مزیت سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

زمانیکه که میخواهیم وب سایت خود را در اینرنت به نمایش بگزاریم مساله ای که ذهن ما را به خود مشغول میکند انتخاب پلن مناسب هاستینگ و مطابق با نیاز وب سایت ما میباشد. گزینه هایی همچون هاست اشتراکی ،سرور مجازی یا VPS ، سرور اختصاصی و سرور ابری پیش روی ماست. در این مقاله به توضیح تفاوت میان سرویس میزبانی اشتراکی و سرور مجازی میپردازیم.

 

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی بدین صورت است که همه وب سایت ها توسط یک سرور میزبانی میشوند و در همه منابع مانند رم و سی پی یو مشترک میباشند. در نتیجه شما نمیتوانید مطابق با سلیقه خود در کانفیگ هاست خود تغییرات ایجاد نمایید. هاست اشتراکی معمولترین نوع هاستینگ محسوب میشود.

در صورت دارا بودن شرایط زیر هاست اشتراکی میتواند گزینه مناسبی جهت میزبانی سایت شما باشد:

  • در صورتی که در ابتدای کار خود هستید و سرمایه اندکی دارید.
  • نرخ بازدید از سایت شما کم است به عنوان مثال روزانه 500 نفر
  • میخواهید تعداد محدودی اکانت ایمیل برای کارمندان خود ایجاد نمایید.
  • تمایل دارید یک وب سایت به همراه چند وبلاگ داشته باشید.

 

مزایای هاست اشتراکی

  • در صورت داشتن چند وبلاگ و یا وب سایت های کوچک به دلیل راحتی کار ، هاست اشتراکی گزینه مناسبی خواهد بود. 
  • به علت هزینه پایینتر به سود شما خواهد بود.
  • در صورت نیاز به فضای بیشتر میتوانید درخواست دهید.
  • امکان نصب تمامی نرم افزارها بر روی آن وجود دارد.
  • به علت اشتراکی بودن نیازی به داشتن دانش فنی جهت مدیریت سرور نخواهید داشت.

 

معایب هاست اشتراکی

  • مهم ترین ایراد هاست اشتراکی محدودیت منابع سایت است.
  • به غیر از مواردی که از CloudLinux استفاده شده باشد، کارایی و عملکرد سایت شما متاثر از وب سایت های دیگری خواهد بود که در همان سرور مشترک میزبانی میشوند.
  • امکان نصب برخی اپلیکیشن ها به علت نیاز به تنظیمات خاصی در فایروال محدود خواهد شد.
  • ممکن است در طولانی مدت با مشکلاتی در زمینه بکاپ روبرو شوید.

 

 

سرور مجازی ( VPS )

سازمان هایی که دارای اپلیکیشن های سنگین منبع و داده های مهم میباشند به طور معمول از سرور مجازی استفاده میکنند. میزبانی سایت توسط یک سرور مجازی به دلیل اینکه منابع یه صورت اختصاصی میباشد و امکان مدیریت کانفیگ آن را نیز خواهید داشت، بسیار مناسب خواهد بود.

در صورت دارا بودن هر یک از شرایط زیر میتوانید سرور مجازی را برای میزبانی سایت خود انتخاب نمایید :

اگر به گسترش سایت و فعالیت خود از طریق وب سایت در آینده فکر میکنید.

در صورتی که در آینده بازدیدکنندگان سایت شما افزایش یابد.

اهمیت محرمانگی و داده های حفاظت شده

نیاز به فضای بیشتر جهت ارسال و دریافت ایمیل

اگر میخواهید چندین وب سایت ، وبلاگ و اپلیکیشن های مختلفی را میزبانی کنید.

