Shortcode در وردپرس چیست ؟

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شورت کد ( Shortcode ) یا کد کوتاه در وردپرس، دستوراتی هستند که داخل کروشه «[]» قرار گرفته که میتوان بدون نیاز به چندین خط کدنویسی و تنها با استفاده از یک کد کوتاه ، محتوای دلخواه ایجاد شده توسط افزونه‌ها را جهت نمایش در هر مکان از وب سایت قرار داد. این قابلیت در وردپرس ۲.۵ معرفی شد. برای مثال کد کوتاه پیشفرض وردپرس برای درج یک ویدئو در سایت به شکل زیر می باشد:

[video]

هچنین این کد ها می توانند دارای attributes (صفات) نیز باشند. مثلا برای کد کوتاه پیشفرض ویدئو وردپرس می توانید یک صفت src تعریف کنید.

[video src="/video-source.mp4"]

 

در وردپرس هر افزونه یا قالب شورت کدهای مخصوص به خودش را دارد و هنگامی که کاربران سایت شما را مشاهده می‌کنند، هر کد کوتاه ، بسته به افزونه‌ای که با آن مرتبط است، محتوایی خاص را تولید کرده و به نمایش می‌گذارد.

به عنوان مثال در استفاده از افزونه Contact Form 7 برای هر فرم تماسی که می سازید، افزونه یک شورت کد مانند زیر به ارائه میدهد که در هر برگه ای قرار داده شود ، فرم تماس آنجا نمایش داده خواهد شد.

[contact-form-7 id=”4″ title=”فرم تماس”]

در این مقاله نحوه ایجاد و استفاده از کدهای کوتاه در وردپرس را به طور مختصر و جزئی آموزش خواهیم داد.

به عنوان مثال در صورت نصب افزونه ای که نوشته های مرتبط با نوشته فعلی را جستجو کرده و نمایش میدهد ، اگر بخواهید نوشته های مرتبط در مکان دلخواه شما نمایش داده شود ، باید شورت کد [related_posts]  را در محل موردنظر قالب خود وارد کنید.

ابزارک متن وردپرس به صورت پیش‌فرض  کدهای کوتاه  نوشته شده در متن را پردازش نمی‌کند و در نتیجه در حالت عادی نمی‌توانید این کد را در یک ابزارک متنی قرار دهید.

 

مزایای استفاده از کد کوتاه

بسیاری از افزونه‌های ورپرس ممکن است برای نمایش محتوا از ابزارک‌های سفارشی استفاده نکنند. ایجاد ابزارک‌های متعدد علاوه بر نیاز به کدهای بیشتر ، محدودیت‌هایی نیز جهت نمایش محتوا و ترکیب و جانمایی آن در پی خواهد داشت.

همچنین برخی از افزونه‌های وردپرس ممکن است علاوه بر گزینه‌ی  Shortcode، ابزارک یا  Widgetهای متناظری نیز در اختیار شما قرار دهند.

 

استفاده از shortcode در قالب وردپرس

برای استفاده از شورت کد در قالب وردپرس باید که کد کوتاه خود را با [shortcode] در کد زیر جایگزین کرده و سپس از آن در قالب وردپرسی خود استفاده نمایید.

 

<?php echo do_shortcode("[shortcode]"); ?>

 به عنوان مثال عبارت زیر جهت نمایش فرم تماس در قالب وردپرس است. 

 

<?php echo do_shortcode("[contact-form-7 id="۴" title="فرم تماس"]"); ?>

 

استفاده از  Shortcode در ابزارک متن

یکی از ساده‌ترین روش‌ها  برای انجام این کار، اضافه کردن قطعه کد زیر به فایل functions.php قالب است:

add_filter('widget_text', 'do_shortcode');

قطعه کد بالا یک فیلتر روی رویداد widget_text فعال می‌کند. این فیلتر وظیفه‌ی پردازش  Shortcodeها را دارد.

روش‌های دیگر استفاده از شورت کد در Widget متنی، نصب افزونه برای انجام این کار و همچنین نصب افزونه متنی جدید با قابلیت پردازش شورت کد خواهد بود.

 

نمایش محتوای Shortcode با استفاده از کد php

علاوه بر روش‌های بالا برای نمایش محتوای Shortcode، با استفاده از کدهای php نوشته شده در قالب یا کدهای php نوشته شده در ابزارک‌های مربوط به این منظور، می‌توانید Shortcodeهای دلخواه خود را به محتوا تبدیل کنید و آن را نمایش دهید. تابع do_shortcode در وردپرس برای این منظور تعبیه شده است.

 

<?php

echo do_shortcode( '[search_form fields="category,tags" types="select,checkbox"]' );

?>