راهکارهای بهینه سازی نقشه سایت

چاپ
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در این مقاله توضیح میدهیم که با چه راهکارهایی میتوانیم نسبت به بهینه سازی نقشه سایت اقدام نموده و سئوی سایت را بهبود ببخشیم. سایت مپ یک طرح کلی از اطلاعات وب سایت شما در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد و نقش مهمی در سئوی سایت خواهد داشت. اطلاعاتی از قبیل زمان آپدیت وب سایت ، آخرین تغییرات ، میزان اهمیت صفحات و ... . این فایل به موتورهای جستجو اجازه میدهد تا محتوای وب سایت را به راحتی تشخیص داده و ایندکس کنند.

 

ثبت نقشه سایت در گوگل

با استفاده از Google Search Console ، منوی Crawl و سپس Sitemaps ، نقشه سایت خود را در گوگل ثبت کنید. پیش از ثبت نقشه سایت ، برای تست از گزینه Test استفاده نمایید تا ارورهای ممکن در ایندکس صفحات را پیدا و رفع نمایید.

 

قرار دادن صفحات مهم و مرتبط با سئو در نقشه سایت

توجه نمایید در نقشه سایت تنها آدرس صفحاتی را قرار دهید که مهم بوده و میخواهید توسط موتورهای جستجو خزیده و ایندکس شوند. نیاز نیست که تمامی صفحات در این فایل قرار داده شود. با قرار دادن صفحاتی که مرتبط با سئوی سایت هستند به موتورهای جستجو اعلام میکنید که صفحات سایت به طور موثر ایندکس شود.از قرار دادن موارد زیر در نقشه سایت خودداری نمایید:

در صورتیکه صفحات کم اهمیت در نقشه سایت شما باشد گوگل آنها را جزو صفحات اصلی سایت حساب کرده که در رتبه‌ کلی وبسایت تاثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین صفحاتی را در نقشه سایت قرار دهید که 

 

استفاده از ابزارهایی جهت ایجاد سایت مپ

با استفاده از ابزارها یا افزونه‌هایی مانند Google XML Sitemaps میتوان به راحتی نقشه سایت خوب ایجاد نمود. سایت‌های وردپرسی دارای افزونه Yoast SEO ، به صورت خودکار نقشه سایت را دارند و باید آن را فعال نمایند.

 

قرار ندادن لینک های noindex در نقشه سایت

توجه داشته باشید لینک های کم اهمیت دارای تگ noindex ، که نباید ایندکس شوند را ، داخل نقشه سایت قرار ندهید.

 

ایجاد نقشه سایت XML پویا و داینامیک

با استفاده از ابزارهایی مانند Yoast SEO در وردپرس میتوانید به راحتی نقشه سایت داینامیک ایجاد نمایید. به صورتی که تمامی لینک های جدید و یا لینک های قدیمی مطابق با نیاز در نقشه سایت قرار گرفته و ایندکس شوند.

 

مشخص نمودن صفحات چندگانه در نقشه سایت

زمانیکه در سایت صفحات چندگانه مانند چند رنگ از یک محصول در صفحات مختلف ، دارید باید با استفاده از تگ‌ Canonical ، صفحات اصلی را به گوگل اعلام نمایید تا ایندکس شوند.

 

در نظر نگرفتن اولویت ها

در برخی نقشه های اولویت‌بندی یا Priority صفحات نیز عنوان شده سات. این اولویت بندی تعیین می‌کند کدام صفحات مهم‌تر هستند. اما این اولویت‌بندی در میزان ایندکس شدن سایر صفحات تاثیری نداشته و تنها برای صفحاتی اعمال خواهد شد که در یک صفحه جستجو به یک اندازه ارزشمند باشند و در نتیجه صفحه با اولویت بالاتر ، در نمایش نتایج بالاتری قرار خواهد گرفت. به طور مثال صفحه‌ی اصلی سایت  اولویت بالاتری نسبت به صفحه لاگین سایت داشته باشد.

 

استفاده از متاتگ ربات در Robot.txt

در صورتیکه نخواهید صفحاتی از وب سایت شما ایندکس شود ، میتوانید از ربات های متا و تگ Noindex استفاده نمایید. با این کار صفحاتی از وب سایت شما که مهم بود و تمایل ندارید ایندکس شوند ، توسط موتورهای جستجو ایندکس نخواهد شد.

 

استفاده از فایل سایت مپ کم حجم

حجم سایت مپ از نظر گوگل و بینگ باید بین ۱۰ تا ۵۰ مگابایت باشد. بهتر است سایت مپ کم حجم باشد تا کار گوگل و سرور شما نیز آسانتر شود.

 

استفاده از نقشه سایت به همراه RSS/Atom Feeds

RSS/Atom Feeds به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که وبسایت آپدیت شده و محتوای جدیدی در آن آپلود شده است. استفاده از این ابزار در کنار سایت مپ در شناسایی صفحات وب سایت بسیار مفید میباشد. همچنین با توجه به اینکه تغییرات به کاربران ایمیل میشود ، میتواند در ترافیک سایت تاثیرگذار باشد.

استفاده از چندین سایت مپ در صورت وجود صفحات زیاد

با توجه به اینکه در هر سایت‌مپ تنها میتوانید تا ۵۰۰۰۰ آدرس صفحه قرار دهید ، در صورت وجود صفحات بیش از این میزان ، باید از چندین سایت مپ استفاده نمایید.

 

مشکلات صفحات ایزوله و ایندکس نشده

برخی اوقات ممکن است برخی صفحات وب سایت شما ایندکس نشده و نتوانید متوجه شوید که مشکل از چیست. در صورتیکه تعداد صفحات وب سایت شما بسیار زیاد باشد این کار دشوارتر خواهد شد. . یکی از راه‌حل‌ها، جداسازی قسمت‌های مختلف سایت و ایجاد نقشه سایت XML جداگانه برای هر قسمت میباشد.همچنین کنسول گوگل بخشی با عنوان Index Coverage دارد که مشکلات ایندکس را تا حدودی مشخص میکند.

 

تمرکز بر روی موارد زیر در ایجاد نقشه سایت