الگوریتم پنگوئن

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

پنگوئن یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که در تاریخ ۲۴ آپریل سال ۲۰۱۲ منتشر شد. هدف از انتشار این الگوریتم، مبارزه با وب سایت های اسپمری است که در آنها اصول و قواعد گوگل رعایت نشده و از روش های غیر اصولی (Black hat) جهت بهینه سازی وب سایتشان استفاده می کنند. همچنین با وب سایت هایی که بهینه سازی بیش از حد (Over optmiztaion) استفاده می کنند مقابله می کند. از این روش ها میتوان Keyword Stuffing و Page Cloaking را نام برد.

در Keyword Stuffing ، کلمات کلیدی به صورت مصنوعی تکرار شده و از حالت طبیعی خارج میشود.

Page Cloaking هم روشی است که  با استفاده از آن صفحات وب را مي توان به روش هاي متفاوت نمايش داد. به عنوان مثال مطالبی در صفحات قرار داده میشود که موجب ترافیک بیشتر سایت و بهبود رتبه آن میشود در صورتیکه این مطلب برای خواننده مفید نیست. به همین علت از این روش برای عدم نمایش محتویات برای کاربران استفاده میشود در حالیکه موتورهای جستجو این نتایج را مشاهده میکنند. به در صورتیکه موتورهای جستجو متوجه استفاده از چنین تکنیکی شوند، به سرعت وب سایت را از نتایج جستجو حذف خواهند کرد.

بنابر اصول الگوریتم پنگوئن بسیاری از سایت ها پنالتی و جایگاه خود را ازدست داده و تعدادی وب سایت ها از صفحات آخر در صدر فهرست جستجوها قرار گرفتند. پس از قطعی شدن نتایج حاصل از تغییرات الگوریتمی پنگوئن گوگل اعلام کرد که این الگوریتم نزدیک به ۳.۱ درصد از نتایج زبان انگلیسی و حدود ۳ درصد از زبان هایی مانند آلمانی و عربی را تحت تاثیر قرار داده که البته در وب سایت های با محتوای اسپم درصد آن بیشتر است.

مهمترین آپدیت پنگوئن آپدیت دوم آن بوده که در تاریخ ۲۵ می همان سال انتشار یافت و بیش از ۱۰ درصد از نتایج زبان انگلیسی گوگل را تحت تاثیر خود قرار داد.

 

 

تفاوت میان الگوریتم پنگوئن و پاندا

هدف الگوریتم پاندا مبارزه با وب سایت هایی است که دارای محتوای ضعیف بوده و دارای تبلیغات فراوانی میباشند به صورتی که برای کاربر ایجاد مزاحمت کرده و محتوای مناسب و مفید به کاربر ارائه نمیدهد. در واقع این الگوریتم بیشتر کاربر محور است.

ولی در الگوریتم پنگوئن تمرکز بر روی حذف وب سایت هایی است که اسپمر بوده و سعی در گول زدن گوگل را دارند.

 

عوامل تاثیر گذار بر افت رتبه توسط پنگوئن

  • استفاده از سئو کلاه سیاه  Black hat SEO 
  • بهینه سازی بیش از حد Over optimization
  • رعایت نکردن اصول لینک بیلدینگ و چگالی بالا  Anchor text
  • محتوای ضعیف و تکراری
  • خرید و فروش لینک
  • لینک های اسپم

 

تاریخچه گوگل پنگوئن

تاریخچه بروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل را در زیر مشاهده نمایید:

  • الگوریتم پنگوئن ۱.۰ در تاریخ ۲۴ آپریل سال ۲۰۱۲ منتشر شد
  • الگوریتم پنگوئن ۱.۱ در تاریخ ۲۶ می سال ۲۰۱۲ منتشر شد
  • الگوریتم پنگوئن ۱.۲ در تاریخ ۵ اکتبر سال ۲۰۱۲ منتشر شد
  • الگوریتم پنگوئن ۲.۰ در تاریخ ۲۲ می سال ۲۰۱۳ منتشر شد
  • الگوریتم پنگوئن ۲.۱ در تاریخ ۴ اکتبر سال ۲۰۱۳ منتشر شد
  • الگوریتم پنگوئن ۳.۰ در تاریخ ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۴ منتشر شد
  • الگوریتم پنگوئن ۴.۰ در تاریخ ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۶ منتشر شد

 

روش های ریکاوری در صورت جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن

پنالتی شدن وب سایت توسط پنگوئن به دلیل لینک های اسپمی و سئو بیش از حد است.در صورتی که وب سایت شما تحت تاثیر این الگوریتم قرار کرفته است جهت رفع آن اقدامات زیر را انجام دهید:

 

  • تمامی لینک های Side-wide گرفته شده را را حذف کنید.
  • Anchor Text لینک ها را به صورت ترکیبی بگیرید.
  • از سایت ها و صفحاتی که بیش از ۱۰۰ External link دارند بک لینک نگیرید.
  • از سایت های زیادی که بر روی یک IP address هستند لینک دریافت نکنید.

