آموزش ساخت شناسه کاربری ایرنیک

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در این مقاله نحوه ساخت شناسه یا هندلر ایرنیک برای شخص حقیقی را آموزش میدهیم.

برای اینکه بتوانیم یک دامنه آی آر یا ملی ثبت کنیم ، حتما باید یک شناسه یا هندلر در وب سایت ایرنیک ایجاد نماییم. برای انجام این کار وارد وب سایت nic.ir میشویم. پس از ورود به سایت ، در بالای صفحه بر روی گزینه "ساختن شناسه کاربری" کلیک میکنیم.

در مرحله اول باید نوع شناسه را انتخاب کنیم که میتواند یکی از موارد زیر باشد :

  • شناسه شخص حقیقی برای ثبت دامنه ir. ، ایران. ، id.ir.   
  • شناسه شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی برای ثبت دامنه ir. ، ایران. ،co.ir ، .org.ir ، .net.ir. 
  • شناسه وزارتخانه، سازمان یا شرکت دولتی برای ثبت دامنه های ir. ، ایران. ،co.ir ،.gov.ir.  
  • شناسه مرکز آموزشی و پژوهشی ir. ، ایران. ، ac.ir ، .sch.ir ، .org.ir. 
  • شناسه‌ی محدود : صاحبان این نوع شناسه می‌توانند درکنار درخواست برای ثبت دامنه، به عنوان رابط مالی و فنی دامنه‌ها قرارگیرند. اشخاص حقیقی که در نظر دارند تنها برای دیگران دامنه ثبت کنند یا تنها به عنوان رابط فنی و مالی دامنه‌ها معرفی شوند می‌توانند با وارد کردن حداقل اطلاعات، شناسه دریافت کنند.

پس از انتخاب نوع شناسه ، بر روی گزینه تکمیل فرم و دریافت شناسه مربوط به هر بخش کلیک میکنیم .

در مرحله دوم باید تمامی اطلاعات خواسته شده را به طور صحیح را وارد نماییم. 

دقت نمایید که اطلاعات پرسش و پاسخ محرمانه ای را که وارد میکنید حتما به یاد داشته باشید زیرا جهت تغییر پسورد وتغییر نام کارگزار دامنه ( نیم سرور ) نیاز میباشد.

در فیلد پست الکترونیک نیز، یک ایمیل صحیح وارد نمایید زیرا که مشخصات  شناسه به این ایمیل ارسال خواهد شد.

در انتهای صفحه در بخش حریم خصوصی رابط‌های مجاز را بر روی گزینه ی "آزاد برای نمایندگان فروش" قرار داده دامنه موردنظر شما توسط شرکت وب دیتا ثبت شود و درنهایت گزینه بازنگری را انتخاب نمایید.


در مرحله سوم که مرحله بازنگری و امضاء است ، اطلاعات وارد شده برای شما نمایش داده می شود. پس از اطمینان از درست بودن تمامی موارد و مطالعه ضوابط و شرایط ثبت شناسه ایرنیک ، در انتهای صفحه در قسمت" نام کامل سازنده شناسه "نام کامل خود را به زبان انگلیسی وارد نموده و سپس کد امنیتی موجود در تصویر را در فیلد دوم وارد کرده و در نهایت گزینه "موافقم، دریافت شناسه " را انتخاب میکنیم.

 

در مرحله بعدی شناسه ساخته شده و میتوانید از آن جهت ثبت دامنه استفاده نمایید. در این مرحله شناسه ایجاد شده نمایش داده شده و ایمیلی شامل شناسه و پسورد به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

توجه کنید که پس از دریافت این ایمیل، از طریق آدرس https://www.nic.ir/Login وارد حساب کاربری خود شده و رمز عبور را تغییر دهید در غیر این صورت حساب کاربری شما در مدت ۷ روز بسته خواهد شد.

 

اگر دامنه ای به نام یک شرکت یا سازمان باشد، می بایست حتما پنل کاربری آن نیز به نام شرکت باشد و باید مدارک رسمی ثبت و نامه سربرگ برای ایرنیک ارسال گردد که پس از تایید مدارک، پنل رسمی شرکت فعال می گردد.

توجه داشته باشید : تعدادی از پسوندهای دامنه ، تنها برای ارگان های خاصی قابل ثبت بوده  و حتما باید پنل رسمی آن ارگان به ثبت رسیده باشد.

co.ir : این نام دامنه فقط برای شرکت ها قابل ثبت است و برای ثبت آن باید شرکت ثبت شده و کپی روزنامه رسمی برای ایرنیک فرستاده شود.

net.ir : این نام دامنه فقط برای شرکت های خدمات دهنده شبکه و اینترنت قابل ثبت است و مجوز ISP لازم دارد.

org.ir : این نام دامنه فقط برای شرکت های غیرانتفاعی و سازمان های بین المللی قابل ثبت است و مدارک لازم را باید برای ثبت ارایه کرد.

gov.ir : این نام دامنه فقط برای موسسات و سازمان های دولتی قابل ثبت است و برای ثبت باید درخواست رسمی در سربرگ با مهر و امضا ارایه شود.

ac.ir : این نام دامنه مخصوص موسسات آموزشی دارای مجوز و دانشگاه ها می باشد و برای ثبت باید کپی مجوز ارسال گردد.

sch.ir : این نام دامنه برای مدارس و موسسات آموزشی قابل ثبت است و برای ثبت باید مجوز آموزش و پرورش ارایه گردد.

id.ir : این دامنه نیز برای افراد حقیقی تابع کشور ایران قابل ثبت است و نیاز به تصویر شناسنامه و کارت ملی فرد دارد.