تفاوت هاست ایران و خارج

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

در این مقاله قصد داریم به تفاوت میان هاست ایران و خارج بپردازیم و معایب و  مزایای هر یک را بیان کنیم. هاست ها بنابر موقعیت مکانی سرور به دو دسته تقسیم بندی میشوند : هاست ایران و هاست خارج که انتخاب هر یک بسته به استفاده و سلیقه وب مسترها و مدیران سایت میباشد. عدم انتخاب درست میتواند منجر به کاهش سرعت و کیفیت سایت شده و در نتیجه از محبوبیت آن کاسته شود.

 

هاست ایران

هاست ایران به سرویس های هاستی گفته میشود که سرور آن در داخل کشور یعنی ایران قرار گرفته است.

از مزایای هاست ایران میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

 

سرعت بیشتر  برای کاربران داخل ایران

در صورتیکه وب سایت شما توسط سرورهای داخل ایران میزبانی شود، سرعت لود شدن سایت و درنتیجه دسترسی به اطلاعات برای کاربران داخل ایران بیشتر از سرورهای میزبان خارج از کشور خواهد بود و این به دلیل مسافت کمتر میباشد.

 

امنیت اطلاعات بیشتر برای ارگان های دولتی و وب سایت های دارای اطلاعات حیاتی

در صورتیکه وب سایت دارای اطلاعات حیاتی و ملی باشد ،مانند سایت های دولتی توصیه میشود که از هاست ایران جهت میزبانی وب سایت استفاده شود.

 

عدم امکان تحریم

به دلیل میزبانی سایت ها در داخل کشور  امکان قطع دسترسی به دلیل تحریم توسط شرکت های میزبان دیتاسنتر ،وجود نخواهد داشت. البته نرم افزار ها و سیستم عامل ها یا کنترل پنل ها ... شامل این موارد نمی شود مگر آنکه تولید داخل کشور باشد .

 

دسترسی به سایتها در صورت بروز اختلال شبکه اینترنت کشور

در صورت اختلال در اینترنت ایران ، کندی و عدم دسترسی به وب سایت هایی که بر روی سرورهای خارج میزبانی میشوند ، مشاهده خواهد شد. اما در صورتیکه و بسایت بر روی سرورهای ایران میزبانی شود ، بدون مشکل برای بازدیدکنندگان قابل دسترس خواهد بود.

 

حال به بیان معایب هاست ایران میپردازیم :

 

کیفیت متوسط شبکه دسترسی به اینترنت

از آنجایی که شبکه دسترسی به اینترنت در ایران دارای کیفیت مناسبی نسبت به کشورهای پیشرفته مانند فرانسه ، آلمان ، کانادا و ... نیست ، بنابراین دیتاسنترهای این کشورها نیز دارای کیفیت و شبکه بهتری نسبت به دیتاسنترهای ایران میباشند.

 

پایداری (UpTime) پایین تر نسبت به هاست خارج از ایران

به علت پایین بودن کیفیت دسترسی شبکه در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته ، سرورها دارای آپتایم پایینتری بوده و  می تواند بین ۹۸.۵ الی ۹۹ درصد باشد.

 

پهنای باند کمتر

به علت کم بودن و هزینه بیشتر پهنای باند در داخل کشور ، سرویس های هاست ایران پهنای باند کمتری نسبت به سرویس های هاست خارج ایران دارد.

 

عدم امکان استفاده مستقیم از کنترل پنل cPanel بر روی سرور های ایران

متاسفانه به علت تحریم سرور و آی پی های ایران توسط کنترل پنل محبوب و پرقدرت سی پنل ، امکان نصب لایسنس این کنترل پنل به صورت مستقیم بر وری سرورهای ایران وجود ندارد و حتما باید از لایسنس نال شده برای فعالسازی آن استفاده نمود. به همین علت معمولا اکثر سرویس های هاستینگ داخل کشور دارای کنترل پنل دایرکت ادمین می باشند.

 

هاست خارج

به سرویس های هاستی گفته میشود که سرور آن در خارج از کشور مانند آلمان ، فرانسه و ... قرار گرفته است.

از مزایای هاست خارج از ایران میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

 

پهنای باند بسیار وسیع 

به دلیل ارزان بودن پهنای باند در خارج از کشور به سرویس های هاست خارج از کشور مانند هاست لینوکس استاندارد و هاست لینوکس حرفه ای ، پهنای باند بیشتری نسبت سرویس هاست ایران تعلق میگیرد.

 

قیمت ارزان تر

به دلیل اینکه سخت افزار و پهنای باند در خارج از کشور نسبت به داخل ایران دارای قیمت کمتری است ، در نتیجه قیمت سرور و سرویس های خارج از کشور نیز ارزان تراز هاست داخل کشور میباشد.

