بهینه سازی دیتابیس وردپرس از طریق phpmyadmin

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در صورتیکه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده مینمایید، ممکن است که با مشکل سنگین شدن دیتابیس وردپرس مواجه شده باشید. مواردی که میتواند موجب بالارفتن بی رویه حجم دیتابیس شود رونوشت ها، محتوای نگهداری شده در زباله دان، دیدگاه های اسپم، دسته های خالی و … است. در مقاله رفع مشکل سنگین شدن دیتابیس وردپرس در مورد افزونه wp optimize و چگونگی حذف اطلاعات اضافی توسط این افزونه صحبت کردیم.حال در این مقاله به توضیح ارائه راهکارهای مفید بهینه سازی و کاهش حجم دیتابیس وردپرس خواهیم پرداخت.

افزونه های و قالب های وردپرس برای راحتی کاربران طراحی شده است تا آنها بتوانند بدون دانش برنامه نویسی یک وب سایت راه اندازی نمایند. ولی گاهی اوقات استفاده از این امکانات موجب سنگین شدن و کندی دیتابیس وردپرس خواهد شد. در این حالت حتی با غیر فعال کردن افزونه ها نیز مشکل رفع نخواهد 

شد و حتما باید از طریق بهینه سازی دیتابیس نسبت به رفع آن اقدام نمود.دقت کنید که قبل از انجام هر تغییری در وب سایت خود از فایل ها و دیتابیس خود بکاپ تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل بعد از تغییر بتوانید آن را به حالت قبل بازگردانید.

 

حذف کردن جداول سنگین و بدون کاربرد دیتابیس

شما میتوانید از طریق phpmyadmin در کنترل پنل هاست خود ، دیتابیس ها و جداول را مشاهده کنید. در کنترل پنل سی پنل با کلیک بر روی گزینه phpmyadmin به طور خودکار میتوانید دیتابیس ها را مشاهده نمایید.در کنترل پنل دایرکت ادمین با کلیک بر روی این گزینه باید نام کاربری و رمز عبور دیتابیس را وارد نموده و سپس وارد آن شوید. در صورت فراموش کردن رمز عبور میتوانید از طریق فایل wp-config در فایل منیجر هاست آن را پیدا کنید. پس از ورود به phpmyadmin ، از منوی سمت چپ روی نام دیتابیس مورد نظر کلیک کرده تا جداول آن نمایش داده شود. برخی از افزونه های وردپرس مانند افزونه های آمارگیر ، میتوانند حجم زیادی را ایجاد کنند.میتوانید در هر جدول حجم آن را مشاهده کنید. توسط افزونه wp optimize نیز میتوانید تعداد رکوردهای هر جدول را مشاهده نمایید.

دقت کنید که جداول اصلی دیتابیس خود را حذف نکنید. ابتدا افزونه هایی که حجم زیادی رکورد را در دیتابیس وارد میکنند، غیرفعال کرده و سپس حذف کنید. سپس در صورت وجود جداول دیتابیس آنها را خالی کنید.این روش بهترین روش خالی کردن دیتابیس وردپرس برای کاهش حجم و بهینه سازی آن میباشد.

برخی از افزونه هایی که حجم زیادی دردیتابیس اشغال میکنند را ابتدا حذف نموده و سپس از جداول بکاپ  تهیه نموده و جداول مرتبط با آنها را حذف نمایید. دقت کنید که به دلیل نامشخص بودن جداول افزونه ها و احتمال اتصال آنها به دیگر جداول حتما از اطلاعات دیتابیس خود بکاپ تهیه نمایید.جهت بکاپ گیری از دیتابیس خود میتوانید از اسکریپت MySQLDumper استفاده نمایید.

بهترین کار این است که با استفاده از گزینه  Empty، رکوردهای جدول را خالی کنید. سعی کنید که از گزینه drop استفاده نکنید. پس از اینکار وب سایت را تست کرده و دیتابیس را optimize نمایید.

 

حذف کردن پست های کپی

در صورتیکه از افزونه های کپی خودکار مطالب و یا خبرخوان استفاده میکنید، سعی کنید که دیگر این کار را انجام ندهید.زیرا علاوه بر اینکه موجب سنگین شدن دیتابیس و کند شدن وردپرس میشود، با در نظر گرفتن الگوریتم های موتورهای جستجو کپی کردن مطالب وب سایت های دیگر موجب پنالتی شدن وب سایت شما و همچنین کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو خواهد شد.

 

حذف کردن افزونه های آمارگیر 

جهت بهینه سازی و کاهش حجم دیتابیس وردپرس خود آمارگیرهای بدون کاربرد را حذف نمایید. زیرا که باعث کندی و سنگین شدن دیتابیس وردپرس خواهد شد. میتوانید به جای استفاده از افزونه های آمارگیر وردپرس ، از گوگل آنالیتیکس استفاده نمایید.

 

حذف کردن افزونه های اضافی و بدون کاربرد

افزونه های اضافی که بدون کاربرد هستند را حذف نموده و از فعال کردن تعداد زیاد افزونه در وردپرس خودداری نمایید. بهتر است که تنها افزونه های ضروری را فعال نمایید.

 

استفاده از افزونه های کش

افزونه های کش نتیجه پردازش های دیتابیس را ذخیره میکند و در نتیجه سرعت پاسخگویی وب سایت را افزایش میدهد. بدین صورت که خروجی صفحه را در فایلی ذخیره کرده تا در بازدیدهای بعدی بدون ارسال درخواست به دیتابیس، مستقیم آن فایل را در صفحه درخواست شده نمایش دهد. میتوانید تنظیم کنید که کش با چه فاصله زمانی ریست شود و یا آن را دستی پاک نمایید. برخی افزونه های کش رایگان مانند wp super cache و w3 total cache و یکی دیگر از افزونه های غیر رایگان wp rocket است.

 

پاک کردن Transient ها

Transientها روشی برای کش کردن اطلاعات در دیتابیس هستند. هر یک از ترنزینت ها برای بازه ی زمانی مشخصی معتبر اند و پس از به پایان رسیدن زمان انقضا، دیگر قابل استفاده نخواهند بود. یک ترنزیت پس از رسیدن زمان اکسپایر ، تنها در صورتی از دیتابیس حذف میشود که مجدد فراخوانی شود. بنابراین پس از مدتی افزایش حجم دیتابیس را به همراه خواهد داشت. در اینجا جدولی که تحت تاثیر Transient ها قرار میگیرد جدول options یا تنظیمات وردپرس است که پس از مدتی تعداد رکوردهای آن به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.بنابراین باید در بازه های زمانی این اطلاعات را از دیتابیس حذف نمایید.

ابتدا از فایل ها و دیتابیس سایت خود یک فول بکاپ تهیه نمایید. وارد phpMyAdmin شده و دیتابیس مورد نظر خود را انتخاب نمایید. سپس به تب SQL رفته و کوئری زیر را وارد نموده تا بر روی دیتابیس اجرا شود:

DELETE FROM `wp_options` WHERE `option_name` LIKE ('%\_transient\_%');

در این کوئری عبارت wp_options را با نام این جدول در دیتابیس خود تعویض کنید. یعنی در صورتیکه برای نصب وردپرس از پیشوند دیگری استفاده کرده اید، عبارت wp را با پیشوند جداول خود جایگزین کنید. در غیر اینصورت کوئری اجرا نخواهد شد.

همچنین میتوانید از طریق نصب افزونه های موجود مانند Transient Cleaner بر روی سایت خود ، ترنزینت ها را پاک نمایید.