 

بهینه سازی بیش از اندازه ( Over Optimization )

به عنوان مثال زمانیکه شما در صفحه ای از وب سایت خود بیش از یکبار از تگH1  استفاده کرده و به اصطلاح بهینه سازی بیش از حد انجام میدهید، این موضوع میتواند برای شما مشکل ساز شود.

زیرا در این حالت توجه شما بیشتر بر روی موتورهای جستجو خواهد بود تا جلب رضایت کاربران و گوگل بر روی این موضوع به شدت حساس است.

در صورتیکه هدف شما از ایجاد وب سایت جلب توجه از سمت موتورهای جستجو باشد، به این کار Over Optimization گفته میشود که در این صورت وب سایت شما جریمه خواهد شد.

برای بازیابی از این مشکل وب سایت خود را بررسی نمایید و شروع کنید به تولید محتوای جدید و مفید.

درصد بالای Anchor text تکراری

 یکی دیگر از دلایل جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن استفاده از انکورتکست های تکراری است. بر اساس آمار وبسایت Search Engine Watch ، اگر ۶۰ درصد Anchor Text ها یکسان باشد شما Penalized خواهید شد.پس سعی کنید متن های انکورتکست های وب سایت شما متفاوت باشد.

لینک های فوتر ( Footer Links )

لینک هایی که در بخش فوتر سایت قرار میگیرد میتواند لینک های داخلی و یا خارجی باشد. برای جلوگیری از پنالتی شدن وب سایت میتوانید از لینک های رندوم استفاده کرده و یا اینکه یک یا دو لینک در فوتر وب سایت قرار دهید.

 

لینک های اسپم ( Spammy Links )

تا قبل از الگوریتم پنگوئن وضعیت بدین صورت بود که تنها لینک های خوب مورد بررسی قرار گرفته و از لینک های ضعیف صرف نظر میشد. اما در الگوریتم پنگوئن تمامی لینک ها مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به اهمیت و قدرت ( Authority ) به آنها امتیاز داده میشود. 

برای ریکاوری از این مشکل شما باید با ابزارهای گوناگونی مانند Open Site Explorer یا Ahrefs لینک های ورودی خود را بررسی نموده و لینک های ضعیف را حذف نمایید.

موارد ذکر شده از دلایل اصلی پنالتی شدن وب سایت ها میباشد. دلایل دیگری از جمله بک لینک از سایت های نامرتبط و یا لینک های داخلی ضعیف نیز میتواند در پنالتی شدن وب سایت شما نقش داشته باشد.

 

در صورتیکه هر یک از موارد بالا در وب سایت شما وجود داشته باشد اولین کار این است که مشکل را حذف کرده و موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از وب سایت هایی که با سایت شما هم موضوع هستند بک لینک بگیرید. 
  • همواره Google Webmaster Tools  را در نظر داشته و تغییرات آن را آنالیز کنید.
  • مطالب تکراری ( Duplicate Content ) را سریعا حذف نمایید.

زمانیکه شخصی در گوگل مطلبی را جستجو میکند، و به جای مطالب مرتبط و متفاوت ، مطالب تکراری برای او به نمایش در می آید، گوگل در صورت تکراری بودن آن محتوا جریمه ای برای سایت در نظر خواهد گرفت. سعی نمایید که مطالب مرتبط را به یکدیگر لینک دهید و حداقل یک بار در ماه لینک های وب سایت را بررسی نموده و لینک های ضعیف و اسپم را حذف نمایید.

 

ویژگی‌های الگوریتم گوگل پنگوئن ۴٫۰

الگوریتم  پنگوئن ۴٫۰ دارای دو ویژگی اساسی میباشد:

۱. کار کردن به صورت لحظه ای (Real-Time)

اشخاصی هستند که حتی با وجود حذف تمامی لینک های اسپمی و بی کیفیت از وب سایت خود باز هم به حالت قبلی برنگشته اند. 

با به روز رسانی جدید الگوریتم پنگوئن برای چنین وب سایت هایی، شرایط جدیدی به وجود آمد که میتوانند در لحظه این تغییرات را در وب سایت خود مشاهده کنند. زیرا که در آپدیت جدید به صورت Real-Time فعالیت می کند. در حالیکه موتور جستجوی گوگل در حالCrawl  و Index وب سایت ها است، الگوریتم پنگوئن نیز در همان لحظه، وب سایت ها را بررسی کرده که در طی این بررسی برخی از سایت ها ممکن است جریمه شده و برخی دیگر از حالت جریمه خارج شوند. با استفاده از تغییرات جدید در این الگوریتم ، داده های این الگوریتم در لحظه و آنی تحلیل و آپدیت شده و در نتیجه تغییراتی که اعمال میشود بسیار سریعتر از قبل خواهد بود.

