مزایای استفاده از https

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.75 (2 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

 

https چیست؟

HTTP یا HyperText Transport Protocol پروتکلی است که به تبادل اطلاعات بین سرور و کاربر می پردازد.

HTTPS مخفف  Hyper Text Transfer Protocol Secure و نشان دهنده امنیت بیشتر در یک وب سایت است.

نحوه کار پروتکل HTTP بدین صورت است که داده های ارسالی را بدون رمزنگاری ارسال کرده و در این بین یک شخص ثالث میتواند این داده ها را به راحتی بخواند. ولی پروتکل HTTPS با رمزنگاری داده های ارسالی امنیت وب سایت را افزایش  داده و هر شخص دیگری مانند سرویس دهنده ی اینترنت نمی تواند داده های ارسالی را دریافت نماید. این پروتکل برای هر وب سایتی مورد نیاز است اعم از سایت های بانکی و  فروشگاه های اینترنتی تا وب سایت های مختلف. زیرا که امنیت سایت یکی از  اولویت ها محسوب میشود. استفاده از این پروتکل به طور معمول در تمامی  هاست ها وجود دارد. برای این که بتوانید از HTTPS استفاده کنید باید گواهینامه SSL تهیه نمایید. با تهیه این گواهینامه اطلاعات در حال انتقال بین کاربر و سرور  رمزنگاری شده و در نتیجه اطلاعات به صورت کدهای هش شده و نامفهوم تبدیل  شده و هیچ شخصی قادر به سوء استفاده از آنها نخواهد بود. 

 

مزایای استفاده از پروتکل  https

استفاده از پروتکل https  مزیت‌های متعددی دارد که به آنها اشاره میکنیم:

 

بهبود رتبه سئو سایت

طبق اعلام رسمی گوگل ، وب سایت هایی که از پروتکل https  استفاده میکنند ، یک نمره مثبت در سئو هر چند ناچیز دریافت خواهند کرد.

 

رمزگذاری و حفظ امنیت اطلاعات در اینترنت

به دلیل کدگذاری اطلاعات ارسال شده قبل از انتقال ، اطلاعات توسط افرادی که در اینترنت واسطه هستند مانند سرویس دهنده های اینترنت ، قابل مشاهده و تغییر نخواهند بود و مشکل Man-in-the-middle attack ، برطرف می‌شود. در نتیجه امنیت وب سایت افزایش خواهد یافت.

 

استفاده از قابلیت‌های جدید مرورگرها

نسخه‌های جدید مرورگرهای وب، برخی امکانات مانند دریافت اطلاعات مهم مانند مکان فیزیکی کاربر را تنها برای سایت‌هایhttps  فعال می‌کنند. سایت‌هایی که از پروتکل http استفاده میکنند، نمی‌توانند از تمامی امکانات جدید مرورگرها بهره‌مند شوند.

 

عدم نمایش هشدار امنیتی در صفحات ورود

در نسخه جدید مرورگرها، صفحات سایت که شامل فیلدهای دریافت رمزعبور باشند و از پروتکل رمزنشده http استفاده کنند، همراه با پیام‌های هشداری برای کاربران به نمایش درمی‌آیند که ممکن است باعث کاهش حس امنیت و کاهش بازدیدهای سایت شود. در نتیجه بهتر است این گونه سایت‌ها از پروتکل https استفاده کنند.

 

ایجاد حس امنیت در کاربران و مخاطبان

سایت‌هایی که از پروتکل امنیتی https استفاده میکنند ، کاربران با حس اطمینان بیشتری اطلاعات و داده های مورد نیاز را در آن وارد مینمایند. 

گواهینامه SSL با آیکون قفل یا نوار سبز در نوار آدرس مرورگر نمایش داده میشود که باعث حس اعتماد و امنیت بیشتر کاربران و در نتیجه افزایش موفقیت در کسب و کار  الکترونیکی خواهد شد.

 

مراحل عملکرد HTTPS و تهیه آن

  • در https ابتدا اطلاعات رمزنگاری و کد شده و به سرور ارسال می شود. این کد در سرور رمز گشایی شده و به زبان قابل فهم تبدیل می شود. بدلیل همین مراحل سرعت HTTP  کمی بهتر از HTTPS می باشد. 
  • پس از ورود با پروتکل  https، اطلاعاتی در مورد امنیت ایجاد شده در سایت و ارائه دهنده این امنیت نمایش داده می‌شود. این اطلاعات معمولا در مرورگرها بصورت قفلی در پایین صفحه دیده می شود و بعد از انتخاب آن این اطلاعات را مشاهده خواهید کرد. 
  •  در زمان ورود به این سایت‌ها حتما به اطلاعات امنیتی توجه کنید. ممکن است امنیت در کار نبوده و همه اینها با برنامه نویسی ساده‌ای برای شما نمایش داده شود.
  • جهت بهره بردن از https هزینه ای بصورت سالانه پرداخت شود. 
  • پروتکل https عموما برای بانک‌ها, ساخت حساب کاربری, سرویس های پیام الکترونیکی, خرید اینترنتی وغیره استفاده می گردد. 
  • هدف اصلی HTTPS جلوگیری از Sniff کردن اطلاعات است که به معنی مقابله با سارقین اطلاعات در راههای ارتباطی است. 
  • خرید گواهینامه SSL از شرکت هاستینگ
  • پیکربندی گواهینامه SSL
  • تهیه ‌بکاپ از تمام اطلاعات موجود در هاست
  • تنظیم دوباره تمامی لینک‌های داخلی وب‌ سایت از http به https
  • آپدیت کتابخانه‌های کد جاوا اسکریپت، آژاکس و هر پلاگین شخص سوم دیگر
  • هدایت تمام لینک‌های خروجی از جمله لیست‌ پوشه‌ها به HTTPS 
  • آپدیت اپلیکیشن‌های htaccess مانند وب‌ سرور آپاچی، لایت‌اسپید، NGinx و نیز آپدیت کردن توابع مدیریت سرویس های اینترنتی از جمله وب‌ سرور ویندوز برای رفتن از HTTP به HTTPS 
  • ایجاد صفحه‌ خطای ۳۰۱
  • بروزرسانی تمامی لینک‌ها از جمله لینک‌های ایمیل
  • معرفی نسخه‌ HTTPS سایت در کنسول جستجوی گوگل و نیز سرویس گوگل آنالیتیکس