AWStats در سی پنل

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

برای اینکه بتوانید بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش داده و مخاطبین بیشتری جذب کرده و کسب و کار آنلاین خود را بهبود بخشید، نیاز به ابزاری خواهید داشت تا بتوانید با استفاده از آن اطلاعات متمرکزی را کسب نمایید. برای اینکه بدانید که تمام اموری که جهت داشتن ترافیک بالا در سایتتان انجام میدهید موثر هست یا خیر، مهمترین کار نظارت و پیگیری تحلیل ها و آمار وب سایت است که یک منبع آمار رایگان و پر ارزش در مورد بازاریابی و تبلیغات میباشد. در برخی از شرکت های هاستینگ سرویسی به نام AWStats (Advanced Web Statistics  ) به صورت رایگان در کنترل پنل کاربری ارائه میشود. AWStats یک نوع متفاوتی از تحلیل آماری را ارائه می دهد و به جای دنبال کردن Hit ها در یک زمان مشخص در میان کدهای سایت، از فایل های لاگ وب سرور برای تولید گزارشهای آماری استفاده می کند.

تحلیلگر لاگ های سرویس AWStats ، تمام آمارهای وب سایت شامل بازدیدها، بازدیدکنندگان جدید، صفحات، Hit ها، ساعات پر ترافیک، موتورهای جستجو، کلمات کلیدی که برای پیدا کردن سایت شما استفاده شده است، ربات ها، لینک های شکسته، کد خطاها و اطلاعات دیگر را ارائه می کند.

در صورتی که معنای آماری این سرویس را درک نکرده اید، توضیحاتی در مورد قسمت های مختلف گزارشات AWStats داده می شود تا بتوانید درک بهتری درباره تحلیل های ارزشمند و گزارشات مربوط به سایت خود را توسط این سرویس در دست داشته باشید.

خلاصه ای از بخش های مختلف AWStats

Hits : به هر فایلی که از طرف یک بازدید کننده درخواست داده شود یک Hit گفته می شود که شامل صفحات و عکس های سایت میباشد. به عنوان مثال در صورتی که صفحه ای داشته باشید که شامل ۲ عکس و یک فایل جاوا اسکریپت باشد، چهار Hit برای آن محاسبه خواهد شد. با اینکه این آمار و اطلاعات از بهترین منابع برای تشخیص ترافیک سایت و تعداد بازدیدکنندگان میباشد، اما تقریبا بی استفاده بوده و در نظر گرفتن اطلاعات مربوط به تعداد بازدیدها و بازدیدکنندگان یکتا مناسب تر می باشد.

 

بازدیدکنندگان یکتا ( Unique Visitors ) : بازدید کننده یکتا یک فرد یا یک کامپیوتر (Host) است که حداقل یک Hit در یک صفحه از وب سایت شما در مدت زمانی که گزارش گرفته شده است زده باشد. در صورتی که همین کاربر در همین بازه زمانی از صفحات دیگر نیز چندین بازدید داشته باشد، فقط یک بازدید محاسبه خواهد شد. بازدیدکنندگان از طریق IP ردیابی می شوند، بنابراین در صورتی که چندین کاربر با یک آی پی از وب سایت بازدید کنند، همه کاربرها به عنوان یک بازدید کننده یکتا به حساب خواهند آمد.

 

تعداد بازدیدها ( Number of Visits ) : تعداد بازدیدها، مجموع تمام بازدیدهای کاربران در یک بازه زمانی است.در صورتی که یک کاربر از وب سایت شما بازدید نماید و سپس 5 بار دیگر نیز این کار را انجام دهد در آمار AWStats  یک بازدید یکتا و مجموعا 6 بازدید خواهید داشت.

 

صفحات (Pages ) : مجموع صفحات بازدید شده توسط کاربران را نشان می دهد. صفحات معمولا HTML، PHP، و یا ASP میباشند، و تصاویر و فایلهایی مانند javascript یا css ها که در نتیجه بازکردن صفحات لود می شوند به عنوان صفحه محاسبه نخواهند شد.

 

پهنای باند ( Bandwidth ) : زمانی که کاربر از صفحات سایت شما بازدید مینماید، به ازای حجم هر فایلی که در صفحات سایت وجود دارد پهنای باند مصرف خواهد شد. پهنای باند مصرفی معادل با مجموع تعداد بایت های صفحات، عکس ها و فایلهای دانلود شده توسط جستجوگر است. اگر صفحه ای دارید که شامل ۵۰ کیلو بایت متن و دو عکس با حجم های ۲۴ و ۳۲ کیلوبایت است، هر بازدیدکننده مجموعا ۱۰۶ کیلوبایت پهنای باند مصرف می کند.

 

مجموع خلاصه وقایع ماهانه ( Monthly History Summary Totals ) :

سرویس AWStats اطلاعاتی را در طول یک سال تا به امروز و نیز چشم اندازی از آمار ۳۰ روزه، ۷ روزه و حتی روزانه را ارائه می دهد.

 

کشورها ( Countries ) : این گزارش نشان دهنده این است که بیشترین بازدیدکنندگان وب سایت شما از چه کشورهایی هستند.

 

Hosts : این قسمت کاربرانی را که بیشترین بازدید را از سایت شما داشته اند به صورت تفکیک شده نشان می دهد.

