نکات مهم در طراحی وب سایت

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

داشتن یک وب سایت میتواند به میزان زیادی به رشد کسب و کار کمک کرده و پلی باشد برای ارتباط سریعتر با مشتریان شما. همچنین میتوانید مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل نمایید.در این راستا افراد زیادی وب سایت میسازند اما تنها تعداد کمی از آنها به این موفقیت دست پیدا میکنند.

 

در طراحی وب سایت رعایت دو نکته همزمان با هم مهم است :

۱. راحتی دسترسی به صفحات وب سایت و پیمایش آسان توسط کاربر

۲. مفید و جذاب بودن صفحات برای بازدیدکنندگان

برای دستیابی به موفقیت در طراحی وب سایت باید نکات مهم و کاربردی رعایت شوند تا یک سایت کاربردی و کاربرپسند داشته باشیم که در این مقاله به این نکات میپردازیم : 

۱. سیستم جستجو در سایت : این سیستم به کاربران کمک میکند تا خیلی سریعتر مقاله مورد نظر خود را در وب سایت شما جستجو کنند. سیستم جستجو برای کاربرانی مفید است که فرصت بررسی مقاله ها را برای دستیابی به مقاله مورد نظر خود را در وب سایت شما ندارند که بدین وسیله میتوانند سریعتر به هدف خود برسند. 

میتوانید سیستم جستجو را در مقالات و مطالب سایت را پیاده کنید و یا اینکه از سیستم جستجو گوگل در سایت خود استفاده نمایید.

۲. خوانا نبودن متون : در کنار اینکه وب سایت باید از جذابیت ظاهری برخوردار باشد، مطالب داخل وب سایت نیز باید خوانا باشد.عدم استفاده از فونت های غیر معمول و رنگ های نامناسب باید حتما در نظر گرفته شود. زیرا که نه تنها کاربر را جذب نمیکند بلکه منجر  به خروج کاربر از سایت نیز خواهد شد. سعی کنید از فونت ها و رنگ بندی های معمول استفاده کنید که کاربر به آن عادت دارد و از نوشته های خیلی ریز استفاده نکنید.

۳. رعایت اصول نگارش : ساختار مطالب و همچنین رعایت اصول نگارشی در وب سایت میتواند در موفقیت آن تاثیر بسزایی داشته باشد. سعی کنید که برای هر صفحه از سایت خود نام صفحات را به درستی انتخاب نمایید. همچنین عنوان و سرفصل های مطالب هر صفحه را با دقت انتخاب نمایید تا کاربر با دیدن آن متوجه موضوع مطلب بشوند. سعی کنید محتوای مفید و کاربردی برای کاربر ایجاد نمایید.

پیشنهاد میشود با استفاده از دستورات CSS و HTML صفحات داخلی سایت را به درستی طراحی کنید به گونه ای که بین خطوط ، نوشته ها و عکس ها فاصله ای مناسب وجود داشته باشد. همچنین گاهی مطالب گذشته سایت را بازبینی و به روزرسانی کرده و اشتباهات موجود را رفع نمایید.

۴. دسترسی مناسب در طراحی : طراحی مناسب منوها، آدرس دهی صفحات و دسترسی آسان به بخش های اصلی سایت از عوامل موثر در افزایش کارایی وب سایت میباشند که بخوبی باید در طراحی سایت مورد توجه قرار گیرند و باید متناسب با محتویات سایت باشند. هرچه ناوبری سایت شما برای کاربران راحت تر باشد، احتمال اینکه آن را به سرعت ترک نکنند بیشتر می شود.

در صورتیکه از نوشته برای لینک به صفحات استفاده میکنید ، نوشته باید بیانگر مطالب آن صفحه باشد. اگر از تصاویر استفاده میکنید، تصویر باید با محتوای صفحه ارتباط معنایی داشته باشد. همچنین از قرار دادن لینک های خراب و بدون محتوا در وب سایت خودداری نمایید.

پیشنهاد میشود که دسترسی به صفحات را توسط نوشته انجام دهید و آدرس دهی به گونه ای باشد که کاربران با کمتر از یک کلیک به صفحه مودر نظر خودب برسند در غیر اینصورت سایت را ترک خواهند کرد.

۵. تنوع و خلاقیت صفحات در طراحی سایت :   در طراحی صفحات استفاده از گرافیک زیبا بسیار مفید خواهد بود ولی زیاده روی در انجام آن توصیه نمیشود زیرا نتیجه معکوس خواهد داشت. برای هر صفحه ظاهری متفاوت و مجزا در نظر گرفته و بین صفحات نیز ارتباط گرافیکی برقرار نمایید تا علاوه بر جذابیت صفحات ، کاربران دچار سردرگمی نشوند. سایت شما باید یک فضای مثبت و حرفه ای داشته باشد. سعی کنید از رنگ هایی استفاده کنید که به مشتری حس آرامش را القا می کنند. پیشنهاد میشود که یک قالب زیبا برای تمام صفحات داخلی وب سایت در نظر گرفته و از تم ساده استفاده نمایید.

۶. استفاده نکردن از موسیقی در متن  :  استفاده از موسیقی در صفحات وب سایت میتواند آرامش کاربران را به هم زده و همچنین پهنای باند مصرفی کاربران را نیز افزایش دهد. مخصوصا اگر برای هر صفحه موسیقی جداگانه ای در نظر گرفته شود. توجه کنید که کاربران در جستجوی محتوای مناسب و کاربردی هستند و اغلب آنها اهمیتی به موسیقی متن سایت شما نخواهند داد. پیشنهاد میشود حتی الامکان از موسیقی در وب سایت استفاده نکنید و در صورت استفاده فضای مشخصی برای آن در نظر گرفته و به کاربران این امکان را بدهید تا بتوانند آن را خاموش کنند.

۷. محتوای جذاب و کاربردی : اگرچه ظاهر زیبای وب سایت یک تاثیر اولیه مثبت در کاربر ایجاد میکند اما در مرحله بعدی ایجاد محتوایی که مناسب با خواسته کاربران بوده و بتواند مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کند ، بسیار مهم میباشد. همچنین کمک میکند که رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو بهبود یابد. گوگل برای وبسایت هایی که محتوای منحصر به فرد و غیرتکراری ارائه می کنند ارزش قائل است.اگر محتوای خوبی در سایت خود داشته باشید، گوگل به شما کمک می کند تا بیشتر در معرض دید قرار بگیرید.

۸. تست کارایی طراحی سایت : وب سایت را به گونه ای طراحی نمایید که بر روی تمامی مرورگرها قابل مشاهده باشد. پیشنهاد میشود پس از اتمام کار طراحی وب سایت خود نحوه نمایش آن را در تمامی دستگاه ها و مرورگرها تست نمایید تا از کارکرد آن اطمینان پیدا کنید.   

میتوانید از ابزار W3C جهت بررسی کیفیت طراحی وب سایت خود استفاده نمایید.

۹. اطلاعات تماس : صفحه تماس با ما یکی از مهم ترین صفحاتی است که باید در هر سایتی وجود داشته باشد. جهت اینکه افرادی که میخواهند درباره محصولات و خدمات شما اطلاعات بیشتری داشته باشند بتوانند از راه های ارتباطی با شما مطلع شوند و همچنین باعث جلب اعتماد آنها نیز خواهد شد. استفاده از چندین روش ارتباط با کاربران مانند تلفن ، ایمیل ، شبکه های اجتماعی ، تیکت و ... توصیه میشود.