آشنایی با میل سرور

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در این مقاله قصد داریم به توضیح میل سرور ( Mail Server ) بپردازیم. میل سرور ، سروری است که با استفاده ازسرویس های میل ، در فضای اینترنت ارسال و دریافت ایمیل ها را مدیریت میکند. از محبوب ترین سرور ایمیل های رایگان می توان به Yahoo ,Gmail و Hotmail اشاره نمود.

برخي از سرویس های ميل سرور عبارتند از :

  • Microsoft Exchange
  • Edura Mail Server
  • MHdsoft Mail Server
  • Mdaemon
  • Smarter Mail Server

این امکانات و سرویس هایی که برای ارسال ایمیل از یک سرور به ایمیل های دیگر استفاده میشود ، وب میل ( WebMail )  ، نام دارد. وب میل ها نرم افزارهایی هستند که بر روی سروری که به اینترنت متصل است نصب شده و و آن را به میل سرور تبدیل میکنند. ازانواع نرم افزارهای وب میل میتوان MailEnable  و Horde و Round cube و … را نام برد.

وب میل ها از سمت شرکت ها برای استفاده کاربران ایجاد شده و یا گاهی تنها مختص به یک دامنه میباشند.وب میل ها با آدرس مرتبط با دامنه در دسترس بوده و اکانت هایی مانند این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید دارند.مانند سرویس Gmail که دارای اکانت هایی مانند Example.Gmail.com میباشد.

وب میل ها باید اطلاعات ایمیل را بدون تغییر و صحیح به مقصد ارسال نموده و همچنین اطلاعات دریافتی آنها نیز از مبدا صحیح و غیرجعلی باشد.به همین جهت در بخش تنظیمات DNS ، باید رکوردهایی مانند PTR ، SPF ، MX و DKIM ایجاد شد تا قادر به تشخیص صحت ارسال و دریافت ایمیل وهمچنین جلوگیری از اسپم شدن ایمیل های ارسالی و تشخیص ایمیل اسپم دریافت شده باشد.

نحوه عملکرد میل سرور بدین صورت است که هر ایمیل پس از ارسال از سرويس دهنده ایمیل كه در آن آدرس گيرنده ایمیل مشخص میشود، عبور نموده و به سرور مقصد می رسد. زمانیکه فرستنده ایمیل ارسال میکند، ایمیل از طریق اینترنت به سروری که سرویس ایمیل گیرنده را پشتیبانی می کند ارسال می شود. سپس سرور گیرنده پس از یافتن آدرس ایمیل  گیرنده ، ایمیل را در پوشه inbox آن منتشر می سازد.

میل سرور می تواند بر روی وب سرور یعنی همان سروری که وب سایت را میزبانی میکند ، قرار گیرد و عملیات ارسال و دریافت ایمیل را مدیریت نماید. بنابراین هر دو سرویس وب سرور و وب میل باید بر روی سرور نصب شده باشند.همچنین میتوان میتوان میل سرور را بر روی یک سرور مجزا میزبانی نمود.