تغییر نام سایت بدون افت سئو

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

اگر شما یک شرکت داشته و مشتریان زیادی داشته باشید ، مشتریان کنونی شما از آدرس شرکت شما مطلع هستند. در صورتیکه اقدام به تغییر آدرس شرکت نمایید و مشتریان خود را از این موضوع مطلع نکنید، آن ها را از دست خواهید داد.بنابراین باید راهی برای مطلع نمودن مشتریان از این وضعیت پیدا کنید. اقداماتی از قبیل ویرایش اطلاعات تماس در بانک‌های اطلاعاتی و هدایت مشتریان به آدرس جدید انجام دهید. در مورد وب سایت شما نیز به همین صورت است. زمانیکه شما سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی میکنید، موتورهای جستجو اطلاعات سایت شما را در دیتابیس خود ایندکس میکنند.در صورتیکه شما قصد انجام تغییراتی از قبیل تغییر نام برند، ثبت دامنه مناسب‌تر و …  داشته و در گذشته مواردی در جهت بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو (SEO) انجام داده باشید، لازم است که اقداماتی را انجام دهید. در غیر اینصورت اگر تنها نام دامنه را تغییر داده و اقدام دیگری انجام ندهید ، در رتبه سایت شما برای موتورهای جستجو تاثیر گذاشته و وضعیت سئوی آن دقیقا مانند روز اول تاسیس آن خواهد شد.

 

 

 

تغییر قالب ، تغییر میزبانی وب و در نهایت تغییر دامنه وب سایت از مواردی هستند که منجر به افت رتبه وب سایت درموتورهای جستجو خواهند شد. در این مقاله  اقداماتی که پیش و پس از تغییر نام دامنه سایت لازم است برای به حداقل رساندن کاهش رتبه یا به صفر رساندن آن انجام شود، گفته خواهد شد.

تغییر قالب ، تغییر میزبانی وب و در نهایت تغییر دامنه وب سایت از مواردی هستند که منجر به افت رتبه وب سایت درموتورهای جستجو خواهند شد. در این مقاله  اقداماتی که پیش و پس از تغییر نام دامنه سایت لازم است برای به حداقل رساندن کاهش رتبه یا به صفر رساندن آن انجام شود، گفته خواهد شد.

پیش از آن که نام دامنه را تغییر دهید وضعیت سئوی سایتتان را بررسی کنید.

قبل از اقدام به تغییر نام دامنه میتوانید با استفاده از تعدادی ابزارهای آنلاین وضعیت سئوی سایت خود را بررسی کرده و با استفاده از گزارش کاملی از سئوی سایت خود میتوانید برنامه ای مناسب برای تغییر دامنه و همچنین بهبود سئوی سایت در نظر بگیرید.

Moz’s On-Page Grader Tool 

SEMrush’s Site Audit 

Google Search Console 

Bing Webmaster Tools

همچنین با استفاده از ابزارهایی مانند UserTesting.com یا UsabilityHub می‌توانید متوجه شوید که بازدیدکنندگان سایت شما به کدام بخش سایت علاقه بیشتری داشته و تمرکز خود را بر روی این بخش ها بیشتر کرده تا بتوانید سئوی بهتر و در نتیجه رتبه بهتری در موتورهای جستجو داشته باشید.

در صورتیکه میخواهید برندتان را تغییر دهید باید محتوای سایت قبلی را به صورت کامل به وب سایت جدید منتقل نمایید تا بک لینک هایی که گرفته اید به آدرس و محتوای صحیح در وبسایت جدید شما هدایت شود.

اگر ساختار URL ها در هر دو سایت به یک صورت باشد، تغییر نام دامنه آسانتر خواهد شد. به عنوان مثال اگر آدرسی در سایت قبلی به صورت http://olddomain/page1 باشد و در وبسایت جدید به صورت http://newdomain/page1 آدرس دهی شود، هدایت آدرس‌های قدیم به آدرس‌های جدید بسیار آسان‌تر خواهد بود. اما اگر ساختارها یکسان نباشد، تغییر آدرس کمی پیچیده شده و ممکن است نیاز به نوشتن کدی جداگانه برای هر ارجاع از آدرس قدیمی به آدرس جدید باشد. در صورتیکه نتوانید با لینک دهی مناسب آدرس های قدیمی سایت را به آدرس های جدید هدایت کنید، تاثیرات منفی بسیاری بر سئوی سایت پدیدار خواهد شد.

پس از آماده سازی سایت جدید، تمامی لینک ها را بررسی نموده و از صحت کارکرد آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. سپس آدرس جدید وبسایتتان را در کنسول جستجوی گوگل ( گوگل وب مستر تولز ) ثبت و تایید نمایید.

هدایت ترافیک دامنه قدیمی به دامنه جدید

هدایت صحیح آدرس های قبلی به آدرس های جدید (URL Redirection) برای سایت یک امر حیاتی است. در صورتیکه این کار به طور صحیح انجام نشود، تمام اعتبار قبلی سایت و آدرس های قدیمی که توسط موتورهای جستجو ایندکس شده ، از بین رفته و در نتیجه رتبه و ورودی سایت از دست خواهد رفت.برای هدایت آدرس ها تنها از ریدایرکت 301 استفاده کرده و از هیچ نوع آدرس دهی دیگر استفاده نکنید.

