نصب و راه اندازی آنتی ویروس avast 5

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

avast 5، آنتی ویروسی مطمئن

 

 

وجود یک آنتی ویروس بر روی هر کامپیوتری از ضروریات است. نرم افزارهای ضد ویروس زیادی وجود دارند که می توانند کامپیوتر را در برابر ویروسها حفظ کنند، اما لازم است در انتخاب آنتی ویروس و استفاده از آن، دقت کنیم. چرا که باید آگاه باشیم آنتی ویروسی مناسب است که بتواند علاوه بر حفاظت کامپیوتر در برابر ویروسها، مصرف حافظه کمتر و قابلیت های بیشتری نیز اختیار ما قرار دهد. با توجه به این توصیفات، در ادامه ی آموزش avast نسخه 4.8 به معرفی نسخه جدید آنتی ویروس اَوست خواهیم پرداخت.

 

ملزومات نصب

حداقل سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز برای نصب اَوست به شرح زیر است:

پردازنده Pentium3

۱۲۸ مگابایت رم

۱۰۰ مگابایت حافظه خالی در هارد

همچنین این آنتی ویروس بر روی ویندوز 2000، ایکس پی، ویستا و 7 (32/64 Bit) قابل نصب است.

 

 

 

قابلیتها و محدودیتها

تعدادی از قابلیتهای این آنتی ویروس رایگان به شرح زیر هستند. (قابلیتهای جدید نسبت به نسخه 4.8 با علامت * مشخص شده اند):

 

-کد و شناسایی

-موتور آنتی ویروس و آنتی اسپایور: این قابلیت در نسخه 4.8 نیز وجود داشته که در این نسخه بهبودهایی در آن حاصل شده است.

-محافظت بیدرنگ در برابر روت-کیتها: تکنولوژی منحصر به فرد اَوست با نام on access متصدی این امر است.

-هوشمندی بیشتر: نسخه 5.0 اَوست با توجه به بازخورد کاربران در نسخه های قبلی از رفتار هوشمندانه تری نسبت به نسخه های پیشین خود برخوردار است.

-Code emulator*: در صورتی که برنامه ای دچار مشکل شود، اَوست قسمتی از کد برنامه را تقلید و آن را از وجود کدهای مخرب احتمالی ایزوله می کند.

-Heuristics engine*: در نسخه  ی جدید اَوست مالور ها و بد افزارهایی که در تعاریف معمولی، قابل شناسایی توسط آنتی ویروس نیستند، شناسایی می شوند. این موتور قدرتمند از فناوری شناسایی فایل ها و کدهای مخرب برخوردار است که قابلیت مهمی به شمار می رود.

-قابلیت جلوگیری از اجرای برنامه های ناخواسته: در صورتی که برنامه هایی همانند ریموت ها یا کیلاگرها به صورت ناخواسته در سیستم اجرا شوند، اَوست جلوی اجرای آنها را می گیرد. البته کاربر می تواند در صورت لزوم با مراجعه به تنظیمات مربوطه جزئیات اجرا و منع اجرای این نرم افزارها را مشخص نماید.

-اسکن

-Boot-time scanner: با استفاده از این قابلیت می توان اجازه اسکن فایل های کامپیوتر را هنگام بوت شدن ویندوز و قبل از اجرا شدن آن به اَوست داد. در این صورت فایلها و ویروسهای مخربی که در زمان بوت شدن یا پس از اجرای ویندوز فعالیت خود را آغاز می کنند در دام اَوست گرفتار می شوند.

-اسکن زمان بندی شده: با استفاده از این قابلیت، می توانید اَوست را طوری برنامهریزی کنید که در زمان یا زمان های مشخص، عملیات اسکن را آغاز نماید.

-Wake-up for scan: در صورتی که ویندوز شما در زمانبندی تعیین شده برای اسکن، در حالت Sleep یا Hibernate باشد، توسط اَوست برای انجام عملیات اسکن آماده به کار می شود.