 

ربات های بازدیدکننده ( Robots/Spider Visitors ) : اطلاعات با ارزشی است که به شما نشان می دهد آخرین بازدید موتورهای جستجوی مورد علاقه شما چه زمانی بوده و این بازدید منجر به چه تعداد Hit در این بازه زمانی در سایت زده شود که آمار این هیت ها کارایی مناسبی نخواهد داشت.

 

مدت زمان بازدید ( Visits Duration ) : این گزارش بر مبنای مدت زمانی است که بازدیدکنندگان در وب سایت شما سپری کرده اند. در صورتی که سایت شما از نظر محتوایی و ظاهری برای بازدیدکنندگان به اندازه کافی جذاب و مفید نباشد، سایت را سریعا ترک میکنند. در نتیجه در رتبه سایت شما در گوگل تاثیرگذار خواهد بود و باعث کاهش رتبه سایت خواهد شد.

 

فایلها و نوع آنها ( Files/Type ) : اطلاعاتی در مورد فایل هایی که به موجب آن ها بیشترین Hit ایجاد شده است را نشان می دهد.

 

صفحات و آدرس ها : این گزارش صفحاتی از سایت را که بیشتر از دیگر صفحات بازدید شده است را نشان می دهد.

 

سیستم عاملها ( Operating Systems ) : در این قسمت براساس نوع و تعداد سیستم عامل های بازدیدکنندگان سایت، گزارش نشان داده می شود.

 

مرورگرها ( Browsers ) : مانند گزارش سیستم عامل ها ، این گزارش نشان می دهد که کاربران بیشتر از چه مرورگری جهت بازدید از سایت شما استفاده کرده اند. اطمینان حاصل کنید که سایت شما در اغلب مرورگرها محبوب اینترنتی به درستی نمایش داده می شود.

 

نحوه اتصال به سایت

آدرس مستقیم ( Direct Address/Bookmark ) : نشان دهنده نحوه دسترسی بازدیدکنندگان است که یا نام وب سایت شما را می دانند و یا آن را در فهرست سایت های مورد علاقه خود ( Bookmark ) در جستجوگر اضافه نموده اند.

 

لینک های موجود در موتورهای جستجو ( Links from an Internet Search Engine ) : این گزارش لیستی از بازدیدکنندگانی را که از طریق موتورهای جستجو و یا سایت های Bookmark به سایت شما مراجعه نموده اند را نشان می دهد.

 

لینک از صفحات دیگر : این گزارش نیز اطلاعات با ارزشی را در مورد لینک هایی که در سایتهای دیگر بجز موتورهای جستجو به سایت شما داده می شود ( Backlink ) را ارائه می دهد.

Search Keyphrases و Search Keywords : لیستی از کلمات کلیدی را که برای پیدا کردن سایت شما استفاده شده است را نشان می دهد.

 

Miscellaneous and HTTP Error codes : این گزارش اطلاعات متفرقه ای را در مورد کدهای HTTP و خطاهایی که از طرف وب سایت شما به بازدیدکنندگان نشان داده شده است را نشان می دهد، مانند خطای Page Not Found و یا خطای ۳۰۲ که جابجایی صفحه را نشان می دهد.

اطلاع از اینکه تجزیه تحلیل ها و آمار بیانگر چه موضوعی میباشد، موضوع بسیار مهمی است. AWStatas قابلیت جمع آوری اطلاعاتی قابل توجه و مقادیر زیادی از داده های مرتبط با وب سایت شما را دارد که بوسیله این آمار کلیدی می توانید روش های مناسب تری برای جذب بیشتر بازدیدکنندگان را به کار برید.

 

 

نمایش آمار بازدید سایت در سی پنل Awstats

 

ابتد وارد سی پنل خود شوید.

پس از ورود، روی گزینه Awstats در صفحه اصلی سی پنل کلیک کنید.

 

 

 

در صفحه باز شده نام دامین مورد نظر خود را مشخص نمایید و روی آیکن ذره بین مربوطه کلیک کنید:

 

 

 

در این قسمت شما صفحه مربوط به آمار بازدید سایت خود را مشاهده می کنید.

 

  

 

از قسمت Reported period موجود در بالای صفحه میتوانید زمان گزارش بازدید را بر اسال سال و ماه انتخاب نمایید.

در ستون سمت چپ این صفحه بخش های مختلفی برای نمایش جزئیات آمار بازدید وجود دارد:

Monthly history: نمایش آمار بازدید در ماه های سال

Days of month: نمایش آمار در روزهای ماه

Days of week: نمایش آمار در روزهای هفته

Hours: نمایش آمار در ساعات شبانه روز

Countries: نمایش کشور بازدیدکنندگان

Hosts: در این قسمت میتوانید هاست و آی پی بازدیدکنندگان را مشاهده کنید.

Authenticated users: کاربران تایید شده

Robots/Spiders visitors: ربات های بازدیدکننده

Visits duration: مدت زمان حضور بازدیدکننده در سایت

File type: نوع فایل

Downloads: آمار مربوط به دانلود های انجام شده از سایت

Viewed: لینک های ایجاد شده در هاست

Operating Systems: سیستم عامل بازدیدکنندگان

Browsers: مرورگرهای مورد استفاده بازدیدکنندگان

Referring search engines: لینک های پیوند داده شده به سایت

Referring sites: سایت های پیوند داده شده

 Search Keywords: کلیدواژه های جستجو شده

Miscellaneous: موارد متفرقه و گوناگون

HTTP Status codes: کدهای HTTP مثلا صفحه خطای 404

Pages not found: صفحاتی که حذف شده اند ولی لینک آنها هنوز موجود است.