علاوه بر این باید تمامی مسیرهای ورودی منتهی به سایت خود را بشناسید به عنوان مثال لینک‌های به اشتراک‌گذاری شده از سایت شما در سایت‌های دیگر، بوک‌مارک‌ها و نتایج موتورهای جستجو تا در صورت نیاز یک مسیردهی مناسب انجام دهید.

برای ایجاد یک ریدایرکت مناسب برای صفحات طبق مراحل زیر عمل کنید.

مرحله اول: ایجاد نقشه سایت XML

اولین مرحله برای ریدایرکت صحیح آدرس ها ایجاد یک فایل XML از نقشه سایت (Sitemap) است. با استفاده از ابزاهای آنلاین مانند  Xenu Link Sleuth یا Screaming Frog میتوان نقشه سایت را ایجاد کرد. با استفاده از این ابزارها به صورت خودکار گزارشی از متا تگ‌های عنوان صفحات (Title Tags) و توضیحات متا (Meta Description) در وبسایتتان دریافت میکنید. پس از آن یکبار نیز بررسی کنید که تمامی صفحات سایت در نقشه سایت درج شده باشد. علاوه بر این میتوانید توسط ابزارهای آنلاین مانند Open Site Explorer و Majestic SEO Tools بک لینک های سایت خود در سایر سایت ها را بدست آورید. در آخر با استفاده از اطلاعاتی که بدست آوردید، سایت مپ جامع‌تری ایجاد کنید.

مرحله دوم: تطبیق صفحات با یکدیگر

پس از تهیه لیستی از آدرس های قدیمی سایت ، باید تصمیم بگیرید که هر آدرس به چه آدرس دیگری ریدایرکت شود. برای این منظور باید یک سایت مپ از لینک‌های دامنه جدید ایجاد کنید و سپس آدرس‌های قدیمی را با آدرس صفحات جدید تطبیق دهید. در صورتیکه تغییرات زیادی در ساختار URLها ایجاد نکرده باشید، این کار ساده خواهد بود. برای آدرس هایی که ساختار آنها تغییر نکرده و در اصطلاح به تطابق آنها 1:1 گفته می‌شود و تنها با تغییر نام دامنه انجام این تغییر انجام میشود اما در صورتیکه که ساختار آدرس ها با یکدیگر تطابق نداشته باشد، لازم است که این کار با دقت بیشتری انجام شود.

مرحله سوم: ساخت یک ریدایرکت 301 (301Redirection)

پس از ریدایرکت آدرس های قدیمی به آدرس های جدید در یک محیط تستی و اطمینان از صحت عملکرد آنها، میتوان ریدایرکت 301 را در محیط سرور انجام داد. با این کار تمام آدرس های قدیمی به آدرس های جدید معادل ریدایرکت خواهد شد. ریدایرکت 301 به موتورهای جستجو اعلام میکندکه این تغییر آدرس دائمی بوده و سئوی دامنه قدیم باید برای دامنه جدید در نظر گرفته شود.

جهت ایجاد ریدایرکت 301 روش های مختلفی وجود دارد که معمولترین آن‌ درج کدهای لازم در فایل .htaccess برای سرویس‌های لینوکسی و فایل web.config برای سرویس‌های ویندوزی می‌باشد.

 کد زیر را در فایل .htaccess قرار دهید.

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^olddomain.com [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.olddomain.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://newdomain.com/$1 [L,R=301,NC]

 

سپس در گوگل وبسمتر ، در بخش Change of Address < Configuration ، آدرس دامنه جدید خود را وارد کنید .

تغییر url یک صفحه نیز به صورت زیر امکانپذیر است:

تغییر آدرس یک صفحه مانند ایجاد یک صفحه جدید است و باید از ریدایرکت 301 استفاده شود.

Redirect 301 /oldaddresspage.htm /newaddresspage.htm

که به جای oldaddresspage.htm آدرس قدیمی صفحه و به جای newaddresspage.htm آدرس جدید صفحه را وارد میکنیم.

 

تغییر قالب و پوسته وب سایت

تغییر قالب و پوسته سایت میتواند رتبه سایت را کاهش دهد. موتور جستجوی گوگل برای ایندکس کردن سایت نیاز به زمان دارد. در صورتی که پوسته سایت خود را تغییر دهید ممکن است جایگاه خود را از دست دهید. در بعضی از مواقع در صورتی که تغییرات کم باشد میتوانید پس از مدتی جایگاه قبلی خود را به دست آورید. اما در صورتی که تغییر در قالب باعث ایجاد تغییر در url شود باید از تغییر مسیر 301 استفاده کنید.

اطلاع رسانی به موتورهای جستجو

پس از اعمال تنظیمات مناسب ریدایرکت 301 ، نقشه سایت قدیمی را در موتورهای جستجوی گوگل و بینگ ثبت کرده و پس از آن سایت مپ دامنه جدید را در هاست دامنه آپلود کنید. پس از ثبت سایت مپ از طریق بخش Crawl errors در کنسول جستجوی گوگل می‌توانید از خطاهای احتمالی موجود مطلع شده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام نمایید.

پس از تمامی این مراحل از طریق فرم تغییر نام دامنه گوگل ، تغییر نام دامنه را به گوگل اعلام کرده تا از این پس گوگل آدرس دامنه جدید را در نتایج جستجوی خود در نظر بگیرد. در صورتی که تمامی مراحل ذکر شده را به درستی انجام داده باشید، تغییر نام دامنه شما بدون کوچکترین افتی در رنک وب سایت شما در موتورهای جستجو انجام خواهد شد.