راهکارهای بهینه سازی وردپرس

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

نحوه بهینه سازی وردپرس

امروزه وردپرس به یکی از محبوبترین سیستم های مدیریت محتوا تبدیل شده است که بیشتر افراد برای ایجاد وب سایت و یا وبلاگ های شخصی خود به دلیل کاربرد آسان و امکانات بسیار از آن استفاده میکنند. بنابراین برای استفاده از وردپرس در فضای هاست اشتراکی ، باید به بهینه بودن آن بسیار توجه نمود. زیرا که میزان منابع هر وب سایت در هاست های اشتراکی محدود بوده و در صورت عدم استفاده مناسب از منابع ، لود وب سایت و همچنین پیشخوان وردپرس با مشکل مواجه خواهد شد.

 

برخی از معایب وردپرس

همواره این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ سیستم مدیریت محتوایی عاری از مشکلات نخواهد بود که وردپرس نیز یکی از آنها میباشد.بنابراین به شرح برخی معایب وردپرس میپردازیم:

  • به دلیل اینکه وردپرس از متد شی گرا (Object Oriented) استفاده میکند ، تعداد کوئری های رد و بدل شده بین وب سرویس و دیتابیس زیاد شده و در نتیجه به منابع بیشتری از سرور (RAM , CPU , MySQL) نیاز خواهد داشت.
  •  وجود تعداد زیادی از پلاگین هایی که میتواند نیاز کاربر را به سرعت رفع نماید.بنابراین با انتخاب نادرست کاربر و نبود دانش کافی در برنامه نویسی ، امکان بررسی کدهای پلاگین ها نخواهد بود. یکی از بیشترین مشکلات در این زمینه درگیر نمودن بیش از حد منابع سرور خواهد بود.
  • بسیاری از پلاگین ها و افزونه های وردپرس پشتیبانی ندارند و  پس از مدتی دیگر به روز رسانی نخواهند شد.
  • ایجاد تغییر بر روی ساختار دیتابیس و جداول و یا فرم ها در صورت نداشتن دانش کافی برنامه نویسی ، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

 

راهکارهای بهینه سازی وردپرس

حال راهکارهایی جهت شناسایی و رفع اشکالات و کندی وردپرس مانند شناسایی پلاگین و یا افزونه ای که موجب بروز مشکل می شود ارائه میشود.

۱. مهم ترین منبع سرور که ممکن است در بارگزاری یک وب سایت درگیر شود CPU است. پلاگین هایی که از نظر برنامه نویسی بهینه نباشند، می توانند Load بالایی را به CPU متحمل کنند. برای بررسی این موضوع میتوان از پلاگین هایی مانند ( P3 ( Plugin Performance Profiler استفاده کرد. این پلاگین سایت را اسکن کرده و بررسی میکند که هر پلاگین نصب شده ، چه میزان منابع سرور را درگیر خواهد کرد. این نرم افزار را میتوانید این پلاگین را نصب نمایید:

https://wordpress.org/plugins/p3-profiler/

پس از تکمیل اسکن، در برگه مربوط به Detailed Timeline ، پروسه لود سایت به صورت نمودار خطی نمایش داده خواهد شد و نشان می دهد که هر پلاگین یا بخش سایت در چه زمانی بعد از درخواست در صفحه ، لود میشود. در نتیجه متوجه میشوید که چه پلاگینی و در چه زمانی موجب ایجاد کندی یا اختلال شده است و آنرا غیر فعال نمایید.

۲. سعی نمایید از تم هایی که در آن از کدنویسی بر پایه Ajax استفاده شده است ، کمتر استفاده نمایید. زیراکه این نوع تم ها مصرف بسیار بالای منابع سرور را به همراه خواهد داشت. 

۳. استفاده از widget های متعدد در صفحات، موجب مصرف بالای CPU خواهد شد. بنابراین سعد نمایید از حداقل این موارد را استفاده نمایید.

۴. از پلاگین های آمارگیری مانند statspress , Google Analytics by WordPres , JetPack ، kStats Reloaded ، Blog Stats استفاده نکنید زیرا که باعث بالا رفتن لود و در نتیجه منجر به افزایش مصرف منابع را به همراه خواهد شد.میتوانید به جای آنها از Google Analytics استفاده نمایید.

۵. یکی از بیشترین مشکلات در وردپرس، کندی اتصال به دیتابیس است که مهمترین علت آن افزایش حجم بالای دیتابیس به مرور زمان می باشد. جهت رفع این مورد و بهینه نمودن دیتابیس می توانید از پلاگین WP DB Booster که از آدرس زیر قابل نصب است ، استفاده نمایید. 

https://wordpress.org/plugins/wp-db-booster/

۶. پلاگین Lazy Load Plugin منجر به کاهش استفاده از پهنای باند و CPU خواهد شد. به کمک این پلاگین تصاویر در صورت وجود در صفحه قابل مشاهده لود می گردند. لینک این پلاگین به صورت زیر است:

https://wordpress.org/plugins/lazy-load/

https://wordpress.org/plugins/lazy-load-for-videos/

۷. به جای استفاده از پلاگین های Cache میتوانید از تکنولوزی CDN استفاده نمائید. 

۸. با استفاده از پلاگین Memory Viewer میتوانید میزان مصرف رم هر یک از سرویس ها را مشاهده نمایید که از لینک زیر قابل دانلود است:

http://wordpress.org/plugins/memory-viewer/

۹. برخی پلاگین ها جهت انجام عملیات مورد نیاز خود در زمانی خاص از Cronjob استفاده می کنند که این مورد، بسته به عملکرد پلاگین ، میتواند منجربه افزایش CPU شده و عملکرد وب سایت را تحت تاثیر قرار دهد.

۱۰. جهت افزایش سرعت لود سایت می توانید gzip را بروی هاست خود فعال نمایید .

با انجام مراحل بالا و بررسی میزان مصرف می توانید به بهترین بهینه سازی یک سایت وردپرسی دست یابید.