سرور ابری ( Cloud Server ) چیست ؟

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

سرور ابری سروری است که در پلتفرم رایانش ابری (Cloud Computing) ایجاد و برروی بستر اینترنت ارائه می شود. در واقع سرورهای ابری همان سرورهای اختصاصی مجازی هستند که در محیط رایانش ابری و با زیرساخت ابری ارائه می شوند. همانطور که میدانید در حالت معمول سرورهای مجازی تنها برروی یک سرور فیزیکی با سخت افزار مربوط به آن قرار میگیرند و در صورت هر گونه خرابی در سخت افزار سرور فیزیکی تمامی سرورهای مجازی با مشکل مواجه خواهند شد.

اما در محیط ابری سرورهای اختصاصی مجازی ایجاد شده به هیچ عنوان وابسته به نرم افزار متمرکز و یا تنها یک سرور فیزیکی با سخت افزار واحد نیستند. به همین علت در هر زمان امکان اجرای ماشین های مربوطه برروی هریک از سرورهای فیزیکی موجود به سادگی و با انجام مهاجرت خودکار و آنلاین آنها در صورت نیاز وجود خواهد داشت.

به این علت که هر یک از سرورهای ابری دارای منابع اختصاصی میباشد، در صورت اتمام منابع اختصاصی (overload) هیچ تاثیری بر سرورهای ابری دیگر نخواهد داشت. این موضوع ثبات ، امنیت و عملکرد بسیار بالایی را در سرورهای ابری به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر سرورهای ابری اقتصادی تر از سرورهای معمول (فیزیکی) میباشند چرا که با قیمت های مناسب تر ، امکان خرید سرور با منابع بیشتر و در عین حال سریعتر برای کاربران وجود دارد. وب سایت شما بر روی سرورهای ابری خیلی سریعتر از سرورهای معمولی لود شده و در کنار هزینه کمتر میتوانید از بسیاری قابلیت های دیگر سرورهای ابری استفاده نمایید.

یکی از قابلیت های سرورهای ابری گسترش پذیری میباشد. بدین معنی که امکان ارتقاء منابع مانند CPU ، RAM ، HDD به سادگی انجام پذیر است.

به همین دلایل است که سرورهای ابری به سرعت پیشرفته و در بسیاری از موارد به سرورهای فیزیکی ترجیح داده می شوند.

 

سرور اختصاصی ابری

سرورهای اختصاصی ابری، ترکیبی از سرور فیزیکی و تکنولوژی مجازی سازی می باشند. یک سرور ابری، سرور نسل جدیدی از سرورهاست با کیفیتی در حد سرور های اختصاصی، قیمتی کمتر از سرورهای اختصاصی و انعطاف پذیری بالاتری نسبت به همه انواع سرور های دیگر را دارا میباشد. به این علت که هر سرور ابری به صورت فنی از دیگر سرور ها جداسازی شده است دارای امنیت و پایداری بیشتری بوده و با اختصاص تمام منابع مورد نیاز به مشتری، کیفیت بالای استفاده از سرور را تأمین می نماید. سرورهای اختصاصی ابری تا حدودی تمامی مزایای یک سرور اختصاصی و یک سرور مجازی (VPS) را دارا بوده و به مدیر سرور این امکان را می دهد که جهت راه اندازی مجدد سرور و یا نصب مجدد سیستم عامل از راهکار اتوماسیون استفاده نماید. در واقع سرور های اختصاصی ابری مشابه با سرور های اختصاصی مجازی قدرتمندی میباشد که در آن علاوه بر عملکرد سریعتر I/O و انعطاف پذیری بالا در ارتقا و کاهش منابع سرور ، هزینه کمتری نیز خواهد داشت. 

از مزیت های دیگر سرور ابری پایدار بودن و اپتایم بودن 100 در 100 سرور شما خواهد بود که حتی در صورت خارج شدن سرور از شبکه شما توسط vnc به سرور دسترسی خواهید داشت.هزینه کم نسبت به سرورهای اختصاصی یکی دیگر از این ویژگی ها است.

 

 

 

رایانش ابری یاCloud Computing  چیست؟

رایانش ابری، محاسباتی است که توسط گروه بسیاری از سرورهای از راه دور (remote) که با یکدیگر شبکه هستند انجام می گیرد که منجر به ذخیره سازی متمرکز داده ها و دسترسی آنلاین به سرویس ها و منابع کامپیوتری می گردد . به طور ساده تر رایانش ابری دستیابی به منابع محاسباتی از طریق اینترنت است و در عمل به جای اینکه شما اطلاعات را بر روی هارد دیسک خود نگه دارید و یا برنامه های کاربردی مورد نیازتان را به طور مستمر به روزرسانی نمایید، شما از سرویسی بر روی اینترنت به منظور برآوردن نیازهایی مشابه موارد مذکور استفاده می نمایید.