 

 

 

مزایای سرور مجازی

 

عملکرد

در هاستینگ اشتراکی ، اکانت ها متاثر از عملکرد اکانت های دیگر روی همان سرور میباشند. بدین معنی که اگر یکی از اکانتها عملی غیرمتعارف به عنوان مثال ایمیل های اسپم ارسال کند، این کار بر روی سرور و همچنین تمام اکانتهای روی آن تاثیر منفی خواهد گذاشت. در حالیکه در سرور مجازی به علت اینکه منابع اختصاصی میباشند و عملکرد آنها پیش بینی شده است، اگر در سرور شما اکانت VPS دیگری نیز وجود داشته باشد در صورت ایجاد مشکل در سرور مجازی خود، هیچ مشکلی برای سرور مجازی شما رخ نخواهد داد. این اکانت ها نمیتوانند به منابع سایت شما دسترسی داشته و یا اینکه با ارسال اسپم سرور شما را در بلک لیست قرار دهند.

قابلیت سفارشی شدن بالا

سرور مجازی عملکردی مشابه سرور اختصاصی دارد. به عنوان مثال جهت اجرای یک اپلیکیشن خاص باید پورت ها و یا پروتکل های خاصی در فایروال باز یا شوند. در هاست اشتراکی بنابه دلایل امنیتی تنظیمات فایروال سفارشی سازی نمیشود. اما این کار در سرور مجازی به دلیل مجزا بودن تنظیمات کاربران به راحتی امکانپذیر است.

در سرور مجازی میتوان پورت ها ار یا استفاده از IPTables محدود کنید.

 در سرور مجازی، دارای آدرس IP منحصر به خود و دارای Root Access هستید.  

همچنین می توانید سرویس هایی مانند وب میل، دیتابیس  و غیره را سفارشی کنید. تنها محدودیتی که در VPS دارید اینست که نمی توانید کرنل (Kernel) مختص به خود را نصب کنید که این به ماهیت عملکرد سرور مجازی مرتبط است.

ایمنی

هاست اشتراکی نسبت به سرور مجازی امنیت کمتری دارد. در هاستینگ اشتراکی در صورتی که فردیی بتواند به یک اکانت دسترسی پیدا کند، می تواند به کل سرور آسیب رسانده و باعث دان شدن طولانی مدت آن شود.در صورتی که سرور به دلیل ارسال اسپم توسط یکی از اکانت ها در بلک لیست قرار گیرد، بر اکانت های دیگر که ایمیل های قانونی می فرستند تأثیرگذاشته و تا زمان خارج شدن سرور از لیست سیاه این تأثیر منفی ادامه خواهد داشت. در سرور مجازی به علت جدا بودن اکانت ها حریم خصوصی آتها حف شده و ریسک دسترسی هکر ها به اکانت کم خواهد شد. علاوه بر این، ایزوله بودن اکانتها، خطر حمله DOS یا DDOS را کاهش میدهد.

مقیاس پذیری

سرور مجازی برای کاربردهای مختلف قابل استفاده است. به عنوان مثال اجرای یک ایمیل سرور ساده یا یک دیتابیس با منابع کافی برای پشتیبانی از اپلیکیشن های مختلف و یا داشتن ترافیک زیاد بر روی سایت. شما همواره میتوانید با توجه به نیازهای خود سرور مجازی مناسب را انتخاب نمایید.همچنین میتوانید به آسانی و بدون دان شدن سرور به کمک شرکت میزبان، سرویس خود را آپگرید یا داون گرید (upgrade & downgrade) کنید.

وب سایت های بی شمار

از دیگر مزیت های VPS می توان به توانایی اداره چندین وب سایت به طور همزمان اشاره کرد. در این نوع سرویس اگر دارای چندین سایت مختلف نیز باشید، هیچ وقت با داشتن سخت افزار مشترک به مشکل برخورد نخواهید کرد.

 از طریق نرم افزاری مانند Apache Virtual Hosts و پکیج های VPS مشابه دسترسی شما به سرور امکان پذیر است. 

با وجود اینکه پلن های سرور مجازی کمی گران تر از سرویس هاست اشتراکی هستند اما با استفاده از سرور مجازی می توانید هر تعداد سایتی که می خواهید را میزبانی کنید و شما مسئول نصب نرم افزارهای مختلف، نگهداری سایت، امنیت آن و دیگر مسئولیت ها خواهید بود.

