KeepAlive چیست ؟

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در پروتکل HTTP ، هر کانکشنی پس از اتمام بسته شده و جهت انتقال چندین فایل یک جلسه (Session) ایجاد نمیشود. به همین جهت برای انتقال هر فایل باید یک ارتباط جدید میان مرورگر و سرور ایجاد شده و پس از اتمام بسته خواهد شد. در نتیجه جهت بهبود عملکرد، KeepAlive به میان آمد. KeepAlive جهت انتقال چندین فایل در یک ارتباط (connection) میان مرورگر و سرور و حفظ و پایداری ارتباط بین آنها استفاده میشود. بدین معنا که پس از هر درخواست یک صفحه ، سرور تا مدت زمان معین شده در KeepAlive ارتباط را حفظ کرده و درخواست های بعدی را پاسخ خواهد داد.

از مهمترین فاکتورهای مهم در بررسی سئوی یک وب سایت نیز فعال بودن قابلیت KeepAlive در هاست میزبان وب سایت میباشد.

در صورت عدم استفاده از (Keep-Alive) ، مراحل زیر انجام خواهد شد:

  • جهت ارتباط جدید کلاینت با سرور یک کانکشن جدید ایجاد خواهد شد.
  • کلاینت پس از درخواست و دریافت یک فایل html ، به ارتباط پایان میدهد.
  • مرورگر پس از خواندن فایل، بررسی میکند که فایل دیگری جهت نمایش وجود دارد یا خیر.
  • پس از بررسی در صورت نیاز به فایل های دیگر ، یک درخواست جدید اتصال برای هر یک از فایل‌ها ایجاد خواهد شد.

با زیاد شدن تعداد اتصالات ، سرور همواره در حال ایجاد ارتباط و پایان دادن به آن خواهد بود. در نتیجه موجب ایجاد فشار مضاعف بر روی سرور و از دست رفتن زمان خواهد شد.

با استفاه از Keep-Alive میتوانیم تمامی فایل ها را در یک اتصال ارسال کرده و از شروع و خاتمه دادن های سربار بر روی سرور جلوگیری کنیم.

آپاچی ( Apache ) یکی از پرکاربردترین وب سرورها می باشد. بهینه سازی Apache یکی از مواردی است که موجب بهینه شدن استفاده از منابع سرور خواهد شد.

 

مزایای استفاده از KeepAlive

سرعت وبسایت به علت کاهش سربار ناشی از ایجاد و خاتمه ارتباط ها تا ۵۰ درصد بهبود خواهد یافت. با فعال کردن KeepAlive، تعداد زیادی از فایل های یک صفحه شامل تصاویر ، فایل های CSS ، فایل های JS و ... به جای چند ارتباط ، در یک ارتباط ایجاد شده و خاتمه خواهد یافت.

همچنین کاهش تعداد فرآیندهای ایجاد و پایان اتصالات ، منجر به کاهش مصرف CPU خواهد شد. زیرا که ایجاد و خاتمه ارتباط ها برای سرور یک فرآیند مصرف کننده زمان پردازنده است.

 

معایب استفاده از KeepAlive

از معایب KeepAlive میتوان به افزایش مصرف حافظه اشاره نمود. زیرا تا زمان برقراری ارتباط بین مرورگر و سرور ، این ارتباط در حافظه سرور وجود دارد. بنابراین با فعال کردن KeepAlive مصرف حافظه بالا میرود. در صورت غیرفعال بودن KeepAlive ، حافظه سرور برای درخواست های دیگر استفاده خواهد شد.

 

عوامل موثر بر فعال کردن KeepAlive

منابع سرور را در نظر داشته باشید .اینکه چه میزان RAM در مقایسه با CPU در اختیار دارید؟ تا زمانیکه ارتباط برای انتقال فایل ها توسط سرور وجود داشته باشد ، از RAM استفاده خواهد شد.از جهتی به علت کاهش سربار ناشی از ایجاد و خاتمه ارتباط ها مصرف پردازنده کاهش پیدا میکند. لذا در صورتیکه CPU کم و RAM بیشتر در اختیار داریم میتوانیم KeepAlive را فعال کنیم.

در صورتی که وبسایت شما در هر صفحه دارای تعداد زیادی فایل از جمله تصاویر ، فایل CSS ، فایل JS و ... است ، فعال نمودن KeepAlive میتواند بسیار مفید باشد.

در صورتی که ترافیک وب سایت ها در طول روز به طور متعادل تقسیم شده باشد ،میتوان KeepAlive را فعال کرد. در غیر اینصورت در صورت وجود درخواست های زیاد بر روی سرور جهت جلوگیری از کمبود RAM مناسب است که آن را غیرفعال کنیم. در مقاله بعدی با نحوه فعالسازی KeepAlive آشنا خواهیم شد.