فایل htaccess در هاست لینوکس

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 نرم افزارهایی که با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده اند برای کانفیگ توابع خود بر روی آپاچی از فایل htaccess استفاده میکنند. تنظیمات فایل های htaccess برای ایجاد پیکربندی بر روی پوشه ها و زیر پوشه های آن در سرور آپاچی اعمال میگردد و در صورتی مورد استفاده قرار میگیرد که دسترسی روت ندارید و پوشه کاربری نیازمند پیکربندی خاصی باشد. تنظیمات فایل htaccess بر روی پوشه و زیر پوشه های جاری آن اعمال میشود و با قرار دادن فایل htaccess دیگر در زیر پوشه ای خاص تنظیمات پوشه والد از بین میرود.

برخی قابلیت های این فایل عبارتند از:

کنترل ریدایرکت

تنظیمات  URL Rewrite

اضافه نمودن یک MIME

تنظیم Default Charset

کنترل نمایش خطاهای Apache

تنظیمات کش و Expire Date آن

گذاشت پسورد بر روی پوشه ای خاص

کنترل دسترسی فیزیکی به فایلها و پوشه ها

مسدود کردن یک یا چند IP خاص یا یک رنج IP

معرفی یک Default Document در پوشه ای خاص

جلوگیری از نمایش تمامی فایلها یا یک یا چند فایل با پسوندی خاص

اعمال برخی تغییرات در تنظیمات پیش فرض PHP، MySQL و Apache

با استفاده از htaccess میتوان صفحه ای را به صفحه دیگر انتقال دهید و پسوند فایل ها را تغییر دهید. همچنین میتوانید ارورهایی مانند 404,400,401,500,403 را نمایش داده و آن ها را مدیریت نمایید. میتوانید آی پی های خاصی را مسدود کنید و برای یک فایل پسورد قرار دهید. در برخی مواقع ممکن است بعضی از دستورات در این فایل باعث غیر فعال شدن کل سایت شود که این امر مربوط به غیر فعال بودن بعضی توابع در فایل httpd.conf سرور می باشد و شما باید دستورات مشابه آن را قرار داده تا توابع به طور صحیح کار کنند و یا بعضی از توابع را حذف کنید. استفاده از این فایل در همه موارد پیشنهاد نمی شود زیرا ممکن است شما با فعال کردن یک تابع باعث هک شدن سایت خود شود ولی در سرورهای اشتراکی که تعداد زیادی سایت برروی آن قرار دارند پیشنهاد می شود که از فایل htaccess استفاده شود. زیرا هر سایت باید توانایی پیکر بندی قسمت مربوط به خود را دارا باشد.

برای دسترسی به فایل های htaccess و فایلهای مخفی سی پنل خود به File manager رفته و تیک (Show Hidden Files (dotfiles را بزنید و برروی GO کلیک کنید. برای مخفی کردن فایلها در لینوکس باید در اول فایل . اضافه کنید تا فایلهای شما مخفی شوند. فایل های htaccess. مخفی هستند و امنیت یک فایل در حالت مخفی می تواند بیشتر باشد.

بدیهی است که Microsoft هم برای اعمال تنظیمات بر روی IIS چنین امکانی را فراهم کرده باشد. شما می توانید با شبیه سازی کدهای htaccess میتوانید مشابه همین تنظیمات را در فایل web.config پیاده سازی کنید.