۲. جزئی تر و دقیقتر از قبل (Granular)

الگوریتم جدید پنگوئن بسیار دقیق تر (Granular) از قبل عمل میکند. بدین معنی که تک تک صفحات موجود در سایت را بررسی کرده و به جای تاثیر بر روی رنک کلی سایت، صفحه حاوی اسپم را شناسایی می کند. در گذشته، جریمه های الگوریتم پنگوئن بر روی کل سایت اعمال می شد. در این شرایط حتی اگر کل سایت عملکرد خوبی داشته باشد اما یکی از صفحات به صورت اسپم شناسایی شود باز هم بر روی رتبه بندی سایت تاثیر خواهد داشت. با این حال به این معنی نیست که تمام وب سایت شما جریمه می شود.

 

لینک مخرب چیست؟

هر لینکی که به منظور بهبود رتبه بندی وب سایت در نتایج گوگل ایجاد شود ، بر خلاف اصول گوگل وبمستر بوده و به عنوان لینک غیر طبیعی محسوب خواهد شد. این لینک ها شامل تمامی لینک های ورودی و خروجی وب سایت میباشد.

مواردی از لینک های مخرب که باعث از دست رفتن رتبه سایت شما در گوگل خواهد شد را عنوان خواهیم کرد:

  • خرید و فروش بک لینک جهت بهبود رنکینگ سایت
  • تبادل لینک بین دو وب سایت به منظور تبلیغات برای یکدیگر و  در نتیجه بهبود رتبه
  • درج کردن پست مهمان در چندین وبلاگ و سایت با بک لینک هایی با انکورتکست یکسان به وب سایت
  • استفاده از نرم افزار یا سرویس های اتوماتیک ایجاد بک لینک به سایت شما
  • وب دایرکتوری های کم ارزش و سایت های اشتراک لینک
  • قرار دادن لینک در ابزارهای مشترک میان سایت ها مانند سیستم های تبلیغاتی عمومی که در تعداد زیادی از سایت ها یا وبلاگ ها بصورت همزمان نمایش داده میشوند، نیز نمونه ای از لینک غیرطبیعی است.

 

ابزار disavow گوگل برای حذف بک لینکهای مخرب

بک لینک ها یکی از معیارهای مهم در رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجوی گوگل است. کیفیت لینک های دریافتی از سایر سایت ها به یک وب سایت بر رتبه ی آن در SERPs (Search Engine Result Pages) تأثیر مستقیم دارد.

مواردی نیز هستند که توسط رقبا برای پنالتی شدن وب سایت شما و خارج کردن آن از نتایج جستجو با استفاده از تعدد بک لینک ها به سایت شما انجام میشود. در چنین موارد ناخواسته ای  که لینک ها میتوانند تاثیر منفی خود را بر وب سایت شما بگذارند، ابزاری به نام disavow توسط گوگل معرفی شده است. البته پیش از استفاده از این ابزار، باید تمام تلاش خود برای حذف لینکهای اسپم موجود به سایتتان را بکنید و در نهایت برای موارد باقی مانده، این ابزار را به کار بگیرید.

 

گرفتن رتبه بهتر سایت توسط الگوریتم پنگوئن گوگل 

  • بررسی وضعیت سایت در نتایج جستجوی گوگل به صورت مرتب

رتبه صفحات هدف و کلمات کلیدی اصلی وب سایت خود را درگوگل جستجو کرده و تغییرات آن را مورد بررسی قرار دهید.

  • بررسی بک لینک های وب سایت به طور منظم

با استفاده از ابزارهایی مانند کنسول جستجو گوگل یا کمپانی ماز، تعداد و کیفیت بک لینک های سایت خود را بررسی نمایید.

  • بررسی دقیق بک لینک های صفحات وب سایت

الگوریتم پنگونن ۴ گوگل صفحات سایت ها را جریمه میکند بنابراین باید بک لینک های صفحات هدف سایت خود را که ترافیک ورودی زیادی از گوگل دارند، خیلی دقیق بررسی و لینک های اسپمی را حذف نمایید.

  • استفاده از ابزار disavow

استفاده از ابزار حذف بک لینک: disavow با استفاده از این ابزار میتوان بک لینک های اسپمی را حذف نمود. پس طرز استفاده از آن را یاد بگیرید.

 

بسیار توجه نمایید که درالگوریتم پنگوئن ۴٫۰ تمرکز بر روی وب سایت های با محتوای جذاب و مفید است به صورتیکه بتواند رضایت کاربران را به همراه داشته باشد. سعی کنید که محتوای منحصر به فرد و مفیدی برای وب سایت خود ایجاد کنید تا بتوانید از طریق آن لینک دریافت کنید. هر لینکی که به صورت طبیعی سایت شما داده میشود ، میتواند به سایت شما اعتبار بخشد و این از نظر گوگل بسیار ارزشمند است. شما میتوانید با ایجاد محتوای ارزشمند ، کیفیت سایت را افزایش داده ، و نسبت به رقبای خود از نظر گوگل بهتر باشید. اگر فرآیند لینک بیلدینگ خود را بدون محتوای مفید انجام دهید مشکلات بزرگی به وجود خواهد آمد.