-avast! intelligent Scanner*: با استفاده از این قابلیت می توانید تا ۸۰ درصد از حجم فایل هایی که لازم است برای ویروس یابی بررسی شوند، کم کنید. بدین ترتیب برنامه ها و فایل هایی که بدون تغییر بمانند توسط این سیستم تشخیص داده می شوند، تا از اسکن مجدد آنها جلوگیری و در زمان اسکن فایل ها صرفه جویی شود.

-سپر محافظ 

-Behavior Shield*: این قابلیت در اَوست بر اساس فاکتورها و خصوصیاتی از جمله فایل های سیستمی، رجیستری و شبکه، با توجه به رفتارهای هر فایل و برنامه، از فعالیت هر فایل خرابکار جلوگیری می کند.

-از دیگر سپرهای محافظ که در اَوست وجود دارند می توان به File system Shield, Mail Shield, Web Shield, P2P Shield, IM Shield و Network Shield اشاره کرد، که هر کدام با توجه به حیطه فعالیت، از بروز رفتارهای مخرب پیشگیری می کنند.

-به روز رسانی

-به روز رسانی هوشمند: در سیستم به روز رسانی هوشمند اَوست، سایز فایلهای آپدیت کم می شود و بدین ترتیب شاهد کاهش حجم آپدیت خواهید بود.

-به روز رسانی سریع*: در نسخه های قبل، نصب فایل های دانلود شده (در مرحله دوم آپدیت) به قدرت پردازنده، فضای آزاد RAM و در نهایت سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر بستگی داشت، اما در نسخه 5.0 نصب فایل های جدید وابسته به عوامل مذکور نبوده و به مراتب سریعتر نیز انجام می شود.

Gaming-

-Silent/Gaming Mode*: اَوست نسخه ی 5.0 با قابلیت تشخیص نرم افزارها و بازی هایی که در حالت تمام صفحه اجرا می شوند، اخطارها و پنجره های pop-up را در حین اجرای برنامه های مذکور، غیرفعال می کند.

CPU optimizing -

-Multi-threaded scanning optimization*: در این نسخه از اَوست، سرعت اسکن برای کامپیوترهای مجهز به پردازنده چند هستهای سریعتر از نسخه های قبل است.

-Green computing: در نسخه جدید میزان مصرف انرژی بهینه شده است.

-متفرقه

-گزارش بی درنگ گرافیکی

-رابط کاربر گرافیکی بهتر*: در این نسخه از اَوست، رابط کاربری تغییر عمده ای کرده و کاربر به راحتی می تواند به قابلیت های برنامه دسترسی داشته باشد.

-پردازش اتوماتیک

توجه کنید که برخی قابلیت هایی که در بالا به آنها اشاره شده مربوطه به نسخه غیر رایگان اَوست هستند که امکاناتی همچون فایروال، آنتی اسپم، سپر محافظ اسکریپتهای خطرناک و اسکن توسط خط فرمان در این نسخه رایگان وجود ندارند.

توصیه می شود در صورتی که قصد استفاده از نسخه رایگان اَوست به عنوان آنتی ویروس کامپیوتر خود دارید، برای تجهیز کامپیوتر به موارد ذکر شده ای که در نسخه رایگان اَوست وجود ندارند، از سایر نرم افزارها (فایروال و …) استفاده نمایید.

 

 

 

 

 

 

راهنمای نصب

پس از اتمام دانلود، با اطمینان از اینکه نرم افزار آنتی ویروس دیگری بر روی سیستم خود ندارید، فایل مربوطه را اجرا کنید تا نصب برنامه آغاز شود. توجه کنید که در صورت استفاده از یک آنتی ویروس دیگر، قبل از آغاز مراحل نصب اَوست، لازم است آنتی ویروس قبلی را Uninstall نموده و سیستم را ریستارت کنید.

 

سپس با اجرای فایل دانلود شده، نصب اَوست را مانند نصب سایر برنامه ها بر روی ویندوز خود انجام دهید. در صورتی که نصب به صورت سفارشی را انتخاب کردید، دقت کنید که همه Shield های برنامه را علامت زده باشید. توصیه می شود پس از نصب، سیستم را ریستارت نمایید.