تکنولوژی رایانش ابری این امکان را به شما میدهد تا بدون نیاز به هزینه زیاد کارایی یک سرور فیزیکی را در بستر مجازی پیدا کنید. کلیه منابع در سرور ابری اختصاصی است. نقطه قوت رایانش ابری ، پیکربندی و تغییر در منابع حتی بعد از نصب سیتم عامل اشاره نمود. که شامل تغییر حجم هارد،رم،سی پی یو،کارت شبکه و ... میباشد.

رایانش ابری یک الگوی محاسباتی است که در آن تعداد بسیار زیادی از سیستم ها به صورت شبکه های خصوصی (private) و یا عمومی (public) به یکدیگر متصل شده اند تا زیرساخت پویا و مقیاس پذیری را برای برنامه های کاربردی، ذخیره داده ها و فایل ها فراهم آورند. با ظهور این تکنولوژی، هزینه محاسبات، میزبانی برنامه های کاربردی، ذخیره سازی محتوا و تحویل سرویس ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است. ایده محاسبات ابری در اصل بر مبنای استفاده مجدد از قابلیت های فناوری است.

 

مدل های رایانش ابری

سرویس های ارائه شده در رایانش ابری به سه گروه تقسیم می شوند:

نرم افزار به عنوان یک سرویس (Software As A Service) که به طور خلاصه با SAAS شناخته می شود: 

در این مدل، یک برنامه کاربردی کامل به مشتری یه عنوان سرویس ارائه می گردد، که معمولا سرویسی بر مبنای تقاضای مشتری است. در این مدل، در سمت مشتری، دیگر نیازی به سرمایه گذاری برای تهیه سرور مناسب و یا خریداری مجوز نرم افزار به صورت جداگانه نمی باشد و به این ترتیب هزینه ها به میزان چشمگیری کاهش پیدا می کنند.

ویژگی‌های اصلی این سرویسها عبارتند از:

- دسترسی و مدیریت نرم افزار از طریق شبکه فراهم می گردد

- فعالیت‌ها از سرور مرکزی اداره می‌شوند و نه در مکان هر یک از مشتریان و در نتیجه مشتریان می‌توانند از راه دور و از طریق وب به برنامه‌های کاربردی دسترسی داشته باشند.

- به روز رسانی و ارتقای نرم افزار به صورت مرکزی اداره می‌شود و نیاز به دانلود Patchها یا ارتقا دهنده‌ها را برطرف می‌سازد.

- برنامه های وب مانند فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب، سرویسهای نرم افزاری مانند، Gmail، Google Docs،Google Calendar، و ... از جمله سرویسهای این مدل هستند.

 پلت فرم به عنوان یک سرویس (Platform As A Service) که به طور خلاصه با PAAS شناخته می شود :

در این مدل،یک لایه از نرم افزار یا محیط توسعه به عنوان سرویس ارائه می شود که با استفاده از آن می توان سطوح بالاتری از سرویس ها را ایجاد نمود.در واقع مشتری برای ساخت برنامه های کاربردی خود که در پلت فرم تهیه شده قابل اجرا است، دارای آزادی عمل می باشد. پلت فرم LAMP (لینوکس، آپاچی، MySql و پی اچ پی)، J2EE و Ruby و ... از جمله سرویسهای این مدل هستند.

زیر ساخت به عنوان یک سرویس (Infrastructure As A Service) که به طور خلاصه با IAAS شناخته می شود :

در این مدل،منابع محاسباتی مانند فضای ذخیره سازی به عنوان سرویس های استاندارد در سطح شبکه ارائه می شود که می توان به عنوان نمونه سیستم های ذخیره سازی، تجهیزات شبکه، مرکز داده، پردازنده ها و غیره را نام برد. وب سرویس ( EC2 (Elastic Compute Cloud آمازون که عملیات پردازش را انجام میدهد، و یا سرویس ذخیره سازی ( S3 (Simple Storage Service آمازون و IBM Blue مثال‌هایی از سرویسهای مدل IaaS هستند.

 

انواع سرویس های رایانش ابری

Public (عمومی): در این نوع، قابلیت اطمینان، دسترس پذیری و امنیت محدود می شود نظیر اینترنت. در واقع قراردادی وجود دارد که بیان کننده این امر است که تمامی موارد ( نظیر پاک شدن داده و Hacking و ... ) برعهده خود فرد است و بسیاری از سرویس های این نوع، رایگان یا دارای هزینه بسیار کمی هستند که می توان به عنوان نمونه سرویس های شرکت های IBM، Google و آمازون را نام برد.

