک لینک‌ها باعث بهبود رتبه سایت در کلمات کلیدی مورد نظر میشوند

در صورتی که صفحه ای از سایت شما با محتوای مرتبط در متن انکور در سایتی دیگر لینک داده شود، میتواند به سرعت در بهبود رتبه سایت شما در موتورهای جستجو تاثیر داشته باشد. بهتر این است که با تمرکز بر روی کلمات کلیدی و صفحات داخلی سایت به جای صفحه اصلی ، رتبه سایتتان را بهبود بخشید.

  • بک لینک‌ها باعث می‌شوند سرعت ایندکس شدن صفحات سایتتان در موتورهای جستجو افزایش یابد

 بک لینک‌ها سرعت جستجو و رسیدن ربات‌ها و خزنده‌های موتورهای جستجو به سایت شما را افزایش می‌دهند. از همین رو به منظور تسریع در ایندکس شدن محتویات سایت شما استفاده از بک لینک مناسب، بسیار توصیه می‌شود.

 

چطور از سایت های دیگر بک لینک بگیریم؟

حال که با مفهوم «بک لینک» و نقش آن در بهبود سئوی سایت آشنا شدید، بهتر است که با تعدادی راهکار ساده در جهت جذب بک لینک مناسب برای وبسایتتان آشنا شوید.

شراکت لینکی : دو سایت میتوانند بک لینک های یکدیگر را در سایت خود ( صفحه اصلی یا ستون کناری ) قرار دهند.

پست های مهمان : نویسنده ای که پست مهمان را وارد میکند میتواند در این بخش به سایت خود لینک بدهد که نوعی بک لینک محصوب میشود.

ثبت سایت در دایرکتوری ها : برخی دایرکتوری ها وجود دارند که شما میتوانید مقالات سایت را در آنجا به اشتراک بگذارید. بنابراین زمانیکه سایت مربوطه در حال فهرست شدن هست مقاله شما هم که به شما لینک شده است فهرست میشود. برای یافتن چنین سایت هایی میتواند در گوکل سرچ کنید.

 پیوستن به انجمن ها و نظر دادن در سایتها : با عضویت در انجمن ها و قرار دادن آدرس سایت در فرم نظرسنجی میتوانید بک لینک ایجاد نمایید. اما توجه داشته باشید که اسپم ایجاد نکنید که به ضرر شما خواهد بود.

 با توجه به مفهوم بک لینک و اهمیت آن در بهبود رتبه وب سایت در موتورهای جستجو، کیفیت بک لینک مساله ای است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. بنابراین در صورتیکه قصد خرید بک لینک را دارید که به هیچ عنوان توصیه نمیشود، (چرا که اخیراً الگوریتم پنگوئن گوگل بک لینک‌های خریداری شده را شناسایی می‌کند و آن‌ها را به عنوان فاکتوری منفی در سئوی وبسایت در نظر می‌گیرد) در صورتی که از کیفیت بک لینک‌ها اطلاعاتی ندارید ریسک نکنید و نسبت به خرید اقدام ننمایید. 

 

چگونه می‌توان بک لینک‌های با کیفیت دریافت کرد؟

  • مقالات با کیفیت بنویسید

 در صورتیکه میخواهید لینک سایت شما در سایت های مناسب قرار داده شود، باید محتوایی جذاب و حرفه ای تهیه کنید. مقالاتی بنویسید که بتواند نظر صاحبان سایت ها را جذب کرده و احتمال قرارگیری این مطالب در سایت آنها را افزایش دهد. مقالات باید باکیفیت و تحقیقی بوده و کپی مطالب سایت های دیگر نباشد.

  • مشارکت در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی

 شرکت در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی یا انجمن‌های گفتگویی که در پست های خود لینکهای فالو قرار میدهند میتواند جایگاه خوبی برای گرفتن بک لینک با کیفیت باشد. علاوه بر این به علت گستردگی شبکه های اجتماعی در اینترنت گرفتن بک لینک از آن ها بسیار کارآمد خواهد بود.

همواره سعی کنید که در گرفتن بک لینک ها و برنامه ریزی بلند مدت آهسته و پیوسته حرکت نمایید تا اینکه یکباره تعداد زیادی بک لینک بگیرید. دراینصورت میتوانید اعتماد موتورهای جستجو را جلب کرده و با استفاده از روش های طبیعی به جای استفاده از روش های کلاه سیاه رتبه سایت خود را بهبود ببخشید. نوشتن مقاله های خاص و تازه ای میتواند هم کاربران را به سایت شما روانه کند و هم موتورهای جستجو را از فعالیت سایت آگاه کند.