 

 

 

رجیستر کردن برنامه 

پس از نصب اَوست، در صورت باز کردن آن با پنجره ای شبیه زیر مواجه می شوید که نشان می دهد برنامه تا ۳۰ روز دیگر قابل استفاده است.

 

 

رجیستر کردن avast 5.0 نسبت به نسخه های پیشین بسیار ساده است. برای انجام این کار لازم است به اینترنت متصل باشید. سپس مطابق شکل زیر بر روی Registration کلیک کنید. این منو از زیرمنوهای بخش MAINTENANCE و در سمت چپ پنجره اصلی است. با کلیک روی Registration با نمایی همانند تصویر زیر مواجه می شوید.

 

با کلیک بر روی گزینه سبز رنگ Register now پنجره ای مشابه زیر برای شما نمایان می شود که اطلاعاتی همانند نام، آدرس ایمیل و سایر اطلاعات را از شما درخواست می کند.

 

با پر کردن فیلدهای مربوطه و کلیک بر کلید Register for free license، در صورتی که اطلاعات را درست وارد کرده باشید، در پنجره کوچکی شبیه زیر، برای ثبت برنامه از شما تشکر می شود.

 

در صورت مشاهده این پنجره، برنامه با موفقیت رجیستر شده است و برای یک سال قابل استفاده می باشد. در این صورت اگر دوباره به این قسمت مراجعه نمایید، با تصویری شبیه زیر مواجه می شوید.

 

 

به روز رسانی اَوست

شما می توانید بلافاصله پس از نصب برنامه را آپدیت نمایید. برای این کار ابتدا برنامه را باز نمایید. این کار را می توانید با دوبار کلیک بر روی آیکون برنامه در دسکتاپ انجام دهید. همچنین با راست کلیک بر آیکون برنامه - در قسمت Tray Icons - و انتخاب گزینه اول نیز پنجره اصلی برنامه مشاهده می شود.

برای آپدیت برنامه پس از باز شدن پنجره اصلی از قسمت MAINTENANCE در منوهای سمت چپ، گزینه Update را انتخاب نمایید. بدین ترتیب با تصویری مشابه شکل زیر مواجه می شوید.

 

 

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، دراین قسمت دونوع به روز رسانی امکان پذیر است. جهت به روز رسانی موتور اَوست بر روی کلید اول کلیک نمایید تا با پنجره زیر مواجه شوید.

همانطور که مشاهده می کنید، در این قسمت دو نوع به روز رسانی امکان پذیر است. جهت به روز رسانی موتور اَوست بر روی Update engine and virus definitions کلیک نمایید تا با پنجره زیر مواجه شوید.

 

 

آپدیت برنامه از این طریق دو مرحله را شامل می شود که در مرحله اول که در تصویر بالا مشخص شده، اَوست در حال دانلود بسته های به روز رسانی می باشد. پس از گذشت این مرحله (که با توجه به تعداد و حجم بسته های به روز رسانی زمانگیر خواهد بود)، در صورتی که آپدیت با موفقیت به اتمام برسد، با مرحله دوم که در تصویر زیر مشخص شده مواجه خواهید شد.

 

 

اطلاعاتی همانند زمان دانلود، حجم بسته ها و سروری که دانلود از آن انجام شده در مرحله دوم آپدیت موتور برنامه به نمایش در می آید.

توجه: دقت کنید که به روز رسانی موتور اَوست بسیار اهمیت دارد. بهتر است آپدیت برنامه را به تعویق نیاندازید چرا که در صورت تعویق طولانی مدت در آپدیت برنامه، احتمال ناتوانی اَوست در برابر ویروس های جدید وجود دارد.

در صورتی که نسخه جدیدی از برنامه ارائه شده باشد، می توانید به راحتی با کلیک بر روی کلید Update Program که در تصویر بالا هم وجود دارد، این کار را انجام دهید. بدین ترتیب تصویری مشابه زیر را پس از کلیک مشاهده خواهید کرد.

 

 

پس از آپدیت برنامه احتمالاً برنامه در پنجره ای کوچک از شما درخواست ریستارت می کند. پس برای اتمام موفقیت آمیز به روز رسانی اَوست، کلید Yes را کلیک کنید.