در صورتیکه با نحوه مدیریت سرور مجازی آشنایی ندارید، میتوانید آن را به یک فرد متخصص سپرده و یا اینکه از شرکت هاستینگ خود درخواست نمایید تا مدیریت آن را بر عهده بگیرند. 

همچنین سرعت لود سایت در سرور مجازی (VPS) به نسبت بسیار بیشتر از سرویس هاستینگ اشتراکی است.

 

معایب VPS

  • نیاز به دانش تخصصی جهت مدیریت و کار با سرور خواهید داشت.
  • هزینه بیشتری دارد.
  • ممکن است با برخی اپلیکیشن ها تداخل داشته باشد.

 

تفاوت هاست اشتراکی و سرور مجازی

منابع : با استفاده از هاست اشتراکی تنها به میزان محدودی از منابع دسترسی خواهید داشت در صورتیکه با سرور مجازی فضای هارد اختصاصی و منابع بیشتری خواهید داشت.

امنیت : به دلیل اینکه در سرور مجازی منابع سایت شما و همچنین فضای هارد میزبان اختصاصی و مجزا میباشد، در نتیجه امنیت بیشتری نسبت به هاست اشتراکی خواهد داشت.

پلتفرم : هاست اشتراکی بر خلاف سرور مجازی دارای سطحی ابتدایی از فایل سیستم و بخش بندی است.

 

برتری سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی

در صورتیکه قصد راه اندازی یک تجارت آنلاین را دارید و یا اینکه میخواهید وب سایت خود را توسعه داده و بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت سایت خود روانه سازید، باید به چندین نکته توجه کنید :

هاست اشتراکی به دلیل اینکه تعداد زیادی سایت از یک هارد مشترک استفاده میکنند در نتیجه برای هر سایت میزان محدودی منابع در نظر گرفته میشود که در نتیجه این نوع هاست به هیچ عنوان برای سایت های با بازدید بالا و پر ترافیک مناسب نیست. شما میتوانید از سرور مجازی استفاده نمایید که دارای امکانات بیشتری بوده و هر اکانت میتواند سیستم عامل مخصوص به خود را داشته باشد و بدون تاثیرپذیری از اکانت دیگر کار کند.

سرور مجازی برای هر مالک دامنه ای مناسب نیست.خیلی از اشخاص دارای سایتی با ترافیک کم یا متوسط بوده و با سطح دسترسی و کنترل پنلی که شرکت هاستینگ در اختیار آنها گذاشته مشکلی نداشته و کار با آن را راحت میدانند. ولی برخی افراد با رشد و توسعه سایت خود و افزایش شمار بازدیدکنندگان با مشکلاتی از قبیل کندی سرعت و تاخیر برای دانلود کردن مواجه میشوند که در نتیجه نارضایتی آنها را در پی خواهد داشت. بنابراین مهاجرت و آپگرید به سرور مجازی به این افراد پیشنهاد میشود. شرکت هاستینگ به شما در آپگرید  و تبدیل اکانت هاست اشتراکی به اکانت VPS بدون هیچ داون تایم یا از کار افتادگی موقت سایت، کمک خواهد کرد.

 

چه موقع به سرور مجازی نیاز است؟

اگر وب سایت شما از تمام سی پی یوهای موجود استفاده میکند.

زمانیکه سایت شما تمامی منابعی را که در اختیار دارد مانند رم و cpu به سرعت استفاده میکند.

در صورتیکه نیاز به کنترل کامل و جامع به سرور میزبان سایت خود دارید.

ادر صورتیکه قصد دارید سایت و تجارت خود را توسعه دهید.

کارایی و ثبات سایت شما حائز اهمیت است.

در صورتیکه امنیت و سرعت لود صفحات سایت برای شما اهمیت زیادی دارد.

 

مقالات مرتبط :

مجازی سازی