 

خرید بک لینک از نظر گوگل

دریافت لینک های نا مناسب و زیادی از تاثیرات منفی خرید بک لینک است. خرید بک لینک به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای کسب جایگاه مناسب در گوگل نیست و ممکن است در آینده با مشکلات جدی روبرو شوید. به جای خرید بک لینک میتوان با یک برنامه ریزی مناسب و بلند مدت رتبه سایت را بهبود بخشید. بک لینک مناسب میتواند به عنوان یک رای مثبت از سمت کاربران به حساب آید و رتبه سایت شما را در گوگل بهبود دهد اما گوگل به شدت با خرید بک لینک مخالف بوده و اعلام کرده که خرید بک لینک برخلاف سیاست های این سایت بوده و تخلف شناخته میشود. مشکل از جایی آغاز میشود که کاربران فکر میکنند با خرید رای میتوانند موتور جستجو را فریب داده و در این انتخابات پیروز باشند ولی نظارت گوگل بر خرید بک لینک بسیار پیچیده و قدرتمند است.

 

نحوه تاثیر بک لینک بر نتایج گوگل

در صورتیکه از سایت های معتبر با پیج رنک بالا بک لینک بگیرید، تاثیر بسیار زیادی در سئوی سایت شما خواهد داشت. گوگل با توجه به کلماتی که در اطراف یک لینک قرار دارد متوجه موضوع سایت خواهد شد. در نتیجه خرید بک لینک از سایت هایی با زمینه کاری مشابه و معتبر میتواند بسیار موثر باشد. پس به متن انکور بک لینک و کلمات اطراف آن توجه ویژه ای داشته باشید. زیرا که این بک لینک بر کلمه کلیدی در نتایج گوگل موثر خواهد بود.

 

تشخیص خرید بک لینک توسط گوگل

روش های گوناگونی برای تشخیص خرید بک لینک از سایت های اینترنتی وجود دارد. همانطور که شما سایتی جهت خرید بک لینک پیدا کرده اید، تیم گوگل نیز میتواند این سایت ها را شناسایی و جریمه کند. گوگل کاربران را تشویق میکند تا سایت هایی که قصد فریب موتورهای جستجو را دارند معرفی نمایند. تعداد لینک های ورودی به وب سایت شما در یک بازه زمانی مشخص و همچنین زمینه کاری سایت هایی که از آنها بک لینک دریافت میکنید، روش های دیگری جهت تشخیص سایت های متخلف توسط گوگل میباشد. گوگل با استفاده از الگوریتم پنگوئن، میتواند استفاده زیاد و غیر طبیعی از یک عبارت مشخص بعنوان انکر تکست را تشخیص داده و در لیست تخلفات گوگل در خرید بک لینک اضافه خواهد کرد.

 

چند نکته مهم در خرید بک لینک

اگر به جای راهکارهای اصولی و تولید محتوا و برنامه ریزی بلند مدت جهت بهبود رتبه سایت خود میخوهید بک لینک خریداری کنید، قبل از صرف هزینه نکاتی را در نظر داشته باشید تا احتمال جریمه سایت خود را به حداقل برسانید:

  •  بک لینک ها را با فاصله زمانی و جداگانه خریداری کنید. پیشنهادهایی مانند تبلیغات در 10 سایت با پیج رنک 2 و 3 انتخاب مناسبی نیستند.
  • بصورت مستقیم و بدون واسطه با صاحب سایت در تماس باشید.
  • از همکاری با سایت هایی که به طور گسترده و عمومی اقدام به فروش لینک و پذیرش تبلیغات میکنند خودداری نمایید.
  • تنها از سایت های بک لینک خریداری کنید که زمینه کاری مشابهی دارند.
  • سعی کنید از تبلیغات محتوایی و مطالب اختصاصی به جای بجای تبلیغات متنی در سایدبار یا فوتر سایت ها، استفاده نمایید.
  • پس از خرید بک لینک آن را در یک یا چند صفحه خاص تبلیغ کنیدنه در تمام صفحات سایت.
  • نسبت لینک های خریداری شده به کل لینک های ورودی سایت کمتر از 10 درصد باشد.

مقالات مرتبط :
لینک فالو و نوفالو چیست ؟