 

 

 

 

 

اسکن

Scan now 

اسکن کامل کامپیوتر از مهمترین مراحلی است که باید پس از رجیستر و آپدیت برنامه انجام دهید. اما اسکن توسط اَوست انواع مختلفی دارد که در اینجا به آنها می پردازیم.

 

 

 

 

Quick scan

اسکن کامپیوتر توسط اَوست از طریق این گزینه، شامل اسکن حافظه و همچنین پارتیشن های کامپیوتر می شود. انجام اسکن از این طریق با سرعت بیشتر و البته دقتی به مراتب کمتر نسبت به اسکن کامل انجام می شود.

 

 

 

 

Full system scan

اسکن کامل کامپیوتر با کلیک بر روی این گزینه در صفحه Scan now امکان پذیر است. با کلیک بر روی آن کلیه پارتیشن ها، حافظه و حتی درایوهای جانبی بدون کم و کاست جهت جستجوی ویروس های احتمالی اسکن می شوند. توصیه می شود پس از نصب و به روز رسانی اَوست حتماً یکبار این اسکن را انجام دهید.

 

Removable media scan 

با کلیک بر روی این گزینه تنها فلش دیسک ها و سی دی هایی که در درایو قرار گرفته اند اسکن خواهند شد. این قسمت برای نابودی و قرنطینه سریع فلش دیسک و سی دی ها مناسب است.

 

Select folder to scan 

با استفاده از این قسمت می توانید تنها پوشه ای خاص را انتخاب و اسکن نمایید. بدین ترتیب پس از کلیک روی آن با پنجره ای مواجه می شوید که می توانید درایوها و پوشه های مورد نظر را برای اسکن انتخاب نموده و OK را کلیک کنید تا اسکن آن شروع شود.

 

Boot-time scan 

در مورد این قابلیت اَوست در بخش قابلیت های نرم افزار توضیح داده شد. این امکان در اَوست به شناسایی ویروس هایی که اجازه اجرا آنتی ویروس و سایر برنامه ها را در محیط ویندوز نمی دهند، کمک خواهد کرد.

 

 

برای بهره بردن از این قابلیت، کافی است با مراجعه به آن، بر روی کلید Schedule Now کلیک کنید و سیستم را ریستارت نمایید. می توانید در قسمت پایین تنظیمات مربوط به اسکن را تغییر دهید. برای مثال می توانید پوشه یا درایو خاصی را برای Boot-time scan انتخاب کنید. همچنین امکان تنظیم اسکن برای بررسی نرم افزارها و فایل های فشرده نیز وجود دارد.

 

Scan log

با مراجعه به این قسمت، می توانید گزارش کلیه اسکن های انجام شده را با جزئیاتی مطلوب مشاهده کنید.

در این قسمت همانطور که در تصویر مشخص است، جزئیاتی از قبیل نوع، تاریخ، زمان و نتیجه اسکن را می توان مشاهده و بررسی کرد.

 

 

 

 

 

 

سپرهای حفاظتی اَوست 

همانطور که در بخش قابلیت های اَوست توضیح داده شد، اَوست سپرهای محافظی برای جلوگیری از انواع نفوذها در خود دارد. این سپرها از حملاتی که ممکن است از طرق مختلف به سیستم نفوذ، و به آن صدمه وارد کنند، جلوگیری می کنند.

 

File system shield 

این سپر، در واقع محافظ بی درنگ سیستم (real-time protection) برای جلوگیری از نفوذ ویروس ها و فایل های مشکوکی که ممکن است به هر طریقی وارد کامپیوتر شوند، می باشد. برای مثال در صورت اتصال یک فلش دیسک آلوده، در صورتی که فعالیت فایل مشکوکی آغاز شود، File system shield آن را تشخیص داده و از فعالیت آن جلوگیری می کند.

 

 

 

با زدن کلید Stop که در تصویر زیر نیز مشخص است، می توانید به طور موقت File system shield را غیرفعال کنید.

 

Mail shield

این سپر ایمیل های دریافتی شما را قبل از باز شدن بررسی می کند تا شانسی برای ضرر رسانی به سیستم شما نداشته باشند.