وب سایت داینامیک یا پویا چیست ؟

چاپ
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 داینامیک ( Dynamic ) در لغت به معنای متحرک و پویا است. وب سایت ها از نظر نوع مدیریت مطالب ، با دو روش ساخته میشوند.

روش اول که برای وب سایت های ایستا ( Static ) است ، تنها از چند صفحه html ساخته شده و مطالب وب سایت ثابت بوده و جهت تغییر اطلاعات حتما باید به زبان html تسلط داشت. به همین علت مدیریت اینگونه وب سایت ها کمی مشکل بوده و در صورت عدم دانش کافی زبان html ، انجام تغییرات باید توسط طراح سایت انجام شده که اغلب هزینه دریافت میشود. اصولا وب سایت های استاتیک نیاز به تغییر اطلاعات مداوم نداشته و اغلب تنها جهت معرفی کسب و کار میباشد.

در روش دوم که برای وب سایت های داینامیک یا پویا است ، محتوای سایت بر اساس نیازمندی و کاربرد سایت ، تغییر کرده و سایت توسعه پیدا میکند. اغلب وب سایت های داینامیک دارای بانک اطلاعاتی یا دیتابیس هستند. دیتابیس ها اطلاعات را در خود نگه داری میکنند و به صورتی هستند که امکان ویرایش ، فیلتر و حذف اطلاعات را فراهم میکنند. وب سایت هایی که دارای سیستم ثبت نام هستند و یا سایت های خبری ، آموزشی ، فروشگاه اینترنتی و ... همگی به روش داینامیک ساخته میشوند. همچنین سایت های داینامیک دارای یک بخش مدیریتی میباشند تا کاربر به آسانی بتواند اطلاعات وب سایت را تغییر دهد.

بدین علل هزینه های طراحی سایت و نگهداری وب سایت های داینامیک بیشتر از سایت های استاتیک بوده ولی در آینده هزینه های کمتری خواهد داشت.

 

مزایای وب سایت داینامیک

 

معایب وب سایت داینامیک

 

روش های ایجاد وب سایت داینامیک

دو روش جهت ساختن وب سایت های داینامیک وجود دارد.

۱. مبتنی بر سیستم های مدیریت محتوا یا CMS

CMS ها یک سیستم نرم افزاری آماده است که توسط آن میتوان سایت را طراحی و اطلاعات آن را مدیریت کرد.بدین صورت که طراح سایت ، یک CMS مانند وردپرس ، جوملا ، دروپال و ... را به صورت سفارش تغییر میدهد.به دلیل کم بودن حجم برنامه نویسی در این سایتها ، هزینه طراحی آن نیز کمتر میباشد.

۲. برنامه نویسی اختصاصی

در این روش طراحی سایت و بخش مدیریتی آن از صفر تا صد برنامه نویسی خواهد شد و به همین جهت نیز امکان وقوع مشکلات امنیتی نیز بیشتر خواهد بود. در این روش همه بخش ها به صورت اختصاصی برنامه نویسی شده است مانند ایجاد بانک های اطلاعاتی ، ویرایش اطلاعات ، امکانات جستجو و .... در نتیجه هزینه طراحی این وب سایت ها بیشتر میباشد.مانند طراحی وب سایت بانک ها

 

هزینه طراحی وب سایت های داینامیک

از آنجایی که ساخت وب سایت داینامیک پیچیده تر از وب سایت های استاتیک بوده و نیاز به تخصص بیشتری دارد ، در نتیجه هزینه بیشتری خواهد داشت. هزینه طراحی وب سایت های داینامیک نیز بستگی به میزان پیچیدگی برنامه نویسی و بانک های اطلاعاتی داشته که برنامه نویس آن را تعیین خواهد کرد.