 

جایگاه بهتر در موتور های جستجو

به دلیل بالاتر بودن سرعت لود صفحات در سرورهای خارج از کشور برای موتور های جستجو و عدم وجود سایت بر روی سرور های داخل ایران (موضوع تحریم) وب سایت هایی که بر روی سرورهای خارجی میزبانی میشوند، خارجی از رتبه و جایگاه بهتری برخوردار خواهند بود. البته توجه نمایید که این موضوع تنها حدود 10 درصد در موقعیت سایت در موتور های جستجو تاثیر دارد و جایگاه سایت در صفحات موتور های جستجو بیشتر به وضعیت بهینه سازی و سئوی وب سایت شما مربوط می شود.

 

امکان استفاده از کنترل پنل سی پنل

به دلیل عدم وجود تحریم بر روی سرورهای خارج از ایران ، امکان نصب این کنترل پنل محبوب بدون هیچ مشکلی وجود دارد.

 

حال به بیان برخی معایب هاست خارج میپردازیم :

امکان تحریم 

 

به دلیل وجود امکان تحریم از سمت کشورهای میزبان دیتاسنتر ، امکان قطع دسترسی وجود خواهد داشت و از وب سایت های کاربران باید روزانه در سرور کشوری دیگر نسخه پشتیبان تهیه شود.

 

سرعت دسترسی پایین تر به وب سایت نسبت به هاست ایران

وجود فاصله فیزیکی ، در سرعت لود سایت حائز اهمیت میباشد. سرورهای خارجی دارای پینگ بالاتری بوده و سرعت دسترسی به اطلاعات نسبت به هاست ایران پایینتر خواهد بود. البته منظور این نیست که سایت ها به کندی لود میشوند، بلکه سرعت لود نسبت به هاست ایران کمتر خواهد بود.

 

عدم داشتن ثبات قیمت

به دلیل نوسانات قیمت ارز در کشور ، همواره امکان تغییر قیمت در سرویس های خارج از ایران وجود دارد.

 

 

تفاوت هاست ایران و خارج

سرعت

اصلی ترین تفاوت هاست ایران و خارج ، سرعت و کیفیت آنهاست. به علت فاصله فیزیکی کمتر کاربران ایرانی با سرور های داخل ایران، سرعت وب سایت برای بازدیدکنندگان نسبت به سرورهای خارجی بیشتر میباشد. ولی برای کاربرانی که در آلمان هستند ، بهترین گزینه استفاده از هاست آلمان خواهد بود. در نتیجه هر چقدر موقعیت مکانی سرور به کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت نزدیکتر باشد ، سرعت لود سایت نیز برای آنها بیشتر خواهد بود.

 

کیفیت

منظور از کیفیت ، سرعت اینترنت سرور و آپتایم سرور است. به عنوان مثال در صورتیکه پورت سرور 1 گیگابایت باشد یعنی دارای اینترنتی با سرعت اتصال 1 گیگابایت خواهد بود. آپتایم سرور نیز میزان در دسترس بودن و پایداری سرور را نشان میدهد. هاست های خارجی به دلیل وجود بستر شبکه و اینترنت بهتر ، دارای آپتایم و پایداری بهتری نسبت هاست ایران میباشند. 

 

تاثیر هاست ایران و خارج در سئوی وب سایت

دو عامل اساسی در رنینگ وب سایت در موتورهای جستجو تاثیرگذار است :

1. آپتایم سرور

2. پینگ به سرورهای گوگل

در مورد آپتایم سرور در بالا توضیح داده شدو اما در مورد پینگ به سرورهای گوگل ، سرورهای اروپا و آمریکا پینگ بهتری به سرورهای گوگل دارند، به همین علت اولویت انتخاب بسیاری از کاربران میباشند. از طرفی ، سرورهای ایران برای کاربران ایران اولویت دارد و از نظر فاصله مکانی نیز همانند تاثیر انتخاب دامنه ir در سئوی وب سایت ، برای موتورهای جستجو حائز اهمیت است.

 

امنیت اطلاعات

سرور که در ایران قرار گرفته است نسبت به سرورهای خارجی دارای امنیت بیشتری میباشد.بنابراین بهتر است که تمامی وب سایت های دولتی و دارای اطلاعات امنیتی و حساس، توسط سرورهای ایران میزبانی شوند.

 

 

کدام هاست مناسبتر است ؟

در صورتیکه سرعت لود سایت و همچنین اطلاعات سایت مهم است ، هاست ایران و در صورتیکه آپتایم سایت برای شما حائز اهمیت است ، پیشنهاد میشود که از هاست خارج استفاده نمایید.بسیاری نیز عقیده دارند که هاست های خارج از کشور سئوی بهتری دارد. بنابراین با توجه به مزایای هر هاست نسبت به دیگری و خدمات مورد نظر خود ، نسبت به دیگری پلن هاست مناسب وب سایت  و متناسب با نیاز کاربران خود را انتخاب نمایید

 

نکات زیر را در نظر داشته باشید :

  • وب سایت شما چه بر روی سرور داخل کشور و چه بر روی سرور خارج کشور ، از کلیه نقاط دنیا قابل دسترسی می باشد .
  • هر دو سرویس هاست ایران و خارج از ایران ، برای کلیه دامنه های ملی و بین المللی قابل استفاده می باشد.
  • امکان انتقال سایت از هاست ایران به خارج و به عکس بدون هیچ مشکلی وجود دارد.