 

Private (خصوصی): در عمل یک سازمان یک ابر خصوصی برای خود ایجاد می نماید و مدیریت آن به طور کامل بر عهده خود سازمان است و زمانی دارای معنا است که سازمان دارای IT قابل اندازه گیری است که به عنوان نمونه می توان سرویس دهنده ای مانند Sisco را نام برد.

 

Hybrid (ترکیبی): در سازمانی که ابر خصوصی وجود دارد می تواند بسته به نیاز از منابع عمومی هم استفاده نماید، در واقع ترکیبی از دو مورد فوق؛ که به طور عمده مشتریان این نوع،سازمان ها هستند. این مورد زمانی پیش می آید که Cloud Burst پیش می آید یعنی منابع آنقدر محدود شده و امکان توسعه وجود ندارد و با یک ایجاد اتصال بین ابر خصوصی سازمان و ابر عمومی از منابع عمومی استفاده می شود و برنامه های کاربردی که حساسیت بیشتری دارند روی ابر خصوصی قرار می گیرند و مابقی روی ابر عمومی قرار داده می شود که منجر به تعدیل هزینه می گردد.

 

مزایای رایانش ابری

کاهش هزینه : دلایل بسیار زیادی برای این مزیت وجود دارد که از مهمترین آن می توان به پرداخت صورتحساب بر مبنای میزان استفاده از سرویس اشاره نمود؛ به علاوه نیازی به خریداری زیرساخت ها تیست در نتیجه هزینه نگهداری و تعمیرات کاهش می یابد. 

افزایش فضای ذخیره سازی : امروزه با زیرساخت عظیمی که توسط ارائه دهندگان ابر ارائه می گردد،  ذخیره سازی و نگهداری حجم زیادی از داده واقعیتی انکارناپذیر  است.

 انعطاف پذیری : این یک ویژگی بسیار مهم است. با توجه به تغییرات شرایط کسب و کار، سرعت برای ارائه سرویس در سازمان ها بسیار حیاتی است و از طرفی به سازمان ها این اجازه را می دهد که تنها بر کسب و کار خود تمرکز نمایند.

 

 

 

 

فضای ابری ( Cloud Storage ):

 

این سرویس  مانند یک DropBox اختصاصی دارای قابلیت های همزمان یک فایل سرور و آپلود سنتر میباشد و میتواند فضایی امن برای قرارگیری تمام داده ها در نظر گرفته شود. دارا بودن وب اینترفیسی کاملاً واکنش گرا و کاربر پسند در کنار اپلیکشن هایWindows, Mac, Linux Android  و IOS  مربوطه با امکان همگام سازی مداوم، امکان استفاده ساده و در عین حال حرفه ای را برای کارمندان و کاربران شما بوجود می آورد.

 امکان اشتراک گذاری داده ها با توجه به سناریو و شرایط مد نظر کاربر، بهره گیری از App ها موجود و مرتبط با موزیک، ویدیو، ذخیره رمزهای عبور و ...، امکان ایجاد گالری تصاویر و اشتراک گذاری آنها در کنار ارائه دسترسی به جهت قراردادن کامنت برروی آنها، بهره گیری از امکان مدیریت ذخیره سازی خارجی به جهت ایجاد امکان دسترسی به داده های خود در فضاهای ذخیره سازی دیگر همچون DropBox و ... از جمله قابلیت های نرم افزار حرفه ای مورد استفاده برای این هدف می باشد.

 

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی

سرورهای ابری بر پایه تکنولوژی مجازی سازی Xen بنا شده است که این قابلیت قدرت سرورهای ابری را بسیار بالاتر از سرورهای میزبانی معمول می رساند. سرور ابری نیز مانند سرورهای اختصاصی، انعطاف پذیری کاملی دارد به طوری که می توانید از یک وب سایت ساده JAVA تا برنامه های Ruby on Rails را بر روی این سرورها راه اندازی کنید.

 

تفاوت بین سرورهای ابری و سرورهای اختصاصی

راه اندازی سرورهای ابری در چند دقیقه امکانپذیر است در صورتی که این امر برای سرورهای اختصاصی در مدت زمان بیشتری انجام میشود. همچنین امکانات سرور ابری از قبیل رم و هارد در کمترین زمان ممکن قابل تغییر است در صورتی که این تغییرات در سرورهای اختصاصی زمان بیشتری می گیرند.