تغییر فایل ایندکس پیشفرض از طریق htaccess

چاپ
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در سرور فایل های پیشفرضی وجود دارد که اولویت نمایش با این فایل ها بوده و به عنوان صفحه اصلی وب سایت در نظر گرفته میشوند. این فایل ها Default Index Page نامیده شده و با پسوندهایی مانند index.php، index.html، index.htm و default.htm میباشند.در صورتیکه در هاست شما دو فایل با پسوند index.php و index.htm وجود داشته باشد میتوانید با انجام تغییراتی تعیین کنید که کدام فایل اولویت دارد. با استفاده از انجام تغییراتی در فایل htaccess ، میتوانید این کار را انجام دهید. 

از دلایل نیاز به تغییر فایل ایندکس پیشفرض میتوان موارد زیر را نام برد:

در صورتیکه میخواهید وب سایت خود را به زودی راه اندازی کرده و یا اینکه تغییراتی در آن اعمال کنید. در این صورت میتوانید یک صفحه پیشفرض مناسب مانند "وب سایت در حال بروز رسانی میباشد" را در فایل ایندکس هاست قرار دهید.

در صورتیکه هاست را تغییر داده و نام فایل ایندکس در هاست جدید با هاست قبلی متفاوت باشد ، امکان دارد لینک های داخلی وب سایت دچار اختلال شود. بنابراین میتوانید با تغییر نام فایل ایندکس در هاست جدید این اختلال را رفع نمایید. 

 

نحوه‌ی تغییر Default Index Page از طریق htaccess

برای تغییر نام فایل ایندکس هاست ابتدا وارد کنترل پنل سی پنل شده و سپس وارد فایل منیجر هاست میشویم.در دایرکتوری public_html فایل htaccess را پیدا کرده و سپس آن را ویرایش میکنیم.میتوانید از طریق مقاله فایل htaccess در هاست لینوکس ، با نحوه فعالسازی نمایش این فایل آشنا شوید. 

پس از باز کردن فایل htaccess ، کد زیر را در ابتدای آن وارد میکنیم. به عنوان مثال میخواهیم فایلی با نام example.html به عنوان فایل ایندکس پیشفرض در نظر گرفته شود.

#Alternate default index page
DirectoryIndex example.html

 همچنین میتوانیم ترتیب نمایش فایل های ایندکس را تغییر دهیم.برای انجام این کار کد زیر را در فایل htaccess قرار داده و سپس آن را ذخیره میکنیم.

در کد زیر اولویت خواندن فایل ایندکس از چپ به راست بوده و به عنوان مثال در صورت عدم وجود فایلی با نام index.php به دنبال فایل Index.htm و به ترتیب فایل با نام های مشخص شده بعدی خواهد رفت. ترتیب قرار دادن این فایل ها قابل تغییر و به انتخاب و بر حسب نیاز شما میباشد.

#Alternate default index pages
DirectoryIndex index.php Index.htm index.html default.php first.php